برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

خواص گل ساعتی (Passion Flower) و طرز استفاده از آن

گل ساعتی یا پشن فروت گیاهی تزئینی و دارویی است که نوع زینتی آن به وفور در کشورمان یافت می‌شود و در بیشتر گلخانه‌ها پرورش می‌یابد. برای گونه دارویی این گل خواص متعددی در طب سنتی ذکر شده است و در حال حاضر نیز کاربردهای فراوانی در پزشکی و داروسازی دارد. كاربرد گل ساعتی در اختلالات خواب، بی‌قراری، تحریک‌پذیری و اضطراب به تایید سازمان‌های بهداشتی معتبر رسیده است، همچنین از فرآورده‌های طبیعی تولید شده از این گیاه برای درمان بیش فعالی کودکان، حالات افسردگی نظیر هیستری، کمک به ترک اعتیاد و بهبود لرزش افرد سالخورده استفاده می‌شود.
خواص گل ساعتی

مشخصات گل ساعتی

گل ساعتی که با نام پشن فروت نیز شناخته می‌شود، به دلیل شکل ظاهری گل‌های گیاه به ساعت، به این نام نامیده می‌شود و به صورت درختچه، چند ساله و رونده است و برای رشد نیاز به تکیه‌گاه دارد. این گیاه دو گونه دارد. گونه‌ای از آن زینتی است و نوع دیگر دارای میوه است که ‌مصرف خوراکی دارد و سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد آنتی اکسیدان است. برگ‌های آن همیشه سبز، متناوب و دندانه‌دار هستند و گل‌ها به شکل منفرد در رنگ‌های آبی، قرمز ارغوانی و سفید دیده می‌شوند.

میوه گیاه بیضی شکل، پوست آن چرم مانند، نرم و مومی شکل است و آرایش رنگ آن از ازغوانی تیره کم رنگ با خال‌های سفید ریز تا زرد روشن یا رنگ کدو حلوایی است. درون آن دانه‌های ریزی مانند دانه انجیر دیده می‌شود. این گیاه بومی آمریکا است و در مناطق حاره آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی و برزیل وجود دارد. گونه زینتی آن نیز به وفور در کشور ما یافت می‌شود و در اکثر گلخانه‌‌های پرورش گل به فروش می‌رسد. از دیگر  نام های گل ساعتی می توان به مای پاپ، انگور شور و انگور آلویی اشاره کرد.

 

عکس گل ساعتی

 

اندام دارویی

برگ، میوه و گل‌های گیاه استفاده دارویی دارد و بهترین زمان جمع‌آوری برای مصارف دارویی اواخر فصل تابستان است.

 

خواص گل ساعتی

 

خواص گل ساعتی (طبیعت و خواص درمانی)

طبیعت گیاه گل ساعتی گرم و خشک است. برای گونه دارویی آن خواص متعددی در طب سنتی ذکر شده است و در حال حاضر نیز کاربردهای فراوانی در پزشکی و داروسازی دارد. امروزه شربت، کپسول خوراکی و قطره گل ساعتی با نام‌های تجاری مختلف در داروخانه‌های کشورمان موجود است که قطره پاسی پی، قرص گل اسلیپ و کپسول ریلکس هرب، ول مود، پاسیفلورین و سداسل برخی از داروهای تولید شده از این گیاه هستند. برخی از مهم‌ترین خواص گل ساعتی شامل موارد زیر می‌شود:

 

خاصیت آرامبخش و ضد اضطراب

یکی از مهم‌ترين آلكالوئيدهای موجود در این گل، هارمان و هارمالين است كه موجب مهار فعاليت آنزيم مونوآمينواكسيداز در بدن می‌شود. در نتيجه، ميزان انتقال دهنده‌های عصبی مانند سروتونين، نوراپينفرين و دوپامين را در مغز افزايش می‌دهند که باعث ایجاد آرامش، کنترل استرس، کاهش اضطراب و دلشوره و تسکین دردهای با منشأ عصبی می‌شود.

 

بهبود حافظه و افزایش یادگیری

مصرف عصاره گل ساعتی به صورت وابسته به دُز، باعث بهبود حافظه و يادگيری می‌شود. استفاده از فرآورده‌های طبیعی این گل در پيشگيری و يا درمان اختلالات شناختی و کمک به درمان آلزایمر نیز مؤثّر است.

 

درمان اختلالات خواب

گل ساعتی خاصیت خواب‌آور دارد و برای درمان بی‌ خوابی و اختلالات خواب، رفع بد خوابی و بیداری‌های مکرر در طول خواب و درمان بی‌خوابی‌های‌ ناشی از نگرانی روانی و کار زیاد  تجویز می‌شود. از آنجایی که این گیاه، مخدر و اعتیاد آور نیست و هیچ گونه اثر وابسته کننده ندارد، گزینه خوبی برای درمان مشکلات ‌خواب است.

 

کاهش سردردهای میگرنی

گل ساعتی به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد به درمان سردردهای میگرنی و تسکین سردردهایی که در حالت خاص اتفاق می‌افتند، کمک می‌کند. همچنین از آنجا که مصرف آن باعث آرامش و تسلای سیستم عصبی می‌شود، در کاهش سردردهایی که ناشی از عصبانیت و وضعیت‌های شدید هیجانی است، موثر می‌باشد.

 

درمان اختلال بیش فعالی و بی‌قراری کودکان

کمک به درمان بیش فعالی و بی‌قراری کودکان، رفع اختلالات خواب و کاهش رفتارهای استرسی آنها از دیگر خواص این گیاه است.

 

برطرف کننده بی نظمی‌های عصبی و هورمونی در دوران بلوغ و یائسگی

گل ساعتی در کاهش عوارض شایع و آزار دهنده یائسگی موثر است و گرگرفتگی این دوران را کاهش می‌دهد. این گیاه تعدیل کننده بی‌نظمی‌های هورمونی دوران بلوغ نیز است.

 

دمنوش گل ساعتی

 

کمک به ترک اعتیاد

این گل به ترک اعتیاد به سیگار و مواد مخدر کمک می‌کند و  باعث کاهش اضطراب، بی‌خوابی، اسپاسم عضلانی و دیگر علائم حین ترک اعتیاد می‌شود. مصرف آن میل به نیکوتین را کاهش می‌دهد و برای افرادی که قصد ترک سیگار را دارند، مفید است.

 

کاهش فشار خون بالا

ترکیبات شیمیایی موجود در گل ساعتی به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند. آلکاییدهای هارمونیک موجود در گیاه می‌تواند به آرامش عضلات صاف و گسترش شریان‌های عروق کمک کند، فشار خون بالا را کاهش دهد و از این طریق در پیشگیری از بیماری‌های قلبی نیز موثر باشند.

 

کاهش کلسترول خون

یکی دیگر از خواص این گیاه، کاهش کلسترول خون است. عصاره این گل می‌تواند سطوح آنزیم آنتی اکسیدان را افزایش دهد و سطوح لیپیدهای اکسید شده را که از مواد زائد و سموم انباشته شده‌اند، کاهش دهد و در نتیجه باعث کاهش کلسترول خون گردد.

 

کمک به درمان هموروئید

گل ساعتی خاصیت ضد التهاب و تسکین دهنده دارد و در طب سنتی برای درمان هموروئید توصیه می‌شود.

 

درمان اسهال

میوه گیاه گل ساعتی که با نام پشن فروت شناخته می‌شود، ملین و محرک دستگاه گوارش است و مصرف آن برای درمان یبوست و اختلالات گوارشی مفید است.

گل ساعتی و قاعدگی

گل ساعتی موجب کاهش درد قاعدگی در بانوان می شود و انقباضات رحم را کاهش می دهد.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن

گل ساعتی حاوی ویتامین‌های مختلف مانند ویتامین A، E وC  و ترکیبات آنتی اکسیدان مانند ویتکسین، کوسرتین، روتین و لوتئولین است. مصرف آن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از آن در برابر انواع بیماری‌ها مخصوصا سرطان‌ می‌شود.

 

کاهش انسولین

پوست پشن فروت در کاهش مقاومت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت درجه دو موثر است. این گیاه می‌تواند به عنوان یک جایگزین مکمل برای روش‌های مرسوم کنترل قند خون باشد.

 

تسکین سرفه و کاهش علائم آسم

ترکیبات موجود در این گیاه، آلرژی و التهاب را کاهش می‌دهد و در کاهش دادن علائم آسم نیز موثر است. یک آزمایش بالینی نشان داد استفاده از ۵۰۰ میلی‌گرم عصاره گل ساعتی، به درمان سرفه بیماران و عادی شدن تنفس آنها کمک شایانی کرد.

 

گیاه دارویی گل ساعتی

طریقه مصرف گل ساعتی

بهترین شیوه مصرف این گیاه، تهیه دمنوش آن است و برای این منظور مقداری گل ساعتی خشک را در آب جوش دم کرده و سپس آن را صاف و مصرف کنید.

عوارض جانبی گل ساعتی

  • زیاده‌روی در مصرف گل ساعتی باعث ایجاد خواب آلودگی، اسهال و در برخی افراد ایجاد آلرژی می‌شود.
  • مصرف گیاه گل ساعتی برای کودکان زیر سه سال، زنان باردار و شیرده ممنوع است.
  • گل ساعتی با گروه زیادی از داروهای شیمیایی از جمله داروهای ضد تشنج، داروهای ضد افسردگی، آنتی هیستامین‌ها، داروهای ضد انعقاد و داروهای مهار کننده منو آمینو اکسیداز تداخل دارویی دارد.
  • استفاده از این گیاه برای افراد مبتلا به ناراحتی‌های شدید کبدی و کلیوی و کسانی که در هنگام کار نیاز به هوشیاری کامل دارند، ممنوع است.
  • مصرف آن با داروهای خواب آور توصیه نمی‌شود. چرا که اثرات خواب آوری این داروها را تشدید و ممکن است فرد را به حالت بی‌هوشی و کما وارد کند.

 

مراجع:

دائره المعارف گیاهان دارویی

فارماکوپه گیاهی ایران

https://www.healthline.com/health/anxiety/calming-effects-of-passionflower

https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-871/passionflower

اشتراک گذاری:

1 دیدگاه در “خواص گل ساعتی (Passion Flower) و طرز استفاده از آن

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید