برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

بهترین مکمل برای دوران قاعدگی چیست

مکمل قاعدگی یکی از نیازهای اساسی در خانم‌ها برای بهبود سلامت و کنترل علائم قاعدگی می‌باشد. سندروم قاعدگی (PMS) شرایطی است که حدود یک هفته قبل از عادت ماهیانه شروع می‌شود و تا چند روز پس از آن ادامه دارد. علائم جسمی و روانی رایج این سندروم شامل؛ نفخ شکم، مشکلات گوارشی، سردرد، درد سینه، نوسانات خلقی، تحریک پذیری، اضطراب، بیخوابی، گیجی، حالت افسردگی و … با شدت متفاوت در افراد است. مصرف مکمل قاعدگی شدت و تکرر این علائم را کاهش می‌دهد.
مکمل دوران قاعدگی

امروزه مصرف مکمل قاعدگی یکی از نیازهای اساسی بانوان محسوب می‌شود. قاعدگی فرآیندی است که از زمان بلوغ جنسی در دختران آغاز می‌شود و تا میانسالی ادامه دارد. علائم و عوارض ناشی از قاعدگی در سنین و در افراد مختلف متفاوت است. سندرم قاعدگی یا سندروم پیش از قاعدگی (PMS)، شرایطی است که بسیاری از خانم‌ها در قاعدگی تجربه می‌کنند. این سندرم حدود یک هفته قبل از عادت ماهیانه شروع می‌شود و تا چند روز پس از آن ادامه دارد. علائم جسمی و روانی رایج این سندروم شامل؛ نفخ شکم، مشکلات گوارشی، سردرد، درد سینه، نوسانات خلقی، تحریک‌پذیری، اضطراب، بی‌خوابی، گیجی، حالت افسردگی و … است. شدت این علائم در افراد مختلف متفاوت است. مصرف مکمل قاعدگی شدت و تکرار این علائم را کاهش می‌دهد.

 

مصرف مکمل قاعدگی در چه افرادی توصیه می‌شود؟

علائم جسمی روانی و دردهای ناشی از قاعدگی بیشتر در دختران جوان و در سنین پیش از ازدواج به چشم می‌خورد. با این حال ممکن است، حتی در میانسالی نیز این علائم رخ دهد. منشاء علائم سندرم قاعدگی ممکن است عصبی یا جسمی باشند. برای کنترل دردهای عصبی می‌توان از انواع مسکن‌ها و داروهای اپیوئیدی با نظر پزشک استفاده نمود؛ اما علائم جسمی معمولا ناشی از عدم تعادل و کمبود مواد مغذی در بدن است.

به طور کلی می‌توان گفت تمامی خانم‌ها به جز آنهایی که در شرف بارداری هستند یا اختلالات خاصی از قبیل بیماری‌های هورمونی، متابولیک یا … دارند، می‌توانند از مکمل قاعدگی استفاده کنند. این مکمل‌ها با تامین مواد مغذی، مانع از بروز علائم ناشی از کمبود آنها می‌شوند. در مواردی که در شخص کمبود خاصی تشخیص داده شود، بهتر است با مشورت پزشک از مکمل تخصصی مورد نیاز خود استفاده کند.

 

علائم قاعدگی

موارد مصرف مکمل قاعدگی

 

انواع مواد مغذی موجود در مکمل قاعدگی

مکمل قاعدگی به طور معمول ترکیبی از مواد مغذی و بعضا فرآورده‌های گیاهی است. این ترکیب قادر است، هم درد را در بدن سرکوب کند و هم علائم جسمی و روانی را کنترل نماید. در ادامه برخی از مکمل‌های غذایی مورد نیاز در دوران قاعدگی را معرفی می‌کنیم.

 

مکمل آهن

یکی از مهم‌ترین عوارض دوره قاعدگی سنگین با خونریزی‌های شدید، کم خونی است. آنمی ناشی از قاعدگی، در نتیجه کمبود آهن در بدن پدید می‌آید. کمبود آهن در دوران قاعدگی علائمی از قبیل ضعف، سردرد، خستگی، بی حالی و … را تشدید می‌نماید. علاوه بر این در موارد شدید ممکن است، منجر به آمنوره (قطع قاعدگی) گردد. مکمل قاعدگی دارای مقادیر معین آهن، برای تامین آهن از دست رفته در دوران قاعدگی است؛ اما در افراد مبتلا به آنمی با فقر آهن، مصرف مکمل آهن هم به ویژه در دوران قاعدگی توصیه می‌گردد.

 

اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا3 یکی از مهم‌ترین دسته‌های اسیدهای چرب ضروری محسوب می‌شوند. امگا۳ در بدن با مکانیسم‌های خاصی روند التهاب را سرکوب می‌نماید. بنابراین درد و التهاب در زمان قاعدگی را کاهش می‌دهد. کاهش التهاب در دوران قاعدگی از عوارض آن جلوگیری می‌کند. این اسید چرب با بهبود سیستم عصبی، علائم روانی و عصبی را نیز در دوران قاعدگی کنترل می‌کند. بنابراین اسید های چرب امگا۳ یکی از اجزای مهم مکمل قاعدگی محسوب می‌شوند.

 

ویتامین B6

ویتامین B6 (پیریدوکسین) یک ویتامین اساسی در تنظیم خلق و خو است. وجود ویتامین B6 در ترکیب مکمل دوران قاعدگی، منجر به بهبود شرایط روانی در دوره عادت ماهیانه می‌شود. بروز بی‌قراری، عصبانیت، تحریک‌پذیری و افسردگی در دوران قاعدگی رایج است. ویتامین B6 منجر به تنظیم روند ساخت سروتونین می‌شود. سروتونین در بهبود خلق‌و‌خو نقش تاثیرگذاری دارد. بنابراین ویتامین B6 یکی از ترکیبات اساسی مورد نیاز در دوران قاعدگی، جهت کنترل علائم روانی است.

 

ویتامین D

ویتامین D یکی از موثرترین ویتامین‌ها برای تنظیم سطوح هورمونی در بدن است. کنترل هورمون‌ها از طریق مصرف مکمل قاعدگی، از تشدید علائم در این دوره جلوگیری می‌کند. علاوه بر این ویتامین D دارای اثرات ضد التهابی است. کاهش التهاب در تخفیف دردهای قاعدگی و کاهش علائم سندروم PMS اهمیت دارد. در خانم‌های مبتلا به کمبود ویتامین D، علائم قاعدگی با شدت بالاتری بروز می‌کند. بنابراین مصرف مکمل ویتامینD + کلسیم، در کنار مکمل‌های قاعدگی در این افراد توصیه می‌شود.

 

مکمل ویتامین دی و آهن

مکمل قاعدگی حاوی ویتامین دی و آهن

 

ویتامین E

به طور کلی ویتامین E یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها با خواص ضد التهابی محسوب می‌شود. کنترل التهاب در دوران قاعدگی اهمیت فراوانی دارد. بسیاری از دردهای قاعدگی ناشی از ایجاد شرایط التهابی در بدن هستند، لذا سرکوب واکنش‌های التهابی، درد را کاهش می‌دهد و در نتیجه باعث احساس راحتی و آرامش بیشتری در دوران قاعدگی می‌شود.

 

مکمل‌های حاوی منیزیم

برای کنترل علائمی از قبیل نفخ، احتباس مایعات و درد، مصرف مکمل منیزیم می‌تواند کمک کننده باشد. منیزیم در برخی از مکمل‌های قاعدگی وجود دارد؛ اما شواهد کافی برای ضرورت مصرف آن در دوران قاعدگی موجود نیست. درواقع در مبتلایان به کمبود منیزیم، مصرف این مکمل، ممکن است موثر باشد. توجه به این نکته ضروری است که مکمل منیزیم در برخی موارد داری عوارض جانبی مانند اسهال یا ناراحتی معده و تغییر فشار خون است.

 

مکمل کلسیم

بررسی‌ها نشان داده است افرادی که علائم سندرم قاعدگی را دارند، اغلب کلسیم کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند. سطح کلسیم همچنین در طول چرخه قاعدگی خانم‌ها تغییر می‌کند. یک منبع تحقیقاتی بالینی در سال ۲۰۱۷ نشان داد که مصرف قرص کلسیم به کاهش برخی از علائم مانند نفخ و خستگی کمک می‌کنند. علاوه بر این، محققان نتیجه گرفتند که مکمل کلسیم برای کاهش علائم روانشناختی از جمله غم، نوسانات خلقی و اضطراب این دوران نیز مؤثر است.

 

مکمل حاوی تمشک (زغال اخته)

Chasteberry یا تمشک (خانواده زغال اخته) یکی از مکمل‌های متداول برای سلامت باروری زنان است. بررسی مزایای آن در دستگاه تولید مثل زن در سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد که مصرف این مکمل گیاهی، مزایای بسیاری برای افراد مبتلا به سندرم قاعدگی فراهم می‌کند. این مکمل ها را می توان یکی از مؤثرترین مکمل‌های دوران قاعدگی دانست. این مکمل‌ها به ویژه برای بهبود علائم جسمی از جمله نفخ، درد سینه و سردرد مفید است. حتی به نظر می‌رسد که برای این علائم، در مقایسه با فلوکستین (یک داروی ضد افسردگی)، بهتر عمل می کند.

 

مکمل روغن گل مغربی

روغن به دست آمده از گل مغربی، سرشار از امگا ۶ است و منبعی غنی از گاما لینولنیک اسید به شمار می‌رود. از این رو مصرف آن به شکل مکمل در کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی نظیر افسردگی، نفخ، تحریک‌پذیری، درد سینه و … بسیار مؤثر است.

 

روغن گل مغربی

خواص روغن گل مغربی

 

مکمل گیاهی حاوی عصاره پنج انگشت

گیاه پنج انگشت قادر است با مهار ترشح پرولاکتین و تأثیر بر روی مرکز ترشح LH و FSH، یعنی هیپوفیز، از افزایش ناگهانی این هورمون‌ها و در نتیجه افزایش غیر عادی استروژن در بدن زنان جلوگیری کند. بنابراین با مصرف این مکمل، قبل از قاعدگی تغییر حالات فیزیکی و روحی کمتر و قابل تحمل‌تر خواهد بود.

 

مکمل گیاهی حاوی عصاره رازیانه

رازیانه حاوی استروژن گیاهی است که همان هورمون زنانه محسوب می‌شود. از این رو مصرف آن در رفع اختلالات قاعدگی نظیر تاخیر در قاعدگی، قطع قاعدگی یا برخی اختلالات تخمدان مفید است و باعث برقراری قاعدگی می‌شود. همچنین به دلیل اثر ضد اسپاسم، این گیاه در کاهش دردهای قاعدگی و دردهای گوارشی نیز می‌تواند استفاده شود.

 

خواص رازیانه

گیاه رازیانه

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با فرآورده‌های طبیعی برای درمان اختلالات قاعدگی 

 

چه زمانی از مکمل قاعدگی استفاده کنیم؟

سندروم پیش قاعدگی، معمولا چند روز پیش از شروع قاعدگی آغاز می‌شود. بنابراین به منظور کنترل علائم این سندروم، بهتر است، مصرف مکمل قاعدگی را چند روز قبل از شروع عادت ماهیانه، آغاز کنید. لازم است بدانید که این زمان‌بندی در خانم‌هایی که عادات ماهیانه منظمی دارند، توصیه می‌گردد. مصرف مکمل قاعدگی می‌تواند تا پایان دوره قاعدگی ادامه یابد. البته در برخی از افراد با قطع علائم، مصرف مکمل نیز پایان می‌یابد. مکمل قاعدگی را بسته به شدت علائم، روزانه ۱ تا ۲ بار و همراه با وعده غذایی مصرف نمایید.

در شرایط معمول مکمل‌های قاعدگی بیشتر برای کنترل علائم رایج این دوران مصرف می‌شوند. لیکن برخی از ترکیبات گیاهی موجود در این مکمل‌ها ممکن است، در تنظیم سطوح هورمونی نیز نقش داشته باشد و باعث منظم شدن زمان عادات ماهیانه شوند. اما درصورت نامنظم بودن مداوم عادت ماهیانه، لازم است با پزشک مشورت نمایید و در صورت نیاز از داروهای هورمونی استفاده کنید.

 

سخن پایانی

برای بسیاری از افراد، علائم و دردهای دوره قاعدگی، یک دردسر ماهانه است. با این حال، چندین نمونه از بهترین مکمل‌های دوران قاعدگی وجود دارد که ممکن است به علائم جسمی و روحی شما کمک کند. شما می‌توانید پس از کسب اطلاعات کافی درباره بهترین مکمل برای زنان چیست؟ انواع مکمل‌های قاعدگی و داروهای گیاهی را از داروخانه آنلاین نسخه اول خریداری نمایید.

 

منبع:

https://www.healthline.com/health/pms-supplements

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید