برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

کچلی پوست و راهکارهای درمان آن با ترکیبات گیاهی

کچلی پوست از بیماری‌های شایع پوستی است و عامل ایجاد آن انواعی از قارچ‌های میکروسکوپی مانند میکروسپوروم‌ها، تریکوفیتون‌ها و اپیدرموفیتون‌ها هستند. این بیماری علاوه بر پوست سر و صورت، ممکن است در بین انگشتان پا، کشاله ران یا هر نقطه دیگری دیده شود. کچلی پوست در صورت خفیف بودن، معمولاً با کرم و پمادهای ضد قارچ درمان می‌شود اما برای موارد شدیدتر و عفونی این بیماری، فرد مبتلا باید با تجویز پزشک از قرص‌های ضد قارچ استفاده کند. یکی از راه‌های درمان کچلی پوست استفاده از داروهای گیاهی است. در طب سنتی از گیاهانی مانند سدر، نعناع، درمنه، آویشن باغی، عصاره برگ زیتون، عصاره روغنی بابونه، روغن جوانه گندم، عصاره اکیناسه، بید کانادایی و گزنه برای بهبود این عارضه استفاده می‌شود.
کچلی پوست

پوست انسان هم ممکن است دچار کچلی شود. این بیماری که به عنوان درماتوفیتوز نیز شناخته می­‌شود، نوعی عفونت قارچی پوست است. کچلی پوست انگشتان و کشاله ران، یکی از رایج‌ترین موارد این ناخوشی در میان افراد است و عامل ایجاد آن انواعی از قارچ‌های میکروسکوپی مانند میکروسپوروم‌ها، تریکوفیتون‌ها و اپیدرموفیتون‌ها هستند. در این مطلب با ما همراه باشید تا با نحوه درمان کچلی پوست با استفاده از فرآورده‌های طبیعی و ترکیبات گیاهی موجود در آنها آشنا شوید.

 

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

  • کچلی پوست (کشاله ران و انگشتان) چیست؟
  • گیاهان موثر بر درمان کچلی پوست کدامند؟
  • محصولات و داروهای گیاهی برای درمان کچلی پوست چیست؟

 

کچلی پوست (کشاله ران و انگشتان) چیست؟

کچلی کشاله ران

از رایج‌ترین عفونت‌های قارچی پوست در بدن انسان، کچلی کشاله ران و انگشتان است که به نوع کشاله ران آن خارش سوارکاران هم می‌گویند. این بیماری معمولاً در ماه‌های تابستان و یا با عرق کردن و پوشیدن لباس‌های مرطوب به وجود می‌آید. همانند سایر عفونت‌هایی که در سطح پوست ایجاد می‌شود، حضور گرما و رطوبت محیطی باعث می‌شود که این عفونت ایجاد گردد.

مطابق آمار مردان بیشتر از زنان به این مشکل دچار می‌شوند و کودکان از نادرترین گزینه‌هایی هستند که دچار این مشکل شده‌اند. رطوبتی که در  ناحیه ران و انگشتان وجود دارد، باعث چین‌دار شدن، خیسی و ایجاد خارش بر سطح پوست می‌شود. معمولا این خارش‌ها منجر به بدتر شدن عفونت می‌گردند. این ضایعه کاملا مشخص و پوسته‌دار از محیط پیشرفت می‌کند و در داخل محدوده ضایعه، پوست قرمز و ملتهب می‌شود.

در مواقعی که این مشکل بسیار حاد باشد، عفونت ممکن است رفته رفته به کفل‌ها و کشاله ران نیز سرایت کند اما قسمت بیضه‌ها در مردان در این بیماری چندان درگیر نمی‌شود. گفتنی است متخصصان پوست به راحتی می‌توانند این مشکل را شناسایی و برطرف کنند اما در برخی موارد با تغییر شکل این عارضه بر سطح پوست، ممکن است که این بیماری با دیگر بیماری‌ها پوست، مو و ناخن اشتباه گرفته شود.

 

کچلی کشاله ران

 

کچلی انگشتان

یک نوع کچلی قارچی دیگر نیز وجود دارد که در میان انگشتان رخ می‌دهد. این ضایعه نیز در ورزشکاران بیشتر از دیگران خودش مشاهده می‌شود که به آن بیماری انگشتان ورزشکاران هم می‌گویند. به دلیل آنکه انگشتان پا معمولا به یکدیگر کیپ شده‌اند، این بیماری ممکن است در انگشتان پا بیشتر خودش را نشان دهد. زیرا گرما، رطوبت و تهویه نامناسب در این ناحیه بیشتر است و عفونت به راحتی در آن سرایت می‌کند.

اغلب برای درمان کچلی پوست انگشتان، بیماری در تشخیص با اگزما اشتباه گرفته می‌شود که لازم است آن را با بررسی‌های آزمایشگاهی از دیگر عارضه‌های عفونی سطحی شناسایی و درمان کرد. به یاد داشته باشید که برای برطرف کردن این عارضه‌ها حتما به پزشک به منظور تشخیص صحیح مراجعه کنید. درمان‌های سرخود ممکن است ماهیت بیماری را به کلی تغییر دهد و مشکلات بیشتری را بوجود آورد.

این مشکلات باعث سخت‌تر شدن تشخیص بیماری از جانب پزشک می‌شود. درصورتی که بیماری شما تشخیص داده شد، در صورت خفیف بودن، معمولاً با کرم، پمادهای ضد قارچ، گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی درمان می‌شود اما برای موارد شدیدتر و عفونی این بیماری، فرد مبتلا باید چندین هفته از قرص‌های ضد قارچ استفاده کند.

 

کچلی انگشتان

 

گیاهان موثر بر درمان کچلی پوست کدامند؟

یکی از راه‌های درمان کچلی پوست استفاده از محصولات حاوی گیاهان دارویی است. در طب سنتی از گیاهانی مانند نعناع، درمنه، آویشن باغی، عصاره برگ زیتون، عصاره روغنی بابونه، روغن جوانه گندم، زردچوبه، روغن درخت چای، روغن نارگیل، آلوئه ورا، عصاره اکیناسه، بید کانادایی و گزنه برای بهبود این عارضه استفاده می‌شود. این گیاهان هر کدام به نوعی در بهبود عفونت‌های سطحی پوست و کچلی‌های ناشی از این عفونت‌ها موثر هستند که در ادامه به تاثیر آنها می‌پردازیم.

 

گزنه

گزنه خاصیت ضد التهابی، ضدعفونی کننده و ضدمیکروب دارد. حاوی سیلیکا و گوگرد است و از این رو در درمان عفونت‌های قارچی پوست تاثیر دارد. گزنه به‌ دلیل خاصیت آنتی ‌هیستامینی، ضدالتهابی، ضدمیکروبی و توانایی تسکین دردی که دارد، به خوبی می تواند به روند بهبود بیماری پوستی سرعت ببخشد.

 

زردچوبه

زردچوبه دارای خواص ضدالتهابی است و همچنین دارای مقدار زیادی کورکومین است که خواص ضدمیکروبی و ضدقارچی بسیار زیادی دارد. این خواص باعث می‌شود که مصرف موضعی آن، عفونت‌های قارچی سطح پوست که منجر به بروز کچلی پوستی در کشاله ران و انگشتان پا می‌شود را برطرف کند.

 

روغن درخت چای

روغن درخت چای یکی از دیگر فرآورده‌های طبیعی است که خواص ضد باکتری آن می‌تواند از پیشرفت قارچ بر سطح پوست جلوگیری کند و عفونت‌های قارچی را برطرف کند. این روغن بر روی طیف وسیعی از باکتری‌ها و قارچ‌ها اثر گذار است.

 

آلوئه ورا

آلوئه ورا، گیاهی است که برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی موثر است. این گیاه می‌تواند درمان مناسبی برای قارچ‌ها و باکتری‌های سطح پوست باشد و همچنین در رفع التهاب و خارش پوست تاثیر دارد.

 

درمنه

درمنه خاصیت ضدعفونی کنندگی زیادی دارد و از آن‎ ‎برای درمان عفونت‌های قارچی سطحی پوست و ضدعفونی کردن محل ‏زخم‌ها استفاده می‌شود. از این گیاه ‏در صنعت داروسازی برای ساخت لوسیون‌های ضدعفونی کننده قارچ‌های پوستی استفاده می‌شود، همچنین استفاده از فرآورده‌های طبیعی حاوی درمنه باعث درمان کچلی ناخن می‌شود. ‏دارای اثرات ضد التهاب بوده و در روند ترمیم زخم و بهبود سریع‌تر آن مؤثر است.‏

 

نعناع

روغن‌های فرار موجود در گیاه نعناع دارای اثرات ضدعفونی کننده، ضد قارچ و ضد باكتريایی هستند. همچنین منتول در غلظت‌های كم به طور انتخابی انتهای اعصاب حسی مربوط به سرما را تحريک می‌کند و باعث گشاد شدن عروق و ايجاد احساس سرما می‌شود و به دنبال آن اثر ضد درد نيز ظاهر می‌گردد.

 

سدر

گیاه سدر خواص زیادی برای سلامت پوست دارد. این خواص به خاطر حضور ترکیباتی از جمله تانن‌ها، استرول‌های گیاهی، ساپونین‌ها و کوئرستین‌ها است. این ترکیبات در واقع همان ضد التهاب‌ها و آنتی اکسیدان‌های مؤثر و قوی گیاه سدر هستند. عصاره این گیاه بر بهبود انواع اگزما، درماتیت ‏تماسی تحریکی و درماتیت آتوپیک موثر است. فرآورده‌های طبیعی به دست آمده از سدر، در کمک به بهبود بثورات، قارچ‌های پوستی، ضایعات پوستی پسوریازیس و ناخن بسیار نتیجه‌بخش بوده‌اند.

 

درمان کچلی پوست

 

محصولات و داروهای گیاهی درمان کچلی پوست

امروزه از این گیاهان دارویی با روش‌های علمی شناسایی، جمع‌آوری و عصاره‌گیری می‌شود و به منظور سهولت مصرف، توسط شرکت‌های داروسازی به شکل‌های دارویی رایج عرضه می‌گردد. از محصولات موثر در درمان قارچ‌های پوستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

اسپری موضعی مایکودرم باریج

این فرآورده طبیعی حاوی اسانس درمنه است. اسانس درمنه دارای اثرات ضد قارچ است و مواد شیمیایی موجود در آن به نام توجون (thujone) به عنوان یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی تاثیر خوبی در مبارزه با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد بر روی پوست داشته و به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند. این فرآورده به رفع عفونت‌های قارچی سطحی پوست کمک می‌کند.

 

کرم گیاهی درماتین باریج

این فرآورده طبیعی حاوی عصاره گیاه سدر است و یکی از درمان‌های مناسب برای عفونت‌های سطحی پوست به شمار می‌رود. گیاه سدر خاصیت ضدالتهابی، نرم کننده و ضدقارچ دارد و سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدان است. این عصاره گیاهی به محض تماس با پوست التهاب را از بین برده و تحریکات پوستی را کاهش می‌دهد. همچنین سدر خاصیت آنتی سپتیک و ضدقارچ نیز داشته و فعالیت این عوامل مخرب روی پوست را متوقف می‌کند.

 

ژل مینتاژل (داروسازی فارماشیمی)

این فرآورده طبیعی حاوی عصاره گیاه نعناع است و برای درمان كچلی انگشتان پا و كشاله ران به كار می‌رود. اين فرآورده همچنين برای از بين بردن خارش و سوزش محل گزيدگی حشرات و سوختگی‌های سطحی مناسب است.

 

صابون آنتی باکتریال (تری کلوزان) 0.3 گل سیتو (گل پخش آوند)

این فرآورده حاوی روغن بادام، روغن کرچک و 0.3 درصد تری کلوزان (ایرگازان)، تالو، روغن پالم، لانولین، گلیسیرین، سیلیکات سدیم و هیدروکسد سدیم است و برای درمان بیماری‌های موضعی پوست، عفونت‌های قارچی و عفونت‌های میکروبی مصرف می‌شود. همچنین به علت وجود تری کلوزان در آن که ماده‌ای با خاصیت ضد باکتری و ضد میکروب است، پوست را در برابر آلودگی‌ها، عوامل بیماری‌زا و همچنین حساسیت‌ها محافظت می‌کند و در برطرف کردن بوی نامطبوع عرق و جلوگیری از فعالیت باکتری‌های مولد بو موثر است.

 

شامپو بدن ضد قارچ اکتو پیروکس 1 درصد ایروکس

شامپو بدن ضد قارچ اکتو پیروکس 1 درصد ایروکس حاوی عصاره‌های گیاهی مختلف مانند عصاره آویشن باغی، عصاره برگ زیتون، عصاره روغنی بابونه، روغن جوانه گندم، عصاره اکیناسه، عصاره بید کانادایی، عصاره گزنه و دیگر ترکیبات شیمیایی مانند گلیسیرین، آب دیونیز، آمونیوم لوریل اتر سولفات، تری اتانول آمین اوریل اتر سولفات و …  است. این فرآورده دارای خاصیت ضدقارچ و ضدباکتری است و در پیشگیری و درمان موضعی بیماری‌های قارچی پوست بسیار موثر عمل می‌کند. این محصول همچنین دارای خواص ضد التهاب، التیام بخش، مرطوب کننده و نرم کننده است که موجب بهبود خارش، سوزش و خشکی پوست می‌شود.

 

سخن پایانی

داروخانه آنلاین نسخه اول با در نظر گرفتن نیازهای مختلف مخاطبین خود، انواع فرآورده‌های مناسب برای درمان بیماری‌های پوستی را موجود نموده و با بررسی تمامی مواد و ترکیبات سازنده هر محصول، به شما در انتخاب محصول مناسب کمک می‌نماید.

اشتراک گذاری:

2 دیدگاه در “کچلی پوست و راهکارهای درمان آن با ترکیبات گیاهی

  1. عیدالرحمن گفت:

    با سلام
    پوست دست من مدتی هست دچار کچلی شدە لطفا دارویی گیاهیی رو معرفی کنید واسه درمان

    1. درود بر شما
      در همین مقاله ترکیبات موثر معرفی شده اند

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید