برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

شمعدانی عطری (Rose geranium)، گیاهی معطر و دارویی

شمعدانی عطری از گیاهان زینتی و دارویی مهم است. اسانسی که از این گونه شمعدانی به دست می‌آید بسیار معطر است و از آن به عنوان طعم دهنده در مواد غذایی استفاده می‌شود. شمعدانی عطری خاصیت مسکن، ضد التهاب و ضد افسردگی دارد. دارای اثرات ضدعفونی کننده است و باعث کاهش التهاب و بند آمدن خونریزی می‌شود. کمک به رفع مشکلات پیش از قاعدگی و یائسگی، تهوع، التهاب لوزه و گردش خون ضعیف از خواص شمعدانی عطری است. همچنین برای درمان آکنه، بواسیر، اگزما، کبودی و عفونت قارچی نیز کاربرد دارد.

مشخصات شمعدانی عطری

شمعدانی عطری گیاهی علفی، چند ساله، با ساقه‌های منشعب، برگ‌های متناوب و پوشیده از کرک است. لبه‌های برگ‌ها دارای بريدگی‌هايی است كه به برگ يک حالت پنجه‌ای می‌هد و در اثر مالش برگ‌ها بوی مليحی استشمام می‌شود كه مربوط به اسانس آن است. گل‌های این گیاه به رنگ های بنفش، قرمز و صورتی مشاهده می‌شود. ارتفاع بوته شمعدانی عطری به حدود سی سانتیمتر و پهنای حدود شصت سانتیمتر می‌رسد. موطن اصلی آن، قاره آفریقا می‌باشد ولی امروزه به سراسر جهان به عنوان گیاه زینتی و گیاه دارویی صادر می‌گردد. این گیاه حدود 200 گونه دارد. از دیرباز گونه‌ای از آن به نام شمعدانی (پلارگونیوم زوناله) با واریته‌های گوناگون و به رنگ‌های مختلف به عنوان گیاه زینتی در بیشتر نقاط ایران کاشته می‌شود.

 

اندام دارویی

قسمت مورد استفاده دارویی این گیاه، برگ‌های آن است. از برگ‌ها اسانسی به نام Geranium rosat استخراج می‌‌شود که بوی آن مطبوع و شبیه به بوی گل سرخ است و لطافت نوع اسانس بر حسب محلی که تقطیر در آن صورت گرفته، فرق می‌کند. با توجه به اينكه مصرف این گیاه به طور ویژه در استخراج و تولید اسانس است، لذا زمان برداشت موقعی است كه حداكثر اسانس را بتوان از حجم معينی از گياه به دست آورد. از این رو بهترین برداشت هنگامی خواهد بود كه گياه حداكثر رشد رويشی را نموده و در حال شكوفه كردن باشد.

 

شمعدانی عطری

 

خواص گل شمعدانی عطری (طبیعت و خواص درمانی)

طبع شمعدانی عطری گرم است. اسانس این گیاه به خاطر رایحه دلپذیر، اثرات قابض و ضدعفونی کنندگی که دارد از مهم‌ترین اسانس‌های موجود در صنعت عطرسازی، فرآورده‌های آرایشی بهداشتی، صنایع غذایی و داروسازی است. شمعدانی عطری یکی از اجزای اصلی داروهای گیاهی نظیر کپسول دپروهرب است که برای کاهش علائم افسردگی، اضطراب و استرس تجویز می‌شود. کرم ریپل گل برای دفع حشرات، اسپری نوروژیک منتوله به منظور تسکین درد و قطره لامیژکس باریج حاوی اسانس میخک، اسطوخودوس و شمعدانی عطری است که در درمان عفونت حاد گوش خارجی به کار می‌رود. برخی از مهم‌ترین خواص شمعدانی عطری عبارتند از:

1- خواص شمعدانی عطری برای پوست

از این گیاه به شکل موضعی برای برای درمان جوش‌ و آکنه، بواسیر، اگزما، تعریق زیاد، سوختگی‌ها و کچلی استفاده می‌شود. اسانس آن در جلوگیری و ممانعت از رشد باکتری‌ها بر روی پوست و ضدعفونی نمودن زخم موثر است. رفع چین و چروک پوستی، بند آوردن خونریزی، درمان عفونت ناخن و کمک به بهبود واریس از دیگر خواص شمعدانی عطری برای بیماری‌های پوست، مو و ناخن است.

2- خواص شمعدانی عطری در کاهش افسردگی و اضطراب

عصاره این گیاه برای بهبود افسردگی بسیار خوب عمل می‌کند. استفاده از آن در کاهش فشار روحی و اضطراب موثر است، به ویژه اگر در اثر بی نظمی‌های هورمونی مانند یائسگی و عوارض قبل از عادت ماهانه باشد.

3- دفع حشرات

بوی قوی شمعدانی عطری در دفع و دور کردن حشرات مختلف موثر است به ویژه برای مقابله با پشه و برای مبارزه با شپش موی سر مفید است. از این گیاه به همراه سنبل هندی، نعناع، علف معطر و ارز یا سدار در ساخت پماد ریپل گل برای دفع حشرات موذی استفاده می‌شود. این کرم با توجه به موادی که در آن موجود است برای درمان عفونت‌های پوستی و عفونت‌های انگلی نیز کاربرد دارد و حاوی اثرات سودمندی بر روی پوست است.

4- تسکین درد

استفاده موضعی از روغن آن روی پوست، درد را تسکین می‌دهد. جالب است بدانید نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد استفاده از روغن ژرانیوم بر روی پوست می‌تواند درد ناشی از  بیماری زونا را کاهش دهد. به طور کلی روغن و اسانس شمعدانی معطر به دلیل ترشح اندورفین در کاهش دردهای عصبی مفید است، ضمن اینکه به تقویت عضلات نیز کمک می‌کند.

5- تقویت کبد و کلیه

شمعدانی عطری تقویت کننده کبد و کلیه‌ها است و در طب سنتی برای درمان زردی، سنگ‌های کلیوی و عفونت‌های مختلف سیستم ادراری به کار می‌رود.

6- کم کردن علائم برونشیت حاد و مزمن

اسانس این گیاه می‌تواند از عفونت بینی و عفونت‌های گلو جلوگیری کند، زیرا ترکیبات شیمیایی موجود در آن دارای اثرات آنتی بیوتیکی هستند. در کشورآلمان عصاره‌های گیاه ژرانیوم یک داروی گیاهی مجاز به حساب می‌آید و برای کم کردن علائم برونشیت حاد و مزمن کاربرد دارد.

7- کاربرد در عطرسازی و فرآورده‌های آرایشی بهداشتی

از این گیاه در عطرسازی و تهیه گرد دندان، پمادها و فرآورده‌های زیبایی استفاده می‌شود. امروزه بسیاری از شرکت‌های تولید مواد آرایشی و بهداشتی از عصاره شمعدانی عطری برای تولید محصولات مختلف از جمله کرم‌ها و لوسیون‌ها بهره می‌برند.

خواص قرص گل شمعدانی

اخیرا قرص هایی با گل شمعدانی نیز تولید شده است که خواص بسیاری دارد. گل شمعدانی ترکیباتی دارد که سبب بهبود عملکرد مغز و درمان افسردگی می شود.

اسانس شمعدانی عطری

از گل شمعدانی اسانس نیز تهیه می شود که رایحه آن خاصیت دارویی دارد. لازم به ذکر است که اسانس گل شمعدانی از برگ و گل های آن تهیه می شود.

شمعدانی عطری

 

مضرات شمعدانی عطری

  1. به سبب وجود تانن در گل شمعدانی، مصرف بیش از حد و مداوم آن سبب سوء هاضمه می‌شود.
  2. زنان باردار و شیرده باید از مصرف شمعدانی عطری و فرآورده‌های دارویی حاوی آن خودداری کنند.
  3. شمعدانی عطری موجب پرکار شدن سیستم بدن می شود لذا افراد دچار بیماری‌های خود ایمنی مانند ام اس، لوپوس و روماتوئید آرتریت لازم است در مصرف این گیاه احتیاط کنند.

 

مراجع:

دائره المعارف گیاهان دارویی

https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-153/rose-geranium-oil

https://www.healthline.com/health/geranium-oil

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید