برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

افزایش شیر مادر با مواد غذایی و فرآورده‌های طبیعی

افزایش شیر مادر به عوامل مختلفی همچون نوشیدن آب کافی، خوردن مواد غذایی مناسب، استراحت و خواب کافی بستگی دارد. در ‏طب سنتی ما برای رفع کمبود شیر در خانم‌های شیرده، مصرف گیاهان دارویی متعددی توصیه شده است که از آنها می‌توان رازیانه، ‏زیره سبز، شنبلیله و شوید را نام برد. از بین مواد غذایی نیز برگ چغندر، اسفناج، جو، بادام، برنج قهوه‌ای و همچنین سیر راهکاری ‏برای افزایش شیر مادر به شمار می‌آیند. ‏
راه های افزایش شیر مادر

برخی از خانم‌ها ممکن است احساس کنند که شیرشان برای نوزاد کافی نیست به همین سبب به دنبال مواد غذایی و فرآورده‌های طبیعی برای افزایش شیر خود هستند. از آنجایی که شیر مادر می‌تواند به تنهایی نیازهای نوزاد را تا 6 ماهگی تامین، دستگاه گوارش او را تقویت کند و نوزاد را در برابر بیماری‌ها مقاوم کند، بهتر است در صورتی که مطمئن هستید شیرتان برای نوزاد کافی نیست از مواد غذایی مفید برای این منظور کمک بگیرید. البته به یاد داشته باشید هرچه کودک بیشتر شیر بنوشد، شیر شما بیشتر می‌شود. در این مقاله قصد داریم در رابطه با شیر مادر و راه‌های افزایش آن با مواد غذایی و فراورده‌های طبیعی صحبت کنیم.

 

افزایش شیر مادر با مواد غذایی

 

فرآورده‌های طبیعی و مواد غذایی برای افزایش شیر مادر

خوراکی‌ها و فرآورده‌های طبیعی متنوعی برای افزایش شیر مادران شیرده وجود دارد. برخی از موثرترین آنها عبارتند از:

جو

یکی از مهم‌ترین و موثرترین مواد غذایی برای بالا بردن میزان شیر مادر، جو است. مصرف دانه‌های این گیاه علاوه بر افزایش شیر می‌تواند دیابت مادران را نیز کنترل کند. همچنین جو میزان زیادی فیبر دارد و به دستگاه گوارش کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشد.

پاپایا

یکی دیگر از خوراکی‌های مفید برای افزایش شیر مادران شیرده، پاپایا است. پاپایا خاصیت آرامش‌بخشی دارد و مصرف آن توسط مادر علاوه بر احساس آرامش و افزایش شیر، باعث آرام شدن نوزاد نیز می‌شود. جالب است بدانید اثرات لاکتوژن پاپایا اثبات شده است و باعث افزایش تولید اکسی توسین، هورمونی می‌شود که به تولید شیر کمک می‌کند.

سیر

یکی از شناخته‌شده‌ترین فرآورده‌های طبیعی برای افزایش شیر، سیر است. این گیاه می‌تواند شیر مادران را زیاد و همزمان تقویت کند. این ماده غذایی را می‌توان به صورت‌های مختلف استفاده کرد. به طور مثال می توان آن را سرخ و به غذا اضافه کرد و یا اینکه آنها را به سبزیجات اضافه و میل نمود. سیر دارای مزایای بی‌شمار دیگری برای سلامتی نیز است و یک افزودنی سالم و کاملا ایمن به رژیم غذایی مادران شیرده به حساب می‌آید.

برگ چغندر و اسفناج

این سبزیجات سطوح بالایی از مواد مغذی متنوعی را دارند و در عین حال بسیار کم کالری هستند. همچنین غنی از ویتامین‌های A، E، C، K و مواد معدنی شامل کلسیم، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. این دو گیاه می‌توانند شیر مادران را زیاد، کم خونی مادر را جبران و باعث قوی‌تر شدن مادر و نوزاد شوند. این دو ماده غذایی را می‌توان به سوپ اضافه کرد و میل نمود. تنها باید دقت کنید اسفناج ممکن است نوزادان را دچار اسهال کند. به همین سبب باید در خوردن آن ملاحظه کرد و بیش از حد مصرف نشود.

برنج قهوه ای

از دیگر فرآورده‌های طبیعی و مواد غذایی برای افزایش شیر، می‌توان به برنج قهوه‌ای اشاره کرد. این برنج حاوی ترکیباتی است که باعث افزایش شیر می‌‌شود، همچنین اشتهای مادران را زیاد و کمبودهای غذایی آنها را تامین می‌کند. برنج قهوه‌ای علاوه بر اینکه غنی از فیبر است و قند خون را تثبیت می‌کند، سطح هورمون سروتونین را افزایش می‌دهد، ماده‌ای که به ما کمک می‌کند سطح استرس را مدیریت کنیم. به علاوه، سرتونین سطوح پرولاکتین (هورمونی کلیدی در تولید شیر) را در بدن را افزایش می‌دهد.

دانه‌ شنبلیله

دانه شنبلیله به واسطه‌ روغنی که دارد در افزایش شیر مادر تاثیر مثبت دارد. همچنین این گیاه در بالا بردن اشتها موثر است. بررسی‌ها روی این گیاه نشان داده فیتواستروژن‌های موجود در این گیاه با اثر در کنترل تولید هورمون‌ها به دلیل ترشح پرولاکتین، در افزایش شیر مفید هستند. به این منظور یک قاشق چایخوری دانه‌ شنبلیله را با یک فنجان آب ترکیب کنید و آن را بجوشانید. سپس با استفاده از یک صافی، دانه‌ها را جدا و مصرف کنید.

مارچوبه

این ماده سرشار از ویتامین K، ویتامین A، فیبر و هورمون‌هایی است که در افزایش شیر مادران موثر است و کمبود شیر را رفع می‌کند. این ماده را می‌توانید خرد و سپس میل کنید. همچنین می توانید در شیر جوشانده و مصرف نمایید.

شوید

شوید یکی از مهم‌ترین گیاهان دارویی برای افزایش شیر مادر است و از آن فرآورده‌های طبیعی مختلفی به شکل قطره و کپسول تولید می‎‌شود. عطر این گیاه بسیار خاص و دلنشین است و نفخ را نیز از بین می‌برد. برگ‌های شوید می‌توانند به راحتی شیر مادران را زیاد و نیاز نوزادان را رفع کنند. شوید حاوی ویتامین K و فیبر است به همین سبب می‌تواند علاوه بر افزایش شیر، کم خونی مادران را نیز رفع کند. بررسی‌ها روی این گیاه نشان داده، این سبزی کیفیت و کمیت شیر مادران شیرده را افرایش می‌دهد و از دردهای کولیتی و نفخ نوزادان پیشگیری می‌کند.

رازیانه

دانه‌های رازیانه خواصی دارند که مشابه استروژن عمل می‌کنند. این هورمون به طور طبیعی در افزایش شیر مادر موثر است و امروزه از آن در ساخت قطره‌های شیرافزا استفاده می‌شود. رازیانه علاوه بر زیاد کردن شیر مادر دارای دیگر خواص مفید نیز می باشد. رازیانه میل جنسی را افزایش می‌دهد و از سوء هاضمه پیشگیری می‌کند.

زیره سبز

این گیاه یکی از مواد مفید در دروان شیردهی است زیرا هم می‌تواند به افزایش شیر کمک می‌کند و هم به واسطه‌ برخورداری از آهن در درمان و پیشگیری از کم خونی مادر موثر است. زیره در تنظیم حرکات روده و بهبود نفخ نیز اثر مطلوبی دارد و مصرف آن باعث پیشگیری از نفخ و دل درد نوزاد می‌شود.

بادام

 بادام، غنی از اسید‌های چرب امگا سه، روی و کلسیم است که برای مادران شیرده خواص بسیاری دارد. مصرف بادام علاوه بر افزایش میزان شیر مادر کیفیت شیر را نیز بهبود می‌بخشد و از پوکی استخوان مادران نیز پیشگیری خواهد کرد.

بیشتر بدانید: 7 نکته برای شیردهی موفق

 

آیا نوزاد نیاز به شیر بیشتر دارد؟

اهمیت شیر مادر برای نوزاد در دوران ابتدایی به دنیا آمدن بسیار بالاست. به همین سبب مادران حساسیت زیادی نسبت به آن دارند. اینکه شیر آنها برای نوزادشان کافی است یا خیر. نمی‌توان میزان دقیقی برای آن تعیین کرد. زیرا هر نوزاد با دیگری متفاوت است اما می‌توان با توجه به نکات مهمی این مساله را متوجه شد. اگر نشانه‌های زیر برای شما صادق بود میزان شیر شما برای نوزاد کافی است:

  • اگر احساس کنید که قبل از شیر خوردن نوزاد سینه‌هایتان پر هستند و بعد از آن احساس خالی بودن کنید.
  • بالا رفتن وزن نوزاد به مرور زمان و مطابق با نمودار استاندارد رشد
  • تعداد دفعات شیردهی بین ۸ تا ۱۲ مرتبه
  • شنیده شدن صدای بلعیدن شیر به وسیله نوزاد
  • دفع مدفوع نوزاد متناسب با میزان شیردهی

 

قطره گیاهی شیر افزا چیست؟

یکی از فرآورده‌های طبیعی برای افزایش شیر مادران کپسول شیر افزا و قطره گیاهی شیر افزا است. این محصولات با استفاده از زیره سبز، شنبلیله، رازیانه و شوید تولید و ساخته می‌شوند و می‌توانند شیر مادران را در صورت کمبود افزایش دهند. علاوه بر این، خاصیت ضد نفخ نیز دارند. این خاصیت می‌تواند از طریق شیر مادر به نوزاد برسد. به همین سبب نوزادان به وسیله آن کمتر دچار نفخ و درد معده می‌شوند.

مادران در خوردن این محصولات باید توجه کنند که به آن حساسیت نداشته باشند و اگر بدن آنها حساسیت نشان داد باید مصرف آن قطع شود. این قطره گیاهی همچنین نباید در دوران بارداری استفاده شود. همچنین این دارو که یکی از فرآورده‌های طبیعی برای کمبود شیر است ممکن است قند خون افراد را پایین آورد. اگر قند خون شما پایین آمد باید در خوردن آن ملاحظه کنید.

این قطره را می توان روزانه در سه نوبت استفاده کرد. در هر نوبت استفاده از این دارو باید حدود ۲۰ تا ۳۰ قطره را درون یک لیوان آب سرد ریخته شود. این دارو باید بعد از غذا و با کمی قند میل شود.

 

قطره شیر افزا

 

مواد غذایی و فرآورده‌های طبیعی برای افزایش شیر در طب سنتی

اهمیت شیر مادر برای نوزاد باعث شده است که متخصصان طب سنتی در این باره نظرات خود را بیان کنند. مهم‌ترین این موارد شامل موارد زیر می‌شود.

  • در طول هفته باید چندین مرتبه صبح ها از ترکیب شیره انگور و ارده استفاده کنند.
  • از مهم‌ترین گیاهان دارویی برای افزایش شیر مارد، ترکیب ۲ واحد شوید، ۱ واحد گزنه و ۲ واحد رازیانه است. این مواد را با شیر دم کنید و همراه با عسل نوش جان کنید.
  • پونه و ریحان را برای افزایش شیر باید همراه غذا مصرف شود.
  • یکی دیگر از مواد غذایی برای افزایش شیر زیره است. زیره را می توانید روی غذا بریزید و میل کنید.
  • عسل و دمنوش رازیانه نیز می تواند شیر مادر را افزایش دهد.
  • بادام درختی شیر مادران را زیاد می‌کند. بادام‌ها را مثل آدامس بخورید تا اثرش بیشتر شود.
  • شیره خرما، انگور، خربزه، انجیر، کاهو، برگ جعفری و … از دیگر مواد غذایی مفید برای رفع کمبود شیر مادر هستند.
  • سوپی که درون آن هویج باشد می‌تواند شیر را زیاد کند.
  • گوشت گوساله، مغز گوسفند، گوشت بزغاله و … می‌توانند شیر را افزایش دهند.
  • انواع ترب، پیازچه، هویج و … از مهم‌ترین فرآورده های طبیعی برای کمبود شیر هستند.
  • غذاهایی مانند خورش فسنجان، خورش کرفس، خورش به، آبگوشت، کلم پلو، باقالی پلو و …  می‌توانند باعث افزایش شیر مادران شوند.

 

مواد غذایی برای افزایش شیر مادر

 

سخن پایانی

همانطور که گفتیم در اغلب موارد افزایش شیر مادر با مصرف مواد غذایی و فرآورده‌های طبیعی امکان‌پذیر است. در حال حاضر محصولات متعددی در داروخانه‌ها به منظور افزایش توان شیردهی مادران در دسترس است. با مراجعه به وبسایت «نسخه اول» از طریق لینک زیر، با این محصولات آشنا شوید و بر اساس مقایسه‌ای که بین آنها انجام شده است، مناسب‌ترین را انتخاب کنید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید