برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

پیشگیری و درمان کم شدن حافظه با فرآورده‌های طبیعی و مکمل‌ها

درمان از دست دادن حافظه به علت آن بستگی دارد. در بسیاری از موارد، ممکن است حافظه شما با درمان به موقع برگشت‌پذیر باشد. به عنوان مثال، کاهش حافظه به دلیل استفاده از داروها با قطع دارو و تغییر آن برطرف می‌شود. همچنین مکمل‌های غذایی می‌توانند در برابر از دست دادن حافظه ناشی از کمبود تغذیه مفید باشند. پیشگیری و درمان کم شدن حافظه هدفی است، که در تمام دوره‌های زندگی مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین فرآورده‌های طبیعی و مکمل‌های تقویت حافظه می‌توانند در هر سنی مورد مصرف قرار گیرند. 

کم شدن حافظه ممکن است به شکل‌های گوناگونی بروز کند. فراموشی، از دست دادن حافظه کوتاه مدت یا بلند مدت، و بروز رفتارهای نامتناسب با زمان و مکان، مجموعه‌ای از علائم است که در افراد مبتلا به اختلال حافظه بروز می‌کند. مصرف مکمل تقویت حافظه و داروهای گیاهی در پیشگیری و تخفیف این علائم نقش مهمی دارد. در این مقاله با معرفی گیاهان دارویی مفید برای بهبود حافظه و مواد مغذی موجود در مکمل‌های تقویت حافظه، بهترین فرآورده‌های طبیعی به دست آمده از آنها را معرفی می‌کنیم تا با اطمینان بیشتری حافظه خود را تقویت کنید و تمرکزتان را افزایش دهید.

 

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

  • معرفی گیاهان دارویی موثر برای تقویت حافظه
  • آشنایی با مواد مغذی و مکمل‌های تقویت حافظه
  • معرفی فرآورده‌های طبیعی برای پیشگیری و درمان کم شدن حافظه

 

 

 گیاهان دارویی موثر برای تقویت حافظه

مویز

یکی از خوارکی‌های مفید برای تقویت حافظه مویز است. مویز طبع گرمی دارد و حاوی آنتی اکسیدان های فراوانی است که مصرف آن موجب تقویت حافظه می‌شود. مصرف این خوراکی علاوه بر تقویت حافظه، موجب حفظ سلامت سلول‌های عصبی و در نتیجه کاهش افسردگی که یکی از علل اصلی کم شدن حافظه است، نیز می‌شود. متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند روزانه حداقل 5 تا 15 عدد مویز دانه درشت را به گونه‌ای مصرف کنید که تمام قسمت‌های مویز از جمله هسته آن به صورت کامل جویده شود.

 

جینکوبیلوبا

یکی از مهم‌ترین گیاهان دارویی برای درمان کم شدن حافظه گیاه جینکوبیلوبا یا جینکو است. بخش دارویی این گیاه برگ های آن است و امروزه از آن در ساخت انواع فرآورده‌های طبیعی برای افزایش حافظه و تمرکز، بهبود عملکرد ذهن و پیشگیری از آلزایمر استفاده می‌شود. علاوه بر این، مصرف این گیاه  باعث حس آرامش و کاهش استرس و افسردگی در فرد می‌شود. پیشگیری از سرطان، بهبود روان پریشی، درمان سرگیجه و پیشگیری از سکته از دیگر خواص این گیاه است.

 

کندر

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین خواص کندر تقویت حافظه و استفاده از آن برای درمان کم شدن حافظه و فراموشی است. بررسی منابع طب گذشته ما نشان می‌دهد که بيشتر عالمان طب سنتی از کندر به عنوان ماده‌ای موثر در افزايش هوش نام می‌برند. آنها معتقدند که اگر مادران آن را در دوران بارداری مصرف کنند، موجب افزايش هوش، توانايی يادگيری و تقويت حافظه در فرزندان می‌شود. از دیگر خواص کندر کاهش تپش قلب، تسکین اعصاب، درمان زخم، بازشدن گرفتگی صدا و استحکام لثه‌ها است.

 

زردچوبه

زردچوبه حاوی دو ماده ارزشمند پلی فنل و کورکومین است. این ماده خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی داشته، طبع آن گرم و خشک است و اثر قابل توجهی در تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که کورکومین، ماده موثره موجود در زردچوبه را مصرف کرده‌اند، شاهد بهبود قابل توجهی در حافظه، افزایش تمرکز و توانایی توجه‌شان بودند. همچنین کورکومین موجود در زردچوبه نقش موثری در مقابله با افسردگی ناشی از کاهش حافظه دارد. جالب است بدانید بهبود حافظه ارتباط معکوسی با مقاومت سلول ها به انسولین دارد و زردچوبه با کاهش مقاومت سلول‌ها به انسولین باعث بهبود حافظه می‌شود. درمان التهاب مفاصل، بهبود زخم ها و پیشگیری از بیماری‌ها از دیگر خواص این ادویه خوش رنگ است.

 

آویشن

آویشن طبع گرمی دارد و همین طبیعت گرم برای تحریک سلول‌های عصبی و مغزی بسیار مفید است. همچنین به دلیل وجود تیمول، ماده موثره آن، محرک سیستم عصبی مرکزی و مقوی اعصاب است و در درمان کم شدن حافظه، تقویت قوای فکری و مغزی نقش بسزایی دارد. همچنین این گیاه در ضدعفونی کردن مجاری تنفسی و سینوس‌ها و درمان برونشیت و آسم (تنگی نفس) بسیار موثر است و به تقویت دستگاه گوارش و رفع برخی ناراحتی‌های گوارشی کمک شایانی می‌کند.

 

زعفران

زعفران از دسته گیاهانی است که برای تقویت سیستم مغز و افزایش سطح یادگیری و حافظه کاربرد قابل توجهی دارد. ابن سینا معتقد بود که زعفران، کندر و عسل را به صورت خمیر تهیه کنند و از آن برای درمان کند ذهنی استفاده کنند. امروزه نیز فرآورده‌های طبیعی از عصاره زعفران تهیه می‌شود که برای کمک به درمان و پیشگیری از بیماری آلزایمر تجویز می‌گردد. علاوه بر این، استفاده از زعفران در بهبود خلق و خو نیز تاثیرگذار است.

 

اسطوخودوس

گیاه اسطوخودوس از گیاهان دارویی است که از دیرباز در طب سنتی برای افرایش تمرکز و بهبود حافظه کاربرد داشته و از آن برای مصارف درمانی مختلف استفاده می‌شود. این گیاه پرخاصیت طبع گرم و خشکی دارد. خوراکی‌هایی با طبع گرم برای تحریک سلول‌های عصبی و مغزی بسیار تاثیر گذار هستند. یکی دیگر از خواص اسطوخودوس رفع درمان بی‌خوابی و مشکلات خواب است که از مهمترین علل اختلال حافظه و تمرکز است. علاوه بر آن، مصرف اسطوخودوس اضطراب و افسردگی ناشی از کاهش حافظه را کاهش می‌دهد. پاکسازی مایع مغزی نخاعی از اخلاط سرد بلغمی و سودایی و کاهش ورم‌های بافتی عصبی از دیگر خواص این گیاه محسوب می‌شود.

 

 

بادرنجبویه

گیاه بادرنجبویه حاوی ویتامین‌های مختلف از جمله ویتامین های ب 5، ب 6 و ب 12 است که تاثیر ویژه‌ای برای تقویت حافظه دارند. همچنین این گیاه در رفع اختلالات خواب و  اضطراب (از علل کم شدن حافظه) موثر است و مصرف آن موجب آرامش می‌شود. رایج‌ترین خواص درمانی بادرنجبویه در طب سنتی، خاصیت آرام بخشی، آنتی اکسیدانی و ضد التهاب است و در گذشته از آن به عنوان تقویت کنندۀ حواس و ذهن استفاده می‌شده است.

 

باکوپا

گیاه باکوپا از مدت‌ها پیش توسط پزشکان برای پیشگیر ی و درمان کم شدن حافظه، کاهش اضطراب و درمان صرع به کار می‌رفته است. ترکیبات موجود در این گیاه، عملکرد مغز را در برابر اضطراب و استرس تحت تاثیر قرار می‌دهد. طبق بررسی ها و آزمایش هایی که متخصصان استرالیایی از بین افراد جمع‌آوری کرده‌اند به این نتیجه رسیدند که مصرف گیاه باکوپا تأثیر عجیبی در سلامت روانی و همچنین افزایش سطح تصمیم‌ گیری و واکنش‌های سریع داشته است. این نتایج نشان می‌دهد که گیاه باکوپا به افزایش قدرت سلول‌های عصبی کمک می‌کند و باعث تقویت حافظه و بهبود سطح یادگیری افراد در مدت 2 تا 3 ماه می‌شود.

 

 

مواد مغذی و مکمل‌های تقویت حافظه

اثرات مثبت مکمل‌های تقویت حافظه بر بهبود حافظه و عملکرد مغزی، ناشی از وجود مواد مغذی در این مکمل‌ها است. بسته به نوع مکمل تقویت حافظه، ممکن است مواد سازنده آن متفاوت باشد. تحقیقات همچنین نشان می‌‌دهند که برخی از مواد مغذی به بهترین نحو به مغز سود می‌‌رسانند. تعدادی از این مواد به شرح زیر هستند:

 

 

کولین

یکی از رایج‌ترین مواد مغذی موجود در انواعی از مکمل‌های تقویت حافظه، کولین است. کولین یک ترکیب شبه ویتامین است. این ماده مغذی برای عملکرد صحیح سلول‌های مغزی اهمیت فراوانی دارد. یکی از مهم‌ترین انتقال دهنده‌های عصبی استیل کولین است. این نوروترنسمیتر برای انتقال پیام‌های عصبی در اعصاب حسی و حرکتی نقش مهمی دارد. برای ساخت استیل کولین به وجود کولین نیاز است. کولین همچنین در ساخت فسفاتیدیل کولین نقش دارد. این ترکیب لیپیدی یکی از بخش‌های مهم غشای سلول‌های عصبی است. علاوه بر این کولین در بهبود خلق و خو و حفظ توانایی عملکردی سلول‌های مغزی مرتبط با حافظه نیز، نقش ایفا می‌کند.

 

فسفاتیدیل سرین

فسفاتیدیل سرین یکی از اجزای مهم غشا سلول‌های مغزی است. این ترکیب برای حفظ یکپارچگی و جلوگیری از تخریب سلول‌های مغزی ضروری است. فسفاتیدیل سرین به طور طبیعی توسط سلول‌های مغزی ساخته می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. با افزایش سن، توانایی سلول‌های مغز برای ساخت این ترکییب کلیدی کاهش می‌یابد. همین امر می‌تواند یکی از دلایل مهم اختلالات مغزی و حافظه، در دوران سالمندی باشد. مصرف مکمل تقویت حافظه با تامین فسفاتیدیل سرین و فسفاتیدیل کولین برای سلول‌های مغزی، به حفظ یکپارچگی غشا این سلول‌ها کمک می‌کند.

 

اسیدهای چرب امگا3

EPA و DHA دو تا از مهم ترین اسید های چرب امگا3 هستند. بدن انسان توانایی ساخت این اسیدهای چرب ضروری را ندارد. این دو اسید چرب ضروری برای حفظ سلامت اعصاب و سلول‌های مغزی اهمیت فراوانی دارند. به طوری که کمبود این اسیدهای چرب در دوران جنینی، منجر به اختلال در شکل‌گیری سیتم عصبی و در نتیجه عوارض مغزی و عصبی فراوان می‌شود. مصرف اسیدهای چرب امگا3 عملکرد سلول‌های مغزی را بهبود می‌بخشد. این اسیدهای چرب معمولا در بسیاری از مکمل‌های تقویت حافظه وجود دارند و منجر به تقویت تمرکز و حافظه می‌گردند.

 

آنتی اکسیدان‌ها (ویتامین C و E)

یکی از دلایل بروز اختلال حافظه و آلزایمر با افزایش سن، تخریب سلول های مغزی در اثر مواد اکسیدان است. تخریب سلول‌های مغز به طور برگشت ناپذیر رخ می‌دهد. در نتیجه بسیاری از عملکردهای مغزی از جمله حافظه، دقت و تمرکز را دچار اختلال می‌کند. بنابر این پیشگیری از تخریب اعصاب اهمیت فراوانی دارد. ویتامین C و ویتامین E، از جمله مهم‌ترین آنتی اکسیدان‌های طبیعی به شمار می‌روند. مصرف این ویتامین‌ها از طریق مکمل‌های ویتامینی و برخی از مکمل‌های تقویت حافظه، منجر به محافظت از مغز، حفظ و بهبود عملکرد مغزی و پیشگیری از اختلالات حافظه می‌شود.

 

معرفی فرآورده‌های طبیعی برای پیشگیری و درمان کم شدن حافظه

بسیاری از افراد با مصرف برخی از مواد غذایی و گیاهان برای تقویت حافظه خود تلاش می‌کنند و عده‌ای دیگر با مصرف داروهای مصنوعی و انواع قرص تقویت حافظه سعی در افزایش تمرکز و حافظه خود دارند و به سمت قرص‌های شیمیایی می‌روند. در حالی‌ که از مضرات این قرص‌ها اطلاعی ندارند و از مفید بودن فرآورده‌های طبیعی به دست آمده از گیاهان دارویی برای بهبود حافظه و عوارض بسیار کمتر آن‌ها آگاه نیستند. تلاش ما این است با معرفی با کیفیت‌ترین محصولات طبیعی موجود در کشور به شما در رفع این مشکل یاری رسانیم.

 

کپسول و قرص‌های گیاهی جینکوبیلوبا اس تی پی فارما، جینکوگل، قرص جینکوبیلوبا ویتامونیل، ممورکس، هراکلس، فیتومان، آرتی فرگت، جینگو بی زد، جینکو تیدی، سیمموری، قرص جینکو و جینسینگ ۲۰ – ۶۰ شاری، فیتوتون، جینکورا اهورا، جین سین و شربت جیکوویتون همگی در شرکت‌های داروسازی معتبر داخل کشور تولید شده‌اند و در ساخت آنها  از عصاره برگ گیاه جینکوبیلوبا استفاده شده است. این محصولات طبیعی برای تقویت حافظه، افزایش قدرت تمرکز، بهبود کارایی مغز  و کمک به درمان و پیشگیری از زوال عقل و آلزایمر به کار می‌روند.

 

کپسول کورکومین از دیگر فرآورده‌های طبیعی برای مشکل کم شدن حافظه و تمرکز است که از کورکومین ماده موثره موجود در زردچوبه در دو غلظت ۴۰ و ۸۰ میلی گرم ساخته شده است و برای درمان آلزایمر و پارکینسون تجویز می‌شود.

داروی گیاهی سافروتین حاوی عصاره خشک شده گیاه زعفران است و به پیشگیری و درمان بیماری زوال عقل یا آلزایمر کمک می‌کند. این محصول در کاهش اختلالات مربوط به حافظه و سایر علائم بیماری آلزایمر موثر است.

 

کپسول مموکوپا حاوی اندام هوایی گیاه باکوپا (از دیگر گیاهان مفید برای تقویت حافظه) ساخته شده است. افزایش حافظه، تمرکز و یادگیری، افزایش عملکرد ذهنی و کاهش سرعت فراموش کردن اطلاعات جدید و بهبود درک و عملکرد شناختی از کاربردهای درمانی این محصول است.

 

قرص نوراگل، کپسول ملیتروپیک پژوهشکده گیاهان دارویی و شربت نوروسد از دیگر فرآورده‌های طبیعی برای رفع مشکل کم شدن حافظه و تمرکز هستند. در ساخت این محصولات از عصاره  گیاه بادرنجبویه استفاده شده است و به درمان و کنترل بیماری آلزایمر و کاهش علایم تحریک پذیری آن کمک می‌کنند.

 

کپسول ممورال گل دارو، شربت معجون کندر بیوفیتا، معجون کندر کیمیاگر و قرص اکتیو مایند حاوی صمغ کندر هستند و برای تقویت حافظه بزرگسالان و کودکان، پیشگیری از آلزایمر، تقویت مغز و اعصاب به کار می‌روند.

 

 

سخن پایانی

برای پیشگیری و درمان کم شدن حافظه می‌توانید از مکمل‌های تقویت حافظه، داروهای گیاهی ترکیبی و تخصصی استفاده کنید. همچنین داشتن رژیم غذایی مناسب و مصرف خوراکی‌هایی که در افزایش توانایی حافظه نقش بسزایی دارند، یکی از روش‌هایی است که به تقویت حافظه کمک می‌کند. خواب کافی، نداشتن اضافه وزن یا کمبود وزن، انجام تمرینات فکری و فعالیت‌های بدنی به صورت منظم نیز در پیشگیری از مشکل کم شدن حافظه و تمرکز موثر هستند. برای آشنایی بیشتر با این راهکارها مطالعه مقاله “روش‌های طبیعی موثر برای تقویت حافظه” را پیشنهاد می‌کنیم.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

خواص  CHLORPHENESIN چیست؟

خواص CHLORPHENESIN چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
خواص  CHLOROXYLENOL چیست؟

خواص CHLOROXYLENOL چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
خواص CHLORINE DIOXIDE چیست؟

خواص CHLORINE DIOXIDE چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
خواص CHLORHEXIDINE DIGLUCONATE چیست؟

خواص CHLORHEXIDINE DIGLUCONATE چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
سبد خرید