برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

علت خونریزی لثه چیست و نحوه درمان آن چگونه است

خونریزی لثه نشان دهنده یک مشکل اساسی است. عواملی مانند مسواک زدن بیش از حد، آسیب‌دیدگی، بارداری و التهاب می‌تواند در خونریزی لثه نقش داشته باشد. شناسایی علت خونریزی لثه کلید تعیین مناسب‌ترین روش درمانی است. هنگامی که علت را شناختید، می‌توانید بهترین راه ممکن را برای درمان خونریزی لثه را انتخاب کنید. اصلی‌ترین روش درمان خونریزی لثه، رعایت بهداشت مناسب دندان و از بین برن جرم و پلاک دندان‌ها است. ‏در برخی موارد نیز عمل جراحی برای تخلیه چرک یا ترمیم لثه مورد نیاز است. همچنین استفاده از دهانشویه و ‏شستشو با آب و نمک در پیشگیری و درمان این مشکل بسیار موثر است. ‏
درمان خونریزی لثه

خونریزی لثه رایج‌ترین علامت بیماری لثه است و می‌تواند به سایر مشکلات سلامتی نیز اشاره کند. خونریزی گاه به گاه لثه‌ها می‌تواند در اثر مسواک زدن بیش از حد شدید دندان‌ها یا استفاده از پروتزهای نامناسب باشد. همچنین عواملی مانند دندان قروچه در طول خواب، مصرف داروهای رقیق‌کننده خون، کمبود ویتامین C و ویتامین K، تغییرات هورمونی بارداری، کم خونی و التهاب می‌تواند در خون افتادن لثه‌ها نقش داشته باشد. در این مطلب شما را با علت و نحوه درمان خونریزی لثه و راه‌های جلوگیری از آن آشنا می‌کنیم.

 

درمان خونریزی لثه چیست

بهداشت مناسب دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک اولین مرحله برای کنترل و درمان فوری خونریزی لثه است. دندانپزشک در صورت ابتلا به التهاب لثه به شما اطلاع می‌دهد و نحوه مسواک زدن صحیح دندان‌ها، انتخاب مسواک و خمیر دندان مناسب را آموزش می‌دهد.

مسواک زدن مناسب و استفاده از نخ دندان می‌تواند پلاک را از خط لثه خارج و خطر ابتلا به بیماری پریودنتال را کاهش دهد.

استفاده از دهان شویه‌های ضدعفونی کننده کمک می‌کند تا پلاک‌های ایجاد شده در دهان به حداقل برسد.

شستشوی آب نمک گرم می‌تواند به آرام شدن لثه‌های متورم که به راحتی خونریزی می‌کنند، کمک کند.

راهکار دیگر برای پیشگیری و درمان خونریزی لثه، استفاده از مسواک نرم است به خصوص اگر پس از مسواک زدن دچار خونریزی شوید.

 

راهکارهای جلوگیری خونریزی از لثه

۱) بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید: خونریزی لثه ممکن است نشانه عدم رعایت بهداشت دندان باشد. اگر به اندازه کافی مسواک یا نخ دندان نزنید، باکتری‌ها گسترش می‌یابند و باعث پوسیدگی دندان یا بیماری لثه می‌شوند. برای بهبود بهداشت دهان و دندان، حداقل روزانه دو بار مسواک بزنید و یک بار در روز نخ دندان بکشید. رعایت بهداشت دهان و دندان به ویژه برای زنان باردار مهم است، زیرا نوسانات هورمونی در دوران بارداری می‌تواند باعث تشدید بیماری لثه و خونریزی لثه شود.

۲) دهان خود را با پراکسید هیدروژن بشویید: پراکسید هیدروژن می تواند پلاک را از بین ببرد، باعث سلامت لثه شود و خونریزی لثه را متوقف کند.

 

درمان خونریزی لثه

۳) سیگار نکشید: سیگار کشیدن علاوه بر افزایش خطر سرطان ریه، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی، با بیماری‌های لثه ارتباط مستقیم دارد. در حقیقت، سیگار یکی از علل اصلی بیماری‌های شدید لثه در ایالات متحده است. سیگار می‌تواند ایمنی بدن شما را کاهش دهد، بنابراین مبارزه با باکتری‌های پلاک برای بدنتان دشوارتر می‌شود و در نتیجه منجر به بیماری لثه شود. از این رو ترک سیگار می‌تواند به التیام لثه و جلوگیری از خونریزی کمک کند.

۴) سطح استرس را کاهش دهید: یک مطالعه منبع معتبر ارتباط بین بیماری پریودنتال و استرس عاطفی را نشان می‌دهد. استرس عاطفی بر سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی می‌گذارد و منجر به ضعف قدرت دفاعی بدن می‌شود تا جایی که نتواند با عفونت لثه مبارزه کند. همچنین اعتقاد بر این است که استرس عاطفی ممکن است باعث شود بعضی از افراد از سلامت دهان و دندان خود غافل شوند، که می‌تواند به تجمع پلاک کمک کند.

5) چای سبز بنوشید: نوشیدن چای سبز به صورت روزانه خونریزی لثه را متوقف می کند. چای سبز حاوی کاتچین، یک آنتی اکسیدان طبیعی است که می تواند پاسخ التهابی بدن را به باکتری‌های دهان کاهش دهد.

6) دهان خود را با آب نمک بشویید: از آنجا که باکتری و التهاب در دهان باعث بیماری لثه می‌شود ، شستشوی مرتب دهان با مخلوط آب نمک گرم همچنین باعث کاهش باکتری‌ها و توقف خونریزی لثه می‌شود. به این منظور نصف قاشق چایخوری نمک را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و دهان خود را برای چند ثانیه سه تا چهار بار در روز بشویید. شستشو با مخلوط آب نمک، دهان را تمیز نگه می‌دارد و باکتری‌هایی را که می‌توانند باعث عفونت زخم شوند از بین می‌برد.

۷) کمپرس سرد بزنید: خونریزی لثه همیشه ناشی از بیماری لثه نیست. لثه‌های شما ممکن است به دلیل ضربه یا آسیب به بافت لثه خونریزی کنند. کمپرس سرد که به خط لثه زده می‌شود، تورم را کاهش می دهد و جریان خون را برای جلوگیری از خونریزی محدود می‌کند.

 

کمبود کدام ویتامین باعث خونریزی لثه می‌شود

کمبود ویتامین C و ویتامین K می‌تواند به راحتی منجر به خونریزی لثه شود. اگر خونریزی لثه دارید که ناشی از مراقبت‌های نامناسب دندان نیست، از پزشک خود بخواهید تا سطح ویتامین های C و K شما را بررسی کند. همچنین، برای اطمینان از دریافت ویتامین‌های لازم برای سالم ماندن، از رژیم غذایی پیروی کنید.

غذاهای غنی از ویتامین C با تقویت سیستم ایمنی بدن، به مقابله با عفونت‌های لثه که باعث خونریزی لثه می‌شوند، کمک می‌کند. برعکس، دریافت نکردن کافی ویتامین C در رژیم غذایی نیز ممکن است باعث خونریزی در صورت ابتلا به بیماری لثه شود. در حقیقت، کمبود ویتامین C می تواند منجر به خونریزی لثه شود حتی اگر عادات دهان و دندان خوبی داشته باشید.

مصرف مکمل ویتامین K ممکن است باعث تسکین خونریزی لثه شود. ویتامین K یک ماده مغذی مهم است زیرا به لخته شدن خون کمک می‌کند و کمبود آن می‌تواند باعث خونریزی لثه شود. متخصصان توصیه می‌کنند که مردان بزرگسال روزانه ۱۲۰ میکروگرم و زنان ۹۰ میکروگرم ویتامین K دریافت کنند.

نتایج تحقیقات نشان داد که کاهش مصرف کربوهیدرات  بر بهبود سلامت لثه و جلوگیری از بیماری‌های لثه موثر است. کربوهیدرات‌ها و غذاهای شیرین باعث رشد باکتری‌ها می‌شوند. هر چقدر پلاک روی لثه شما جمع شود، احتمال خونریزی لثه بیشتر است.

 

علت خونریزی لثه

 

درمان خونریزی لثه در طب سنتی

استفاده از گیاهان دارویی نظیر روبارب، گیاه مسواک، بومادران و نعناع به منظور درمان خونریزی لثه، در طب سنتی ما مورد تاکید قرار گرفته است. همچنین برای درمان خونریزی لثه می‌توانید مقداری عسل را به انگشت خود بمالید و لثه را ماساژ بدهید. همچنین می‌توانید عسل را به مسواک خود بمالید و با آن لثه‌های خود را ماساژ بدهید. دقت کنید که نباید عسل را بر روی دندان‌های خود بمالید، چرا که این کار موجب پوسیده شدن دندان‌ها می‌شود.

 

علت خونریزی لثه چیست

  • مسواک بیش از حد
  • دندان قروچه در طول خواب
  • مصرف داروهای رقیق‌کننده خون
  • کمبود ویتامین C و ویتامین K
  • تغییرات هورمونی بارداری
  • کم خونی و التهاب

 

خونریزی مکرر لثه همچنین می‌تواند شرایط جدی‌تری را نشان دهد، از جمله:

  • پریودنتیت (نوعی بیماری پیشرفته لثه)
  • سرطان خون
  • کمبود ویتامین
  • کمبود سلول‌های لخته کننده (پلاکت)

شرایط دندانی که می تواند باعث خونریزی لثه شود. مسائل مربوط به مراقبت از دندان علت اصلی خونریزی لثه است. التهاب لثه و پریودنتیت لثه‌های شما را حساس و مستعد خونریزی می‌کند.

 

خونریزی لثه و سرطان خون

اختلالات خونریزی مانند هموفیلی و سرطان خون نیز می‌تواند خطر خونریزی لثه را افزایش دهد. اگر خونریزی به طور ناگهانی در فردی که دندان‌ها و لثه‌های سالمی دارد اتفاق بیفتد، علت آن می‌تواند سرطان خون باشد.

 

التهاب لثه

بیشتر افراد وقتی پلاک به مدت طولانی روی خط لثه بماند، دچار التهاب لثه می‌شوند. به بقایای و باکتری‌های چسبیده به دندان پلاک می‌گویند. مسواک پلاک‌ها را برطرف می‌کند و از ایجاد حفره (پوسیدگی دندان) جلوگیری می‌کند. اما اگر به درستی مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، ممکن است پلاک روی خط لثه شما بماند. اگر پلاک برداشته نشود، می‌تواند پیشرفت کند و این باعث افزایش خونریزی می‌شود. تجمع پلاک در مجاورت لثه نیز می‌تواند باعث التهاب لثه شود. علائم التهاب لثه عبارتند از:

۱) لثه‌های پف کرده

۲) درد در دهان و اطراف لثه‌ها

۳) خونریزی لثه

بیماری پریودنتال (پریودنتیت) می‌تواند با پیشرفت ورم لثه رخ دهد. بیماری پریودنتال عفونت لثه، استخوان فک و بافت‌های حمایتی است که دندان‌ها و لثه‌ها را به هم متصل می‌کند. پریودنتیت می‌تواند باعث شل شدن دندان‌ها یا ریزش آن شود.

 

منابع:

https://www.healthline.com/health/bleeding-gums

https://www.healthline.com/health/how-to-stop-bleeding-gums#2.-Rinse-your-mouth-with-hydrogen-peroxide

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید