برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

علت قرمزی پوست و خارش شدید چیست؟

قرمزی پوست و خارش شدید می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد، اولین مرحله برای اقدام به درمان انواع قرمزی و خارش پوست پیدا کردن منشاء قرمزی پوست است. در ادامه رایج‌ترین دلایل قرمزی پوست و خارش شدید را بررسی می‌کنیم. توصیه می‌شود در صورت طولانی شدن یا شدت یافتن قرمزی و خارش پوست، حتما به پزشک مراجعه شود.
قرمزی پوست و خارش شدید

انواع قرمزی و خارش پوست

بثورات پوستی یا ضایعات خارش‌دار پوستی از مشکلات رایجی هستند که می‌توانند دلایل متفاوتی داشته باشند. عواملی مانند واکنش‌های آلرژیک، بیماری‌های پوستی، عفونت‌ها و حساسیت‌ها می‌توانند منجر به ایجاد انواع قرمزی و خارش پوست شوند. اگرچه بسیاری از این انواع قرمزی و خارش پوست بی‌ضرر و گذرا هستند، اما در مواردی ممکن است نشانه‌ای از بیماری‌های پایه‌ای جدی‌تر باشند. بنابراین، توصیه می‌شود در صورت طولانی شدن یا شدت یافتن خارش، حتما به پزشک مراجعه شود. مهم است که ضایعات پوستی خارش‌دار به‌خصوص اگر منشا نامشخصی داشته باشند، جدی گرفته شوند. با مراجعه به پزشک می‌توان علت اصلی آنها را تشخیص داد و درمان مناسب را انجام داد. قرمزی پوست و خارش شدید ممکن است مانع فعالیت روزانه‌تان شود یا در طی روز شما را آزار دهد. اولین گام برای درمان قرمزی پوست و خارش شدید، بررسی علت آن است.

قرمزی پوست و خارش شدید

قرمزی پوست و خارش شدید به چه دلیلی رخ می‌دهد؟

قرمزی پوست و خارش شدید می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد، اولین مرحله برای اقدام به درمان انواع قرمزی و خارش پوست پیدا کردن منشاء قرمزی پوست است. در ادامه لیستی از رایج‌ترین دلایل قرمزی پوست و خارش شدید را بررسی می‌کنیم.

معرفی اگزما و روش‌های درمان

اگزما یکی از شایع‌ترین انواع بثورات پوستی خارش‌دار است که می‌تواند در هر سنی رخ دهد، اما معمولاً در کودکی و نوزادی شیوع بیشتری دارد. اگزما با ایجاد التهاب، قرمزی و خارش پوستی همراه است. همچنین اغلب با حساسیت‌های غذایی، آلرژی‌ها، آسم و سایر بیماری‌های التهابی مرتبط است. طبق گزارش‌های پزشکی، حدود نیمی از مبتلایان به اگزمای شدید، دارای یک اختلال ژنتیکی مشترک هستند که باعث افزایش حساسیت پوستی می‌شود.

اگزما و روش‌های درمان

بهترین راه درمان قرمزی پوست صورت ناشی از اگزما

– استفاده از کرم‌ها و داروهای ضدالتهاب استروئیدی موضعی برای کاهش التهاب، قرمزی و خارش پوست

– مصرف مرطوب‌کننده‌های پوستی برای حفظ رطوبت و جلوگیری از خشکی و تشدید التهاب پوست

– در موارد عفونت ثانویه پوست، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های موضعی یا خوراکی برای درمان عفونت باکتریایی یا قارچی

– درمان علل زمینه‌ای مانند آلرژی‌ها، کمبودهای تغذیه‌ای، استرس و غیره

قرمزی و حساسیت پوست

درماتیت تماسی آلرژیک یکی از انواع قرمزی و حساسیت پوست است که در اثر تماس پوست با مواد آلرژی‌زا ایجاد می‌شود. موادی مانند نیکل در جواهرات، لاتکس در دستکش‌ها و گیاهانی مثل پیچک می‌توانند منجر به درماتیت تماسی آلرژیک شوند. در این حالت، معمولاً ظرف چند روز پس از تماس، علائمی مانند قرمزی، خارش، تاول و التهاب پوست ایجاد می‌شود. این علائم ممکن است هفته‌ها طول بکشد تا رفع شوند. تشخیص و پرهیز از ماده آلرژی‌زا مهم‌ترین راه درمان است.

برای درمان عوارض شدید قرمزی و حساسیت پوست همچون ضایعات پوستی یا بثورات مزمن، ممکن است نیاز به تجویز داروهای ضدالتهاب استروئیدی موضعی یا خوراکی باشد. بهترین راه برای پیشگیری از عود مجدد، شناسایی و اجتناب از عوامل محرک شناخته شده است. توصیه می شود بیماران مبتلا به حساسیت پوستی شدید، عوامل ایجاد کننده آن را شناسایی کرده و از تماس با آنها اجتناب نمایند. همچنین مصرف داروهای تجویزی پزشک برای کنترل التهاب و جلوگیری از عود ضروری است.

قرمزی و حساسیت پوست

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری التهابی پوستی مزمن است که ناشی از اختلال در سیستم ایمنی بدن می‌باشد. در این بیماری، سیستم ایمنی به شکل نادرستی سلول‌های پوست را مورد حمله قرار می‌دهد که باعث تکثیر سریع سلول‌ها و تشکیل پلاک‌های پوستی قرمز و ملتهب می‌شود.

پسوریازیس یک بیماری ژنتیکی است و حدود 2 درصد مردم در ایالات متحده به آن مبتلا هستند. این بیماری در خانواده‌ها وراثتی است ولی مسری نیست. به این معنی که فرد نمی‌تواند از طریق تماس با فرد مبتلا، پسوریازیس را از وی منتقل کند. تنها راه ابتلا، وراثت ژن‌های مستعدکننده این بیماری از والدین می‌باشد.

درمان پسوریازیس بستگی به شدت علائم در هر فرد دارد. گزینه‌های درمانی شامل موارد زیر است:

– درمان‌های موضعی پوستی مانند کرم‌ها و شامپوهای حاوی ترکیبات ضدالتهابی برای افراد مبتلا به پسوریازیس خفیف

– نوردرمانی با اشعه ماوراء بنفش برای افراد مبتلا به پسوریازیس متوسط تا شدید

– داروهای سیستمیک خوراکی یا تزریقی مهارکننده سیستم ایمنی مانند متوترکسات، سیکلوسپورین و داروهای بیولوژیک برای افراد مبتلا به پسوریازیس شدید

انتخاب درمان مناسب بستگی به شدت بیماری، وسعت درگیری پوست، سابقه پاسخ به درمان و وضعیت سلامتی کلی فرد دارد.

پسوریازیس

درمان کهیر

کهیر نوعی واکنش آلرژیک پوستی است که با قرمزی پوست و خارش شدید همراه است. کهیر معمولاً در اثر موارد زیر ایجاد می‌شود:

-مصرف برخی غذاها یا داروها

-گزش حشرات

-تابش نور خورشید

-فعالیت‌های شدید بدنی

-عفونت‌ها

طبق آمار، حدود 20 درصد افراد در طول عمر خود تجربه کهیر می‌کنند. اگرچه در بیشتر موارد کهیر طی چند روز بهبود می‌یابد، اما در برخی افراد ممکن است برای ماه‌ها ادامه پیدا کند. کهیر مزمن یا طولانی مدت به ندرت ناشی از آلرژی است. مصرف داروهای ضدهیستامین می‌تواند در کنترل خارش و ناراحتی ناشی از کهیر حاد موثر باشد.

درمان کهیر

قرمزی پوست در تابستان و عرق سوز شدن

راش گرمایی یا عرق‌سوز شدن زمانی رخ می‌دهد که مجاری غدد عرق در پوست مسدود شده و موجب التهاب و برآمدگی‌های قرمز و خارش‌دار می‌شوند. این واکنش معمولاً بی‌ضرر است و بدون نیاز به درمان، خودبه‌خود برطرف می‌شود، به ویژه هنگامی‌که فرد به محیط خنک‌تری منتقل شود. توصیه می‌شود افراد در هوای گرم لباس‌های سبک‌تر بپوشند، از عرق‌کردن شدید خودداری کنند و به اندازه کافی مایعات بنوشند تا از بروز راش گرمایی جلوگیری شود. قرمزی پوست در تابستان، بیشتر به دلیل عرق سوز شدن پوست رخ می‌دهد.

قرمزی پوست در تابستان و عرق سوز شدن

انواع قرمزی و خارش پوست ناشی از بیماری‌ها

آبله مرغان یک بیماری بسیار مسری پوستی است که نخستین علامت آن ظهور بثورات و تاول‌های خارش‌دار و پر از مایع روی پوست است. این تاول‌ها در نهایت تبدیل به زخم می‌شوند. افراد مبتلا به آبله مرغان باید تا زمانی که تاول جدیدی ایجاد نشود و تمامی تاول‌های قدیمی پوسته پوسته نشده‌اند از تماس با دیگران خودداری کنند تا از انتشار بیماری جلوگیری شود. مصرف آنتی‌هیستامین‌ها و حمام دوش با آب ولرم می‌تواند به کاهش خارش پوست کمک نماید.

سرخک یک بیماری مسری ویروسی است. معمولاً سرخک منجر به ظهور لکه‌‌های قهوه‌ای رنگی روی پوست می‌شود. اما قبل از بروز این بثورات پوستی، علائم دیگری مانند تب، وجود لکه‌های سفید رنگ داخل دهان و آبریزش بینی ممکن است نمایان شود.

قرمزی پوست ناشی از گزش حشرات

ساس‌ها می‌توانند موجب ایجاد جوش‌ها و بثورات بسیار محسوس و خارش‌داری روی پوست شوند و قرمزی پوست دست و خارش دست نیز  ایجاد کنند. افرادی که به ساس بسیار حساس هستند، ممکن است برای کاهش خارش ناشی از آن به مصرف آنتی‌هیستامین نیاز پیدا کنند. معمولاً درمان قطعی ساس نیازمند مراجعه به متخصص پوست است، اما برخی روش‌های خانگی می‌تواند در بهبود آن موثر باشد.

کنه گال نیز که با چشم غیرمسلح قابل رویت نیست، می‌تواند عامل ایجاد بثورات خارش‌دار باشد. ابتلا به گال می‌تواند از طریق تماس مستقیم با فرد آلوده یا تماس با وسایل آلوده رخ دهد. گال با مصرف داروهای تجویزی توسط پزشک به راحتی قابل درمان است.

قرمزی پوست دست و خارش

قرمزی و خارش پوست دست می‌تواند ناشی از واکنش‌های آلرژیک، تماس با مواد تحریک‌کننده و آفتاب‌ سوختگی باشد. همچنین برخی بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما نیز می‌توانند موجب بروز بثورات روی دست شوند.

درمان بستگی به علت ایجاد قرمزی پوست دست و خارش دارد. معمولاً درمان بیماری‌های خفیف پوستی مثل درماتیت تماسی و اگزما در منزل بی‌خطر است. رایج‌ترین روش‌های درمانی عبارتند از:

-کرم‌های استروئیدی

-لوسیون کالامین

-حمام با آب بلغور جو دوسر

-استفاده از مرطوب‌کننده‌ها

-کاهش مواجهه با نور خورشید در آفتاب‌سوختگی

-کرم‌های ضدقارچ برای درمان عفونت‌های قارچی

توصیه می‌شود در صورت عدم بهبودی، با پزشک مشورت شود.

قرمزی پوست دست و خارش

قرمزی پوست اطراف واژن

بروز بثورات پوستی و قرمزی اطراف ناحیه واژن می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد، از جمله ابتلا به بیماری‌های پوستی، عفونت‌ها، بیماری‌های خودایمنی یا آلودگی به انگل. اگر قبلاً هرگز دچار قرمزی پوست و خارش شدید در این ناحیه نشده‌اید، بهتر است برای بررسی دقیق علت و درمان مناسب با پزشک مشورت کنید.

علائم رایج بثورات و قرمزی پوست اطراف واژن شامل خارش، سوزش، برآمدگی‌ها، تاول‌ها، ضایعات یا زخم‌های پوستی، تغییر رنگ پوست، التهاب، درد در هنگام ادرار یا رابطه جنسی، ترشحات، بو، تب و غدد لنفاوی بزرگ شده است. بسته به علت، درمان‌های متفاوتی وجود دارد. روش‌های درمانی خانگی نیز ممکن است برای تسکین علائم مفید باشد.

علل قرمزی پوست اطراف واژن و درمان های پزشکی

اکثر علل ایجاد بثورات و ضایعات پوستی در ناحیه واژن، بیماری‌های جزئی و قابل درمانی هستند و نگران‌کننده نیستند. با این حال، گاهی اوقات این علائم می‌توانند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای جدی‌تر و غیرقابل درمان باشند. بنابراین توصیه می‌شود در صورت بروز هرگونه بثورات، التهاب، خارش یا تغییرات پوستی در ناحیه واژن که بهبود نمی‌یابد، حتماً به پزشک مراجعه شود تا علت آن بررسی شده و درمان مناسب تجویز گردد.

درماتیت تماسی در ناحیه واژن

درماتیت تماسی رایج‌ترین علت ایجاد بثورات و التهاب در ناحیه واژن است. طبق مطالعات، حدود 50 درصد موارد خارش واژن در زنان بزرگسال و همچنین کودکان، ناشی از درماتیت تماسی است. این وضعیت معمولاً در اثر واکنش آلرژیک پوست به موادی مانند محصولات پاک‌کننده، پوست یا لباس ایجاد می‌شود.

برای درمان التهاب ناشی از درماتیت تماسی، از استروئیدهای موضعی مانند هیدروکورتیزون با دوز پایین یا تریامسینولون استوناید با دوز بالاتر استفاده می‌شود. اما استفاده طولانی‌مدت از این داروها توصیه نمی‌شود زیرا باعث نازک شدن پوست می‌گردد.

واژینیت

واژینیت هنگامی رخ می‌دهد که ناحیه فرج درگیر شود و به آن ولوواژینیت نیز می‌گویند. فرج بخش بیرونی اندام تناسلی زنان است که دهانه واژن را احاطه کرده‌است.

شایع‌ترین علل واژینیت عبارتند از:

– واژینیت باکتریایی که در اثر تکثیر بیش از حد باکتری‌های خاص و اختلال تعادل باکتریایی طبیعی واژن ایجاد می‌شود.

– عفونت‌های قارچی کاندیدا که معمولاً به دلیل رشد بیش از حد قارچ کاندیدا آلبیکنس در واژن رخ می‌دهد.

– تریکومونیازیس که توسط انگل تک‌یاخته تریکوموناس واژینالیس ایجاد می‌شود و از راه مقاربت منتقل می‌گردد.

توصیه می‌شود در صورت بروز علائم واژینیت، فرد بلافاصله به پزشک مراجعه کند تا علت آن مشخص و درمان مناسب تجویز گردد.

قرمزی پوست اطراف بیضه

قرمزی و التهاب پوست کیسه بیضه می‌تواند با علائمی همچون درد، خارش، تورم یا خشکی پوست همراه باشد. رایج‌ترین دلایل ایجاد قرمزی در این ناحیه عبارتند از:

– واکنش‌های آلرژیک نسبت به محصولات بهداشتی، مواد شیمیایی یا داروها

– ابتلا به بیماری‌های پوستی مانند اگزما و گال که می‌توانند موجب التهاب و قرمزی پوست شوند

در صورت بروز قرمزی پوست اطراف بیضه، تورم یا درد در ناحیه کیسه بیضه، توصیه می‌شود هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه شود تا علت آن مشخص و درمان مناسب انجام گیرد.

منابع:

https://www.healthline.com/health/why-do-i-have-a-rash-on-or-around-my-vagina#summary

https://www.medicalnewstoday.com/articles/rash-on-hands#summary

https://www.medicalnewstoday.com/articles/326173#causes

https://www.healthline.com/health/rashes#causes

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید