برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

الاستین و کلاژن در پوست چه وظایفی دارند؟

کلاژن و الاستین دو پروتئین مهم در بدن هستند که وظیفه استحکام و خاصیت انعطاف پذیری در بافت‌ها را برعهده دارند. همچنین کلاژن و الاستین نقش مهمی در پوست دارند و برای حفظ سفتی و طراوت پوست مورد نیاز هستند. تحلیل این دو پروتئین سبب شلی و افتادگی پوست می‌شود. افزایش سن، پرتوفرابنفش، سیگار و... در تحلیل این دو پروتئین نقش دارند. در این مقاله به معرفی وظایف کلاژن و الاستین می‌پردازیم و اینکه از طریق چه مواد غذایی و مکمل‌هایی می‌توان سنتز آنها را افزایش داد.
کلاژن و الاستین

الاستین و کلاژن چیست؟

اگرچه کلاژن و الاستین به عنوان اجزای سازنده پوست در نظر گرفته می‌شوند، اما آنها در قسمت‌های دیگر بدن نیز نقش مهمی دارند. بدن شما تا زمانی که جوان هستید مقدار زیادی پروتئین‌های الاستین و کلاژن تولید می‌کنداما با افزایش سن، بسیاری از فرآیندهای فیزیولوژیکی مانند ساخت کلاژن و الاستین کند می‌شوند. در این مقاله ابتدا به معرفی وظایف الاستین و کلاژن می‌پردازیم و سپس روش‌ها و مکمل‌هایی که به بهبود و سنتز کلاژن کمک می‌کنند را توضیح خواهیم داد.

کلاژن و الاستین

  • کلاژن

از شایع‌ترین پروتئین در بدن، می‌توان به کلاژن اشاره کرد. کلاژن در تاندون‌ها، رباط‌ها و پوست وجود دارد. به بافت‌ها حجم و فرم می‌دهد و به نگه داشتن آنها در کنار هم کمک می‌کند. همچنین کلاژن برای استحکام ساختار استخوان ما ضروری است سطوح کافی کلاژن به سلول‌ها ظاهری قوی و جوان می‌بخشد.

  • الاستین

هدف اصلی الاستین فعال کردن انبساط و انقباض بافت در بدن شما است. به عنوان مثال، خون شما از طریق شریان‌هایی که رگ‌های لوله‌ای شکل هستند، از قلب و از طریق آنها در بدن شما گردش می‌کنند. شریان‌های شما به لطف الاستین خاصیت ارتجاعی دارند که پمپاژ خون را برای قلب آسان‌تر می‌کند. همچنین ریه‌های شما به لطف الاستین مانند یک کیسه الاستیک عمل می‌کند. هنگام دم، دیافراگم شما منقبض و هنگام بازدم منبسط می‌شود.

 

وظایف کلاژن و الاستین در پوست؟

این دو پروتئین با هم همکاری می‌کنند و ارتباط نزدیکی با هم دارند، اگرچه نقش‌های بسیار متفاوتی دارند. پوست شما یک بافت انعطاف پذیر است و به لطف الاستین به شکل قبلی خود بازمی‌گردد، همچنین کلاژن به بافت سفتی و استحکام می‌بخشد. وقتی اخم می‌کنید، در واقع پوست به خاطر انعطاف پذیری و برای ایجاد خطوط خط ابرو حرکت می‌کند، اما زمانی که ماهیچه‌ها شل می‌شوند، پوست به حالت صاف و بدون تغییر خود باز می‌گردد. تکرار این حرکت اخم در طول زمان منجر به ایجاد خطوط دائمی می‌شود که حتی زمانی که ابروهای خود را خم نمی‌کنید، قابل مشاهده هستند؛ به خصوص اگر کلاژن شما ضعیف باشد یا مقدار زیادی از آن در پوست شما وجود نداشته باشد.

 

کلاژن و الاستین

چرا خاصیت ارتجاعی پوست مهم است و به چه معناست؟

توانایی پوست شما در برگشت پس از کشش به عنوان خاصیت ارتجاعی پوست شناخته می‌شود. پوست را به عنوان یک نوار لاستیکی تصور کنید که منبسط می‌شود و سپس به جای اولیه خود باز می‌گردد. لایه پوستی شما حاوی پروتئین فیبری الاستین است که به آن خاصیت ارتجاعی می‌دهد. به همین دلیل پوست شما سفت، صاف و جوان می ماند. از دست دادن الاستین باعث افتادگی، خطوط ریز و چین و چروک می‌شود که از علائم پیری هستند.

 

چه چیزی باعث تخریب کلاژن و الاستین می‌شود؟

با افزایش سن، پوست این مواد حیاتی را به طور طبیعی کمتر تولید می‌کند و بیشتر تجزیه می‌شوند. سیگار کشیدن، آلودگی و اشعه ماوراء بنفش خورشید همگی می‌توانند تخریب این پروتئین‌های حیاتی را تسریع کنند و در عین حال سنتز آنها را کاهش دهند.

علاوه بر این، بیماری‌ها و موقعیت‌هایی مانند اسکوربوت وجود دارد که به دلیل کمبود ویتامین C ایجاد می‌شود و منجر به کلاژن‌سازی نابجا می‌شود. بیماری‌هایی مانند pseudoxanthoma elasticum که باعث شکسته شدن الاستین و یا عملکرد نامناسب آن می‌شوند نیز بر الاستین تأثیر می‌گذارند.

 

چگونه کلاژن و الاستین با افزایش سن تغییر می‌کنند؟

بدن ما با افزایش سن، کمتر و کمتر الاستین و کلاژن تولید می‌کند؛ زیرا توسط بدن ما تجزیه می‌شوند. تمایل پوست این است که بعد از نوجوانی تولید الاستین را متوقف کند. سنتز کلاژن در زنان پس از یائسگی به طور چشمگیری کاهش می‌یابد و زمانی که ما به 60 سالگی می‌رسیم، این کاهش قابل توجه است. طبق جدیدترین تحقیقات علمی، این عدم انعطاف پذیری و سفتی باعث افتادگی پوست می‌شود؛ زیرا الاستین دیگر نمی‌تواند از پوست حمایت کند. با پیشرفت فرآیند پیری، سمومی مانند نمک‌های کلسیم و اسیدهای چرب در اطراف الیاف الاستین تجمع می‌یابند و باعث متورم شدن و سفت شدن آن‌ها می‌شوند. چین و چروک ها، خطوط و پوست، شلی، افتادگی و نازک ناشی از تجزیه و کاهش سنتز کلاژن و الاستین است.

 

کلاژن و الاستین

چگونه می‌توانیم الاستین و کلاژن خود را افزایش دهیم؟

افزایش مصرف کلاژن و الاستین کار سختی نیست. شما با مصرف غذاهای و رژیم غذایی سالم خود می‌توانید مقدار کافی از کلاژن و الاستین برای بدن خود فراهم کنید. همچنین مکمل‌های کلاژن هیچ اثر منفی شناخته شده‌ای ندارند و فوق العاده هستند. کاهش ناراحتی در مفاصل و بافت‌های همبند، پوست قوی و درخشان، شکنندگی کمتر مو و ناخن، بهبود عملکرد گوارشی و سایر مزایای سلامتی، تنها تعدادی از مزایای کلاژن هستند. چندین غذا وجود دارند که یا حاوی کلاژن زیادی هستند و یا به تشکیل کلاژن کمک می‌کنند که در ادامه لیستی از آنها را مشاهده خواهید کرد.

 

  • عصاره استخوان

یک آبگوشت غنی از مواد مغذی به نام آبگوشت استخوان، از جوشاندن استخوان‌های حیوانات در آب همراه با ادویه‌ها ایجاد می‌شود. کلاژن، اسیدهای آمینه، کلسیم و منیزیم همگی در آب استخوان فراوان هستند. تنها جنبه زمان بر ساخت آن، مدت زمان لازم برای جوشیدن است. اما شما می‌توانید مقدار زیادی از آن را تهیه کنید و فریز کنید.

 

آب قلم استخوان حاوی کلاژن و الاستین

 

  • ماهی

ماهی منبع غنی از اسیدهای آمینه از جمله پرولین و گلیسین است که بلوک‌های سازنده کلاژن هستند. هر ماهی می‌تواند به شما در افزایش مصرف کلاژن کمک کند، اما به خاطر داشته باشید که بخش‌هایی از ماهی که ما اغلب مصرف نمی‌کنیم حاوی بیشترین کلاژن هستند (مانند فلس).

 

ماهی حاوی کلاژن و الاستین برای پوست

 

  • ویتامین C

اهمیت غذاهای سرشار از ویتامین C را نمی‌توان نادیده گرفت. مرکبات برای ویتامین C ضروری هستند و گریپ فروت یکی از بهترین‌ها برای پوست شماست. حتی میوه‌هایی مانند تمشک حاوی مقدار زیادی ویتامین C هستند. اگر می‌خواهید قند مصرفی خود را مدیریت کنید، سعی کنید فلفل دلمه‌ای بخورید. آنها حاوی قند کمتری هستند، اما به همان اندازه سرشار از ویتامین C می‌باشند. این ویتامین برای تقویت کلاژن سازی و بهبود ظاهر پوست شما ضروری است.

  • ویتامین A

ویتامین A، یکی دیگر از ویتامین‌های مهم است. ویتامین A که برای یک سد پوستی سالم و عملکرد عمومی پوست ضروری است، در سیب زمینی شیرین به وفور یافت می‌شود. غذاهای غنی از ویتامین A در بروکلی، اسفناج و هویج نیز موجود است. با توجه به فراوانی آنتی اکسیدان‌های موجود در کلم پیچ و تقریباً تمام سبزیجات سبز دیگر، خوردن آنها توانایی بدن شما برای تولید کلاژن را تا حد زیادی افزایش می‌دهد و به درخشندگی ظاهر پوست شما کمک می‌کند.

  • تخم مرغ

سفیده تخم مرغ به سنتز کلاژن کمک می‌کند. تخم مرغ به خودی خود به ساخت کلاژن کمک نمی‌کند، اما سفیده تخم مرغ به ساخت کلاژن کمک می‌کند. در واقع سفیده تخم مرغ با فراهم کرد اسید آمینه شامل پرولین که مورد نیاز برای سنتز کلاژن است به سیستم بدن کمک خواهد کرد.

 

سفیده تخم مرغ حاوی کلاژن و الاستین برای پوست

  • شکلات

مصرف شکلات (کم قند) می‌تواند مفید باشد؛ زیرا فلاونوئیدهای کاکائو ممکن است به افزایش الاستین کمک کنند.

  • لوبیا

لوبیاها علاوه بر پروتئین و طعم، حاوی اسیدهای آمینه حیاتی مورد نیاز برای سنتز کلاژن هستند.

شما می‌توانید از سیر بیشتر برای طعم دادن به پاستا و سیب زمینی سرخ شده خود بهره ببرید. سیر می‌تواند میزان کلاژن تولیدی شما را افزایش دهد.

 

  • بادام هندی

بادام هندی را اولین انتخاب خود برای میان‌وعده آجیل کنید. روی و مس، که هر دو در این آجیل وجود دارند، به بدن کمک می‌کنند که کلاژن بیشتری تولید کند.

 

آیا می‌توان از کلاژن و الاستین محافظت کرد؟

شروع محافظت و مراقبت از پوست در سنین پایین هرگز دیر نیست. ترمیم پوست قدیمی و آسیب دیده بسیار دشوارتر از جلوگیری از بروز آن در وهله اول است. خوردن یک رژیم غذایی غنی از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها، مانند میوه‌ها و سبزیجات، کاری است که همه ما می‌توانیم برای حمایت از پوست سالم از درون انجام دهیم.

  • بدترین دشمن لایه کلاژن و الاستین، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید است. هنگام بیرون رفتن در زیر نور خورشید، مطمئن شوید که همیشه از کرم ضد آفتاب روی پوست در معرض آفتاب خود استفاده کنید.
  • . به مرطوب کردن پوست خود ادامه دهید. سنتز کلاژن شما توسط این مرطوب کننده‌ها پشتیبانی می‌شود.
  • نیاسینامید، یک نوع کلیدی از ویتامین B3، باعث کاهش منافذ بزرگ پوست شما می‌شود و به شما کمک می‌کند تا انعطاف پذیری پوست خود را حفظ کنید.
  • ویتامین A را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا لایه کلاژن پوست شما حفظ شود و به بازسازی سلول‌های جدید پوست کمک کند.
  • روغن دانه گل رز برای افزایش سطح آنتی اکسیدان و نرمی پوست مفید است.
  • مصرف غذاها و مکمل‌های سرشار از ویتامین C باعث تقویت لایه‌های کلاژن و الاستین در پوست شما می‌شود و ظاهری صاف و درخشان به آن می‌بخشد.
  • عصاره ارگانیک هیبیسکوس یا چای ترش می‌تواند به شما کمک کند رنگ پوست خود را متعادل کنید و با رنگدانه‌های ناشی از کاهش کلاژن در پوست مبارزه کنید.
  • رتینول را در رژیم مراقبت از پوست خود بگنجانید تا با تحریک کلاژن ظاهر پوست خود را بهبود بخشد.
  • پپتیدی را انتخاب کنید که تولید کلاژن و الاستین را افزایش داده و پوست شما را سفت کند.
  • خواب کافی داشته باشید تا بدن شما برای تولید کلاژن زمان داشته باشد.

 

اشتراک گذاری:

2 دیدگاه در “الاستین و کلاژن در پوست چه وظایفی دارند؟

  1. الهه گفت:

    عالی بود

  2. الهام عمارتی گفت:

    متن عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
خواص CAPRYLOYL SALICYLIC ACID چیست؟

خواص CAPRYLOYL SALICYLIC ACID چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
سبد خرید