برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

انواع مکمل برای کاهش چربی خون

مصرف برخی مکمل‌ها و داروهای گیاهی می‌تواند به کاهش چربی و سطح کلسترول خون کمک کند. مکمل‌های گیاهی حاوی عصاره سیر، میوه زرشک، ارتیشو، سویا و مکمل‌های غذایی امگا3 و نیاسین از بهترین انواع مکمل برای چربی خون هستند. گفتنی است مصرف مکمل برای کاهش چربی خون به تنهایی کافی نیست و باید همراه با تغییر در رژیم غذایی و ورزش منظم انجام شود. همچنین، افرادی که دارای بیماری‌های قلبی عروقی هستند، باید قبل از مصرف هر گونه مکمل با پزشک خود مشورت کنند.
مکمل برای چربی

چربی خون شامل چربی‌هایی است که در خون یافت می‌شوند، از جمله کلسترول و تری‌گلیسرید. سطح بالای چربی خون می‌تواند باعث بیماری‌های قلبی- عروقی شود، به عنوان مثال، باعث تشکیل چربی در دیواره‌های رگ‌ها و افزایش فشار خون شده و در نتیجه به بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و بیماری عروق کرونری منجر می‌گردد. یکی از راهکارهای کاهش و درمان چربی خون استفاده از مکمل‌های غذایی و داروهای گیاهی (فرآورده‌های طبیعی) است. در این نوشته با مکمل‌های موثر در کاهش چربی خون بیشتر آشنا می‌شوید.

 

چربی خون

درمان چربی خون

 

مکمل برای چربی خون

مکمل‌های چربی خون در تنظیم پروفایل‌های لیپیدی موثرند. این مکمل‌ها در کنار دارو و رژیم غذایی باعث بهبود و تسریع روند درمان چربی خون بالا می‌شوند. علاوه بر این مصرف مکمل‌های چربی خون ریسک عوارضی همچون گرفتگی عروق و سکته قلبی را به شدت کاهش می‌دهند. مکمل‌های چربی خون ممکن است با کاهش کلسترول مضر یا افزایش کلسترول مفید در درمان چربی خون بالا نقش داشته باشند. برخی از انواع مکمل برای چربی خون عبارتند از:

بهترین مکمل‌های غذایی برای کاهش چربی خون

اسیدهای چرب امگا3

امگا 3 یک گروه از اسیدهای چرب ضروری است که در ماهی، روغن ماهی، بذر کتان و برخی دیگر از منابع غذایی یافت می‌شوند. یکی از اثرات مهم امگا 3 در بدن، کاهش سطح چربی خون است. امگا 3 می‌تواند به کاهش سطح تری‌گلیسرید، کلسترول خوب (HDL) و کلسترول بد (LDL) کمک کند. سطح بالای چربی خون یکی از عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی- عروقی است و مصرف امگا 3 می‌تواند این خطر را کاهش دهد.

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مکمل‌های امگا 3 می‌تواند به کاهش خطر بیماری‌های قلبی- عروقی مانند سکته قلبی، فشار خون بالا، آریتمی قلبی و برخی از بیماری‌های قلبی کمک کند. به علاوه، مصرف مکمل‌های امگا 3 می‌تواند به بهبود علائم این بیماری‌های نیز کمک نماید. برخی از این علائم شامل کاهش فشار خون، کاهش التهاب در بدن، کاهش سطح کلسترول خون، کاهش سطح تری‌گلیسرید و بهبود عملکرد عروق خونی هستند.

 

مکمل امگا3

مکمل امگا3 برای کاهش چربی خون

 

مکمل فیبرهای محلول

مکمل‌های فیبر فرآورده‌های غذایی هستند که بدون ارائه‌ نسخه‌ پزشک در داروخانه‌ها و بصورت آنلاین در دسترس هستند. این مکمل‌ها در اشکال مختلفی، از جمله کپسول، پودر و بصورت خوراکی‌های غنی شده ارائه می‌شوند. مکمل‌های تغذیه‌ای فیبر محلول یکی از انواع مکمل برای چربی خون هستند و حاوی یکی از انواع فیبر (پسیلیوم، متیل سلولز یا پلی کربوفیل) می‌باشند.

مکمل‌های فیبر باعث می‌شوند افراد از مزایایی مثل تثبیت سطح قند خون و کلسترول بهره‌مند شوند. مصرف فیبر (به مقدار کافی)، فواید دیگری از جمله پیشگیری از بعضی سرطان‌ها، جلوگیری از بیماری‌های قلبی و سلامت قلب، دیابت و آلرژی‌های غذایی را هم به همراه می‌آورد. این فیبرها با اتصال به چربی‌ها منجر به دفع آنها می‌شوند. مصرف مکمل فیبر محلول در کاهش LDL بسیار اثرگذار است. به طور کلی مصرف روزانه ۶-۱۰ گرم فیبر محلول از منابع غذایی و یا مکمل را می‌توان یک روش موثر در درمان چربی خون بالا در نظر گرفت.

مطالعات مختلفی نشان داده‌اند مصرف مکمل‌های فیبر محلول باعث کاهش سطح کلسترول بد خون و تری‌گلیسرید و افزایش سطح کلسترول خوب شده است. همچنین، مصرف فیبر محلول باعث کاهش فشار خون نیز می‌شود. منابع غذایی غنی از فیبر محلول شامل میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌ها و غلات هستند.

 

مکمل نیاسین 

نیاسین یکی از ویتامین‌های گروه ب است که می‌تواند به کاهش سطح کلسترول خون کمک کند. این ویتامین به عنوان یک مکمل در دسترس است و به عنوان یک درمان برای افرادی که دچار سطح بالای کلسترول خون هستند، استفاده می‌شود. نیاسین به دو صورت موجود است: نیاسین معمولی (نیکوتینیک اسید) و نیاسین ایمید (نیکوتینامید). نیاسین معمولی به عنوان یک مکمل برای کاهش سطح کلسترول خون استفاده می‌شود.

مکمل‌های نیاسین میزان کلسترول کل، کلسترول بد LDL و تری گلیسیرید را در بدن فرد کاهش داده، در حالی که کلسترول خوب HDL را افزایش می‌دهند. مکمل‌های نیاسین به طور گسترده‌ای بدون نسخه در دسترس هستند، اما نباید به منظور کاهش کلسترول بدون نظارت پزشک به دلیل عوارض جانبی احتمالی استفاده شوند. مصرف بیش از حد نیاسین می‌تواند باعث عوارض جانبی نامطلوبی مانند سرگیجه، خارش و افزایش آنزیم‌های کبدی شود، بنابراین باید توصیه پزشک را رعایت کرد.

 

بهترین مکمل‌های گیاهی (فرآورده‌های طبیعی) برای کاهش چربی خون

مکمل استرول‌های گیاهی

مکمل استرول گیاهی، یک نوع مکمل غذایی است که به عنوان یک روش غیردارویی برای کاهش سطح کلسترول خون در افراد با سطح بالای کلسترول خون استفاده می‌شود. استرول‌ها یا استانول‌های گیاهی، به طور طبیعی در مواد غذایی گیاهی مانند روغن‌های گیاهی، آجیل‌ها، دانه‌ها، سبزی‌جات و میوه‌ها وجود دارند. استرول‌ها به دلیل شباهت ساختاری با کلسترول، باعث کاهش جذب کلسترول در روده و کاهش سطح کلسترول خون می‌شوند. با افزایش مصرف مکمل استرول گیاهی، سطح کلسترول خون قابل توجهی کاهش می‌یابد.

مصرف مکمل استرول گیاهی می‌تواند باعث کاهش سطح کلسترول LDL بد و افزایش سطح کلسترول HDL خوب شود. همچنین، به نظر می‌رسد که مصرف مکمل استرول گیاهی می‌تواند باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی- عروقی شود. این مکمل‌ها به صورت قرص یا کپسول در دسترس هستند و بهتر است با مصرف غذاهایی که حاوی استرول‌های گیاهی هستند، مصرف شود. به یاد داشته باشید برخی افراد نباید از مکمل استرول استفاده کنند، از جمله افرادی که دچار بیماری‌هایی مانند بیماری کبدی، بیماری گوارشی و بیماری‌های خاصی هستند.

 

مکمل سویا

مصرف مکمل سویا نیز می‌تواند به کاهش سطح کلسترول خون کمک کند. ایزوفلاون‌های موجود در سویا به عنوان یک گروه از فیتواستروژن‌ها عمل می‌کنند که به ساختمان شیمیایی استروژن شبیه هستند. سویا موجب كاهش كلسترول بد یا LDL و همچنین كاهش تری گلیسیرید خون و در نتیجه كاهش بیماری‌های قلبی می‌شود. این مکمل به صورت قرص، کپسول، پودر و یا نوشیدنی در دسترس است. برخی افراد نباید از مکمل سویا استفاده کنند، از جمله افرادی که دارای بیماری‌هایی مانند سرطان پستان، سرطان رحم، بیماری‌های غدد تیروئید و برخی بیماری‌های دیگر هستند.

 

مکمل‌های حاوی عصاره سیر

سیر باعث کاهش فشار خون و همچنین کاهش کلسترول و چربی بد خون می‌شود. از دیگر خواص سیر می توان به کاهش تری گلیسیرید خون و بهبود سلامت قلبی عروقی اشاره کرد. مصرف مکمل‌های حاوی این گیاه به بهبود سیستم قلبی عروقی و سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند. مطالعات مختلف نشان داده است سیر با اثری که روی عضلات دیواره قلب می‌گذارد، باعث بهبود وضعیت عروق خونی در قلب و در نتیجه سلامت قلب می‌شود.

سیر همچنین با فعال کردن سنتر نیتریک اکساید به افزایش تولید نیتریک اکساید منجر شده و در نهایت به پایین آمدن فشار خون منجر می‌شود. تاثیری که این گیاه روی سطح کلسترول و تری گلیسیرید بدن دارد، به دلیل مهار آنزیم‌های کلیدی سنتز کلسترول و اسیدهای چربی مانند هیدروکسی متیل گلوتاریل کوآنزیم آ و استیل کوآکربوکسیلاز است. همچنین این گیاه سیر با وقفه در ایجاد تجمع پلاکتی و افزایش زمان انعقاد خون، از ایجاد لخته خونی پیشگیری می‌کند.

 

مکمل سیر

مکمل حاوی عصاره سیر برای کاهش کلسترول

 

مکمل‌های حاوی زرشک

مکمل‌های حاوی زرشک از میوه زرشک تهیه می‌شوند. این مکمل شامل اسیدهای آلفا لیپوئیک، فیتوشیمیایی و آنتی اکسیدان‌های قوی است که به عنوان یک روش غیردارویی برای کاهش سطح کلسترول خون مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف مکمل زرشک می‌تواند به کاهش سطح کلسترول خون و بهبود علائم بیماری‌های قلبی کمک کند. اسیدهای آلفا لیپوئیک موجود در این گیاه می‌توانند به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل کنند و به کاهش سطح کلسترول LDL بد در بدن کمک کنند.

مصرف مکمل‌های حاوی زرشک همچنین می‌تواند به بهبود سلامت کبد و کاهش خطر بیماری‌های کبدی کمک کند. مکمل زرشک می‌تواند به صورت قرص، کپسول، پودر و یا نوشیدنی در دسترس است. برخی افراد نباید از مکمل‌های حاوی این گیاه استفاده کنند، از جمله افرادی که دارای بیماری‌هایی مانند بیماری کبدی، بیماری گوارشی و بیماری‌های خاصی هستند.

 

مکمل‌های حاوی چای سبز

چای سبز، قرن‌ها است که به عنوان یک خوراکی موثر در درمان کلسترول بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. براساس چندین آزمایش اولیه و کنترل شده، مصرف چای سبز، میزان کلسترول کل و کلسترول LDL را کاهش می‌دهد. همچنین، چای سبز به عنوان یک آنتی اکسیدان، می‌تواند از تخریب سلولی و آسیب به بافت قلبی جلوگیری کند.

 

کنگر فرنگی (آرتیشو)

آرتیشو به عنوان یک گیاه دارویی بسیار مفید در زمینه بیماری‌های کبدی و همچنین مشکلات چربی و کلسترول و تری گلیسیرید خون شناخته می‌شود. این گیاه دارای ترکیبات دارویی نظیر اسید کلروژنیک، اسید نئوکلرو ژنیک و سینارین است که می‌توانند باعث کنترل چربی و کلسترول خون شوند. فلاونوئیدهای موجود در ارتیشو می‌توانند به کاهش سطح کلسترول بد در بدن کمک کنند. علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا 3 موجود در این گیاه به کاهش سطح تری‌گلیسرید، یکی از نوعی از چربی‌های خطرناک برای سلامت قلب کمک می‌کنند. همچنین، مصرف مکمل ارتیشو می‌تواند به بهبود فعالیت سیستم ایمنی کمک کند.

 

سخن پایانی

امروزه در داروخانه‌ها انواع مختلفی از مکمل چربی خون وجود دارند و اگر بطور صحیح مصرف شوند تا حد زیادی می‌توانند این مشکل را رفع کنند. ما در سامانه آنلاین نسخه اول با مقایسه انواع فرآورده‌های طبیعی و مکمل‌های غذایی موجود برای این ناخوشی، به شما در انتخاب آگاهانه بهترین محصول کمک خواهیم کرد.

 

منبع

https://www.verywellhealth.com/remedies-for-high-cholesterol-89629

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/high-blood-cholesterol/in-depth/cholesterol-lowering-supplements/art-20050980

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

خواص  CHLORPHENESIN چیست؟

خواص CHLORPHENESIN چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
خواص  CHLOROXYLENOL چیست؟

خواص CHLOROXYLENOL چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
خواص CHLORINE DIOXIDE چیست؟

خواص CHLORINE DIOXIDE چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
خواص CHLORHEXIDINE DIGLUCONATE چیست؟

خواص CHLORHEXIDINE DIGLUCONATE چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
سبد خرید