برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

آلانتوئین برای پوست و مو: یک ماده ضروری برای مراقبت روزانه پوست

آلانتوئین یک ترکیب شیمیایی است که در بدن انسان، حیوانات و بسیاری از گیاهان مانند کامفری، بابونه و جوانه گندم وجود دارد. این ماده ‏توسط سازمان غذا و دارو (‏FDA‏) به عنوان ماده محافظ پوست بی‌خطر طبقه‌بندی می‌شود. آلانتوئین را می‌توان به صورت مصنوعی نیز تهیه ‏کرد و مهم‌ترین کاربرد آن به عنوان یک ماده در محصولات مراقبت از پوست و مو، نرم‌کننده‌ها، لوسیون‌ها، ماسک‌های آبرسان، ماسک‌های ‏ضد چین و چروک، کرم دور چشم، شامپو، صابون، اسکراب‌های لایه‌بردار، دستمال مرطوب، ضد عرق و دئودورانت‌ها است. همچنین در ‏ساخت پمادهای مربوط به پرتو درمانی، بثورات پوشک و سوختگی از این ماده طبیعی استفاده می‎شود. مرطوب کردن پوست، کمک به درمان ‏آکنه، بهبود جای زخم، اگزما و اسکار، تغذیه و تقویت موها و کاهش تحریکات پوست کف سر از مهم‌ترین خواص آلانتوئین برای پوست و ‏مو است.‏
آلانتوئین چیست

آلانتوئین (Allantoin) چیست

آلانتوئین یا دی هیدروکسی آلانتوئینات آلومینیوم، یک ترکیب شیمیایی است که در بدن انسان و بسیاری از گیاهان و حیوانات یافت می‌شود. این ماده اغلب از گیاهی به نام کامفری (comfrey) استخراج می‌شود، کامفری، درختچه‌ای است که در برخی از مناطق آسیا، آمریکای شمالی و اروپا می‌روید. گیاه کامفری از خانواده گل گاوزبان است که گل‌هایی به رنگ بنفش و صورتی دارد. گذاشتن نام کامفری برای این گیاه به دلیل خاصیت آن برای بهبود کوفتکی و ترک خوردگی‌های استخوان و رفع صدمات پوستی است. سه ترکیب مهم در گیاه کامفری وجود دارد که ارزش دارویی آن را برای صنعت داروسازی پر اهمیت کرده است. این ترکیبات شامل آلانتوئین، الاگیک اسید، رزمارینیک اسید هستند.

آلانتوئین همچنین در چغندرقند، بابونه، جوانه گندم و در انواع خاصی از باکتری‌ها و حیوانات وجود دارد، اما هیچ‌کدام از موادی که نام بردیم به اندازه‌ گیاه کامفری حاوی این ماده نیست. این ماده را می‌توان به صورت مصنوعی نیز تهیه کرد و مهم‌ترین کاربرد آن به عنوان یک ماده در محصولات مراقبت از پوست و مو، نرم‌کننده‌ها، لوسیون‌ها، ماسک‌های آبرسان، ماسک‌های ضد چین و چروک، کرم دور چشم، شامپو، صابون، اسکراب‌های لایه‌بردار، دستمال مرطوب صورت و کودک، ضد عرق و دئودورانت‌ها است. همچنین در ساخت پمادهای مربوط به پرتو درمانی، بثورات پوشک و سوختگی از این ماده طبیعی استفاده می‌‎شود.

 

آلانتوئین برای پوست و مو

 

فواید و کاربرد آلانتوئین برای پوست

خواص آلانتوئین برای پوست عبارتند از:

 

خواص آلانتوئین برای پوست

 

مرطوب کردن پوست

آلانتوئین به هیدراته ماندن پوست کمک می‌کند و اجازه نمی‌دهد آب پوست تبخیر شود. یک بررسی تحقیقاتی در سال 2016 نشان داد آلانتوئین اغلب به دلیل مزایای مرطوب کنندگی آن به بازار عرضه می‌شود و کمک می‌کند که آب پوست از دست نرود و به این ترتیب باعث می‌شود پوست هیدراته، حجیم و نرم شود.

 

لایه برداری پوست

این ماده در برخی از محصولات مربوط به سلامت و مراقبت پوست برای لایه برداری یافت می‌شود و خاصیت کراتولیک دارد. کراتولیتیک‌ها با کمک به نرم کردن و برداشتن بیرونی‌­ترین لایه پوست (اپیدرم) باعث رشد پوست جدید می‌گردند و مانع مسدود شدن منافذ پوست می­‌شوند. همچنین محصولات حاوی آلانتوئین می‌توانند رنگ پوست را با لایه برداری پوست، روشن‌تر کنند.

 

کمک به درمان آکنه

آلانتوئین در درمان آکنه موثر است و تحریکات پوستی ناشی از جوش و آکنه را تسکین می‌دهد. علاوه بر این به دلیل قدرت لایه برداری ملایمی که دارد، در برطرف کردن جای آکنه نیز موثر است.

 

بهبود زخم و اگزما

آلانتوئین کمک می‌کند که زخم، جراحت و جای اگزما سریع‌تر بهبود پیدا کند. همچنین، فیبروبلاست‌ها که مسئول تولید کلاژن هستند را تحریک می‌کند. به این ترتیب در محل زخم، سلول‌های پوستی جدید تولید می‌شود و در نتیجه باعث می‌گردد جای زخم و اگزما کمتر مشخص باشد. آلانتوئین همچنین اثرات مرطوب­ کنندگی، کراتولیتیک و بهبود پوسته‌­ریزی در لایه‌های بالایی سلول‌­های مرده پوست را دارد و موجب صافی پوست می­‌گردد. یک بررسی تحقیقاتی منتشر شده در مجله درمان‌های مکمل در پزشکی شواهدی پیدا کرد که نشان می‌دهد این ماده می‌تواند به بهبود زخم‌های سایشی کمک کند و کاربردهای موضعی آن بی‌خطر به نظر می‌رسد. اما تحقیقات بیشتری برای آگاهی از خطرات بالقوه و عوارض جانبی استفاده از آلانتوئین روی زخم‌های باز ضروری است.

 

پیشگیری از پیری پوست

پوست همه افراد در سنین حدود 30 سالگی شروع به از دست دادن کلاژن می‌کند و با کاهش خاصیت ارتجاعی آن، خطوط ظریف و در نهایت چین و چروک روی پوست ظاهر می‌شود. یکی از بهترین محصولات برای پیشگیری از چین و چروک پوست آلانتوئین است و استفاده از محصولات حاوی آن می‌تواند کمک کننده باشد. محققان محصولات مبارزه با پیری معتقدند آلانتیوئین یک عنصر خوب برای پیشگیری از پیری پوست است و به‌عنوان پایه‌ای برای پیشگیری و درمان چین و چروک و خطوط ریز با افزایش کلاژن در پوست می‌توان از آن استفاده کرد. این ماده همچنین می‌تواند بافت پوست را بهبود بخشد، تیرگی را کاهش دهد و ظاهر پوستی جوان‌تر ایجاد نماید.

 

مناسب برای پوست‌های حساس

از آنجایی که یکی از مهم‌ترین خواص آلانتوئین برای پوست کاهش تحریکات پوستی است، استفاده از آن برای پوست‌های حساس مناسب خواهد بود. آلانتوئین برای تسکین پوست و ترمیم آن مفید است و به کاهش قرمزی و خارش کمک می‌کند، ضمن اینکه از آسیب پوست حساس در اثر استفاده از دیگر مواد آرایشی جلوگیری می‌کند.

 

فواید و کاربرد آلانتوئین برای مو

از آلانتوئین در بسیاری از محصولات مراقبت از مو مانند لوسیون‌ها و شامپوها استفاده می‌شود. مهمترین خواص آلانتوئین برای مو عبارتند از:

  • کمک به درمان شوره سر
  • تقویت کردن موها (آلانتوئین می‌تواند کراتین مورد نیاز را به ریشه مو منتقل کند به همین دلیل در ساخت ماسک‌ تقویت‌کننده مو سر و کراتینه از آن استفاده فراوانی می‌شود.)
  • رفع خشکی و خارش پوست سر (یکی از مزایای اصلی آلانتوئین برای مو این است که اثر کراتولیتیک آن می‌تواند با نرم کردن و تغذیه پوست سر، خشکی و خارش پوست سر را درمان یا از آن جلوگیری کند.)
  • کاهش تحریکات پوست سر (خاصیت ضد تحریک آلانتوئین قرمزی را کاهش می‌دهد و به پوست سر احساس آرامش و طراوت می‌بخشد.)

 

خواص آالانتوئین برای مو

 

اشکال آلانتوئین

محصولات حاوی آلانتوئین به اشکال مختلفی وجود دارند، مانند:

  • کرم‌ها و لوسیون‌ها
  • پودرها
  • ماسک‌ها
  • تونر
  • سرم
  • رژ لب و کرم‌های آرایشی
  • شامپوها

مواردی که انتخاب می‌کنید به نیازهای مراقبت از پوست و مو و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد.

 

مضرات آلانتوئین

استفاده از آلانتوئین برای تقریباً هر کسی، به ویژه افرادی که پوست حساس دارند، بی خطر است. با این حال، تحریک و واکنش‌های آلرژیک ممکن است در برخی افراد بروز کند. بنابراین اگر احساس سوزش، قرمزی یا سوزش داشتید، بهتر است از استفاده آن خودداری کنید یا تا رفع علائم متوقف شوید. همچنین بهتر است هر محصولی را که حاوی آلانتوئین است به آرامی به برنامه مراقبت از پوست خود اضافه کنید و آن را با استفاده در شب شروع کنید.

 

سخن پایانی

آلانتوئین سالهاست که در محصولات مراقبت از پوست و مو وجود دارد. تحقیقات فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد محصولات مراقبت از پوست حاوی آلانتوئین می‌توانند به کاهش سوزش و جای زخم کمک کنند. همچنین بسیاری از شواهد در مورد سایر فواید آلانتوئین، مانند کمک به درمان آکنه و بهبود زخم، گزارش شده‌اند. گفته می‌شود، استفاده از آن به طور کلی بی‌خطر است، بنابراین به نظر می‌رشد امتحان کردن آن ضرری ندارد. با این حال توصیه می‌کنیم در صورت مشاهده واکنش‌های آلرژیک مصرف آن را متوقف و با یک متخصص مراقبت‌های پوستی مشورت کنید.

 

منبع:

https://www.healthline.com/health/allantoin-for-skin#what-is-it

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید