برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

کدام لوازم پزشکی در داروخانه ها عرضه می شوند؟

داروخانه‌ها همانطور که از نامشان پیداست، معمولا مکانی برای فروش داروها و محصولات دارویی هستند؛ این محصولات معمولا در دو دسته قرار می‌گیرند: داروهایی که برای تهیه آن‌ها نسخه پزشک لازم است و داروهایی که بدون تجویز و نسخه پزشک به افراد عرضه می‌شوند. ویتامین‌ها و مواد معدنی دسته‌ای دیگر از محصولاتی هستند که برای تهیه آن‌ها باید به داروخانه مراجعه کرد. علاوه بر این، داروخانه‌ها اغلب انواع مختلفی از لوازم بهداشتی و محصولات آرایشی را نیز توزیع می‌کنند. محصولاتی مانند خمیر دندان، دئودورانت‌ها، شامپو و نرم‌کننده‌ها، همگی از محصولاتی هستند که معمولاً در داروخانه‌ها یافت می‌شود. داروخانه‌های یکپارچه با فروشگاه‌های مواد غذایی نیز ممکن است لوازم تمیز کننده مانند انواع مختلف مواد شوینده را به فروش برسانند؛ بخش تجهیزات پزشکی مجله نسخه اول در این مقاله به معرفی لوازم و تجهیزاتی می پردازد که در حوزه سلامت مورد استفاده قرار می گیرند و در داروخانه ها به فروش می رسند...

آنچه در این مقاله راجع به لوازم پزشکی در داروخانه ها می خوانیم:

  • علاوه بر دارو چه لوازم و تجهیزاتی در داروخانه ها ارائه می گردد؟
  • لوازم پزشکی مصرفی
  • لوازم پزشکی ارتوپدی
  • تجهیزات پزشکی معاینه
  • سایر لوازم پزشکی قابل فروش در داروخانه ها

لوازم پزشکی در داروخانه

علاوه بر دارو چه لوازم و تجهیزاتی در داروخانه ها ارائه می گردد؟

تجهیزات و لوازم پزشکی دسته‌ای دیگر از محصولات پر مصرفی هستند که برای تهیه آن‌ها علاوه بر فروشگاه‌های لوازم پزشکی می‌توانید به داروخانه‌ها مراجعه کنید. در حقیقت امروزه رنج گسترده‌ای از محصولات در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند و در نتیجه دسترسی به این محصولات آسان‌تر خواهد بود. بعضی از لوازم پزشکی در داروخانه ها موجود هستند عبارتند از: انواع پانسمان، دماسنج، سوزن و سرنگ، دستگاه فشار خون، انواع کیت‌های تست، به عنوان مثال کیت تست حاملگی یا کیت‌های تست قند خون و بسیاری موارد دیگر. در این مقاله سعی داریم شما را با انواع لوازم پزشکی موجود در داروخانه‌ها آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید.

برای دسته بندی لوازم پزشکی می‌توان آن‌ها را به سه دسته کلی لوازم پزشکی مصرفی، لوازم پزشکی ارتوپدی و تجهیزات پزشکی تقسیم کرد. در ادامه بعضی از پرکاربردترین لوازم پزشکی  هر دسته را معرفی می‌کنیم.

لوازم پزشکی مصرفی

سرنگ

لوازم پزشکی در داروخانه-سرنگ

سرنگ یک پمپ ساده متشکل از یک پیستون است که محکم در یک لوله قرار می‌گیرد و با فشار، به تزریق مایعات یا مواد جامد به داخل یک جسم، از طریق یک سوزن، لوله یا نازل کمک می‌کند. رایج‌ترین استفاده از سرنگ ‌ها برای تزریق درون بدن است. سرنگ در اندازه‌های مختلف در داروخانه‌ها موجود است.

سرنگ

سوزن‌های هیپودرمیک و سرسوزن ها

سوزن‌های توخالی هستند که معمولاً با یک سرنگ برای تزریق مایعات به بدن یا استخراج مایعات، از آن‌ها استفاده می‌شود. سوزن هیپودرم یکی از متداول‌ترین لوازم یک بار مصرف در زمینه پزشکی است.

انواع باند پانسمان

باندهای پانسمان در انواع مختلف غلتکی، مثلثی و لوله‌ای و با جنس‌های مختلف مثل پارچه یا کاغذ در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند و از لوازم ضروری برای پانسمان محسوب می‌شوند.

گاز استریل

لوازم پزشکی در داروخانه - گاز استریل

گاز پزشکی یکی از رایج‌ترین پانسمان‌های مراقبت از زخم است. جنس گاز از پنبه، پلی استر یا ترکیبی از الیاف تشکیل شده است. از گاز می‌توان برای تمیز کردن، بسته بندی، شستشو و پوشاندن انواع زخم‌ها استفاده کرد. در هنگام خرید گاز پزشکی، انواع مختلفی برای انتخاب وجود دارد. گازهای بافته شده دارای بافت آزاد و شل هستند که به ترشحات خارج شده از زخم اجازه می‌دهند که جذب این الیاف شوند. این نوع از گازها نباید بریده شوند، زیرا الیاف آن ممکن است وارد زخم شود. انواع بافته نشده از الیافی ساخته شده است که تحت فشار، یک بافت را به وجود می‌آورند؛ این نوع از گازها قابلیت جذب بالاتری دارند. گازهای پانسمان به صورت رولی و قطعه‌ای موجود هستند. در نوع قطعه‌ای، گاز تا شده و به صورت جداگانه بسته‌بندی می‌شود. همچنین بعضی از انواع گاز با مواد دارویی غنی شده‌اند.

سوند

سوند ادرار یک لوله توخالی و جزئی انعطاف پذیر است که ادرار را از مثانه جمع می‌کند و به کیسه تخلیه منتهی می‌شود. کاتترهای ادراری در اندازه‌ها و انواع مختلفی وجود دارند. آن‌ها را می‌توان از لاستیک، پلاستیک (PVC)و سیلیکون تهیه کرد. وقتی کسی نتواند مثانه خود را خالی کند، استفاده از سوند ضروری است. اگر مثانه خالی نباشد، ادرار منجر به فشار در کلیه‌ها می‌شود؛ این فشار به نارسایی کلیه منجر خواهد شد که می‌تواند خطرناک باشد و باعث آسیب دائمی کلیه‌ها شود.

لوازم پزشکی مصرفی برای جلوگیری از انتقال بیماری

 ماسک بهداشتی  تنفسی صورت

لوازم پزشکی در داروخانه -ماسک تنفسی یکبار مصرف

از دیگر لوازم پزشکی در داروخانه ، ماسک‌های صورت مانند ماسک‌های N95 و KN95 ماسک‌های تنفسی هستند که 95٪ از ذرات موجود در هوا (0.3 میکرون یا بزرگ‌تر) را ضبط می‌کنند. این محصولات در صنایع متنوعی از جمله پزشکی و ساخت و ساز استفاده می‌شوند. با توجه به بیماری همه گیر COVID-19، بسیاری از مردم و مشاغل، برای جلوگیری از شیوع ویروس نیاز به پوشیدن ماسک دارند. ماسک‌ها هم از انواع لوازم پزشکی موجود در داروخانه‌ها هستند که با توجه به نوع مصرف، تنوع زیادی دارند.

 

دستکش های یکبار مصرف بهداشتی

دستکش یک بار مصرف ساخته شده از لاتکس، نیتریل و سایر مواد مصنوعی، نوعی تجهیزات محافظ شخصی است که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. دو ماده متداول لاتکس و نیتریل، از نظر ظاهری مشابه هستند اما تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند. برخی از افراد به لاتکس حساسیت دارند و در صورت پوشیدن دستکش لاتکس می‌توانند به کهیر، تورم و بثورات مبتلا شوند؛ با این حال، لاتکس کمی خاصیت ارتجاعی بیشتری دارد و می‌تواند راحت‌تر از نیتریل باشد.

مواد ضدعفونی کننده 

لوازم پزشکی در داروخانه - مواد ضدعفونی کننده

موادی هستند که به منظور از بین بردن پاتوژن‌های متداول (ارگانیسم‌های ایجاد کننده بیماری) روی دست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از آن‌ها وقتی صابون و آب برای شستن دست در دسترس نباشد و یا زمانی که شستشوی مکرر دست باعث به خطر افتادن سد طبیعی پوست شود، توصیه می‌شود. اگرچه اثربخشی مواد ضد عفونی متغیر است، از این مواد به عنوان یک وسیله ساده برای کنترل عفونت در طیف وسیعی از مراکز، از مهدکودک و مدارس گرفته تا بیمارستان‌ها و کلینیک‌های مراقبت‌های بهداشتی و غیره استفاده می‌شود.

 

لوازم پزشکی ارتوپدی

کمربند طبی

کمربندهای طبی از دیگر لوازم پزشکی در داروخانه هستند که  برای مراقبت از کمر بیمار، بعد از عمل استفاده می‌شوند. بسیاری از انواع کمربند طبی از کل کمر حمایت می‌کنند و بعضی دیگر فقط برای حمایت از دنده، قفسه سینه یا کمر هستند. استفاده از کمربندهای طبی برای افرادی که در مشاغل سنگین مشغول به کارند یا دوران نقاهت بعد از جراحی را می‌گذرانند، برای کمک به تثبیت کمر و همچنین جلوگیری از آسیب دیدگی در افراد دچار بیرون زدگی دیسک، کمردرد مزمن و حاد و همچنین سایر مشکلات کمر توصیه می‌شود.

مچ بند طبی

براکت‌های دست و مچ دست ممکن است برای آسیب‌های خاص، پیچ خوردگی‌ها و شرایط خاص، توصیه شوند. همچنین اغلب آن‌ها پس از انجام عمل‌های جراحی دست یا مچ دست برای کاهش تحرک مفصل به منظور تسریع روند بهبودی تجویز می‌شوند.

 

گردنبند طبی

 اگر به عمل جراحی ستون فقرات گردن نیاز دارید، یا گردن شما دچار آسیب دیدگی شده است، ممکن است نیاز به گردنبند طبی داشته باشید. گردنبندهای طبی از رایج‌ترین بریس‌های نخاعی هستند و انواع مختلف آن‌ها در داروخانه‌ها وجود دارد. گردنبند‌های طبی، اهداف مختلفی را ارائه می‌دهند. آن‌ها می‌توانند گردن شما را بعد از عمل جراحی ستون فقرات گردن تثبیت کنند، یا در صورت تجربه تروما یا آسیب دیدگی به گردن، می‌توانند باعث تسکین علائم شوند. انواع گردنبندهای طبی شامل گردنبندهای طبی نرم و سخت، گردنبند طبی فیلادلفیا و گردنبند طبی (SOMI) هستند.

تجهیزات پزشکی معاینه

دستگاه فشارسنج

داشتن فشار خون طبیعی امری بسیار مهم است. بدون فشار، خون ما به گردش در نمی‌آید و فشار خون بالا و فشار خون پایین می‌تواند یک مشکل بزرگ باشد. فشارسنج دستگاهی است که فشار خون را اندازه‌گیر‌ی می‌کند. این دستگاه دارای یک کاف لاستیکی است که به دور بازو پیچیده می‌شود. همچنین یک نشانگر اندازه گیر‌ی فشار کاف، یک وسیله که کاف را باد می‌کند و یک دریچه که فشار را آزاد می‌کند، از اجزای اصلی دستگاه فشارسنج هستند. از یک گوشی پزشکی نیز برای گوش دادن به صداهای جریان خون شریانی استفاده می‌شود. دو نوع پرکاربرد از فشارسنج‌ها، نوع جیوه‌ای و عقربه‌ای است. فشارسنج‌های دیجیتالی اتوماتیک پیشرفته‌ترین نوع فشارسنج‌ها هستند. این دستگاه‌ها از سنسور فشار الکترونیکی برای اندازه گیر‌ی فشار خون استفاده می‌کنند و عدد فشار خون بر روی صفحه نمایش دیجیتال ارائه می‌شود. این دستگاه‌ها برای استفاده در خانه مناسب هستند زیرا استفاده از آن‌ها راحت است. برای جلوگیری از خطای دستگاه، بررسی‌های دوره‌ای و مقایسه آن‌ها با فشارسنج‌های معمولی توصیه می‌شود.

 

ترمومتر (تبگیر) دیجیتال

دماسنج‌های طبی یا تبگیر دیجیتال، جایگزین مناسبی برای تب سنج های  قدیمی‌تر هستند و مزایای بسیاری دارند. در زمینه پزشکی معمولاً از انواع مادون قرمز استفاده می‌شود تا دمای بدن بیمار، سریع و بدون تماس با آن‌ها گرفته شود؛ از آنجا که دما را بدون تماس می‌توان اندازه گیری کرد، احتمال انتقال ویروس یا بیماری دیگر به ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی کمتر است.

 

دستگاه تست قند خون

گلوکومتر که با نام دستگاه تست قند خون نیز شناخته می‌شود دستگاهی است که وضعیت تقریبی سطح گلوکز در بدن انسان را اندازه می‌گیرد. این دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل و کوچک هستند و کار با آن‌ها بسیار راحت است. برای اندازه‌گیری قند خون، فرد ابتدا پوست را کمی خراش می‌دهد و نمونه خون بدست آمده را در نوار تست قرار داده شده در دستگاه قرار می‌دهد. گلوکز خون با مواد شیمیایی موجود در نوار واکنش نشان می‌دهد. سپس، جریان‌های الکتریکی عبور می‌کنند، سطح گلوکز موجود در نمونه را تعیین می‌کنند و نتایج عددی را در عرض چند ثانیه ارائه می‌دهند.

سایر لوازم پزشکی قابل فروش در داروخانه ها

بسیاری دیگر از لوازم مرتبط با سلامتی و توانبخشی از جمله دستگاه بخور، تشکچه برقی، کیسه آب گرم، کمپرس های آب سرد، عصای طبی، دستکش های نخی، لوازم زناشویی، کیت های تشخیصی ، لوازم بهداشت مادر و کودک، ماساژورها و غیره در داروخانه های معتبر و مجهز قابل عرضه هستند که بدون نسخه و البته با مشورت خریداری می گردند.

نتیجه گیری و جمع بندی

تجهیزات پزشکی به ابزارهایی اطلاق می‌شود که در جهت تشخیص، پیشگیری و کنترل یا درمان یک اختلال یا بیماری به کار گرفته می‌شوند. لوازم پزشکی در داروخانه ها با گستره کمتری به فروش می رسد و ما در این مقاله به معرفی بعضی از این تجهیزات و انواع پرکاربرد لوازم پزشکی مصرفی، لوازم پزشکی ارتوپدی و تجهیزات پزشکی و کاربرد آن‌ها پرداختیم. داروخانه‌ها با ارائه لوازم پزشکی پرکاربرد، به مصرف کنندگان کمک می کنند تا هر آنچه را که به آن نیاز دارند از مکان‌های معتبر و قابل اطمینان تهیه کنند.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید