برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و... وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

شاید شما هم احساس حسایت دندان به سرما یا گرما را تجربه کرده باشید. یا موقع خوردن برخی از غذاهای شیرین یا ترش دندان شما تیر کشیده باشد. این موارد، نمونه‌هایی از حساسیت دندان است. علت حساسیت دندان‌ها متنوع است. استفاده از مسواک مناسب، خمیردندان ضد حساسیت و مراجعه منظم به دندانپزشک از جمله راهکارهای اصلی برای درمان این مشکل هستند. اما علاوه بر این درمان‌های پزشکی، برخی درمان‌های خانگی و طبیعی نیز برای کاهش حساسیت دندانی وجود دارد. در واقع، حساسیت دندانی یک مشکل شایع و قابل درمان است. از هر هشت نفری که به مطب دندانپزشکی مراجعه می‌کنند، یک نفر دچار دندان‌های حساس است. در این مقاله، برخی از درمان‌های خانگی برای دندان‌های حساس و علت تأثیرگذاری آنها را بررسی خواهیم کرد.

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

استفاده از روغن کنجد با نارگیل برای کاهش حساسیت دندانی

استفاده از روغن‌های گیاهی مانند روغن کنجد یا نارگیل می‌تواند به کاهش حساسیت دندان‌ها کمک کند. این یک روش درمانی سنتی است که ریشه در سنت‌های هندی دارد. در این روش، باید روغن را برای چند دقیقه در دهان چرخاند و سپس آن را تف کرد. مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از روغن کنجد می‌تواند علائم بیماری لثه یا ژنژیویت را کاهش دهد. همچنین، مصرف روزانه روغن نارگیل از تشکیل پلاک و نشانه‌های التهابی لثه‌ها جلوگیری می‌کند. این روغن‌ها با کاهش التهاب لثه، به کاهش حساسیت دندان‌ها نیز کمک می‌کنند.

استفاده از روغن کنجد با نارگیل برای کاهش حساسیت دندانی

جویدن برگ گوآوا کمک به کاهش حساسیت دندان

گوآوا یا امرود (نام علمی: Psidium guajava) گیاهی گرمسیری است که درختچه آن بومی آمریکای جنوبی، مرکزی، پرو، برزیل و مکزیک است. این گیاه همچنین در برخی مناطق آسیای جنوبی مانند پاکستان، هند و جنوب ایران نیز یافت می‌شود. جویدن برگ گوآوا یا استفاده از ژل حاوی عصاره این برگ‌ها می‌تواند به کاهش درد و حساسیت دندان کمک کند. عصاره‌های غنی از ترکیبات فلاونوئیدی موجود در گوآوا، به دلیل خواص ضد درد، ضد التهاب و ضد میکروبی، پتانسیل تسکین دندان درد را دارند. استفاده از این گیاه به عنوان یک درمان خانگی برای کاهش حساسیت دندان‌ها می‌تواند مفید باشد. با این حال، برای درمان مشکلات جدی‌تر دندان، مشورت با یک دندانپزشک ضروری است.

ژل میخک برای کاهش عوارض حساسیت دندان‌ها

از گذشته‌های دور، مردم از روغن میخک به عنوان یک درمان سنتی برای دردهای دندانی استفاده می‌کردند. اما تحقیقات نشان می‌دهد که این موضوع فراتر از یک سنت است. در یک مطالعه در سال 2006، محققان ژل میخک را با ژل بنزوکائین موضعی که دندانپزشکان معمولاً قبل از تزریق، برای بی‌حسی لثه‌ها استفاده می‌کنند، مقایسه کردند. نتایج نشان داد که ژل میخک می‌تواند در تسکین درد ناشی از سوزن، به اندازه ژل بنزوکائین موثر باشد. استفاده از ژل یا روغن میخک روی لثه‌ها می‌تواند به کاهش حساسیت و دردهای دندانی کمک کند.

کاهش حساسیت دندان با سیر

سیر از زمان‌های گذشته، به عنوان یک درمان سنتی برای انواع مشکلات سلامتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. یکی از کاربردهای آن در طب سنتی، درمان دردهای دندانی بوده است. جویدن سیر به مدت کوتاهی، باعث تولید ترکیبی به نام آلیسین می‌شود. در یک مطالعه در سال 2011، محققان دریافتند که آلیسین دارای خواص ضد میکروبی است و می‌تواند به کشتن باکتری‌هایی که منجر به بیماری‌های دهانی مانند استرپتوکوک موتانس می‌شوند، کمک کند. تجمع این باکتری در اطراف دندان‌ها و لثه‌ها می‌تواند به پوسیدگی دندان و تشدید حساسیت آنها منجر شود. مبارزه با این باکتری‌ها می‌تواند این روند را کند کرده و حساسیت دندان را کاهش دهد. استفاده از سیر به عنوان یک درمان خانگی برای کاهش حساسیت دندان و درد‌ می‌تواند مفید باشد.

کاهش حساسیت دندان با سیر- داروخانه آنلاین نسخه اول

شستشوی دهان با محلول آب و نمک برای کاهش حساسیت دندان

شستشوی دهان با محلول آب و نمک یک روش دیگر برای مبارزه با باکتری‌های موجود در دهان و بهبود بهداشت دهان است. در یک مطالعه در سال 2017، محققان دریافتند که شستشوی دهان با آب و نمک ممکن است در کاهش پلاک دندانی به اندازه دهانشویه‌های حاوی کلرهگزیدین موثر باشد. برای تهیه محلول آب و نمک، نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید. سپس این محلول را به مدت چند ثانیه در دهان بچرخانید و بعد آن را خارج کنید. انجام این کار به طور منظم می‌تواند به کاهش باکتری‌های دهان و در نتیجه کاهش حساسیت دندان‌ها کمک کند.

ژل کپسایسین برای کاهش حساسیت دندانی

کپسایسین یک ترکیب تند موجود در فلفل تند چیلی است. هرچند کپسایسین هنگام مالیده شدن روی پوست یا لثه ممکن است باعث سوزش شود، اما می‌تواند به کاهش درد نیز کمک کند. در یک بررسی در سال 2011، محققان دریافتند که استفاده موضعی از کپسایسین ممکن است به تسکین برخی انواع دردها کمک کند. اگرچه دلیل دقیق این اثر هنوز کاملاً روشن نیست، اما گمان می‌رود کپسایسین ممکن است باعث بی‌حسی موقت تارهای عصبی شده و از انتقال سیگنال‌های درد به مغز جلوگیری کند. استفاده از ژل حاوی کپسایسین روی لثه‌ها می‌تواند به کاهش درد ناشی از حساسیت دندان‌ها کمک کند. با این حال، باید توجه داشت که استفاده از این ژل ممکن است در ابتدا موجب سوزش موقت شود. همچنین برای درمان مشکلات جدی‌تر دندان، مشورت با یک دندانپزشک ضروری است.

تاثیر عسل در کاهش حساسیت دندانی

عسل دارای خواص ضد باکتری است و می‌تواند در بهبود زخم‌ها نیز موثر باشد. عسل می‌تواند به تسریع روند ترمیم، کاهش درد، تورم و التهاب کمک کند. برای کاهش درد دندان‌های حساس، می‌توانید دهان خود را با محلولی از آب گرم و یک قاشق عسل بشویید. این شستشوی دهان با عسل، به بهبود شرایط دهان و کاهش احتمالی حساسیت دندان‌ها کمک می‌کند. خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی عسل در این امر موثر است. با این حال، توجه داشته باشید که این روش تنها یک درمان موقت و خانگی است.

چای سبز موثر در رفع حساسیت دندان

چای سبز به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی شناخته شده است و در پیشگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی-عروقی مورد مطالعه قرار گرفته است. این نوشیدنی سنتی می‌تواند به سلامت دهان و دندان نیز کمک کند. برای کاهش حساسیت دندان‌ها، می‌توانید از چای سبز شیرین نشده به عنوان یک دهانشویه طبیعی استفاده کنید. شستشوی دهان با چای سبز، دو بار در روز، می‌تواند به تقویت دندان‌ها و کاهش التهاب کمک کند که این امر در نهایت به کاهش حساسیت دندان‌ها نیز منجر می‌شود. البته باید توجه داشت که این روش یک درمان خانگی و موقت است. برای درمان مشکلات جدی دندان و حساسیت شدید، مراجعه به دندانپزشک و دریافت توصیه‌های تخصصی ضروری است.

تاثیر زردچوبه در کاهش التهاب لثه‌ها و حساسیت دندان

زردچوبه به دلیل خواص ضدالتهابی شناخته شده است. این گیاه حاوی ترکیب کورکومین است که می‌تواند به تسکین درد کمک کند. در یک مطالعه در سال 2014، محققان دریافتند که عصاره زردچوبه در تسکین درد ناشی از آرتروز زانو، تاثیری مشابه داروی ایبوپروفن دارد. یکی از کاربردهای خانگی پیشنهاد شده برای زردچوبه، استفاده موضعی آن بر روی لثه‌ها برای کاهش درد و حساسیت دندان است. برای این منظور، می‌توان با مخلوط کردن زردچوبه و آب، یک خمیر تهیه کرده و آن را روی لثه‌ها مالید. با این حال، هنوز شواهد علمی کافی برای تایید این کاربرد خانگی زردچوبه وجود ندارد.

تاثیر زردچوبه در کاهش التهاب لثه‌ها و حساسیت دندان- داروخانه آنلاین نسخه اول

کاهش پوسیدگی و حساسیت دندان با فلوراید

استفاده از خمیردندان‌های حاوی فلوراید می‌تواند به کاهش خطر پوسیدگی دندان و همچنین کاهش حساسیت دندان‌ها کمک کند. انواع مختلفی از فرآورده‌های حاوی فلوراید برای استفاده روزانه در دسترس هستند، از جمله خمیردندان، ژل‌های دهانشویه و خمیردندان‌های ویژه کاهش دهنده حساسیت.

خمیردندان‌های ویژه کاهش دهنده حساسیت، حاوی ترکیباتی هستند که نفوذپذیری عاج را کاهش می‌دهند. عاج بافت سخت و متخلخلی است که در زیر لایه مینا قرار دارد. هنگامی که نفوذپذیری عاج کمتر باشد، به این معنی است که عبور مایعات از آن دشوارتر خواهد بود. کاهش نفوذپذیری عاج، از عصب زیرین آن محافظت می‌کند و به کاهش حساسیت و درد دندان کمک می‌نماید. بنابراین، استفاده منظم از خمیردندان‌های حاوی فلوراید، علاوه بر جلوگیری از پوسیدگی، می‌تواند به کاهش حساسیت دندان‌ها نیز کمک کند.

علت حساسیت دندان چیست؟

حالا که با روش‌های درمان این عارضه آشنا شدیم، شاید برای شما سوال باشد که چرا حساسیت دندانی اتفاق می‌افتد؟ حساسیت دندانی زمانی رخ می‌دهد که لایه محافظ بالایی دندان‌ها یعنی مینا، فرسوده شده و از بین برود. در این شرایط، لایه زیرین به نام عاج که بافتی متخلخل است، نفوذپذیرتر شده و به مایعات و گازها اجازه عبور راحت تر را می دهد. در زیر لایه عاج، بافتی به نام پالپ دندان قرار دارد که حاوی انتهای اعصاب و رگ های خونی فراوانی است. هنگامی که مواد از عاج عبور کرده و به این انتهای عصبی برسند، می توانند باعث ایجاد درد شوند. نوشیدن مایعات سرد یا گرم و جویدن می تواند این دردها را تحریک کند.

عوامل از بین برنده مینا دندان

– ژنژیویت یا بیماری لثه ناشی از تجمع پلاک

– پوسیدگی دندان

– سفید کردن دندان ها

– مسواک زدن بیش از حد یا خیلی سخت

– مصرف غذاهای اسیدی

– ساییدن یا فشردن دندان ها

نکات پیشگیری حساسیت دندان

برای محافظت از مینای دندان ها و پیشگیری از حساسیت آنها، می توان اقدامات زیر را انجام داد:

-استفاده از خمیر دندان ضدحساسیت

-مسواک زدن دو بار در روز با استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید

– نخ کشیدن دندان ها یک بار در روز

– خودداری از سفیدکردن دندان ها

– محدود کردن مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین، نشاسته ای و اسیدی

– محدود کردن مصرف نوشیدنی های الکلی

– استفاده از محافظ دهانی در شب برای جلوگیری از ساییدگی و فشردن دندان ها

– مراجعه منظم به دندانپزشک برای معاینات دوره ای

– ترک سیگار

با رعایت این موارد، می توان از لایه مینای دندان ها محافظت کرده و از حساسیت و آسیب های احتمالی به آنها جلوگیری نمود.

تشخیص حساسیت دندان و مراجعه به دندانپزشک

در مواردی که فرد دچار حساسیت شدید یا درد مداوم دندان می‌شود، مراجعه به دندانپزشک برای معاینه و تشخیص حساسیت دندان ضروری است. دندانپزشک با انجام معاینات لازم می‌تواند ریشه اصلی حساسیت دندان را شناسایی کند. بسته به علت آن، درمان‌های مناسب از جمله درمان ریشه، ترمیم پوسیدگی‌ها، یا درمان‌های لثه‌ای را پیشنهاد خواهد کرد. بنابراین اگر فردی از حساسیت شدید یا درد مداوم در دندان‌های خود رنج می‌برد، باید هرچه سریع‌تر برای معاینه و دریافت درمان مناسب، به دندانپزشک مراجعه نماید. عدم درمان به موقع می‌تواند منجر به پیشرفت مشکل و آسیب‌های جدی‌تر شود.

تشخیص حساسیت دندان و مراجعه به دندانپزشک

سخن پایانی

داروخانه آنلاین نسخه اول با ارائه محصولات بهداشتی و مراقبتی دهان و دندان در این مسیر به شما کمک می‌کند. شما می‌توانید خمیر دندان‌های ضدحسایت دندان و انواع مسواک‌ها را در صفحه نسخه اول مشاهده کنید و محصول مناسب دندان خود را تهیه کنید.

 منابع:

 

Sensitive Teeth Home Remedies: 8 Ways to Treat Tooth Pain (healthline.com)

Home remedies for sensitive teeth plus causes and prevention (medicalnewstoday.com)

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید