برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

بهترین پستانک ارتودنسی

نوزاد به واسطه عمل مکیدن، به شناخت محیط پیرامون خود می پردازد. مکیدن پستان مادر به کودک و مادر آرامش می بخشد، به همین خاطر بسیاری از کودکان به مکیدن پستانک (پستونک) علاقه دارند و مکیدن پستانک به مراتب بهتر از به دهان بردن انگشتان یا اشیاء اطراف کودک خواهد بود. در این مقاله بخش تجهیزات پزشکی مجله نسخه اول به معرفی بهترین پستانک نوزاد یعنی پستانک ارتودنسی(ارتودنتیک)، ویژگی ها، فواید و عوارض آن می پردازد.
پستانک ارتودنسی

آنچه درباره پستانک ارتودنسی در این مقاله می خوانیم:

  • پستانک ارتودنسی چیست؟
  • تفاوت پستانک ارتودنسی با پستانک معمولی در چیست؟ 
  • سرپستانک ارتودنسی چه شکلی است؟
  • فواید استفاده از پستانک ارتودنسی
  • انواع آن
  • عوارض استفاده از آن
  • بهترین روش گرفتن پستانک  از کودک

پستانک

پستانک ارتودنسی چیست؟

پستانک ارتودنسی

بسیاری از کودکان (از بدو تولد تا 3سالگی)، علاقه زیادی به فعل مکیدن دارند با این کار آرامش می گیرند. استفاده از پستانک (پستونک)، تا قبل از گذر 4هفته از تولد نوزاد به هیچ عنوان توصیه نمی گردد ولی بعد از آن برای ایجاد آرامش و رفع نیاز کودک به مکیدن، استفاده از پستانک ارتودنسی یا اصطلاحا ارتودنتیک پیشنهاد می شودکه با ساختار ویژه سرپستانک خود، به مراتب بهتر از پستانک های معمولی و قدیمی بوده و آسیبی به فک و لثه کودک وارد نمی کند و مانع ایجاد آثار سوء بر دندان های شیری او که پایه رشد دندان های دائمی وی در آینده است خواهد شد.

 

تفاوت پستانک ارتودنسی با پستانک معمولی در چیست؟ 

تفاوت عمده پستانک ارتودنسی با پستانک معمولی، در سرپستانک آن ها است. سرپستانک ارتودنسی، شباهت زیادی به نوک سینه مادر دارد و در حین مکیدن، فشار را تاحدود زیادی از روی لثه ها و دندان های درحال رشد کودک خصوصا در سنین جوانه زدن دندان های شیری، برمی دارد. پستانک های معمولی دارای سرپستانک گرد یک نواخت هستند که در اغلب موارد در فک و لثه های کودک اختلالات ارتودنسی ایجاد می کنند و در بهترین حالت والدین باید از قرارگیری طولانی مدت آن در دهان فرزندشان جلوگیری کنند.

سرپستانک ارتودنسی چه شکلی است؟

پستانک ارتودنسی

سرپستانک ارتودنتیک باتوجه به شکل دهان (فک و کام) نوزاد و کودک زیر 3سال طراحی شده است و در ناحیه بالا، گرد و در قسمت میانی، فرورفتگی دارد و نهایتا در قسمت پایین، صاف می باشد و نزدیک ترین حالت به مکیدن سینه مادر را برای کودک شبیه سازی می کند.

فواید استفاده از این نوع پستانک

با استفاده از پستانک ارتودنسی، علاوه بر مزایایی که استفاده از هرگونه پستانک برای کودک یا نوزاد دارد از جمله کاهش رفلکس شایع در نوزادان و مشکل در گوارش، کاهش سندرم مرگ ناگهانی نوزادان، آرام کردن وی در زمان نبود مادر و حفظ آرامشش در طول سفرهای هوایی، نوزاد و کودک زیر 3سال را از مزایای زیر نیز بهره مند می سازد:

  • از مشکلات احتمالی در رشد و چینش دندان ها جلوگیری می کند.
  • مانع از جلوزدگی دندان ها و کجی یا عدم تقارن بین دو فک می شود.

انواع پستانک ارتودنتیک

 

پستانک های ارتودنسی یا ارتودنتیک، در دوبخش جنس سرپستانک و شکل آن تقسیم بندی می شوند.

 

انواع پستانک ارتودنسی از نظرجنس

 

پستانک های ارتودنسی یا ارتودنتیک، از نظر جنس سرپستانک، به دودسته تقسیم می شوند:

  • سر پستانک ارتودنسی لاتکسی
  • سرپستانک ارتودنسی سیلیکونی

اگر بخواهیم این دو متریال را در ساخت سرپستانک ارتودنتیک مقایسه نماییم، می توانیم بگوییم ماندگاری و دوام سرپستانک ارتودنسی سیلیکونی به مراتب بیشتر از سرپستانک ارتودنسی لاتکسی است این در حالی است که هر دو بدون بو و رنگ هستند و با داشتن منافذ بسیار ریز در سطح خود مکیدن را تسهیل نموده و ضدعفونی کردن آن را امکان پذیر می سازد.

انواع پستانک ارتودنسی از لحاظ شکل و طراحی سر پستانک

سرپستانک ارتودنسی یا ارتودنتیک، از لحاظ شکل سر پستانک، به 3نوع دسته بندی می گردد:

  • سرپستانک ارتودنسی معمولی
  • سرپستانک  دایره ای شکل
  • سرپستانک بادامی شکل

در این میان، پستانک ارتودنسی با سرپستانک بادامی شکل، بیشتر مورد استقبال قرارگرفته است، سازگاری طراحی سرپستانک ارتودنسی بادامی شکل با کام کودک و راحتی او هنگام استفاده همراه با فشار ملایمی که به سقف دهان و لثه هایش وارد می سازد احتمالا موجب این بازخورد مثبت گردیده است.

 

عوارض استفاده از پستانک ارتودنتیک

 

همانطور که در مقاله انواع پستانک گفته شد، هرگز نباید به طور مداوم و طولانی مدت به فرزند خود پستانک دارد طوری که از وعده هایی خود به ویژه شیر مادر جلوگیری کند. نوزاد باید از بدو تولد، از شیر مادر تغذیه کرده و در مکیدن سینه مادر مهارت پیدا کند.

عوارض استفاده نادرست از پستانک ارتودنسی برای نوزاد

پستانک ارتودنسی و خواص پستانک ارتودنسی نشان گر مفید بودن این وسیله است اما استفاده بیش از حد و یا در زمان نادرست از آن عوارضی به دنبال خواهد داشت که مادر و کودک را به سختی می اندازد.

  • دادن پستانک ارتودنسی یا هرنوع دیگر پستانک به نوزاد زودتر از مهارت یافتن در گرفتن سینه مادر، او را از این یادگیری بازمی دارد و از دریافت شیرکافی محروم می سازد.
  • کودک را به عجله در شیرخوردن وادار می کند.
  • احتمال ابتلا به عفونت گوش در نوزاد را افزایش می دهد.

 

عوارض استفاده نادرست از پستانک ارتودنتیک برای مادر

 

عادت کردن کودک به این نوع پستانک در سنین شیرخوارگی(شیردهی مادر)، باعث آسیب هایی به مادر نیز خواهد شد.

  • افزایش احتمال مسدودشدن مجاری شیری
  • دردناک شدن نوک سینه ها
  • متورم شدن سینه ها
  • مختل شدن چرخه جوشش شیر در پستان ها
  • به هم خوردن عادات شیردهی

 

مهم ترین نکات در مورد استفاده از پستانک ارتودنتیک

  • در استفاده از پستانک ارتودنسی یا هرنوع پستانک دیگر، به نوزاد و کودک حق انتخاب دهید، رفتار فرزندان نسبت به استفاده یا عدم استفاده از پستانک متفاوت است، بعضی به آن علاقه مند و بعضی از آن متنفر هستند پس هیچ گاه کودک را مجبور نکنید.
  • به هیچ عنوان در زمان گرسنگی کودک، به او پستانک ارتودنسی ندهید چراکه او را دچار سیری کاذب کرده و از وعده غذایی مورد نیازش محروم می گردد.
  • فقط در جهت آرامش دادن به کودک و با اطمینان از سیر بودنش، از پستانک ارتودنسی یا هر نوع دیگری از پستانک استفاده کنید.

بهترین روش گرفتن پستانک ارتودنتیک از کودک

بعضی کودکان نسبت به پستانک ارتودنسی یا انواع دیگر پستانک دافعه نشان می دهند و بعضی دیگر در حد سینه مادر به پستانک ارتودنسی وابسته می شوند و در گروه دوم باید والدین مثل مرحله مهم گرفتن کودک از شیر، در دورکردن او از پستانک نیز تدابیری بیندیشند تا در کودک به فراخور ویژگی های رفتاری منحصر به خود با خاطره ای خوش از ایم مرحله عبور کند.

برای مطالعه بیشتر درباره انواع پستانک مقاله قبلی را بخوانید…

 

شایعاتی درباره پستانک ارتودنسی

برخی معتقدند پستانک ارتودنسی و مزایای آن، شایعه ای بیش نیست و صرفا جنبه تبلیغاتی دارد ولی طراحان این پستانک ها و بسیاری از متخصصین دهان و دندان برتری پستانک ارتودنتیک بر پستانک های معمولی و قدیمی را تایید می کنند. پس آن چه می توان بر آن تا میزان زیادی اطمینان ورزید این است که استفاده از پستانک ارتودنسی بهتر از استفاده از پستانک معمولی می باشد و آسیب کمتری به دهان و دندان کودکان دلبند شما وارد می سازد.

خرید پستانک انواع پستانک

انواع پستانک ارتودنتیک را می توان از سیسمونس فروشی ها و داروخانه های معبتر تهیه کرد. با شرایط ویژه بهداشتی کنونی یعنی شیوع ویروس کرونا، ما در داروخانه آنلاین نسخه اول پستانک ارتودنسی را با طرح های متنوع در اختیار شما والدین عزیز قرار داده ایم.

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید