برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

چین و چروک و خطوط ریز پوست صورت خود را درمان کنید

افزایش سن و ظهور علائم پیری یکی از فرآیندهایی است که برای بشر غیرقابل کنترل است؛ با این حال با استفاده از تکنیک‌ها و محصولاتی می‌توان این تغییرات را به تعویق انداخت و از پیری زودرس جلوگیری کرد. گاهی اوقات خطوط ریزی که بر روی پوست به وجود می‌آید به دلیل افزایش سن نمی‌باشد، در واقع عادت‌ها و سبک نادرست زندگی، سبب پیری زودرس می‌شوند. در این مقاله به معرفی عواملی که چین و چروک و خطوط ریز را بر روی پوست صورت ایجاد می‌کنند می‌پردازیم و در ادامه راهکارهایی برای درمان و جلوگیری از پیری زودرس پوست ارائه می‌دهیم.
چین و چروک پوست صورت

چه مواردی باعث ایجاد چین و چروک و خطوط ریز پوست صورت می‌شود؟

کلاژن و الاستین پوست ممکن است به مرور زمان آسیب ببیند و همچنین در اثر قرار گرفتن در معرض آلودگی و اشعه ماوراء بنفش باعث می‌شود، پوست به تدریج سفتی و کشش خود را از دست بدهد. در نتیجه، خطوط ریز ممکن است شروع به ظاهر شدن کنند، که ممکن است بعداً به خطوط عمیق و چین و چروک تبدیل شوند. با افزایش سن، پوست اغلب خشک یا کم آب می‌شود، همچنین ممکن است چین و چروک را واضح‌تر نشان دهد. چه پوست چرب، خشک یا مستعد آکنه داشته باشید، در نهایت پوست شما شروع به ایجاد چین و چروک خواهد کرد. در حالی که پیری عامل اصلی ایجاد خطوط و چین و چروک است، عوامل خارجی نیز وجود دارند که می‌توانند ظاهر پوست شما را به طور قابل توجهی تغییر دهند.

خطوط ریز پوست صورتخطوط ریز پوست صورت

چگونه از بروز چین و چروک و خطوط ریز پوست صورت می‌توان جلوگیری کرد؟

بزرگترین کاری که می‌توانید برای محافظت از پوست انجام دهید، این است که هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید تا از آسیب جلوگیری کنید. صبح‌ها از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع استفاده کنید و در طول روز دوباره آن را تجدید کنید، به خصوص اگر قصد ورزش کردن یا شنا دارید. برای کمک به محافظت از پوست در برابر عوامل خارجی مختلف، علاوه بر محافظت منظم در برابر آفتاب، محصولات حاوی محافظت آنتی اکسیدانی و محافظت در برابر آلودگی را نیز استفاده کنید.

چگونه می توان چین و چروک و خطوط ریز پوست صورت را کاهش داد؟

تکنیک‌هایی برای کاهش ظاهر خطوط ریز و چین و چروک وجود دارد، حتی اگر نتوانید روند آنها را متوقف کنید. از یک مرطوب کننده یا سرم آبرسان برای کمک به صاف شدن پوست استفاده کنید. این موارد در صورت کم آبی برای کاهش ظاهر چین و چروک‌ها موثر می‌باشند. از یک سرم ضد چروک برای کمک به افزایش لطافت و استحکام پوست و همچنین درمان چین و چروک‌های عمیق‌تر استفاده کنید. پوست حساس اطراف چشم، جایی که چروک‌های اولیه و چروک‌های پا کلاغی در ابتدا ظاهر می‌شوند، می‌توانند با کرم یا سرم دور چشم نیز درمان شوند. همچنین ویتامین ، رتینول و اسید هیالورونیک نیز از ترکیبات فوق العاده‌ای برای درمان چین و چروک می‌باشند

 

خطوط ریز پوست صورت

پیری پوست و راه‌های جلوگیری از آن

افزایش سن و ظهور علائم پیری یکی از فرآیندهایی است که برای بشر غیرقابل کنترل است؛ با این حال با استفاده از تکنیک‌ها و محصولاتی می‌توان این تغییرات را به تعویق انداخت و از پیری زودرس جلوگیری کرد.

معرفی تکنیک برای کاهش سرعت پیری پوست

پوست ما ممکن است با انجام کارهای دیگر سریع‌تر از حالت عادی پیر شود. متخصصان پوست توصیه های زیر را به بیماران خود ارائه می‌دهند تا به آنها کمک کند از پیری زودرس پوست جلوگیری کنند.

  • نور خورشید:

هر روز از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. چه در حال انجام وظایف و چه در حال گذراندن روز در ساحل، محافظت در برابر آفتاب ضروری است. به دنبال سایه باشید، لباس‌های محافظ در برابر آفتاب بپوشید، مانند پیراهن آستین بلند، شلوار، کلاه لبه‌گشاد و عینک محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش، و از کرم‌های ضد آفتاب با SPF 30 (یا بیشتر) استفاده کنید. زمانی که پوست بدن شما توسط لباس محافظت نمی‌شود باید از کرم ضد آفتاب برای این نواحی استفاده کنید. برای محافظت موثرتر به دنبال لباس‌هایی باشید که دارای علامت فاکتور محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش (UPF) هستند.

به جای برنزه کردن خود، از برنزه کننده استفاده کنید. هر بار که برنزه می‌شوید پوست شما سریع‌تر پیر می شود. چه در فضای باز، چه در تخت برنزه کردن، یا با سایر ابزارهای برنزه کننده داخل خانه؛ همه آنها اشعه‌های UV خطرناکی را منتشر می‌کنند که روند پیری پوست شما را تسریع می‌کند.

  • سیگار:

سیگار به طور چشمگیری روند پیری پوست را تسریع می‌کند. سیگار باعث ایجاد پای کلاغی و چهره‌ای بی‌روح می‌شود. ترک سیگار به جوان‌تر شدن پوست کمک میکند.

  • حالات صورت:

از حالات صورت ثابت دوری کنید. با ایجاد حالت صورت، ماهیچه‌های زیرین سفت می‌شوند. اگر همان عضلات را به طور مکرر در مدت زمان طولانی منقبض کنید، این خطوط دائمی می‌شوند. با استفاده از عینک آفتابی می‌توان خطوط چشم را کاهش داد.

  • رژیم غذایی:

از یک رژیم غذایی مغذی و متعادل استفاده کنید. بر اساس نتایج چند مطالعه، خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه ممکن است به جلوگیری از آسیب‌هایی که باعث پیری زودرس پوست می‌شود کمک کند. یافته‌های تحقیقات همچنین به این احتمال اشاره می‌کند که رژیم غذایی سرشار از قند یا سایر کربوهیدرات‌های تصفیه شده ممکن است پیری را تسریع کند.

  • الکل:

مشروب نخورید، الکل باعث تحریک پوست می‌شود. در نتیجه پوست کم آب می‌شود و در نهایت باعث آسیب می‌شود. این ممکن است به طرز محسوسی ما را پیر کند.

  • ورزش:

سعی کنید بیشتر روزهای هفته را نرمش کنید. نتایج چند تحقیق نشان می‌دهد که ورزش سبک ایمنی و سلامت پوست را افزایش می‌دهد و گردش خون را تقویت می‌کند؛ در نتیجه ممکن است پوست جوان‌تر به نظر برسد.

پوست خود را به آرامی تمیز کنید. تمیز کردن پوست با اسکراب ممکن است باعث تحریک آن شود. پیری پوست با تحریک تسریع می‌شود. بدون آسیب رساندن به پوست، شستشوی ملایم به از بین بردن آلاینده‌ها، آرایش و سایر مواد شیمیایی کمک می‌کند. صورت خود را دو بار در روز و بلافاصله پس از تعریق زیاد بشویید. شما باید بلافاصله پس از تعریق پوست خود را تمیز کنید؛ زیرا تعریق پوست را تحریک می‌کند، به خصوص هنگام استفاده از کلاه یا کلاه ایمنی. هر روز صورت خود را مرطوب کنید. مرطوب کننده با نگه داشتن آب در پوست ما را جوان‌تر نشان می‌دهد.

 

معرفی ترکیباتی که سبب کاهش علائم پیری پوست می‌شود

پپتیدها

پوست شما با افزایش سن چربی از دست می‌دهد و نازک‌تر می‌شود و باعث افتادگی و چین و چروک‌های ظریف می‌شود. همچنین کلاژن و الاستین کمتری که پوست را صاف، سفت و جوان نگه می‌دارد توسط بدن تولید می‌شود. پروتئین‌های کوچکی به نام پپتیدها، به تحریک رشد سلول‌های جدید و بهبود سلول‌های پوست کمک می‌کنند. پپتیدها در بسیاری از محصولات ضدپیری گنجانده می‌شوند.

 

اسید آلفا هیدروکسی

اسیدهای لاکتیک، گلیکولیک و سیتریک نمونه‌هایی از اسیدهای آلفا هیدروکسی هستند که به طور طبیعی موادی هستند که از میوه‌ها و قندهای شیر به دست می‌آیند. آنها در اغلب محصولا ضدپیری استفاده می‌شوند؛زیرا آنها به عنوان یک لایه بردار عمل می‌کنند، سلول‌های قدیمی پوست را از بین می‌برند و باعث رشد سلول‌های جدید می‌شوند. این اسیدها لایه عمیق‌تر پوست را قادر می‌سازد تا سریع‌تر ظاهر شود و روند چرخش پوست را تسریع کند.

هر اسید تا حدودی تاثیر منحصر به فردی دارد. اسید لاکتیک که از شیر ترش به دست می‌آید به از بین بردن سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند و پوست را درخشان می‌کند. اسید گلیکولیک مشتق شده از نیشکر می‌تواندخطوط ریز و چین و چروک را به حداقل برساند و پوست را صاف‌تر و کشیده‌تر نشان دهد.

رتینول

رتینول ضد پیری پوست

رتینول، شکل طبیعی ویتامین A، به عنوان یک درمان آزمایش شده و واقعی برای کاهش نشانه‌های پیری مورد ستایش قرار می‌گیرد. با کاهش ظاهر چین و چروک و افزایش ضخامت و انعطاف پذیری پوست عمل می‌کند. بسیاری از محصولات پوستی بدون نسخه، شامل رتینول شیمیایی هستند. تنها با نسخه، ترتینوئین، که اغلب به عنوان رتین-A یا رتینول A شناخته می‌شود، نسخه قوی‌تر از رتینول است. محصولات حاوی رتینول با قدرت تجویز، ممکن است اثرات نامطلوب بیشتری نسبت به محصولات بدون نسخه داشته باشند. سوزش، گرما، و گزگز از عوارض جانبی احتمالی هستند. مصرف هر نوع ویتامین A در زمان انتظار یا برنامه ریزی بارداری به دلیل خطر بالقوه ناهنجاری‌های هنگام تولد توصیه نمی‌شود.

رسوراترول

شراب قرمز حاوی ماده شیمیایی گیاهی رسوراترول است و به عنوان مکمل نیز مصرف دارد. برخی افراد ادعا کرده‌اند که این ماده توانایی پیشگیری یا درمان مشکلات سلامتی طولانی مدت مانند دیابت یا بیماری قلبی را دارد.

 

آنتی اکسیدان‌ها

آنتی اکسیدان ضد پیری پوست

رادیکال‌های آزاد، مواد شیمیایی هستند که پتانسیل آسیب رساندن به سلول‌ها، افزایش التهاب و افزایش احتمال ابتلا به سرطان را دارند. اغلب گفته می‌شود که آنتی اکسیدان‌ها به مبارزه با این آسیب سلولی کمک می‌کنند. موادی که دارای ویژگی‌های آنتی اکسیدانی هستند عبارتند از بتاکاروتن، لیکوپن، سلنیوم و ویتامین‌های A، C و E میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و برخی گوشت‌ها. مکمل‌های آنتی اکسیدانی متعددی نیز در داروخانه‌ها ارائه می‌شوند.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید