برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

نکات کاربردی در رابطه با لوازم و تجهیزات مراقبت از سالمندان در منزل

با مشغله های بسیار زندگی و درگیرشدن با معاش و روزمرگی، توجه به سلامت از یاد رفته است و همین امر باعث می شود بسیاری از افراد در کهنسالی دچار عوارضی گردند از جمله پوکی استخوان، ضعف ماهیچه ای، آرتروز، کمردرد و غیره که مانع حرکت چابک و راحت آن ها شده و برای انجام بسیاری از فعالیت های روزانه خود نیازمند یاری دهنده ای خواهند بود؛ از طرفی حضور در آسایشگاه ها اصلا باب میل این عزیزان نیست و از نظر روحی نیز در چنین فضاهایی ممکن است تحت فشار قرار گیرند و اعتماد به نفس و عزت نفسشان دچار تزلزل گردد؛ از همین رو مراقبت از ایشان در منزل بهترین گزینه است به این شرط که فرد یا افرادی موظف به ابراز توجه و رسیدگی به ایشان باشد
لوازم مراقبت از سالمندان

کمک به سالمند

فردی که وظیفه یاری رساندن و مراقبت از سالمندان را داردباید از ابراز و لوازمی استفاده کند که حرکت دادن سالمند ، جابجا کردن، راه بردن، خوابانیدن و … را برای وی آسان تر سازد.

سالمند توانمند

آنچه در این مقاله راجع به مراقبت از سالمندان می خوانیم:

  • پر کاربردترین تجهیزات پزشکی کارآمد در منزل

 

پر کاربردترین تجهیزات پزشکی کارآمد در منزل

پر کاربردترین و موثرترین تجهیزات و لوازمی که در آسایش و مراقبت بهتر و  بیشتر از سالمندان عزیز در منزل مورد استفاده قرار می گیرند عبارت اند از:

  • تخت بیمارستانی خانگی
  • تشک زخم بستر یا تشک مواج
  • پتو و تشکچه حرارتی
  • بالابر
  • ویلچر
  • تب سنج
  • دستگاه سنجش فشار خون
  • دستگاه سنجش قند خون
  • ماساژور
  • دستگاه بخور
  • دستگاه اکسیژن ساز
  • عصا و واکر
  • توالت فرنگی

عملکرد و ضرورت استفاده از برخی از لوازم مراقبت از سالمند را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

تخت های مناسب برای مراقبت از سالمند

تخت بیمارستانی خانگی

تخت بیمارستانی خانگی

تخت بیمارستانی در اصل دارای ویژگی هایی است که شرایط را برای بیمار نیازمند به بستری، فردی که باید دوره نقاهت را بگذراند و افرادی که توانایی تحرک زیادی ندارند و مجبور به استراحت در تخت خواب هستند بهتر و تحمل آن را آسان تر می کند، همچنین به پرستاران و کسانی که به فرد استفاده کننده از تخت رسیدگی می کنند، بسیار کمک کننده است؛ حال آنکه وقتی ادامه دوره درمان یا به طور کل فرایند استفاده از تخت این افراد به درون خانه کشیده می شود باید تختی معادل تخت بیمارستانی ولی در نوع خانگی تهیه گردد که شرایط آپشن های تخت بیمارستانی را در حد مطلوب شرایط یک نفر در منزل فراهم کند.

این تخت های بیمارستانی در دو نوع برقی و مکانیکی تولید می شوند که نوع برقی آن به دلیل سهولت در استفاده، از طرفداران بیشتری برخوردار است.

تخت بیمارستانی خانگی برقی

تخت بیمارستانی مناسب، باید استاندارد باشد و به راحتی وزن بیمار را تحمل کند و محل استقرار انواع ملزومات مراقبت از بیمار یا فرد سالمند در آن تعبیه شده باشد؛ این ملزومات که به تخت متصل می شوند عبارتند از جای میله ست سرم، ترکشن، حلقه آویز اورتوپدی و مانکی بار؛ تخت های بیمارستانی که به منزل آورده می شوند باید به آسانی قابل شستن و ضدعفونی باشند و بدنه آن ها با رنگ با کیفیتی پوشش داده شده باشد. اگر تخت برقی است پس دارای موتور الکتریکی می باشد که باید استاندارد ip66 موتور برای مقاومت در برابر گرد و غبار و رطوبت است، دارا باشد؛ همچنین این موتور باید بتواند نیرویی معادل 6هزار نیوتن را تحمل کرده و فاقد سر و صدا باشد.

تخت بیمارستانی سه شکن دارای بالابر

تخت های بیمارستانی دارای بالابر هستند البته به این معنا که کف آن ها که به صورت 3 شکن (تکه) ساخته شده است قابلیت بالا و پایین بردن تحت زاویه و تنظیم ارتفاع بخش بالایی، وسطی و پایینی را دارند و این قابلیت به بیمار و فرد پرستار در بلند شدن بدن بیمار برای غذا خوردن، پیاده و سوار شدن بر تخت و تغییر حالت بدن بیمار کمک می کند؛ این فرایند در تخت های مکانیکی به واسطه یک اهرم و لزوما توسط پرستار قابل انجام است ولی در تخت های بیمارستانی برقی با وجود ریموت کنترل بی سیم یا دارای سیم، توسط خود بیمار هم قابل تنظیم و انجام خواهد بود.

تشک زخم بستر و تشک مواج

تشک مواج

وقتی بدن به خاطر بی حرکت ماندن طولانی مدت مثل زمان بیهوشی و کما، ناتوانی عضلانی و اختلال در اعصاب حرکتی و غیره روی سطحی مثل تشک تخت خواب قرار بگیرد، به دلیل فشرده شدن و اصطلاحا له شدگی بافت پوست و ماهیچه و اختلال در جریان خون رسانی، این بخش ها دچار آسیب و از بین رفتن سطحی پوست و ماهیچه شده و زخم می شود که به زخم بستر شهرت دارد و در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم و نقص ایمنی وخامت بیشتری پیدا خواهد کرد.

زخم بستر از سرخ شدن سطحی پوست شروع می شود و در صورت عدم رسیدگی به آسیب های عمیق به ماهیچه و در صورت شدت بیشتر به استخوان نفوذ می کند و می تواند خطر مرگ به همراه داشته باشد لذا رسیدگی به این نوع زخم ها اهمیت بسیار بالایی دارد.

یکی از موثرترین روش ها و ابزارهای مقابله با ایجاد زخم بستر، به کاربستن پدها و تشک های محافظ زخم بستر است که به پد و تشک مواج شناخته می شوند.

همانطور که گفته شد، زخم بستر بر اثر ثابت ماندن بیش از حد بدن روی یک سطح به وجود می آید پس برای پیشگیری از ایجاد آن ها باید اقدام به جا به جا کردن بدن و ماساژ بخش های مختلف آن کرد، اما این امر، کار آسانی نیست و شاید از توان اغلب افرادی که برای پرستاری و مراقبت از بیمار یا فرد سالمند فعال هستند، بسیار دشوار و فرسایشی یا غیر ممکن باشد؛ تشک های مواج تا میزان زیادی می توانند از ثابت ماندن نقاط مختلف بدن روی سطح یکسان جلوگیری کنند، این تشک ها نیروی وارد شده از بدن بیمار به واسطه گرانش را روی سطوح کوچک تر خود توزیع می کنند و با جلوگیری از عرق کردن بدن، از ایجاد رطوبت و محیط مناسب برای ایجاد زخم و عفونت پیشگیری می کنند.

رده بندی تشک های مواج

تشک های مواج را می توان در سه کلاس طبقه بندی نمود:

کلاس الف)

تشک مواج کلاس الف

این نوع تشکر مواج ابتدایی ترین نوع آن است که قیمت پایین تری نسبت به سایرین دارد و برای افرادی مناسب تر است که حداکثر یک سال نیاز به استراحت مطلق دارند؛ این تشک از مجموعه ای سطوح تخم مرغی تشکیل شده است و دارای پد، پمپ باد و کنترل می باشد؛ این تشک سبک بوده و روی تخت یا لایه نازک تشک معمولی پهن می گردد و قابلیت تحمل وزن 70الی 90 کیلوگرم را داراست.

کلاس ب)

تشک مواج کلاس ب

این نوع تشک علاوه بر ویژگی های تشک کلاس الف، می تواند تا وزن 120 کیلوگرم را تحمل کند و تا مدت 4 سال کارایی مداوم داشته باشد.

کلاس پ)

تشک مواج کلاس پ

این تشک ها با عنوان تشک مواج حرفه ای بیمارستانی شناخته می شوند که علاوه بر توزیع وزن بیمار و جلوگیری از عرق کردن سطح بدن روی تشک، قابلیت کنترل، ماساژ و کمک به جابه جایی آسان تر بیمار را نیز دارند.

بالابر یا آسان بر بیمار

بالابر بیمار

بالابر بیمار وسیله ایست که با استفاده از آن راحت تر می توان بیمار یا فرد سالمند را از تخت بلند کرد و به سرویس بهداشتی، ویچر و غیره انتقال داد؛ این وسیله به پرستار یا کسی که وظیفه مراقبت از فرد ناتوان را دارد کمک می کند که بدون فشار آوردن به کمر و ستون فقرات خود وی را بلند کرده و جا به جا کند.

این تجهیز به دو صورت دستی و برقی تولید می شود که به دلیل کاربری آسان تر نوع برقی، از مشتریان بیشتری برخوردار است.

توالت فرنگی

توالت فرنگی

ساختار سرویس های بهداشتی یا توالت های فرنگی چون شباهت به صندلی داشته و از استقرار بهتری برخوردار است برای استفاده ی  افراد کم توان، سالخورده و بیمار مناسب تر می باشد و کمتر به بدن آنان فشار وارد می کند لذا بهتر است هنگام مراقبت از بیمار یا سالمند در منزل حتما از توالت فرنگی استفاده شود؛ اما چون در اغلب منازل ایران سرویس های بهداشتی سنتی هستند بهتر است از توالت فرنگی تاشوی مبله ویا توالت های فرنگی پلاستیکی یا فایبرگلاس استفاده گردد با این کار هنگام استفاده، فشار بر زانوها و کمر فرد به حداقل خواهد رسید.

انواع توالت فرنگی

برخی دیگر از لوازم و تجهیزات پزشکی کمک کننده جهت مراقبت از سالمندان و بیماران در منزل، در دیگر مقالات  مجله سلامت نسخه اول توضیح داده  خواهد شد.

سخن پایانی

مراقبت از سالمندان در منزل آرامش بیشتر روحی و عملکرد بهتر جسمی را برای ایشان به ارمغان خواهد آورد. مراقبت هر چه بهتر از سالمندان در منزل نیازمند استفاده از برخی لوازم و تجهیزات پزشکی خواهد بود. لوازم مراقبت از سالمندان در عین سادگی بسیار کاربردی هستند که در این مقاله به انوع تخت بیمارستانی خانگی، انواع تشک مواج ، بالابر بیمار و توالت فرنگی اشاره شد که می توان این لوازم مراقبت از سالمند را از فروشگاه های معتبر تجهیزات پزشکی و ارتوپدی تهیه نمود.

سامانه اطلاع رسانی آنلاین نسخه اول با شعار انتخاب آگاهانه سلامتی همگام با شما در مسیر ازتقاء سلامتی جامعه قدم برمی دارد…

“آشنایی با تجهیزات عمومی مراقب از سالمندان در منزل”

 داروخانه  و  مجله آنلاین نسخه اول

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید