برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

دردهای عضلانی اسکلتی چیست و چه درمانی دارد؟

دردهای عضلانی اسکلتی به دردی اشاره دارند که عمدتاً ناشی از استفاده و کشش بیش از حد عضله است. افراد مختلف در هر سن و ‏جنس ممکن است دچار درد عضلات شوند. ‏روش‌های درمان دردهای عضلانی اسکلتی شامل مصرف داروهای خوراکی مانند انواع مسکن‌ها و داروهای ضد التهاب می‌شود. دیگر راهکارهای ‏درمان این مشکل انجام ورزش‌های کششی، آرام‌سازی و اصلاح سبک زندگی، ماساژدرمانی، طب سوزنی و طب فشاری است. همچنین از ‏آنجایی که مصرف بیش از حد داروهای مسکن ممکن است با عوارضی همچون ناراحتی معده، مشکلات قلبی، ‏خونریزی و مشکلات کبدی همراه است، استفاده از مسکن‌های گیاهی ‏گسترش بیشتری یافته و طرفداران آن بیشتر شده‌اند. ‏
درمان درد عضلانی اسکلتی

دردهای عضلانی اسکلتی چیست و چه درمانی دارد؟

دردهای عضلانی اسکلتی به دردی در عضلات، استخوان‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها و اعصاب اشاره دارد. این درد را می‌توانید فقط در یک ناحیه از بدن مانند پشت خود احساس کنید. اگر بیماری گسترده‌ای مانند فیبرومیالژیا (fibromyalgia) داشته باشید، ممکن است آن را در سراسر بدن خود داشته باشید. این درد می‌تواند از خفیف تا شدید باشد به نحوی که در زندگی روزمره شما تداخل ایجاد کند. همچنین ممکن است به طور ناگهانی شروع شده و کوتاه مدت باشد که به آن درد حاد می‌گویند. در این مقاله می‌خواهیم با دردهای عضلانی – اسکلتی آشنا شویم و بهترین راه‌های درمان آن را معرفی کنیم.

 

علت درد‌های عضلانی اسکلتی 

این اختلالات به طور مستقیم بر روی استخوان‌ها، عضلات، مفاصل و رباط‌ها تأثیر می‌گذارد. شایع‌ترین علت درد اسکلتی عضلانی آسیب به استخوان‌ها، مفاصل، عضلات، تاندون‌ها یا رباط‌ها است. سقوط، صدمات ورزشی و تصادفات رانندگی تنها مواردی است که می‌تواند منجر به درد شود. بیش از ۱۵۰ اختلال مختلف اسکلتی عضلانی وجود دارد. برخی از رایج‌ترین آنها عبارتند از:

۱) آرتروز، از جمله آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریازیس، لوپوس، آرتروز، نقرس و اسپوندیلیت آنکیلوزان

۲) پوکی استخوان

۳) آسیب‌های استخوان و مفاصل مانند شکستگی و دررفتگی

۴) از دست دادن عضله (Sarcopenia)

۵) مشکلات در ساختار استخوان‌ها یا مفاصل، مانند اسکولیوز

اختلالات اسکلتی غیر عضلانی

برخی از اختلالات اسکلتی غیر عضلانی که باعث درد در استخوان‌ها، عضلات، مفاصل و رباط‌ها می‌شوند، عبارتند از:

۱) وضعیت بد بدن

۲) استراحت طولانی مدت در رختخواب، مانند زمان بیماری یا بعد از عمل جراحی

۳) عفونت‌های استخوان‌ها، عضلات یا سایر بافت‌های نرم

۴) تومورهایی که به تاندون‌ها و استخوان‌ها فشار وارد می‌کنند، از جمله تومورهای سلول غول پیکر تنوسینویال (TGCT) مانند سینوویت ویلونودولار رنگی (PVNS).

 

انواع دردهای عضلانی اسکلتی

کمردرد شایع‌ترین نوع درد اسکلتی عضلانی است. انواع دیگر عبارتند از:

۱) درد عضلانی (myalgia) در اثر آسیب، عفونت، گرفتگی یا اسپاسم، از دست دادن جریان خون در عضله یا تومور

۲) درد تاندون و رباط، مانند پیچ خوردگی، کشیدگی یا التهاب ناشی از تاندونیت یا تنوسینوویت

۳) درد مفاصل ناشی از آرتروز

۴) فیبرومیالژیا، که باعث درد در تاندون‌ها، عضلات و مفاصل در سراسر بدن می‌شود

 

نواع دردهای عضلانی

 

علائم دردهای عضلانی اسکلتی

کیفیت درد می‌تواند بر اساس مکانی که در آن قرار دارد متفاوت باشد. درد استخوان کسل کننده و عمیق است. معمولاً از درد عضلات یا تاندون ناراحت کننده‌تر است. درد عضلانی می‌تواند شدید و کوتاه مدت باشد. در صورت آسیب‌دیدگی ممکن است درد تاندون شدیدی احساس شود. مهم‌ترین علائم آن شامل موارد زیر است:

۱) درد

۲) ورم

۳) صدای ترک خوردن در مفصل

۴) ضعف

۵) خستگی

۶) مشکل خواب

۷) اسپاسم عضله

۸) کبودی

تشخیص دردهای عضلانی اسکلتی

از آنجا که درد اسکلتی عضلانی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، ابتدا پزشک شرح حال پزشکی مفصلی را ارائه می‌دهد و از علائم شما سوال می‌کند. انتظار می‌رود برای تشخیص این ناخوشی، به سوالاتی شبیه پرسش‌های زیر پاسخ دهید:

۱) درد از کی شروع شد؟

۲) در آن زمان چه کاری انجام می‌دادید (به عنوان مثال کار کردن یا ورزش کردن)؟

۳) احساس سوزش، درد، سوزن سوزن شدن چیست؟

۴) چه علائم دیگری دارید (مشکل خواب، خستگی و غیره)؟

۵) چه چیزی آن را بدتر یا بهتر می‌کند؟

پزشک ممکن است ناحیه آسیب دیده را فشار داده تا محل دقیق درد شما را پیدا کند. تعدادی از آزمایشات می‌توانند علت درد شما را مشخص کنند، از جمله:

۱) آزمایش خون برای یافتن علائم التهاب که ممکن است آرتروز را نشان دهد

۲) با اشعه ایکس یا سی تی اسکن برای یافتن مشکلات استخوان‌ها

۳) با MRI می‌شود مشکلات موجود در بافت‌های نرم مانند عضلات، رباط‌ها و تاندون‌ها را پیدا کرد

درمان دردهای عضلانی اسکلتی

پزشکان اغلب درد اسکلتی عضلانی را درمان می‌کنند. فیزیوتراپیست‌ها، روماتولوژیست‌ها، استئوپات‌ها، متخصصان ارتوپدی و سایر متخصصان نیز ممکن است در مراقبت شما نقش داشته باشند. درمانی که دریافت می‌کنید بر اساس آنچه باعث درد شما می‌شود است. گزینه‌های درمان به چند نوع تقسیم می‌شوند:

۱) بسته‌های یخ:

RICE مخفف شناخته شده‌ای برای تسکین درد اسکلتی عضلانی است به ویژه پس از آسیب دیدگی ورزشی: R برای استراحت، I برای یخ، C برای فشرده‌سازی و E برای (elevation). اما مقاله‌ای که در مجله پزشکی در سال ۲۰۱۲ منتشر شده است می‌گوید که استفاده از یخ ممکن است همیشه بهترین گزینه برای درد عضلات نباشد، به خصوص اگر فقط زمان کمی به خود استراحت می‌دهید. محققان ۳۵ مطالعه قبلی را بررسی کردند و دریافتند اگرچه یخ می‌تواند درد را تسکین دهد و مضر نیست، اما قدرت عضلات را نیز کاهش می‌دهد و تأثیر منفی بر عملکرد دارد.

۲) NSAIDs یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی:

NSAID از رایج‌ترین مسکن‌های درد موجود هستند. این داروها شامل داروهای بدون نسخه مانند آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن می‌باشند. NSAID ها نه تنها درد را تسکین می‌دهند، بلکه باعث کاهش التهاب، کاهش تب و جلوگیری از لخته شدن خون می‌شوند. از آنجا که کاهش التهاب در درمان درد اسکلتی عضلانی کلیدی است، NSAID ها به عنوان یک درمان خط اول برای دردهای عضلانی در نظر گرفته می‌شوند.

۳) مسکن موضعی:

راه دیگر برای تسکین درد اسکلتی عضلانی استفاده از مسکن‌های موضعی است. پمادها، کرم‌ها، لوسیون‌ها یا ژل‌هایی که مستقیماً به پوست در محل درد مالیده می‌شوند.

۴) فیزیوتراپی و کاردرمانی:

فیزیوتراپی از ترکیبی از تسکین درد و فیزیوتراپی برای درمان آسیب‌ها و اختلالاتی استفاده می‌شود که توانایی عملکرد فرد را مختل می‌کند. تمرینات فیزیکی و کاردرمانی به شما کمک می‌کند دامنه حرکتی خود را بازیابی کنید، بدن را تقویت و شما را برای کارهای مختلف آماده می‌کند.

 

درمان دردهای عضلانی

۵) ورزش و کشش:

اگر عضلات شما به اندازه کافی قوی نباشند ممکن است در معرض درد اسکلتی – عضلانی باشید. تمرینات قدرتی می‌تواند عضلات را برای مقابله با دردها و کشیدگی‌ها آماده کند و می‌تواند به پشتیبانی بیشتر مفاصل مانند مفصل آرنج و زانو کمک و در نتیجه از آسیب دیدن جلوگیری کند. علاوه بر این، ورزش‌های کششی عضلات را طولانی و انعطاف‌پذیر نگه می‌دارد و می‌تواند به آزاد شدن فشار و درد عضلات کمک کند.

۶) ماساژ درمانی:

ماساژ درمانی ابزاری باستانی برای درمان درد اسکلتی عضلانی است که امروزه نیز همچنان محبوب است. متخصصان ماساژ با فشار دادن و مالیدن عضلات و بافت‌های نرم بدن به تسکین درد کمک می‌کنند.

۷) طب سوزنی و طب فشاری:

طب سوزنی نوعی طب سنتی چینی است که در آن سوزن‌های فلزی نازکی برای تسکین درد اسکلتی عضلانی وارد پوست می‌شود. سوزن‌ها در مکان‌های خاصی از بدن قرار می‌گیرند تا نقاط انرژی را تحریک کنند. طب فشاری با همان اصل طب سوزنی عمل می‌کند، اما شامل فشار دادن آن نقاط با انگشتان به جای قرار دادن سوزن در آنها است.

۸) روش‌های آرام‌سازی:

برخی از افراد برای کنترل درد اسکلتی عضلانی خود از ریلکسیشن استفاده می‌کنند. مراقبه و سایر روش های آرام‌سازی می‌توانند سطح هورمون استرس را در بدن شما کاهش دهند و میزان دردی را که درک می‌کنید، کاهش دهند.

9) عمل جراحی

جراحی معمولاً مختص مواردی است که با درمان‌های محافظه کارانه‌تر بهبود نمی‌یابند. مراحل آن شامل تعویض مفصل، لامینکتومی، ترمیم بافت نرم و غضروف و آرتروسکوپی است.

10) اصلاح سبک زندگی

در مورد صدمات یا مشکلات مربوط به استفاده بیش از حد، پزشک ممکن است توصیه کند که به قسمت آسیب دیده بدن تا زمان بهبودی استراحت دهید. اگر آرتروز یا درد عضلانی دیگری دارید، انجام برخی از حرکات کششی و سایر تمرینات تحت نظر یک متخصص طب فیزیکی ممکن است مفید باشد. همچنین گاهی اوقات مفید است که با کسی در مورد درد خود صحبت کنید. درمان شناختی رفتاری (CBT) روش‌هایی را برای کنترل موثرتر درد خود به شما می‌آموزد.

دارو برای دردهای عضلانی اسکلتی

۱) استامینوفن (تیلنول)

۲) داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) مانند آسپیرین، ایبوپروفن (Advil ، Motrin) یا ناپروکسن (Aleve)

۳) تزریق کورتیکواستروئید در ناحیه دردناک

۴) مشتقات تریاک (فقط برای دردهای شدیدتر به دلیل خطر اعتیاد و عوارض جانبی)

5) داروهای گیاهی

 

درمان دردهای عضلانی با داروی گیاهی

 

استفاده از داروهای گیاهی با خاصیت ضد درد و ضد التهاب نیز از موثرترین راه‌های تسکین دردهای عضلانی است. امروزه این گیاهان دارویی با روش‌های علمی شناسایی، جمع‌آوری و عصاره‌گیری شده‌اند و به منظور سهولت مصرف ما، توسط شرکت‌های داروسازی به شکل‌های دارویی رایج عرضه می‌شوند. شما هم اکنون می‌توانید این داروها را به صورت آنلاین از داروخانه نسخه اول خریداری کنید. البته با توجه به ایتکه دردهای عضلانی اسکلتی می‌‌توانند دلایل زیادی داشته باشند. توصیه می‌شود اگر دردی شدید دارید که در عرض چند هفته بهبود نیافت، برای بررسی علت و درمان آن، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

منابع:

https://www.healthline.com/health/tgct/musculoskeletal-pain

https://www.everydayhealth.com/pain-management-photos/treating-musculoskeletal-pain.aspx

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

خواص  CHLORPHENESIN چیست؟

خواص CHLORPHENESIN چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
خواص  CHLOROXYLENOL چیست؟

خواص CHLOROXYLENOL چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
خواص CHLORINE DIOXIDE چیست؟

خواص CHLORINE DIOXIDE چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
خواص CHLORHEXIDINE DIGLUCONATE چیست؟

خواص CHLORHEXIDINE DIGLUCONATE چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
سبد خرید