برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

درمان بزرگ شدگی پروستات و مشکلات دفع ادرار

یکی از مسائلی که امروزه بیش از هر زمانی گریبانگیر مردان در هر سنی شده ‏است، مشکلاتی است که غده‌ پروستات آن‌ها را درگیر می‌کند. این غده که در ‏تولید مثل و در دفع ادرار نقش دارد، از سنین میان‌سالی به بعد حساس‌تر ‏شده و به راحتی می‌تواند با بزرگ شدگی پروستات و یا عفونی شدن، ایجاد ‏ناراحتی کند. استفاده از داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی یکی از بهترین ‏درمان‌ها برای این بیماری است. سیاه دانه، شیرین بیان، روغن بابونه و گل ‏سرخ، گیاه دم اسب، چای سبز، خربزه و حنا برخی از مواد طبیعی برای ‏درمان بزرگ شدگی پروستات هستند.‏
بزرگ شدگی پروستات

بزرگ شدگی پروستات از جمله مشکلاتی است که تقریبا بیش از 90 درصد مردان در هر جامعه‌ای با آن دست به گریبان هستند. اما بزرگ شدگی پروستات تنها مشکل نیست، بلکه این بزرگ شدگی، اثرات دیگر هم در بدن به جا می‌گذارد که یکی از آن‌ها ایجاد مشکلات دفع ادرار است. در این مقاله با راه‌هایی که برای درمان‌ این مشکلات وجود دارد، بیشتر آشنا می‌شوید.

 

آشنایی با غده‌ پروستات

قبل از پرداختن به مشکلات پروستات، دلایل بزرگی پروستات و چگونگی درمان آن، بهتر است با این غده بیشتر آشنا شویم. پروستات، غده‌ای برون‌ریز است به کوچکی یک گردو در جلو مجرای ادراری در بدن مردان که معمولا در سنین کودکی اندازه‌ ثابت و کوچکی دارد و همزمان با شروع سن بلوغ به دلیل تأثیرپذیری از هورمون تستوسترون شروع به رشد می‌کند تا سن 20 سالگی، از این سن به بعد تا حدود 45 سالگی، اندازه‌ آن ثابت می‌ماند. در حدود یک سوم مایع منی را ترشحات غده‌ پروستات تشکیل می‌دهد که در تغذیه و جابجایی اسپرم‌ها نقش عمده‌ای دارد. از طرف دیگر انقباض عضلات غده‌ پروستات باعث فشار به مجرای پیشابراه و کاهش سرعت جریان ادرار می‌شود.

 

برزگ شدگی پروستات

محل قرار گرفتن غده‌ پروستات

 

بیماری‌های ناشی از بزرگ شدگی پروستات

بیماری‌های پروستات عمدتا به سه دسته‌ زیر تقسیم بندی می‌شوند:

  • التهاب پروستات (پروستاتیت)
  • بزرگ شدگی پروستات (خوش‌خیم یا هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات)
  • بزرگ شدگی پروستات (بدخیم یا همان سرطان پروستات)

دو بیماری اول، با وجود ایجاد مشکلات دفع ادرار، زندگی فرد را به خطر نمی‌اندازند. اما مورد سوم همانطور که از نام آن پیداست، خطرساز است. التهاب پروستات معمولا به دلیل عفونت‌های میکروبی به وجود می‌آید. سرطان پروستات هم که مانند سایر سرطان‌ها، جزو بیماری‌های خود ایمنی محسوب می‌شود. اما بزرگ شدگی پروستات به صورت خوش‌خیم که موضوع مورد نظر ما است و در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

بیماری پروستات

سرطان پروستات

 

علائم بزرگ شدگی پروستات

بزرگ شدگی پروستات، علائمی دارد که معمولا خود بیمار از روی این علائم می‌تواند متوجه ایجاد ناراحتی در ناحیه‌ی مثانه و پروستات شود، زیرا علائم بسیار مشخص هستند. مهم‌ترین این علائم مشکلات دفع ادرار مانند تکرر ادرار، قطره قطره آمدن ادرار، تحبیس ادرار که فرد حس می‌کند باید دفع ادرار داشته باشد اما ادرار دفع نمی‌شود، کم شدن فشار جریان ادرار، عدم تخلیه‌ کامل مثانه، وجود خون در ادرار و غیره هستند. این مسائل می‌تواند منجر به ایجاد ناراحتی‌های مثانه، سنگ مثانه و عفونت‌های مجاری ادراری هم بشود بنابراین لازم است به محض مشاهده‌ علائم بزرگ شدگی پروستات به پزشک مراجعه و درمان را آغاز کنید.

 

 دلایل بزرگ شدگی پروستات

از دلایل بزرگ شدن پروستات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استرس و اضطراب
  • مصرف شوری زیاد
  • تغییرات هورمونی
  • مشکلات هورمونی
  • استروژن‌ها و آندروژن‌ها
  • نگه داشتن ادرار
  • نگه داشتن منی
  • اضافه وزن
  • کم تحرکی

برای درمان بزرگ شدگی پروستات روش‌های مختلفی اعم از انواع جراحی، درمان‌های طب نوین، درمان‌های گیاهی و طب سنتی وجود دارد. از آنجایی که جراحی و درمان‌های نوین معمولا روش‌هایی تهاجمی هستند، ما در اینجا به چندین روش درمان بیماری‌های پروستات و به طور خاص بزرگ شدگی پروستات و مشکلات دفع ادرار در طب سنتی اشاره خواهیم کرد.

 

درمان بزرگ شدگی پروستات با روش‌های سنتی

روش‌های درمان‌ طب سنتی همیشه طرفداران خاص خود را دارد و بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به کمک گیاهان دارویی و روش‌های بدون تهاجم به درمان بیماری‌های خود بپردازند به خصوص برای درمان بیماری‌هایی همانند بزرگ شدگی پروستات در آقایان. اما باید دانست گیاهان دارویی هم در صورتی که بیش از میزان دستور پزشک متخصص طب سنتی و یا سر خود مصرف شوند، ممکن است عوارضی به مراتب خطرناک‌تر از داروهای شیمیایی داشته باشند. با در نظر داشتن این موضوع، در زیر به نمونه‌هایی از دستوارت طب سنتی برای درمان بزرگ شدگی پروستات اشاره می‌کنیم. توجه داشته باشید که این دستورات به صورت عمومی نوشته شده‌اند و نسخه‌های شخصی با توجه به مزاج هر شخص و سیستم بدنی او، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لذا قبل از اجرای این دستورات با پزشک طب سنتی خود مشورت کنید.

 

درمان بزرگ شدگی پروستات با استفاده از سیاه دانه

سیاه دانه یکی از دانه‌های گیاهی منحصر به فرد است که علاوه بر خواص فوق‌العاده‌ای که خود این دانه‌ دارد، از روغن بسیار مفید آن هم برای درمان بیماری‌های مختلف از جمله بزرگ شدگی پروستات استفاده می‌شود. اما چگونه از سیاهدانه برای درمان بزرگ شدن پروستات استفاده می‌شود؟ برای این منظور، مهره‌ انتهایی کمر و همچنین ناحیه‌ زیر بیضه‌ها را با روغن سیاهدانه‌ اصل ماساژ بدهید. همچنین بعد از شام یک قاشق سیاهدانه را آسیاب کنید و با عسل میل کنید (برای افراد دارای طبع گرم توصیه نمی‌شود. افراد گرم مزاج سیاهدانه را با کتیرای خوراکی میل کنند) تا زمانی که عارضه بزرگ شدگی پروستات برطرف شود.

 

حجامت و روغن گل سرخ در درمان بزرگ شدگی پروستات

روش حجامت درمانی، از قدیم الایام برای تصفیه‌ خون، درمان بیماری‌ها و غیره کاربردهای زیادی داشته و بسیار مورد توجه است. یکی دیگر از راه‌های درمان بزرگ شدگی پروستات در طب سنتی، نیز استفاده از همین روش است که البته باید حتما توسط پزشک طب سنتی انجام شود. در این روش، پزشک متخصص طب سنتی و یا حجامت درمانگر، حجامت گرم را به طور خاص در ناحیه‌ گودی کمر انجام می‌دهد که به بهبود بزرگ شدن پروستات کمک شایانی می‌کند. همچنین می‌توانید در منزل، زیر بیضه‌ها را با روغن گل سرخ ماساژ بدهید و به تسریع روند درمان بزرگ شدگی پروستات کمک کنید.

 

روغن گل محمدی

خواص روغن گل سرخ در درمان بزرگ شدگی پروستات

 

درمان بزرگ شدگی پروستات با مصرف سوپ خربزه

مصرف سوپ‌های مختلف همیشه برای بهبود سلامتی و کمک به درمان بیماری‌ها توصیه شده است. معمولا چون سوپ‌ها لذیذ هستند، کمتر کسی پیدا می‌شود که از خوردن آن امتناع کند، مخصوصا اگر این سوپ تأثیرات ویژه‌ای در درمان برخی بیماری‌های خاص مانند بزرگ شدگی پروستات داشته باشد. برای درمان بزرگ شدگی پروستات، می‌توان از سوپ خربزه استفاده کرد. برای تهیه‌ این سوپ، کافی است به جای آب، گوشت رنده شده‌ خربزه را در قابلمه بریزید و سوپ را با آن بپزید. به همین سادگی علاوه بر داشتن خوراکی لذیذ، به درمان مشکلات پروستات خود هم پرداخته‌اید. همچنین خود میوه‌ خربزه‌ در صورتی که رسیده و شیرین باشد، اگر در چند وعده با پوست خورده شود، علاوه بر کمک به تلخیه‌ راحت ادرار، التهاب پروستات را نیز درمان می‌کند.

 

کاربرد حنا در درمان بزرگ شدگی پروستات و مشکلات دفع ادرار

آقایان به این موضوع واقفند که بزرگ شدن پروستات تنها مشکلی که دارند نیست. در کنار این بیماری، مشکلاتی که در دفع ادرار ایجاد می‌شود نیز می‌تواند همراه با درد، سوزش و بسیار آزار دهنده باشد. به همین علت باید راهی باشد که در کنار درمان بزرگ شدگی پروستات، به درمان هرچه سریع‌تر مشکلات دفع ادرار نیز کمک کند. حنا که اغلب تصور می‌شود در گذشته فقط برای زیبایی و تنها توسط خانم‌ها استفاده می‌شده است، همین گیاه مورد نظر ما است. برای درمان بزرگ شدگی پروستات و رفع مشکلات دفع ادرار، کافی است مقدار مناسب از حنا را درون وان پر از آب گرم بریزید و به مدت 20 الی 30 دقیقه در وان بنشینید. در این حالت علاوه بر درمان بزرگ شدن پروستات، سوزش ادرار، درد هنگام دفع ادرار، التهاب و … نیز از بین می‌روند.

 

بزرگ شدگی پروستات

استفاده از حنا برای درمان بزرگ شدگی پروستات

 

استفاده از روغن بابونه در درمان بزرگ شدگی پروستات

گیاه بابونه به دلیل داشتن فلاونوئیدهای مختلف از جمله فلاونوئیدهای توتال، دارای خواص ضد التهابی فراوان است و برای درمان بیماری‌های مختلف التهابی و تورمی، از خود گیاه، دم کرده‌ آن، روغن بابونه و غیره استفاده‌های زیادی می‌شود. برای درمان بزرگ شدگی پروستات هم می‌توان روغن گل بابونه را در ناحیه‌ زیر بیضه‌ها ماساژ داد تا به تدریج التهاب از بین رفته و پروستات به اندازه‌ طبیعی خود برگردد.

 

پروستات

روغن بابونه و درمان پروستات

 

گیاه شیرین بیان و درمان بزرگ شدن پروستات

شیرین بیان گیاهی دارویی و خودرو است که ساقه و ریشه‌ آن دارای خواص دارویی است. یکی از کاربردهای این گیاه، درمان بزرگ شدگی پروستات است. برای استفاده از این روش درمانی، ریشه‌ شیرین بیان را پودر کنید، یک قاشق چای خوری از آن را در یک لیوان آب گرم بریزید و یک نعلبکی روی در لیوان بگذارید. پس از 15 دقیقه این دمنوش را میل کنید. روزی 3 مرتبه از این دمنوش میل کنید تا به درمان مورد نظر دست یابید.

 

شیرین بیان

شیرین بیان و کمک به درمان بزرگ شدن پروستات

 

درمان بزرگ شدگی پروستات با چای سبز

چای سبز که این روزها به راحتی در تمام فروشگاه‌های چای ایران نیز یافت می‌شود در پاک کردن بدن از سموم، عفونت‌ها، درمان التهاب‌ها و غیره نقش چشمگیری دارد. این گیاه، در درمان بیماری‌های پروستات علی الخصوص بزرگ شدگی پروستات هم تأثیر خود را به اثبات رسانده است. اگر به دنبال راه حل درمان بزرگ شدن پروستات و رفع مشکلات دفع ادراری خود هستید، از نوشیدن چای سبز غافل نشوید. به این منظور، سعی کنید در هر روز سه فنجان چای سبز دم کرده و بنوشید تا زمانی که نتیجه حاصل شود.

 

چای سبز

خواص چای سبز برای مردان

 

دانه‌ خام کدو برای درمان بزرگ شدگی پروستات

تخم خام کدو جزو دانه‌های مغذی و درمانی است و به عنوان درمان کننده‌ بیماری بزرگ شدگی پروستات نقش زیادی دارد. اگر پروستات شما بزرگ و دچار التهاب شده، در صورتی که مشکل معده ندارید، می‌توانید تخم کدو را با پوست بجوید اما اگر معده‌ حساسی دارید، بهتر است بدون پوست تخمه را میل کنید. این تخمه همچنین در رفع سوزش ادرار نیز نقش بسزایی دارد. پیشنهاد می‌شود روزانه 80 تا 90 عدد تخم کدو میل کنید.

 

کاربرد ساقه‌ گیاه دم اسب در درمان بزرگ شدگی پروستات

گیاه دم اسب نیز یکی دیگر از گیاهان دارویی است که تنها از ساقه‌ آن در درمان استفاده می‌شود. این گیاه در درمان انواع عفونت‌ها و التهاب‌ها از جمله عفونت‌های مجاری ادراری، مثانه، سنگ مثانه، رفع مشکلات دفع ادرار، درمان پروستات و غیره نقش پررنگی دارد. برای درمان بزرگ شدگی پروستات، روزانه دو فنجان از دم کرده‌ پودر ساقه‌ گیاه دم اسب را میل کنید (برای افراد دارای فشار خون بالا توصیه نمی‌شود). برای دفع سنگ نیز می‌توانید تا روزی 3 فنجان میل کنید.

 

خواص دم اسب

کاربرد ساقه دم اسب در درمان بزرگ شدن پروستات

 

بیشتر بدانید: درمان بزرگ شدن پروستات با بهترین داروهای گیاهی

 

تغییرات مؤثر در سلامت پروستات

علاوه بر درمان‌های سنتی که در مورد آن‌ها صحبت کردیم، روش‌های دیگری نیز برای بهبود بیماری‌های پروستات و پیشگیری از عود مجدد بزرگ شدگی پروستات وجود دارند که در واقع ایجاد تغییر در عادات غذایی و سبک زندگی است. به صورت تیتروار به برخی از این عادات اشاره می‌کنیم:

  • به طور مرتب ورزش کنید
  • مصرف مواد خوراکی کافئین‌دار را تا حد ممکن کاهش دهید
  • به هیچ عنوان ادرار خود را نگه ندارید
  • مصرف دانه‌های مغذی را افزایش دهید
  • مواد غذایی حاوی ویتامین‌های C و E را افزایش دهید
  • ماهی و غذاهای دریایی را در سبد غذایی خود بگنجانید
  • مصرف مرکباتی مانند گریپ فروت و کیوی را فراموش نکنید

 

سخن پایانی

آمار نشان داده است بسیاری از افراد مبتلا به بزرگی غده پروستات با فرآورده‌های گیاهی بهبود می‌یابند. این محصولات در مراقبت از پروستات و پیشگیری از آسیب به آن نقش موثری دارند و می‌توانند عوارضی از قبیل، اختلال نعوظ، عدم کنترل بر ادرار و ناتوانی جنسی را نیز بهبود بخشند. ‏”نسخه اول” به شما کمک می‌کند که ضمن به دست آوردن اطلاعات درباره درمان بزرگ شدن پروستات ‏‏با کمک فرآورده‌های طبیعی، با مقایسه داروهای موجود در بازار، انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشید.

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید