برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

آشنایی با بهترین روشن کننده پوست دارویی و طبیعی

رنگ پوست طبیعی ما به دلیل وجود رنگدانه‌ای به نام ملانین است که توسط سلول‌های ملانوسیت در لایه‌های پایینی پوست تولید می‌شود. افزایش بیش از حد تولید و انباشت ملانین در نواحی خاص پوست، منجر به ایجاد لک و تیرگی می‌گردد. عوامل مختلفی در افزایش تولید ملانین تاثیر می‌گذارند مانند تغییرات هورمونی، نور خورشید و شرایط محیطی. روشن کننده‌های پوست با بهره‌گیری از مواد مختلف و مکانیسم‌های متفاوت، تولید ملانین را کاهش می‌دهند. در این مقاله به بررسی راهکارهای کاهش ملانین و روشن کردن پوست می‌پردازیم.

درخشش پوست با بهترین روشن‌ کننده‌ پوست و ضدلک‌

استفاده از روشن کننده پوست نیازی رایج است، زیرا اغلب ما تمایل داریم پوستمان روشن‌تر و درخشان‌تر به نظر برسد. علاوه بر آن، روشن‌ کننده‌های پوست برای از بین بردن انواع لک و کک و مک پوستی نیز بسیار موثرند. برخی از این لک‌ها ممکن است مانند لک‌های قهوه‌ای رنگ روی پوست نوزادان مادرزادی باشند، یا در اثر عواملی چون تابش طولانی آفتاب، جای جوش، تغییرات پوست دوران بارداری و یا پیری پوست در سنین بالاتر ایجاد شوند. راهکارهای مختلفی برای رفع تیرگی و لک پوست وجود دارد. می‌توان از بهترین روشن کننده پوست در مبارزه با لک‌های صورت کمک گرفت. همچنین ترکیبات گیاهی طبیعی نیز وجود دارند که خاصیت روشن‌ کنندگی پوست را داشته و در کاهش لک‌های پوستی موثر هستند.

آنتی اکسیدان روشن کننده پوست

شناخت علل تیرگی پوست و راه‌های پیشگیری

رنگ طبیعی پوست ما ناشی از وجود رنگدانه‌ای به نام ملانین است که توسط سلول‌های اختصاصی ملانوسیت در پوست تولید می‌شود. پس از تولید، ملانین درون وزیکول‌هایی به نام ملانوزوم قرار می‌گیرد و از طریق آن به لایه‌های بالایی پوست یا همان اپیدرم منتقل می‌شود. البته این ملانوسیت‌ها و ملانین‌ها در لایه‌های پایین‌تر پوست یا درم قرار دارند. زمانی‌که مقدار ملانین در نقاط خاصی از پوست به طور غیرطبیعی افزایش پیدا کند، لکه‌های پوستی ایجاد می‌شود. به همین دلیل، اکثر محصولات روشن‌ کننده و ضدلک حاوی موادی هستند که با کاهش تولید ملانین موجب روشن شدن رنگ پوست می‌گردند. روش‌های مختلفی برای کاهش ملانین و روشن کردن پوست وجود دارد. از جمله مهار تولید و ساخت ملانین در مراحل اولیه، ممانعت از انتشار و پخش این رنگدانه به لایه‌های بالایی پوست و نیز لایه‌برداری و حذف لایه خارجی پوست حاوی ملانین. علاوه بر ترکیبات کاهنده ملانین، محصولات روشن‌ کننده پوست اغلب حاوی مواد ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدان نیز هستند. این مواد با کمک به اثربخشی روشن‌ کننده‌ها، از بروز عوارض جانبی آن‌ها بر روی پوست جلوگیری می‌کنند. به‌طور کلی روشن‌ کننده‌های پوستی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

  1. روشن‌ کننده‌های دارویی که اثربخشی بالاتری دارند اما ممکن است عوارض جانبی بیشتری داشته باشند.
  2. روشن‌ کننده‌های غیردارویی که کم‌اثرتر هستند اما طیف متنوع‌تر و ایمن‌تری دارند.

روشن کننده پوست       

کدام روشن‌ کننده‌های پوست جنبه دارویی دارند و کدام ندارند؟   

بهترین راه‌حل برای از بین بردن لکه‌ها و تیرگی پوست، استفاده از بهترین روشن کننده پوست است. روشن‌ کننده‌های دارویی معمولاً به صورت کرم‌های آماده یا به صورت کرم‌هایی که داخل داروخانه ساخته می‌شوند در دسترس هستند. ترکیبات قوی‌ مانند هیدروکینون و مونوبنزون برای درمان برای تیرگی‌های نسبتا شدید و بیماری‌هایی مثل ویتیلیگو و پسوریازیس به کار می‌روند. این ترکیبات دارویی روشن کننده، به عنوان بهترین روشن کننده پوست با ماندگاری طولانی شناخته می‌شوند. استفاده مداوم و طولانی‌مدت از این مواد به ویژه در غلظت‌های بالا، می‌تواند باعث از بین رفتن کامل رنگدانه‌های پوست و بی‌رنگ شدن دائمی آن شود. البته باید توجه داشت که این داروها که جزوء قدرتمندترین نوع روشن‌ کننده پوست هستند، معمولاً عوارض جانبی ناخواسته‌ای نیز به همراه دارند. بنابراین توصیه می‌شود مصرف آنها تحت نظر پزشک و با رعایت دقیق دستورالعمل باشد. در برخی محصولات روشن‌ کننده پوستی با اثر دارویی، از ترکیب هیدروکینون با کورتون‌ها مانند هیدروکورتیزون، مومتازون و بتامتازون استفاده می‌شود. کورتون‌ها علاوه بر تقویت اثر هیدروکینون، با داشتن خاصیت ضدالتهابی، از بروز عوارض جانبی ناشی از هیدروکینون می‌کاهند. بنابراین این ترکیبات دوگانه، کارایی و ایمنی بهتری نسبت به هیدروکینون به تنهایی دارند و یک روشن کننده مورد اعتماد محسوب می‌شوند.

هیدروکینون

علاوه بر روشن‌ کننده‌های دارویی، امروزه انواع متنوعی از محصولات غیردارویی روشن‌ کننده و ضدلک پوست نیز وجود دارند که کاملاً ایمن بوده و فاقد عوارض جانبی هستند. در این محصولات از ترکیبات ملایم و عصاره گیاهی مانند گلابی، بلوبری و گندم استفاده می‌شود. انواع ماسک ضد لک و روشن کننده طبیعی پوست، در تمامی داروخانه‌ها موجود است و این ماسک‌های روشن کننده پوست کاملا گیاهی می‌توانند گزینه‌های ایمن و موثری برای تقویت و درمان تیرگی پوست باشند.

ضدلک افزایش سن

مهارکننده‌های تولید ملانین برای جلوگیری از تیرگی پوست

بیشتر روشن‌ کننده‌های پوست که غیردارویی هستند هم جلوی ساخته شدن رنگدانه ملانین رو می‌گیرند. آربیوتین و دئوکسی‌ آربیوتین، هم خانواده‌های هیدروکینون هستند و مثل هیدروکینون با مهار آنزیم سازنده ملانین به اسم تیروزیناز، ملانین پوست را کم می‌کنند؛ اما برخلاف هیدروکینون، اثر این مواد برگشت‌پذیر است و عوارض جانبی کمتری دارند.
گاهی اوقات از خود عصاره‌های گیاهی در ساخت کرم‌های روشن‌ کننده استفاده می‌کنند. مثل عصاره گیاه توت خرس یا بیربری که حاوی آربیوتین هست، ژل آلوئه‌ورا که حاوی ماده آلوئزین است یا عصاره شیرین‌بیان که گلابیریدین دارد یا رسوراترول در انگور قرمز، رزورسینول در چاودار و گیاهان دیگر که معمولا فلاونوئید موجود در آنها جلوی ایجاد ملانین را می‌گیرد. روشن کننده لکه های تیره با ترکیبات گیاهی از محبوبیت بالایی در میان محصولات مراقبت پوستی برخوردار هستند و جزوء روشن‌ کننده پوست با کارایی بالا به شمار می‌روند. جدا از گیاهان، بعضی مواد روشن‌ کننده پوست از قارچ‌های میکروسکوپی و مخمر‌ها به دست می‌آیند و اسیدهایی مثل کوجیک‌اسید و آزلائیک اسید که در بسیاری از محصولات روشن‌ کننده و ضدلک وجود دارند از این دسته هستند. کوجیک‌اسید و آزلائیک اسید هم مثل هیدروکینون و هم‌خانواده‌اش آربیوتین، جلوی ساخته شدن ملانین پوست را می‌گیرند و تقویت کننده و روشن کننده پوست درخشان هستند.

کوجیک اسید ضدلکآربوتین روشن کننده پوست

مواد موثر در مهار انتشار ملانین و نقش آنها در روشن کردن پوست

ملانوسیت‌ها سلول‌هایی هستند که در لایه‌های پایینی پوست قرار دارند و مسئول تولید ملانین یا رنگدانه‌های پوست هستند. این سلول‌ها ملانین‌ها را درون کیسه‌هایی به نام ملانوزوم قرار می‌دهند و از طریق آن‌ها ملانین‌ها به لایه بالایی پوست یا همان اپیدرم منتقل می‌شوند تا رنگ پوست ایجاد شود. علاوه بر موادی مانند هیدروکینون و آربوتین که از تولید ملانین جلوگیری می‌کنند، مواد دیگری نیز وجود دارند که از انتقال ملانوزوم‌های حاوی ملانین به لایه‌های بالایی پوست جلوگیری کرده و باعث کاهش تیرگی پوست می‌شوند. از جمله این مواد می‌توان به ویتامین B3 یا نیاسین موجود در مواد غذایی مخمری و سبزیجات ریشه‌ای مانند پیاز، چغندر، زنجبیل و همچنین ایزوفلاون‌های شیر سویا اشاره کرد. این مواد می‌توانند به عنوان ضد لک طبیعی برای پوست تیره مورد استفاده قرار گیرند.

بهترین ضدلک پوست

آیا استفاده از محصولات لایه‌برداری می‌تواند به پوست شما جلوه‌ای روشن‌تر ببخشد؟

لایه‌بردارها نقش مهمی در روشن کردن پوست ایفا می‌کنند. آنها با تسریع در ریزش لایه شاخی پوست که حاوی سلولهای پر از ملانین یا کراتینوسیت‌ها است، باعث کاهش ملانین می‌شوند. لایه‌بردارها همچنین چرخه تکامل سلول‌های پوستی را تسریع می‌کنند. سلول‌های اپیدرم یا لایه خارجی پوست، از لایه‌های پایین‌تر به سمت بالا حرکت کرده و پس از گذر از ۵ مرحله رشدی و لایه پوست، در نهایت از لایه شاخی ریزش می‌یابند. لایه‌بردارها این ریزش را تسریع می‌بخشند. لایه‌بردارها آلفا هیدروکسی ‌اسیدها جزوء موثرترین لایه بردارهای پوست هستند. کرم‌های لایه بردار آلفا هیدروکسی ‌اسید معمولا شامل اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک، اسید لینولئیک و اسیدهای رتینوئیک می‌شوند. آلفا هیدروکسی ‌اسیدها به طور طبیعی در منابعی چون نیشکر، چغندرقند، آناناس، طالبی و انگور یافت می‌شوند. برخی از این لایه بردارهای طبیعی علاوه بر تسریع گردش سلولی، به طور مستقیم نیز باعث کاهش تولید و انتشار ملانین می‌گردند.

بهترین ضدلک پوست

داروخانه آنلاین نسخه اول با بررسی دقیق محصولات روشن‌ کننده و ضدلک پوست موجود در بازار، کارآمدترین روشن‌ کننده پوست و مورد اعتماد ترین روشن‌ کننده پوست را برای مشتریان خود انتخاب می‌کند. هدف ما ارائه محصولات موثر و ایمن برای داشتن پوستی صاف و درخشان است.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید