برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

بهترین مکمل‌ها برای دستگاه گوارش و ویژگی‌های آنها

دستگاه گوارش یکی از اعضای حیاتی بدن ماست و برای حفظ سلامت آن، مصرف مواد غذایی سالم و متنوع، رعایت ترکیب درست غذا و مصرف مکمل‌هایی که به بهبود عملکرد گوارش کمک می‌کنند، می‌تواند مفید باشد. مکمل‌های گیاهی حاوی زنجبیل، شیرین بیان، روغن نعناع و عصاره پاپاین از بهترین انواع مکمل برای دستگاه گوارش هستند. پروبیوتیک‌ها، مکمل‌های حاوی فیبر و مکمل‌های بر پایه L-گلوتامین، نیز به عنوان مهم‌ترین تقویت کننده‌های سیستم گوارش بدن شناخته می‌شوند.
مکمل برای دستگاه گوارش

مصرف مکمل‌های گیاهی و غذایی می‌تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کند. در این مطلب شما را بهترین مکمل‌ها برای دستگاه گوارش آشنا می‌کنیم.

 

بهترین مکمل برای دستگاه گوارش

۱- مکمل‌های غذایی تقویت کننده دستگاه گوارش مبتنی بر آنزیم‌های گوارشی

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مکمل‌های غذایی تقویت کننده دستگاه گوارش، ترکیباتی هستند که بر اساس آنزیم‌های گوارشی بدن تنظیم شده‌اند. اگرچه بدن شما به طور طبیعی، آنزیم‌های گوارشی خود را برای تجزیه مواد غذایی تولید می‌کند، اما بعضی اوقات برای انجام کار هضم و گوارش غذا، کافی نیست. ممکن است بدن شما به اندازه کافی از این آنزیم‌ها تولید نکند، یا غذا به اندازه کافی، رقیق نشده است؛ و یا اینکه رژیم غذایی شما، حاوی چربی یا پروتئین زیاد است و به این صورت، در برابر آنزیم‌ها، یک سد مقاومتی ایجاد می‌شود و نمی‌توانند کار خود را به درستی انجام دهند. مصرف یکی از مکمل‌های غذایی تقویت کننده دستگاه گوارش بر اساس آنزیم‌های هضم می‌تواند به تقویت عملکرد و سلامت دستگاه گوارش کمک کند.

اکثر فرمول‌های آنزیمی برای هضم حاوی ترکیبی از آنزیم‌هایی هستند که بدن شما به طور معمول تولید می‌کند؛ آنزیم‌هایی نظیر لیپاز (برای تجزیه چربی‌ها)، آمیلاز (برای تجزیه کربوهیدرات‌ها) و پروتئازها و پپتیدازها (برای تجزیه پروتئین‌ها) نمونه‌هایی از مهم‌ترین آنزیم‌های دستگاه گوارش هستند. این آنزیم‌ها معمولاً از منابع طبیعی مانند میوه‌ها، سبزیجات و اسیدهای آمینه قابل دریافت هستند.

شما می‌توانید با خوردن غذاهایی که حاوی این ترکیبات هستند، آنزیم‌های گوارشی خود را به طور طبیعی افزایش دهید. به طور معمول، بهترین مواد غذایی حاوی این آنزیم‌ها شامل میوه‌های آناناس، پاپایا و انبه هستند. عسل و آووکادو نیز گزینه‌های خوبی هستند، همانطور که غذاهای تخمیر شده مانند کفیر و خیارشور نیز در این دست قرار می‌گیرند. همچنین می‌توانید از مکمل‌های غذایی تقویت کننده دستگاه گوارش استفادع کنید که شامل انواع آنزیم‌های گوارشی باشد. بهتر است مکمل آنزیم‌های گوارشی را در طول یا بعد از غذا میل کنید.

 

مکمل غذایی

مکمل غذایی بر پایه آنزیم‌های گوارشی

 

۲- مکمل برای دستگاه گوارش بر اساس پروبیوتیک‌ها

باکتری‌های پروبیوتیک، میکروارگانیسم‌های مفید و سازگاری هستند که در روده افراد وجود دارند و به بهبود تعادل میکروبیوم دستگاه گوارش، هضم طبیعی و کاهش علائمی مانند گاز و اسهال کمک می‌کنند. انواع مختلفی از باکتری‌های پروبیوتیک وجود دارد و هر یک از این گونه‌ها در حفظ سلامت و عملکرد بهتر دستگاه گوارش، نقش مفید و متفاوتی دارند. پروبیوتیک‌ها را می‌توانید در برخی از انواع مکمل‌های غذایی تقویت کننده دستگاه گوارش بیابید. یکی از مهم‌ترین فواید این باکتری‌ها، کمک به هضم غذاهایی است که می‌خورید؛ این ترکیبات موجب جذب بهتر مواد مغذی موجود در خوراکی‌ها می‌شوند.

اگر باکتری‌های پروبیوتیک در بدن شما به دلیل عدم تعادل در فلور روده شما ناتوان باشند و به خوبی عمل نکنند (عارضه دیسبیوز روده)، ممکن است لازم باشد که آنها را با یک مکمل پروبیوتیک تقویت و وادار به عمل کردن کنید. دیسبیوز روده می‌تواند ناشی از رژیم غذایی ضعیف، استفاده از آنتی بیوتیک‌ها، داروهای درمانی و حتی استرس باشد. مکمل‌های پروبیوتیکی همچنین به مقابله با باکتری‌های مضر یا مخمرهایی که می‌تواند هضم شما را از بین ببرند، کمک خواهد کرد. پروبیوتیک‌ها همچنین در غذاهایی مانند ماست، کره و کیک‌های خمیری وجود دارند.

 

بهترین مکمل برای دستگاه گوارش

مکمل برای دستگاه گوارش بر اساس پروبیوتیک‌ها

 

۳- DGL یا مکمل‌های غذایی تقویت کننده دستگاه گوارش حاوی شیرین بیان

شیرین بیان در واقع گیاهی است که قرن‌ها از آن به عنوان یک تقویت کننده عالی برای دستگاه گوارش استفاده می‌شده است. ریشه شیرین بیان حاوی ترکیبات تسکین دهنده (مُسکن) است؛ به این معنی که می‌تواند بافت‌های ملتهب یا تحریک شده روده شما را التیام بخشد. این ماده به عنوان کمک کننده برای جلوگیری از زخم و اسپاسم روده و نیز کاهش التهاب و آلرژی شناخته شده است. بر اساس همین خواص، بهترین مکمل‌های غذایی برای دستگاه گوارش حاوی عصاره شیرین بیان روانه بازار شده‌اند.

“شیرین بیان دگلیسیرریزینه” نوعی شیرین بیان است که برای مصرف ایمن‌تر، فرآوری شده است. در این فرآیند، مقدار بیشتری گلیسیرریزین عصاره شیرین بیان، حذف شده است، که باعث می شود مکمل DGL برای استفاده طولانی مدت، به خصوص در افرادی با شرایط مراقبت‌های پزشکی، ایمن‌تر باشد. مکمل‌ DGL، برای کنترل اسید اضافی معده و کاهش سوزش سر دل مفید است. این مکمل‌ها به شکل جویدنی یا به صورت مایعات، کپسول یا پودر در دسترس هستند. همچنین می‌توانید DGL را در بسیاری از پودرهای خوراکی روده، به همراه L-glutamine پیدا کنید. گفتنی است “شیرین بیان دگلیسیرریزینه” یک مکمل اقتصادی است و معمولاً نسبتاً ارزان قیمت می‌باشد.

 

مکمل‌های غذایی تقویت کننده دستگاه گوارش

مکمل‌های غذایی حاوی شیرین بیان

 

۴- مکمل برای دستگاه گوارش حاوی روغن نعناع

نعناع به دلیل خاصیت خنک‌کنندگی آن، شناخته شده است و می‌تواند اثرات نامطلوب سوء هاضمه را تسکین دهد. این خاصیت معمولاً برای جلوگیری و درمان علائم رایج هضم مانند نفخ استفاده می‌شود. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که نعناع از طریق شل کردن بافت‌های دستگاه گوارش عمل می‌کند و می‌تواند هرگونه ناراحتی را برطرف نماید. عرق نعناع همچنین به کاهش اسپاسم عضلات صاف کمک می‌کند و در کاهش هر گونه گرفتگی موثر است. به همین دلیل، مکمل‌های غذایی تقویت کننده دستگاه گوارش بر اساس نعناع، بسیار پرطرفدار هستند.

برای افرادی که به سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) مبتلا هستند، اغلب توصیه می‌شود که چای نعناع یا روغن نعناع را امتحان کنند. این درمان گیاهی، بسیار بهتر از درمان‌های دارویی است. کپسول‌های روغن نعناع به بهترین وجه، قبل از غذا توسط معده خالی جذب می‌شوند، در حالی که چای نعناع را می‌توانید در هر زمان برای نوشیدن انتخاب کنید.

 

مکمل غذایی برای دستگاه گوارش

مکمل روغن نعناع

 

۵- مکمل‌های غذایی تقویت کننده دستگاه گوارش بر پایه گیاه زنجبیل

زنجبیل، تند و گرم کننده بوده و یکی از معروف‌ترین مکمل‌ها برای دستگاه گوارش در طب سنتی و معمولی است. زنجبیل از دیرباز به دلیل خاصیت تقویت‌کنندگی آن شناخته شده است. این گیاه به تسکین ناراحتی‌های روده و کاهش گرفتگی روده کمک می‌کند. مواد مغذی مانند زنجبیل همچنین به درمان نفخ بیش از حد روده‌ها و عملکرد بهتر دستگاه گوارش بسیار کمک می‌نماید.

مصرف زنجبیل به ویژه برای درمان شرایطی مانند حالت تهوع، سوءهاضمه و قولنج مفید است. شواهد نشان می‌دهد که زنجبیل می‌تواند به تقویت جریان بزاق و صفرا که برای هضم غذا مفید است، کمک کند. ترکیبات فنولیک موجود در زنجبیل باعث رفع تحریکات دستگاه گوارش (GI) و تحریک تولید صفرا می‌شوند. در عین حال، زنجبیل، تولید آنزیم‌های گوارشی تریپسین و لیپاز پانکراس را بهبود می‌بخشد که برای تجزیه چربی مورد نیاز است. این امر به افزایش تحرک در دستگاه گوارش کمک می‌کند. این دقیقاً همان عملکردی است که از مکمل‌های غذایی تقویت کننده دستگاه گوارش انتظار می‌رود.

 

گیاه زنجبیل

گیاه زنجبیل تقویت کننده دستگاه گوارش

 

۶- مکمل‌های بر پایه L-گلوتامین

مکمل‌های بر پایه L-گلوتامین، یکی از بهترین تقویت کننده‌های سیستم گوارش بدن هستند. اگر پوشش روده شما تحریک‌پذیر است یا آلرژی‌های مربوط به مواد غذایی را دارید، می‌توانید مقادیر معینی از مکمل‌های L-گلوتامین را مصرف کنید. این اسید آمینه مهم برای هر گونه مشکل گوارشی، خصوصاً سندرم روده تحریک پذیر (IBS) که یک بیماری التهابی روده‌ای است، بسیار توصیه می‌شود.

L-گلوتامین برای ترمیم سلول‌های داخل روده نیز بسیار حیاتی است. در حقیقت، این ترکیب، فراوان‌ترین اسید آمینه در جریان خون بدن است و نقش مهمی در عملکرد بهتر دستگاه گوارش شما دارد. مکمل‌های L-glutamine، عملکرد کلی هضم را بهبود می‌دهند. L-glutamine برای بهبود فعالیت سلول‌های ایمنی در روده وجود دارد و به کاهش خطر عفونت و التهاب کمک کرده و همچنین برای تسکین بافت دستگاه گوارش، توصیه می‌شود. جالب است بدانید مقرون به صرفه‌ترین بسته‌بندی مکمل‌های L-گلوتامین معمولاً در حالت پودری هستند.

 

بهترین مکمل برای دستگاه گوارش

مکمل‌های بر پایه L-گلوتامین

 

7- مکمل‌ برای دستگاه گوارش حاوی عصاره پاپاین

پاپاین “Papain” ماده مؤثر در پاپایا، میوه گرمسیری است. پاپاین یک “پروتئاز سولفیدریل” است که بدن شما برای تجزیه پروتئین به آن نیاز دارد. “آنزیم‌های پروتئولیتیک” موجود در پاپاین به تجزیه پروتئین‌ها به قطعات کوچک‌تر – معروف به پپتیدها و اسیدهای آمینه – کمک می‌کنند. یک مطالعه تحقیقاتی نشان داد که این عصاره در درمان یبوست و نفخ در افراد دارای اختلال مزمن دستگاه گوارش بسیار مفید واقع می‌شود. گفتنی است اگرچه می‌توانید از طریق خوردن پاپایا به عنوان یک میوه تازه، از خواص این خوراکی بهره‌مند شوید، اما مصرف یک مکمل غلیظ باعث اثرات موثرتر خواهد شد. شما می‌توانید مکمل گوارشی پاپاین را به شکل کپسول مصرف کنید.

 

مکمل حاوی پاپاین

مکمل‌ برای دستگاه گوارش حاوی عصاره پاپاین

 

8- مکمل‌های حاوی فیبر

فیبر یک نوع کربوهیدرات پیچیده است که در مواد غذایی گیاهی مانند سبزیجات، میوه‌ها، غلات و تخم‌مرغ وجود دارد. فیبر به حفظ سلامت روده کمک می‌کند و می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و سرطان موثر باشد. مصرف مکمل فیبر در مواردی مانند کمبود فیبر در رژیم غذایی، تنبلی روده، اسهال و یبوست، شایع است. همچنین، مصرف فیبر می‌تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش در افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری التهابی روده، بیماری‌های قلبی، دیابت و چاقی کمک کند.

استفاده از مکمل‌های حاوی فیبر باید به‌طور متناسب با نیاز فرد باشد و بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا مقدار مناسب را برای شما تعیین کند. همچنین، باید به مقدار مصرفی فیبر توجه کنید، چون مصرف بیش از حد فیبر می‌تواند به مشکلاتی مانند اسهال، دل درد، گاز و نفخ شدید، منجر شود. همچنین، مصرف مکمل فیبر باید همراه با مصرف مواد غذایی دیگر و مایعات کافی باشد، به‌طوری که بدن بتواند فیبر را به درستی هضم کند

 

مکمل فیبر برای دستگاه گوارش

مکمل‌های حاوی فیبر

 

سخن پایانی

استفاده از مکمل‌های گیاهی و غذایی می‌تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کند. با این حال، قبل از شروع مصرف هر گونه مکمل، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، به‌خصوص اگر مبتلا به هر گونه بیماری گوارشی هستید یا درمان دارویی مشکلات گوارشی دارید. همچنین، مصرف مکمل‌ها باید همراه با رژیم غذایی سالم و مناسب و سبک زندگی سالم باشد. بهترین مکمل برای دستگاه گوارش ترکیباتی هستند که به صورت خوراکی و در قالب شربت، کپسول و قرص برای سلامت دستگاه گوارش شما توصیه می‌شوند. بسیاری از این مکمل‌ها بر اساس روند طبیعی عملکرد دستگاه گوارش، فرمولاسیون و تهیه شده‌اند. ما در سامانه نسخه اول به شما کمک می‌کنیم تا با مقایسه مکمل‌ها و فرآورده‌های طبیعی، انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشید.

 

منبع:

https://www.lifehack.org/847982/digestive-supplements

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

خواص  CHLORPHENESIN چیست؟

خواص CHLORPHENESIN چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
خواص  CHLOROXYLENOL چیست؟

خواص CHLOROXYLENOL چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
خواص CHLORINE DIOXIDE چیست؟

خواص CHLORINE DIOXIDE چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
خواص CHLORHEXIDINE DIGLUCONATE چیست؟

خواص CHLORHEXIDINE DIGLUCONATE چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
سبد خرید