شیوه امتیازدهی به محصولات(بر اساس مزیت نسبی)
تمام تلاش ما در سامانه اطلاع رسانی «نسخه اول» این است که پیش از اینکه یک سایت فروش برای کالاهای داروخانه باشیم، یک سامانه اطلاع رسانی خوب برای مشتریان کالاهای سلامت بسازیم.
سایتی که در آن مردم بر اساس نیاز سلامتی که دارند به محصول مورد نظر راهنمایی شوند. این کار را هم با یک الگوریتم علمی انجام می دهیم و هم از یک موتور جستجوگر قوی در سایت استفاده میکنیم.
در این سایت علاوه بر ارائه حقایق یا Facts در مورد محصولات سلامت که با مراجعه به مراجع معتبر علمی انجام میشود (نه صرفا ادعای شرکت سازنده)، یک مقایسه علمی یا Comparison هم با دانش متخصصین و کارشناسان سامانه «نسخه اول» انجام میشود تا انتخاب را برای مخاطب آسان تر کنیم.
ما با استفاده از همه ابزارهای ممکن مانند: پادکست، ویدئو، شبکههای اجتماعی، اتاق گفتگو و ….. ارتباط سریع و راحت با مخاطب برقرار میکنیم تا ضمن افزایش آگاهی مصرف کنندگان در مورد کالاهای سلامت، به نیازها و درخواستهای شما موثرتر و سریعتر پاسخ بدهیم.
دادن امتیاز به هر محصول، بر اساس ۷ پارامتر اصلی که برای انتخاب آگاهانه و خرید فرآورده های سلامت ضروری هستند، به شرح زیر صورت میگیرد:
متخصصین تیم نسخه اول با داشتن تجربه و اطلاعات تخصصی درباره مواد سازنده هر محصول، نقش تک تک این مواد (بر روی بدن یا فرمولاسیون) را مورد بررسی قرار میدهند. بر اساس نوع هر ماده سازنده و نقش آن در فرمولاسیون، ارزیابی نسبی در مورد کیفیت محصول انجام میشود (به هر ویژگی کیفی از یک تا 5 امتیاز تعلق می گیرد).
به عنوان مثال: ماده ساینده از مهمترین مواد اولیه ساخت خمیردندان است که معمولا بیشترین وزن را در بین مواد سازنده خمیردندان دارا میباشد. شرکتهای سازنده خمیردندان میتوانند از کلسیم کربنات، دیکلسیم فسفات یا سیلیکا به عنوان جزء ساینده خمیردندان استفاده کنند. از بین این سه ماده، کلسیم کربنات پایینترین کیفیت (ارزانترین قیمت) و سیلیکا بالاترین کیفیت (گرانترین قیمت) را دارد؛ لذا خمیردندانها را میتوان بر مبنای استفاده از یکی از این مواد اولیه، از نظر سایندگی مورد ارزیابی قرار داد. همین ارزیابی می تواند در رابطه با املاح فلوراید مورد استفاده در ساخت خمیردندان (عامل ضدپوسیدگی)، مواد غلظت دهنده، حفظ کننده رطوبت، شیرین کننده، شوینده، ضدباکتری، نگهدارنده و ….. انجام شود و قضاوت نسبتا درستی را در مورد کیفیت محصول در اختیار ما قرار دهد.
در وبسایت نسخه اول، با نگه داشتن اشارهگر (ماوس) روی نام مواد سازنده هر فرآورده، نقش آن ماده در فرمولاسیون و همینطور تاثیر آن روی بدن نمایش داده میشود تا به مخاطب برای آشنایی با مواد سازنده و در نتیجه آشنایی بیشتر با ویژگیها و تاثیرات محصول کمک کند.
در بخش توضیحات هر محصول نیز ارکان اصلی تشکیل دهنده محصولات تشریح میشود و هر یک از مواد سازنده ذیل یکی از این ارکان قرار میگیرد.
به عنوان مثال برای یک شامپو: شویندهها (سورفکتانتهای، آنیونی، آمفوتری یا غیریونی)، مواد موثر (نرمکننده، ضدشوره یا ضدریزش) و ساختار پایه (حلالها، غلظت دهندهها، سختیگیرها، نگهدارندهها، رنگ و اسانس) به عنوان ارکان تشکیل دهنده محصول بهطور جداگانه تشرح میشود و هر یک از مواد سازنده محصول، در یکی از این ساختارها معرفی میشود.
به عنوان نمونه: ماده سدیم لوریل سولفات به عنوان یک سورفکتانت آنیونی در شامپوهای سر و بدن
لازم است توضیح داده شود که اطلاع از نقش و نوع مواد سازنده محصولات، به تنهایی نمیتواند مبنای قضاوت قطعی در مورد کیفیت آنها قرار گیرد و آزمایش های فیزیکوشیمیایی و گاهی بالینی برای اظهارنظر نهایی در مورد اثربخشی و ایمنی محصولات سلامت مورد نیاز است. بدیهی است در صورت دسترسی به این اطلاعات در مورد هر محصول، از آن برای امتیازدهی استفاده خواهد شد.
عالی
خیلی خوب
خوب
متوسط
ضعیف
عالی
خیلی خوب
خوب
متوسط
ضعیف
ظاهر محصول و کیفیت بسته بندی از دیگر پارامترهایی است که علاوه بر افزایش مطلوبیت کالا و جذب مشتری، روی پایداری محصول (واکنش پذیر بودن ظرف با محتوا) نیز بسیار تاثیرگذار است.
از آنجایی که بسته بندی فرآوردهها از نظر نوع (اولیه یا ثانویه)، جنس (پلیمری، سلولزی یا شیشهای)، فرم (بطری، تیوب، جار، بلیستر یا جعبه) و اندازه تنوعهای زیادی دارند. مزیت نسبی هر یک از این تنوعها متناسب با نوع محصول و همچنین زیبایی ظاهری (طراحی حجمی و گرافیکی) توسط منتخبی از کارشناسان بررسی و به هر محصول از یک تا پنج امتیاز (ستاره) داده میشود.
سبد کالای خانوادهها از اقلام مختلفی تشکیل میشود. بهتر است هر فرد با اطلاع کامل از میزان هزینهای که پرداخت می کند با توجه به وزن یا حجم محصول و کیفیت آن، برنامه ریزی مالی بر روی خرید محصولات سلامت داشته باشد. این کار علاوه بر رضایت از خرید، نتیجه و اثر بخشی بیشتری نیز به دنبال دارد.
ما در داروخانه آنلاین نسخه اول برای محصولاتی که به شکل مایع یا نیمه جامد هستند، قیمت به ازای واحد (گرم یا میلی لیتر) محصول مورد نظر را محاسبه کردهایم تا راحتتر تصمیمگیری کنید.
بر خلاف شاخصهای دیگر، هر چقدر قیمت محصول (به ازای واحد) ارزانتر باشد، امتیاز بیشتری میگیرد.
خیلی ارزان
ارزان
متوسط
گران
خیلی گران
عالی
خیلی خوب
خوب
متوسط
ضعیف
از آن جایی که نظر سایر مصرف کنندگان و دانستن تجربیات آنان درباره مصرف یک محصول میتواند هم برای تولید کنندگان و هم برای سایر مصرف کنندگان حائز اهمیت باشد. داروخانه آنلاین نسخه اول از نظرات ثبت شده کاربران در این وبسایت و همینطور سایر وبسایت های معتبر، برای تخصیص امتیاز نظر مصرف کنندگان (از امتیاز 1 تا 5) استفاده می نماید تا با خیال آسوده تری اقدام به انتخاب یا خرید یک محصول نمائیم.
در بسیاری موارد مشتریان کالاهای مورد نیاز خود نه بر اساس منطق بلکه بر اساس مجموعه قضاوتهای پیشین، برداشتهای شخصی و احساسات خود از برند کالا تهیه میکنند.
قدرت برند نشان دهنده ارزش ویژه ای است که توسط برند (یک کالا یا خدمت) به وجود میآید و در واقع بیانگر درک مصرف کنندگان از برند مورد نظر است.
چهار عنصر زیر در کنار هم خالق ارزش ویژه برند هستند: 1. آگاهی از برند ۲. تداعی برند 3. کیفیت ادراک شده 4. وفاداری به برند
برای تعیین ارزش ویژه برند، با ارائه پرسشهائی از مخاطبان برند، می توانیم متوجه شویم قدرت برند در این چهار مورد که بیشتر جنبهی ذهنی دارند (جدا از معیارهای مالی و بازار) چگونه است. سپس به منظور مقایسه برندها با هم به آنها از یک تا پنج امتیاز میدهیم.
عالی
خیلی خوب
خوب
متوسط
ضعیف
عالی
خیلی خوب
خوب
متوسط
ضعیف
شرکتهای تولید کننده فرآوردههای سلامت (داروها، فرآوردههای طبیعی، مکملهای غذایی، محصولات آرایشی و بهداشتی و لوازم پزشکی) در سراسر دنیا از پتانسیلهای متفاوتی برای تولید این محصولات برخوردار هستند. بعضی از شرکتها با تجربیات چند دهساله و با برخورداری از امکانات مدیریتی، تولید، مهندسی، کنترل کیفیت و تحقیق و توسعه و همچنین بهره گیری از نیروی انسانی متخصص و با تجربه از سطح بالاتری نسبت به سایر شرکتها برخوردار هستند.
معمولا این اطلاعات از طریق وبسایت شرکتها، سامانه ناشران کدال، اظهارنامههای تعالی سازمانی و در مواقعی بازخورد گزارش های خودارزیابی ارزیابی سازمانها (در صورتیکه دسترسی آن برای عموم آزاد باشد)، به دست میآید.
شرکتهای تولید کننده بر اساس اطلاعات اشاره شده، در 5 سطح قرار میگیرند.
کشورهای تولید کننده کالاهای سلامت از سطوح دانش فن متفاوتی برای تولید این محصولات برخوردار هستند. علاوه بر این عموم مصرف کنندگان بسته به صنعتی یا جهان سومی بودن کشورها و شهرت آنها در خلق و توسعه فناوری، ذهنیتهای خاصی نسبت به هر کشور دارند و این در تصمیمگیری آنها برای خرید تاثیرگذار است.
هر چند این معیار، ملاک قطعی برای قضاوت در مورد کیفیت محصولات نیست، اما به عنوان یکی از شاخصهای تعیین مزیت نسبی خرید برای مصرف کنندگان مطابق جدول زیر امتیازدهی میشود:
آمریکا و کشورهای اروپای غربی
کانادا، استرالیا، ژاپن و کره جنوبی
ایران، ترکیه، آفریقای جنوبی، عربستان، امارات، کشورهای جنوب شرق اسیا
روسیه، چین، هند، برزیل و کشورهای اروپای شرقی
آفریقا، آمریکای جنوبی، خاورمیانه و کشورهای درگیر بحران
امتیازهای مربوط به ۷ معیار اشاره شده جداگانه محاسبه میشود ولی به منظور سهولت گزارش و ارائه یک ارزیابی کلی، از امتیاز معیارهای اول و دوم (نوع مواد سازنده و زیبایی ظاهری و کیفیت بسته بندی) میانگین گرفته شده و تحت عنوان کلی: کیفیت گزارش میشود. از امتیاز 3 معیار آخر (قدرت برند، سابقه شرکت سازنده و سطح فناوری کشور سازنده) هم میانگین میگیریم و تحت عنوان کلی: شهرت گزارش می کنیم.
در نهایت میانگین 4 امتیاز اصلی (1. کیفیت ۲. شهرت 3. مزیت قیمتی 4. نظر مصرفکنندگان) به عنوان مزیت نسبی خرید برای مصرف کنندگان (بین اعدادی از عدد 1 تا 5) گزارش میشود.
بدیهی است که معیارهای اشاره شده در رابطه با برآورد مطلوبیت کالا نزد مشتریان، مثل هر برآورد دیگری مطلق و قطعی نیستند؛ لذا شاخصهای مربوط به هریک از آنها بر اساس دانش، دادهها و اطلاعات جدید بهروز رسانی میشود.