برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

دلایل افتادگی پوست و درمان های نوین

افتادگی پوست صورت یکی از معضلاتی است که در اعتماد به نفس افراد تأثیر می‌گذارد. یکی از اصلی‌ترین دلایل افتادگی پوست، افزایش سن است که بدن فرد کلاژن و الاستین تولید نمی‌کند. از دیگر عوامل می‎توان به افزایش، بارداری بانوان، زندگی ناسالم، نور خورشید و... اشاره کرد. امروز راه‌های درمان غیرتهاجمی مانند فرکانس رادیو درمانی، لیزر درمانی، ورزش صورت و لوسیون سفت کننده پوست وجود دارد. همچنین درمان‌های تهاجمی که شامل جراحی و لیفت پوست می‌باشد برای موارد شدیدتر استفاده می‌شود. در این مقاله به دلالیل افتادگی پوست و توضیح روش‌های درمان خواهیم پرداخت.
افتادگی پوست صورت

چرا افتادگی پوست برای شما رخ می‌دهد؟

کمبود یا ناکافی بودن کلاژن و الاستین باعث افتادگی پوست و از دست دادن حالت خود می‌شود. خاصیت ارتجاعی پوست شما یا به عبارت دیگر، ظرفیت آن برای بازیابی و بازگشت به موقعیت اولیه خود پس از کشیده شدن یا حرکت دادن به دلیل الاستین است. از سوی دیگر، بیشترین نوع سلول موجود در بافت همبند، کلاژن است. کلاژن علاوه بر اینکه ظاهری سفت و کشیده به پوست شما می‌بخشد، برای حفظ ساختار پوست شما نیز ضروری است. این دو جزء  اصلی به پوست اجازه می‌دهند، پس از انقباض یا کشش محکم بماند و سفتی خود را حفظ کند. زمانی که کلاژن و الاستین در نتیجه افزایش سن کاهش پیدا کند یا در اثر عوامل دیگر آسیب ببیند، افتادگی پوست روی می‌دهد. صورت، ران‌ها، بازوها، پاها و شکم شایع‌ترین مناطقی هستند که پوست شل ظاهر می‌شود.

 

افتادگی پوست بدن

 

علت افتادگی پوست صورت

دلایل زیادی برای شل شدن پوست افراد وجود دارد. در حالی که برخی از آنها رویدادهای طبیعی اجتناب ناپذیر هستند، برخی دیگر توسط رفتارها یا شیوه زندگی ما ایجاد می‌شوند.

افتادگی پوست صورت

  • افزایش سن و افتادگی پوست

شایع‌ترین علت شلی پوست، پیری است که اجتناب ناپذیر است و به هیچ وجه نمی‌توان آن را متوقف کرد. با افزایش سن، کلاژن و الاستین که پوست بدن را محکم نگه می‌دارند، کارایی خود را از دست می‌دهند و سنتز آنها کاهش می‌یابد. این روند را نمی‌توان متوقف کرد، اما ممکن است به گونه‌ای مدیریت شود که شدت آن کمتر شود. همچنین با افزایش سن، توده عضلانی خود را نیز از دست می‌دهید و پوست دیگر به سرعت بهبود پیدا نمی‌کند. پوست در نواحی گردن، بازوها و زیر چانه شروع به افتادگی می‌کند (به خصوص در خانم‌ها). بسیاری از محصولات مراقبت از پوست ضد پیری شامل کلاژن یا برای تحریک سنتز آن طراحی شده‌اند.

 

  • کاهش وزن و جراحی تناسب اندام و افتادگی پوست

اگر به طور ناگهانی وزن زیادی از دست بدهید، به خصوص در مدت زمان کوتاهی، پوست شما افتادگی پیدا می‌کند. به دلیل ناتوانی پوست در بهبودی، این امر به ویژه در افرادی که جراحی چاقی انجام داده‌اند، شایع است. شما باید آماده باشید تا با پوست شلی که همراه با کاهش وزن همراه است کنار بیایید، چه تازه وزن کم کرده باشید و چه مشتاق شروع سفر کاهش وزن باشید. افتادگی پوست یکی از عوارض جانبی معمول کاهش وزن است. پس از، از دست دادن مقدار قابل توجهی از وزن، مانند 45 کیلوگرم یا بیشتر، پوست افتادگی قابل توجهی پیدا می‌کند، به خصوص اگر سرعت از بین رفتن چربی سریع باشد. این نیز بر روی مادران باردار در دوران بارداری یا پس از زایمان، به ویژه در ناحیه شکم تأثیر می‌گذارد.

افتادگی پوست بازو

  • نور خورشید و افتادگی پوست

وقتی متخصصین پوست به شما توصیه می‌کنند که هر روز کرم ضد آفتاب بزنید، صرفاً سعی نمی‌کنند اقلام را به شما بفروشند؛ استفاده از ضد آفتاب بیشتر به نفع شماست تا آنها. حتی بیشتر از افزایش سن، تماس طولانی مدت با خورشید تأثیر منفی سریع‌تری بر نرمی پوست شما دارد. پوست شما ممکن است تحت تأثیر آسیب اشعه UVA/UVB خورشید قرار بگیرد و تغییر کند. در نتیجه سلول‌ها خیلی زود از بین بروند. پوست شما هر چه بیشتر در معرض آفتاب قرار بگیرید، کلاژن و انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهد. آفتاب همچنین به افتادگی پوست و چین و چروک کمک می‌کند. اگر دوست دارید در فضای باز استراحت کنید و در معرض نور خورشید باشید، لطفا از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

  • سیگار کشیدن و افتادگی پوست

سیگاری‌ها نه تنها در معرض خطر بیشتری برای مرگ در سنین پایین هستند، بلکه به چندین اندام بدن خود از جمله پوست، آسیب می‌رسانند. دود سیگار با توجه به بیش از 4000 ماده شیمیایی موجود در آن یکی از عواملی است که باعث تجزیه کلاژن و الاستین می‌شود. بنابراین، فردی که سیگار می‌کشد یا همیشه در نزدیکی دود است، با احتمال بیشتری، دچار افتادگی پوست می‌شود. علاوه بر آن، سیگار کشیدن باعث خشکی، چین و چروک و بعدم ‌درخشش پوست نیز می‌شود.

  • رژیم غذایی بد و افتادگی پوست

برای حفظ پوست خوب باید یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید. با این حال، افرادی که دارای افتادگی پوست هستند ممکن است ویتامین کافی دریافت نکنند یا غذاهای فرآوری شده، چرب و شیرین زیادی مصرف کنند. التهاب پوست و پیری زودرس سلولی ناشی از رژیم غذایی نامناسب باعث افتادگی پوست می‌شود.

  • سبک زندگی غیرفعال و افتادگی پوست

حفظ یک سبک زندگی فعال، به حالت دادن و تقویت ماهیچه‌هایی که از پوست حمایت می‌کنند، کمک می‌کند. تعادل سالم تمرینات هوازی به جلوگیری از افتادگی پوست کمک می‌کند. افراد غیرفعال اغلب دارای افتادگی پوست هستند، اما افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند پوست خود را سفت و جوان نگه می‌دارند.

  • کمبود آب و افتادگی پوست

حفظ هیدراتاسیون بسیار مهم است. حفظ رطوبت در پوست، آن را سفت نگه می‌دارد و از احتباس مایعات جلوگیری می‌کند که منجر به افتادگی می‌شود. برای جلوگیری از خشک شدن پوست، مطمئن شوید که هر روز آب کافی بنوشید.

  • بارداری و افتادگی پوست

با رشد کودک، پوست اطراف شکم به طور طبیعی در دوران بارداری کشیده می‌شود. متأسفانه، خانم حامله پوست کشیده و آسیب دیده‌ای خواهد داشت که پس از زایمان به سختی بهبود می‌یابد.

  • مسائل پزشکی و افتادگی پوست

افتادگی پوست ممکن است به دلیل شرایط پزشکی مختلفی ایجاد شود. متخصص پوست بهترین فرد برای تشخیص مشکلی است که سبب افتادگی پوست می‌شود.

آیا می‌توانید جلوی افتادگی پوست را بگیرید؟

پاسخ ساده بله است، اما فقط برای مدت معینی با توجه به اینکه در چه سنی هستید. توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید تا زمانی که می‌توانید آن را دور نگه دارید، تنظیمات سبک زندگی را در بالای فهرست کارهای خود قرار دهید. با گذشت زمان، بهترین نتایج را خواهید گرفت.

رژیم غذایی و افتادگی پوست

درمان قطعی افتادگی پوست

این که آیا شما به دلیل هر یک از عوامل ذکر شده پوست شلی دارید و به این فکر می‌کنید که آیا راهی برای سفت کردن پوست خود وجود دارد، پاسخ مثبت است و چندین روش وجود دارد. با این متدها می‌توان افتادگی پوست را به طور طبیعی و سریع، بدون انجام عمل جراحی سفت کرد. همچنین می‌توان این مشکل را با جراحی برطرف کرد و ظاهری جوان، کشیده و سالم برای پوست شما فراهم کرد.

بهترین روش درمانی برای سفت کردن پوست چیست؟

علاوه بر جراحی و سایر درمان‌های پزشکی که قبلاً توضیح داده شد، می‌توانید با گنجاندن تمرینات صورت در رژیم مراقبت از پوست، خط فک خود را سفت کنید. هر کدام حدود پنج ثانیه در این حالت بمانید و تمرینات زیر را حداقل هشت تا دوازده بار پشت سر هم انجام دهید:

درمان‌های افتادگی پوست با میزان متوسط

درمان‌های غیرتهاجمی و کم تهاجمی سفت کننده پوست، باعث بهبود رنگ پوست و خاصیت ارتجاعی می‌شود. هنگامی که با انتخاب‌های سبک زندگی سالم مانند عدم نوشیدن الکل، سیگار کشیدن یا برنزه کردن ترکیب شوند، موثرتر هستند. آنها شامل موارد زیر هستند.

  • لیزر درمانی

این درمان‌ها تولید کلاژن را برای بهبود رنگ کلی پوست افزایش می‌دهند. بسیاری از مردان و زنان پس از چندین درمان، نتایج خوبی را تجربه می‌کنند. علاوه بر این، لیزر درمانی می‌تواند به طور موثر شکم، بازوها و سایر قسمت‌های بدن را محکم کند.

  • درمان فرکانس رادیویی پوست

درمان عمیق RF یک جایگزین غیرجراحی برای رفع پیری پوست است. از انرژی تزریقی فرکانس رادیویی برای کاهش چین و چروک صورت و کاهش سلولیت قابل مشاهده استفاده می‌کند. پرتو فرکانس رادیویی تک قطبی برای نفوذ عمیق به درم و بافت زیر جلدی پوست استفاده می‌شود. پیوندهای هیدروژنی در زنجیره‌های مولکول‌های کلاژن، در اثر گرما شکسته می‌شوند و مولکول‌ها را غیر‌طبیعی می‌کنند و باعث ضخیم شدن و بازسازی کلاژن می‌شوند. فرکانس رادیویی فوراً پوستی سفت‌تر را ایجاد می‌کند و زمان نقاهت پس از درمان کم است. زمانی که شما از این فرآیند بیرون می‌آیید، جوان‌تر، با پوستی نرم‌تر و جذاب‌تر به نظر می‌رسید.

درمان‌های افتادگی پوست با میزان قابل توجه

هنگامی که شلی پوست به نقطه‌ای می‌رسد که فراتر از یک مشکل سطحی است، جراحی بهترین گزینه است. روش‌های اصلاح صورت شامل لیفت صورت، لیفت گردن، لیفت ابرو و جراحی پلک است تا زیبایی صورت شما را برگرداند. کانتورینگ بدن (ایجاد یک برش و برداشتن پوست و چربی اضافی) و درمان‌هایی مانند لیفت بازو می‌توانند با موفقیت پوست شل را از بین ببرند.

لیفت پوست صورت

معایب روش‌های جراحی افتادگی پوست

انتخاب جراحی به عنوان درمانی برای افتادگی پوست، با وجود اینکه درمان دائمی را به بیماران ارائه می‌دهد، دارای معایبی است. کبودی، خونریزی و تورم از عوارض جانبی شایع جراحی هستند؛ بنابراین بهبودی پس از عمل جراحی بیشتر از بهبودی از جایگزین‌های درمانی فوق الذکر طول می‌کشد. علاوه بر این، احتمال بروز مشکلات پس از جراحی، از جمله عفونت و احتمال ایجاد اسکار وجود دارد.

 

درمان افتادگی پوست با پرکننده تزریقی

انواع مختلف پرکننده‌های تزریقی در درمان‌های کم تهاجمی برای افتادگی پوست استفاده می‌شود. فیلرهای پوستی که گاهی اوقات به عنوان «لیفت صورت مایع» شناخته می‌شوند، ممکن است نتایج قابل توجهی را بدون خطرات و هزینه‌های مربوط به لیفت صورت معمولی ارائه دهند. پرکننده‌های پوستی اثرات گذرا دارند، با این حال جدیدترین پرکننده‌های موجود در بازار برای ماندگاری تا 18 ماه طراحی شده‌اند. محبوب‌ترین انواع پرکننده‌های پوستی که برای درمان افتادگی پوست استفاده می‌شوند، در ادامه برای شما به اختصار شرح می‌دهیم.

پر کننده تزریقی صورت برای افتادگی پوست

  • اسید هیالورونیک

هیالورونیک اسید محبوب‌ترین زیرشاخه پرکننده‌های پوستی است. همچنین این اسید یک ماده طبیعی است که به طور گسترده در چندین بافت انسانی از جمله غضروف و پوست وجود دارد. پرکننده‌های اسید هیالورونیک با فوایدی که دارند، می‌توانند برای چند ماه تا بیش از یک سال دوام داشته باشند. همینطور با پر کردن چین و چروک‌ها و پر کردن حجم از دست رفته صورت، ظاهری جوان‌تر را برای شما به ارمغان می‌آورند.

 

  • کلاژن

رایج‌ترین پروتئین در بدن انسان کلاژن است. به عنوان پروتئین ساختاری اولیه فضای خارج سلولی در انواع بافت‌های همبند، از جمله درم، لایه پوست در مرکز ساختار پوست در زیر اپیدرم عمل می‌کند. پرکننده‌های کلاژن کم‌دوام‌ترین مواد پرکننده تزریقی هستند، زیرا اثرات آن‌ها فقط حدود 3 تا 4 ماه دوام می‌آورند.

 

  • هیدروکسی آپاتیت کلسیم

هیدروکسی آپاتیت کلسیم، سنگین‌ترین ماده پرکننده پوستی است و به طور طبیعی در استخوان‌های انسان وجود دارد. هیدروکسی آپاتیت کلسیم فوراً از حجم دست رفته را باز می‌گرداند و تشکیل کلاژن طبیعی را افزایش می‌دهد. همچنین هیدروکسی آپاتیت کلسیم در بسیاری از بیماران می‌تواند یک سال یا بیشتر دوام بیاورد.

 

لوسیون‌های سفت کننده پوست

رتینوئیدها یک ماده فوق‌العاده در کرم سفت‌کننده هستند. ویتامین A از نظر شیمیایی به رتینوئیدها تبدیل می‌شود. همچنین اسید هیالورونیک یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده لوسیون است که کاهش عمق چین و چروک، تقویت استحکام پوست و کاهش سایش پوست کمک می‌کند.

 

بوتاکس برای افتادگی پوست

در روش بوتاکس، سم بوتولینوم به پوست تزریق می‌شود که به رفع چین و چروک‌ها معروف است. اگرچه این عمل فراگیرترین نیست، اما دوره نقاهت کوتاهی دارد و هنگامی که در مکان‌های خاصی که عضلات مخالف یکدیگر هستند تزریق می‌شود، ظاهر شلی پوست را کاهش می‌دهد.

 

ورزش‌های مناسب برای سفت کردن پوست صورت

 

  • باید مانند خمیازه دهن خود را تا جایی که می‌توانید باز کنید قبل از اینکه دندان‌ها مشاهده شوند، دهان خود را ببندید.

ورزش برای درمان افتادگی پوست

  • وقتی دراز می‌کشید لب‌هایتان را بیرون بیاورید. لب‌ها را با انگشتان خود به سمت پایین بکشید.
  • گونه‌های خود را باد کنید، سپس رها کنید.
  • در حالی که سر خود را به سمت بالا خم کرده‌اید، بجوید.
  • سر خود را بالا و پایین ببرید و تا جایی که می‌توانید لبخند بزنید.
  • لب‌های خود را ببندید و سر خود را به عقب خم کنید.
  • در حالی که به پشت دراز کشیده‌اید، چانه خود را به سمت گردن بکشید.
  • زبان‌تان را روی سقف دهان‌تان بگذارید و زمزمه کنید.

ورزش برای افتادگی پوست

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید