برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

خواص فلفل سیاه (Black pepper) و فواید آن برای درمان ریزش مو

فلفل سیاه (Piper nigrum) گیاهی بومی هندوستان است و از میوه آن ادویه‌ای با ارزش غذایی و خواص درمانی فراوان تهیه می‌شود. تقویت موها و رفع مشکلات جدی مو مانند شوره سر و ریزش مو، پیشگیری و درمان نفخ و سوء هاضمه، کاهش وزن، فشار و چربی خون، کمک به ترک سیگار، تسکین دردهای ناشی از صدمات عضلانی و دردهای روماتیسمی برخی از فواید این گیاه پرخاصیت است. در این مقاله شما را با مهم‌ترین خواص فلفل سیاه و کاربردهای دارویی آن آشنا می‌کنیم.
گیاه فلفل سیاه

خواص فلفل سیاه

فلفل سیاه (Piper nigrum) از جمله محبوب‌ترین ادویه جات جهان محسوب می‌شود و بومی مناطق جنوبی کشور هند است. این گیاه منبع بسیار عالی برای منگنز، آهن و فیبر غذایی است و پیپرین موجود در آن قابلیت جذب مواد مغذی مختلف مانند ویتامین‌ A، ویتامین C، سلنیوم، بتاکاروتن و … را افزایش می‌دهد و به حفظ سلامتی فرد کمک می‌کند. علاوه بر ارزش غذایی این گیاه خواص دارویی فراوان دارد و امروزه از آن در ساخت انواع فرآورده‌های طبیعی و مکمل‌های غذایی استفاده می‌شود. این ترکیبات خواص ارزشمندی را به این گیاه داده‌اند که به شرح زیر است:

فلفل سیاه برای سرماخوردگی

یکی از مهم‌ترین خواص فلفل سیاه استفاده از آن در داروهای سرماخوردگی و احتقان بینی است. این گیاه با نرم کردن خلط، به برطرف کردن گرفتگی‌ بینی و بهبود سرفه کمک می‌کند. همچنین فلفل خاصیت ضد میکروب و ضد ویروس نیز دارد و از این طریق به درمان سرماخوردگی‌ها کمک می‌کند. در طب سنتی از دانه‌های فلفل برای درمان سرفه و آسم استفاده می‌شود و برای ان اثرات آرامبخش و ضد درد قائل بوده‌اند.

فلفل سیاه برای لاغری

فلفل سیاه با تقویت سوخت‌وساز و متابولیسم بدن باعث کاهش وزن و کمک به لاغری می‌شود. همچنین لایه‌ خارجی دانه‌‌های فلفل سیاه محتوی فیتونوترینت‌هایی هستند که در شکستن سلول‌های چربی و سوزاندن کالری مؤثر می‌باشند. علاوه بر این با خاصیت ادرارآوری و افزایش تعریق، موجب دفع سموم و مایعات اضافی از بدن می‌شود.

حفظ سلامت دستگاه گوارش

فلفل خاصیت ضد نفخ دارد و مصرف آن در کاهش و پیشگیری از تشگیل گازهای معده مفید است. فلفل سیاه با تحریک جوانه‌های چشایی در دهان به صورت رفلکسی سبب افزایش ترشحات گوارشی می‌شود.

خواص فلفل سیاه برای مغز

یکی از ترکیبات فعال موجو در فلفل سیاه “پیپرین” نام دارد که قابلیت جذب مواد مغذی مانند ویتامین c و بتا کاروتن را افزایش می‌دهد. این ترکیب با افزایش تولید سروتونین مانند یک داروی ضدافسردگی عمل می‌کند و با افزایش بتا اندروفین در مغز در آرامش روانی موثر است. بررسی‌ها بر روی این گیاه نشان داده‌اند مصرف این ادویه در پیشگیری از آلزایمر ، پارکینسون و پیری مغز نیز موثر است. ترکیبات موجود در فلفل باعث افزایش ترشح هورمون دوپامین می‌شوند. این هورمون در بدن بیماران مبتلا به پارکینسون کم ترشح می‌شود و در نتیجه مصرف فلفل سیاه باعث کاهش علائم این بیماری در آنها می‌گردد.

 

خواص فلفل سیاه

 

خواص فلفل سیاه برای کبد چرب

فلفل سیاه  به دلیل طبع گرمی که دارد، برای تقویت کبد مفید است و به درمان کبد چرب کمک می‌کند. بیماری کبد چرب غیر الکلی یکی از شایع‌ترین اختلالات مزمن کبدی در جهان است که بیشتر افراد چاق، مبتلایان به دیابت نوع دو و کم تحرک را درگیر می‌کند. این بیماری توسط سطوح افزایش یافته تری گلیسرید، آنزیم‌های کبدی، بعضی بیومارکرهای التهابی و میزان چربی تجمع یافته در کبد قابل تشخیص است.

خواص فلفل سیاه برای فشار خون

فلفل سیاه حاوی پیپرین، مقادیر زیاد ویتامین C و ترکیباتی است که سطح فشار خون را در بدن کنترل میکند. از این رو یکی دیگر از خواص فلفل سیاه حفظ سطح فشار خون و پیشگیری از بالا رفتن فشار خون است.

خواص فلفل سیاه برای زنان

مطالعات مختلف در زمینه تأثیرات فلفل سیاه بر زنان نشان می‌دهند مصرف این گیاه موجب کاهش انقباضات رحم و بهبود دردهای قاعدگی می‌شود. از فلفل سیاه در طب سنتی برای کمک به درمان نازایی زنان استفاده می‌شود و طبع گرم آن باعث درمان سردمزاجی زنان می‌گردد.

خواص فلفل سیاه برای مردان

فلفل سیاه باعث بهبود باروری مردان می‌شود. دانه‌های فلفل سرشار از روی و منیزیم است که در افزایش سطح هورمون تستوسترون نقش دارند، همچنین باعث افزایش غلظت اسپرم شده و حرکت اسپرم را بهبود می‌بخشد.

فلفل سیاه برای درمان ریزش مو و حفظ سلامت موها

فلفل سیاه به بهبود گردش خون در پوست سر کمک می‌کند و موجب تحریک فولیکول‌های مو شده و در نتیجه رشد مو را بهبود می‌بخشد. مصرف موضعی فلفل بر درخشندگی مو می‌افزاید و از خشک شدن تارهای مو جلوگیری می‌کند، همچنین در درمان شوره سر و ریزش مو مفید است. در فارماکوپه گیاهی ایران از این گیاه در استعمال خارجی به عنوان محرک موضعی برای رویش مو یاد می‌شود.

تسکین دردهای مفصلی

از فلفل سیاه، به عنوان یک ضد التهاب جهت کاهش دردهای ناشی از صدمات عضلانی، التهابات تاندون، کاهش علائم آرتریت و روماتیسم می‌توان استفاده کرد.

فلفل سیاه برای یبوست

روغن معطر فلفل سیاه برای درمان یبوست مفید است. این روغن خاصیت مسهل و ملین دارد و در نتیجه باعث گوارش و دفع آسان می‌شود و برخلاف روغن کرچک که به روده صدمه می‌زند، تقویت کننده‌ روده‌ها و سیستم گوارشی است.

مبارزه با سرطان

روغن یا عصاره فلفل سیاه خاصیتی دارد که از  تکثیر سلولهای سرطانی انسان جلوگیری می‌کند. همچنین دارای خاصیت ضد التهاب و آنتی اکسیدان است که در پیشگیری از سرطان موثر می‌باشد.

 

فلفل سیاه

 

کمک به ترک سیگار

روغن فلفل سیاه یکی از موادی است که میتواند هوس سیگار را سرکوب کند. مطالعات پژوهشگران نشان داده است که استنشاق بخار ناشی از فلفل سیاه در کاهش علائم ناشی از ترک اعتیاد به سیگار موثر است و گرایش های سیگار با استنشاق بخار فلفل سیاه به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

مصرف فلفل سیاه در بارداری

مصرف مقادیر کم فلفل سیاه برای رفع حالت تهوع در بارداری مفید است. با این حال توصیه می‌شود زنان باردار و مادران شیرده در مصرف این ادویه احتیاط کنند.

عوارض فلفل سیاه

  • مصرف فلفل سیاه برای مبتلایان به ناراحتی‌های دستگاه گوارش و مشکلات معده بایستی با احتیاط صورت گیرد.
  • مصرف بیش از اندازه فلفل به بیماران دستگاه گوارشی، مجاری ادرار، سل، بواسیر، سودا، کلیه، جگر، ورم پروستات، تصلب شرایین، سکته مغزی، سوزاک، سیفیلیس و کم خونی توصیه نمی‌شود.
  • فلفل سیاه حاوی اگزالات است که ممکن است باعث افزایش سنگ کلیه در افراد حساس گردد.
  • مصرف این گیاه در برخی افراد منجر به بروز واکنش‌های آلرژیک نظیر خارش، ورم و قرمزی پوست می‌شود.

مراجع:

دائره المعارف گیاهان دارویی

فارماکوپه گیاهی ایران

https://bebodywise.com/blog/pepper-for-hair-growth

https://www.emedihealth.com/nutrition/black-pepper-benefits

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید