برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

تاريخچه محصولات شوينده، بهداشتی و آرايشی

رعایت بهداشت و استفاده از محصولات شوینده قدمتی به وسعت تاریخ پیدایش بشر و شکل گیری تمدن ها دارد. از آن‌جایی که در این مقاله به اهمیت و چگونگی دستیابی به اولین فراورده شوینده یا همان صابون اشاره شده است. پس از آن تولید کنندگان سسعی کردند با الهام از زندگی و روش تمیز کردن انسان‌های نخستین، محصولات شوینده بهتر و موثرتری طراحی کنند. به این ترتیب سورفکتانت‌ها با قدرت شویندگی، انحلال پذیری بالا و از بین بردن چربی و انواع آلودگی به سادگی، وارد چرخه تولید شوینده‌ها شدند. با مطالعه این مطلب به اهمیت بهداشت و زیبایی و قدمت آن پی می‌برید.
تاریخچه بهداشت و زیبایی

 

سابقه بهداشت فردی به دوران ماقبل تاريخ بر می‌گردد. احتمالاً انسان نخستين دريافته بود كه بين پاكيزگی دست و بدن با بيماری‌ها رابطه وجود دارد. براساس شواهدی كه از 8/1 ميليون سال قبل به دست آمده است، انسان‌های اوليه آب را می‌جوشاندند و از آن برای شستشو استفاده می‌كردند. ضمناً آن‌ها خانواده‌ها و جوامع كوچكشان را برای دسترسی به آب در كنار جوی‌ها و رودخانه‌ها مكان می‌دادند. در آن زمان استفاده از ادرار انسان و حيوانات نيز برای تميز كردن بدن و لباس رايج بود (ماده قليايی كربنات آمونيوم كه از تخمير  اوره ادرار ايجاد می‌شود در تركيب با چربی‌ها صابون تشكيل می‌دهد وباعث حذف چرك می‌گردد.)

 

تاریخچه بهداشت

در دوران باستان (2500 ق م تا 476 ب م ) استحمام وشستشوی لباس توسعه پيدا كرد. در اين دوران برای اولين بار از مواد فعال سطحی (سورفكتانت) بعنوان تميز كننده استفاده بعمل آمد و با ساخت حمام‌های عمومی حمام كردن بعنوان يك آداب اجتماعی مورد توجه قرار گرفت.

صابون های ابتدايی با عصاره گيری ( آبی) از خاكستر قليايی گياهان ساخته می‌شد. بدين منظور گياهان مديترانه ای از جنس‌های Salsola, Salicornia ,Saponaria  بيشتر مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

براساس شواهدی از تاریخچه محصولات شوینده، واژه صابون (Soap ) از  نام يك تپه باستانی به نام ساپو (Sapo) در رم اقتباس شده است. در آن محل حيوانات  قربانی واجساد آن‌ها سوزانده می‌شد. به مرور زمان چربی بدن حيوانات و خاكستر باقی مانده از آن‌ها با آب باران شسته و وارد رودخانه تيبر (Tiber ) می‌گرديد. زنان آن منطقه دريافته بودند كه گل رس بستر رودخانه خاصيت شويندگی دارد لذا از آن برای شستن البسه و بدن استفاده بعمل می‌آوردند.

توليد هدفمند صابون به 2800 سال قبل از ميلاد مسيح برمی‌گردد. در آن زمان برای اولين بار چربی‌ها  به همراه خاكستر جوشانده شدند تا صابون (نمك اسيد چرب) از هيدروليز قليايی تری گليسيريد (استر) شكل بگيرد و گليسيرين (الكل) بعنوان ماده جانبی ايجاد شود. در آن زمان چربی مورد استفاده معمولاً از بز و چوب مورد مصرف از درخت غان بوده است. زنان برای لكه بری لباس از خاك لكه بری (Fullers earth ) استفاده می‌كردند و برای سفيد كردن لباس از گاز حاصل از سوزاندن گوگرد ( دی اكسيد گوگرد) بهره می‌جستند.

قرون وسطی ( 476 تا 1453 ميلادی ) در اروپا را بايد دوران پسرفت تمدن و بی توجهی به بهداشت قلمداد كرد. در آن زمان مردم يك ترس موهوم نسبت به آب پيدا كردند و آن را عامل بيماری می‌پنداشتند. خانه‌ها و خيابان‌های شهر از زباله و فضولات پاك نمی‌شدند و لباس‌ها ماه‌ها مورد شستشو قرار نمی‌گرفتند. عدم توجه به بهداشت باعث شد تا طاعون سياه در قرن چهاردهم ميلادی ده‌ها ميليون نفر را  به كام مرگ بفرستد. نكته جالب توجه اينكه صنعت عطرسازي در همان سال‌ها برای پوشاندن بوی بد بدن و لباس، رونق چشمگيری پيدا كرد:

مسلمانان در قرن هفتم ميلادی صابون را به اروپا صادر كردند و كم كم صنعت توليد صابون در غرب پاگرفت. در شمال اروپا صابون را بيشتر از چربی حيوانات ( Tallow ) بخصوص از چربی گاو و روغن ماهي درست می كردند و درجنوب اروپا (ايتاليا، اسپانيا و جنوب فرانسه) از روغن‌های گياهی و بطور ويژه روغن زيتون بهره می‌‌جستند، البته صابون ساخته شده از روغن‌های گياهی كيفيتی به مراتب بهتر از چربی های حيوانی داشت. بعداً صابون سازها با افزودن رايحه گياهان معطر به صابون بر جذابيت آن افزودند.

تهیه صابون در گذشته

دوران رنسانس (1450 تا 1700 بعد از ميلاد) را دوران شكوفايی خرد و رشد هنر در اروپا می‌دانند. در اين زمان برخلاف دوره قبلی كه شستشوی بدن را باعث بازشدن روزنه‌های پوست و ورود عامل طاعون می‌دانستند، بهداشت فردی برای جلوگيری از بيماری‌ها موكداً توصيه می‌شد و پاكيزگی بعنوان يك ارزش اجتماعی مورد توجه قرار می‌گرفت. به همين دليل تجارت صابون رونق فراوانی پيدا كرد و كارخانه‌های زيادی در قرون 16 و17 ميلادی تاسيس شدند. در آن دوران، بندر مارسی در فرانسه بعنوان يك مركز اصلی برای توليد صابون در جهان شناخته می‌شد.

در قرون 18 و 19 ميلادی همزمان با رشد روز افزون دانش و صنعتی شدن كشورهای غربی، صابون از حالت يك كالای لوكس و گرانقيمت خارج شد و بعنوان يكی از ضروريات بهداشت فردی و جزيی از لوازم مصرفی خانوار مورد توجه قرار گرفت. در نيمه قرن نوزدهم بود كه دانشمند فرانسوی لويی پاستور ارتباط بين بسياری از بيماری‌ها با ميكروارگانيسم‌ها را كشف كرد و از آن زمان به بعد برنامه‌های بهداشتی و مبارزه با عوامل بيماری زا در تمام نقاط جهان دچار تحول شد. اولين ماشين‌های لباسشويی پدالی نيز در نيمه دوم قرن نوزدهم اختراع گرديد.

قرن بيستم را بايد پايان يكه تازی صابون به عنوان يگانه ماده شوينده بدن و لباس قلمداد كرد. محصولی با منشا طبيعی كه هزاران سال با اشكال مختلف همراه بشر رشد  و تكامل پيدا كرده بود با كشف الكتريسيته و انسان ورود به زندگی ماشينی ، عرصه را  به رقبای سنتتيك خود واگذار كرد به گونه‌ای كه امروز به مقدار محدود برای بهداشت فردی (Personal Care ) و به مقدار بسيار كمتر برای بهداشت خانه (Home Care) مورد استفاده قرار می‌گيرد.

تاریخچه محصولات شوینده،‌ بهداشتی و آرایشی بیانگر این است که در طول جنگ جهانی دوم، تحقيقات بر روی سنتر مواد شوينده شتاب زيادی پيدا كرد. از يك طرف كمبود چربی های حيوانی و گياهی به دليل شرايط جنگی و از طرف ديگر نياز سربازان به شستشوی لباس در آب‌های سخت و سرد باعث شد تا دترجنت‌های صناعی  (Synthetic) پا به عرصه وجود گذارند. نخستين دترجنت صناعی در سال 1916 صناعی سنتز و محصول آن در سال‌های 1930 وارد بازار آمريكا شد اما توليد انبوه اين محصولات از سال 1946 آغاز گرديد. اولين محصول از اين مواد كه به شوينده ساخته شده (Built Detergent )‌ معروف شد برای شستشوی لباس مورد استفاده قرار می‌گرفت. اين محصول حاوی ماده فعال سطحی (Surfactant)‌ و سازنده (Builder)‌ بود. ماده سازنده با حذف يون‌های مزاحم باعث می‌شود كه محصول شوينده در هر شرايطي كف كند و چرك را به خوبی از لباس بزدايد.

امروزه تعداد زيادي از محصولات پاك كننده، شوينده، بهداشتی و آرايشی در فروشگاه‌ها يافت می‌شود كه با اهداف خاصی توليد می‌گردند. موضع اثر بعضی از آن‌ها مانند پاك كننده‌ها و شوينده‌ها سطوح و لوازم موجود در خانه است (Home care)‌ مانند شيشه شوی، پودر لباسشويی، مايع ظرفشويی و … اما بسياری از آن‌ها مانند محصولات بهداشتی و آرايشی، بر روی بدن مورد استعمال  قرار می‌گيرند (Personal Care)‌ مانند: شامپو، خميردندان، كرم، رژ و …

منابع:

1.Stalmans, M. & Guhl, W. (2003). An Introduction to the Historical Developments of Laundry. Household and Personal Care Today, pp.17-22

2.Encyclopedia Britannica (2003). Man-made Fibre. Encyclopædia Britannica Premium Service.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید