برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

ویتامین سی

ویتامین سی به عنوان یک ترکیب احیاء کننده در بسیاری از واکنش های بدن مشارکت دارد. آسکوربات قادر است با تغییر شکل آهن موجود در منابع غذایی گیاهی، مقدار جذب آهن را به طور قابل توجهی افزایش دهد. آسکوربیک اسید در روند متابولیسم اسید های آمینه و ساخت پروتئین ها نیز دخالت دارد. پروتئین های موثر در سلامت پوست و مو به ویژه کلاژن و الاستین برای ساخت به آسکوربیک اسید وابسته هستند. در روند ساخت ال کارنتین نیز که یک ترکیب پپتیدی موثر در متابولیسم انرژی و سلول های چربی در بدن است، آسکوربیک اسید نقش کلیدی دارد. ویتامین سی نیز همانند سایر ریزمغذی ها در بدن انسان تولید نمی شود. محرومیت از منابع آسکوربات به مدت 40-80 روز می تواند منجر به بروز علائم شدید کمبود ویتامین سی در بدن شود. در بزرگسالان به طور معمول ذخیره قابل توجهی از آسکوربات وجود ندارد.
ویتامین سی

ویتامین سی

ویتامین سی یا آسکوربیک اسید یکی از شناخته شده ترین ویتامین های محلول در آب است. این ویتامین در بسیاری از اعمال بدن مشارکت دارد. آسکوربات درواقع یک ترکیب واسطه برای انجام بسیاری از عملکرد های آنزیمی در بدن است. به طوری که کمبود یا فقدان آسکوربیک اسید باعث توقف واکنش های کلیدی در بدن می شود. این واکنش ها کنترل کننده اعمال اندام ها و دستگاه های مختلفی در بدن انسان می باشند.

ویتامین سی نیز همانند سایر ریزمغذی ها در بدن انسان تولید نمی شود. محرومیت از منابع آسکوربات به مدت 40-80 روز می تواند منجر به بروز علائم شدید کمبود ویتامین سی در بدن شود. در بزرگسالان به طور معمول ذخیره قابل توجهی از آسکوربات وجود ندارد، اما در نوزادان و شیرخوارانی که از شیر مادر تغذیه می شوند، تخلیه ذخایر ویتامین سی در اثر کمبود تا 6 ماه طول می کشد.

منابع غذایی حاوی ویتامین سی

آسکوربیک اسید با عنوان ویتامین مرکبات نیز شناخته می شود. عمده ترین منابع آن شامل پرتقال، لیمو، نارنگی، انبه، هندوانه و برخی از سبزیجات هستند. مصرف ویتامین سی به شکل قرص های جوشان یا جویدنی نیز می تواند در جلوگیری از کمبود و تقویت سیستم ایمنی کمک کننده باشد.

اعمال ویتامین سی در بدن

همانطور که گفته شد ویتامین سی به عنوان یک ترکیب احیاء کننده در بسیاری از واکنش های بدن مشارکت دارد. آسکوربات قادر است با تغییر شکل آهن موجود در منابع غذایی گیاهی، مقدار جذب آهن را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

آسکوربیک اسید در روند متابولیسم اسید های آمینه و ساخت پروتئین ها نیز دخالت دارد. پروتئین های موثر در سلامت پوست و مو به ویژه کلاژن و الاستین برای ساخت به آسکوربیک اسید وابسته هستند. در روند ساخت ال کارنتین نیز که یک ترکیب پپتیدی موثر در متابولیسم انرژی و سلول های چربی در بدن است، آسکوربیک اسید نقش کلیدی دارد. یکی دیگر از نقش های ساختاری مهم ویتامین سی در بدن، مشارکت در ساخت وفعال سازی انتقال دهنده های عصبی و در مغز و سیستم عصبی می باشد.

یکی از معروف ترین نقش های ویتامین سی، نقش ویژه آن در تقویت عملکرد سیستم ایمنی در بدن است. آسکوربات عملکرد گلوبول های سفید و سایر اجزای ایمنی که نقش ضد میکروبی و به ویژه ضد ویروسی دارند را تسهیل می کند. به همین دلیل مصرف مکمل ویتامین سی به ویژه در درمان بیماری های ویروسی کمک کننده است. از طرفی آسکوربیک اسید یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان های طبیعی است که مانع از تخریب سلول های بدن در اثر عوامل اکسیداتیو داخلی و خارجی می شود.

دریافت مقادیر کافی آسکوربیک اسید

مصرف روزانه 50-60 میلی گرم اسید آسکوربیک از منابع غذایی و یا مکمل ها برای جلوگیری از کمبود آن توصیه می شود. دریافت مقادیر بیشتر تا 1 گرم در روز در مواقع مواجهه با استرس، بیماری های عفونی، عوامل اکسیداتیو، کمبود آهن و … بلامانع است.

کمبود ویتامین سی

کمبود ویتامین سی به دلیل نقش ویژه ای که در واکنش های اکسیداسیون و احیا عوارض جدی ای به دنبال دارد. مهم ترین عوارض ناشی از کمبود اسید آسکوربیک عبارتند از:

  • خون ریزی های نقطه ای و زیرپوستی
  • خون ریزی از لثه ها
  • احساس خستگی و ضعف
  • اختلالات پوستی
  • درد های عضلانی و مفاصل
  • و اختلالات عصبی

به طور معمول مصرف روزانه مکمل های ویتامین سی برای پیشگیری از کمبود توصیه می شود. در مقادیر برزو کمبود لازم است برای درمان، دوز های بالاتر با نظر پزشک یا متخصص تغذیه مصرف شود.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید