برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

مقدمه‌ای بر خمیر دندان: هدف، تاریخچه و مواد تشکیل دهنده آن

رعایت بهداشت دهان و دندان از دیرباز ضروری و مورد توجه انسان بوده است. مشکلات دندان‌ها از جمله پوسیدگی، سایش، زردی، لک و حتی بوی بد دهان را می توان با یک مراقبت ساده کنترل و پیشگیری کرد. خمیردندان یکی از همین ابزارهای ساده در جهت رفع این مشکلات است. خمیردندان‌ها موادی را به عنوان پایه سایر ترکیبات و شکل دهنده فرم کلی خود دارند. ولی بهتر است بدانید که هر نوع خمیر دندان شامل مواد موثری است که هدف خاصی را دنبال می‌کنند. این اهداف تحت عناوینی مانند خمیر دندان سفید کننده، خمیر دندان ضد پوسیدگی، خمیر دندان خوشبو کننده، خمیر دندان ضد حساسیت و خمیر دندان کامل در بازار هستند. در این مقاله به شرح تاریخچه و اجزای سازنده خمیردندان‌ها می‌پردازیم.
اثر خمیردندان بر مشکلات دندان

خمیر دندان یک خمیر یا ژل است که می‌تواند همراه با مسواک برای حفظ و بهبود سلامت و زیبایی دهان و دندان استفاده شود. فرمولاسیون خمیر دندان از زمان معرفی آن، هزاران سال پیش به طور قابل توجهی از سوسپانسیون پوسته تخم مرغ خرد شده یا خاکستر گرفته تا فرمولاسیون‌های پیچیده با اغلب بیش از 20 ماده تکامل یافته است وبه هیچ وجه اختراع دوران مدرن نیست.

از جمله این ترکیبات می‌توان ترکیباتی برای مقابله با پوسیدگی دندان، بیماری لثه، بدبویی دهان، سایش و حساسیت زیاد عاج را نام برد. علاوه بر این، خمیردندان‌ها حاوی مواد ساینده برای تمیز کردن و سفید شدن دندان‌ها و همچنین طعم دهنده‌ها به منظور تازه سازی نفس و رنگ برای جذابیت بصری بهتر هستند.

تاریخچه خمیردندان

با نگاهی به گذشته می‌بینیم که توسعه سورفاکتانت‌ها پس از جنگ جهانی دوم، سبب معرفی سدیم لوریل سولفات شد که هنوز هم بیشترین استفاده را در خمیردندان‌ها دارد. اما چه اتفاق دیگری برای خمیر دندان‌ها در طول قرن گذشته رخ داده است؟ تولید کنندگان به تدریج فرمولاسیون‌ها را برای دسترسی زیستی بهتر، با فلوراید برای ساییدگی کمتر، حذف بهتر لکه‌ها و تازه سازی نفس بهبود بخشیده‌اند.

به طور کلی خمیر دندان‌ها با ترکیب مواد موثره‌های متعدد برای مبارزه با انواع بیماری‌ها، شرایط دهان و دندان و ایجاد مزایای آرایشی، به خمیر دندان‌های”چند وظیفه‌ای” تبدیل شده‌اند.

اگر چه باید توجه داشت که امروزه آنزیم‌ها در برخی از خمیردندان‌ها نیز یافت می‌شوند. این آنزیم‌ها از سلامت لثه، سفید شدن و از بین بردن پلاک پشتیبانی می‌کنند، اگرچه شواهد علمی کمی برای تأیید هر یک از این عملکردها وجود دارد.

در اروپا، یک خمیر دندان حاوی گلوکز اکسیداز و آمیلو گلوکوزیداز برای تقویت فعالیت ضد میکروبی طبیعی بزاق و مایع پلاک با موفقیت به بازار عرضه شده است.

خمیر دندان‌ها شاید پیچیده ترین محصول بهداشتی باشند اما باید به خاطر داشت که مسواک زدن رایج ترین روش بهداشت دهان و دندان در دنیا و کارآمدترین روش برای حذف فیزیکی پلاک است.

 

مقدمه خمیردندان

 

اجزا خمیر دندان

خمیر دندان‌ها بسته به ادعایی که برای برطرف کردن مشکلات دهان و دندان دارند، اجزای موثر متفاوتی خواهند داشت. ولی همه آن‌ها موادی را به عنوان مواد پایه برای شکل گیری فرمولاسیون، فرم خمیر دندان و …دارند که در ادامه به بررسی تک تک اجزای سازنده آن‌ها می‌پردازیم.

عناصر فعال

تقریباً در تمام نقاط جهان فقط سه ترکیب فلوراید درخمیر دندان‌ها‌ یافت می‌شود که شامل: سدیم فلوراید، سدیم مونو فلورو فسفات، استنوس فلوراید است  زیرا بیشتر بازارها تحت سلطه شرکت‌های یکسان مانند اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا هستند.

حداکثر غلظت فلوراید مجاز برای بزرگسالان می تواند حاوی 1500ppm باشد ولی در اتحادیه اروپا، اگرچه غلظت فلوراید به طور قابل توجهی بین خمیردندان‌ها (250-1500 ppm فلوراید) که قرار است توسط کودکان 6 سال به پایین استفاده شود، متفاوت است.

 

عوامل ضد پلاک/ ضد التهاب لثه

عامل‌های ضد پلاک/ ضد التهاب لثه که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و از نظر علمی در خمیر دندان استفاده می‌شود شامل تریکلوزان ، کلراید استانوس/ فلوراید و سیترات روی/ کلرید است.

تریکلوزان با نام آیوپاک [5-کلرو-2- (4،2 دی کلروفنوکسی) فنول] در ترکیب با) Gantrez ® کوپلیمر متیلوینیل اتر و اسید مالئیک) معرفی شد که ادعا می شود ماده ذاتی تریکلوزان را افزایش می‌دهد .

تری کلوزان بر اساس سیستم جهانی طبقه بندی و برچسب گذاری مواد شیمیایی، به عنوان “بسیار سمی برای زندگی آبزیان با اثرات طولانی مدت” طبقه بندی می شود و به همین دلیل در سال‌های اخیر بیشتر مورد بررسی قرار گرفته است. کمیته علمی ایمنی مصرف کننده اتحادیه اروپا، با بررسی مسئله مقاومت ضد میکروبی، از ادامه استفاده از تریکلوزان در لوازم آرایشی حمایت می‌کند.  به دلیل ماهیت شیمیایی، تریکلوزان می‌تواند به داخل پلاستیک مهاجرت کند و در نتیجه به بسته بندی با کیفیت خوب نیاز دارد و همچنین گزارش شده است که تریکلوزان اثر ضد التهابی مستقیمی بر روی بافت‌های لثه دارد. نمک روی در ترکیب با نمک‌های تریکلوزان یا استنوس یا به تنهایی استفاده شده است. دو نمکی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد سیترات روی و کلرید روی است.

اخیراً ، (o-cymen-5-ol) با نام (4-isopropyl-m-cresol) یک ماده ضد میکروبی و ضد التهابی ، توسط چندین تولید کننده به تنهایی یا در ترکیب با نمک‌های روی استفاده شده است.

 

عوامل ضد بوی دهان

عوامل ضد بوی دهان معمولاً از واکنش با ترکیبات گوگرد فرار مانند متیل مرکاپتان و سولفید هیدروژن است.

نمک روی معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا روی نه تنها دارای خواص ضد میکروبی است بلکه همچنین قادر به واکنش با ترکیبات گوگرد فرار است و در نتیجه آن‌ها را به نمک‌های روی غیر فرار تبدیل می‌کند.

خمیر دندان خوشبو کننده

عوامل ضد تارتار/ ضد جرم

عوامل ضد تاتار اساسا بازدارنده‌های رشد کریستال آپاتیت هستند و به حذف و جلوگیری از پلاک‌های فوق لثه کمک می‌کنند. این عوامل اساسا به عنوان “سموم کریستال” عمل می‌کنند و از رشد بیشتر مراحل آپاتیت یا سایر فسفات کلسیم جلوگیری می‌کنند.

رایج ترین آن‌ها ترکیبات  فسفات آلی و غیر آلی متراکم است با ساختار خطی یا حلقوی که در این میان نمک‌های سدیم یا پتاسیم یون پیرو فسفات، تریپلی فسفات یا یون هگزامتافسفات اغلب در خمیر دندان (با 5-12 درصد وزنی / وزنی استفاده می‌شود). این فرمولاسیون‌ها به طور معمول دارای pH بالا برای جلوگیری از هیدرولیز فسفات متراکم هستند. همچنین ، نمک‌های روی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما نه در ترکیب با فسفات‌های متراکم (فسفات روی حاصل، محلول و غیرفعال است)، زیرا این‌ها نیز به عنوان بازدارنده‌های رشد بلور عمل می‌کنند. فرمول‌های ضد تاتار معمولا محتوای عطر و طعم بیشتری را نشان می‌دهند تا طعم فسفات تغلیظ شده را مخفی کنند.

 

سفید کننده‌ها

مواد تشکیل دهنده فرمولاسیون برای افزایش از بین بردن مواد خارجی و جلوگیری از لکه گیری می‌تواند به سفید کننده مکانیکی ، شیمیایی و نوری تقسیم شود و عوامل بستگی به نوع عمل آ‌ن‌ها دارد.

اکثر عوامل سفید کننده شیمیایی فسفات‌های متراکم هستند با نمک‌های دقیقا مشابهی که نه تنها برای مزایای ضد جرم (تارتار) بلکه برای از بین بردن و جلوگیری از افزایش لکه‌ها استفاده می‌شود که این عوامل قادر به جابجایی پروتئین‌ها و لکه‌های متصل به پوسته هستند و از چسبندگی جدید مولکول‌های رنگی جلوگیری می‌کند.

موارد دیگری که قابل ذکر است آنزیم‌هایی مانند پاپائین و پراکسیدها هستند، اگرچه شواهد علمی برای حمایت از عمل سفید کردن هر یک از خمیر دندان ها تا حدی مشکوک است. عوامل سفید کننده مکانیکی به حذف فیزیکی لکه‌های خارجی متکی هستند. در اینجا ، معمولا مواد ساینده با مورفولوژی متفاوت، اندازه ذرات و سختی در مقایسه با ساینده‌های معمولی در حال استفاده است.

فرمولاسیون خمیر دندان به طور معمول حاوی ترکیبی از سفید کننده شیمیایی و مکانیکی و عوامل ناشی از اثرات هم افزایی است. به تازگی، خمیر دندان حاوی کوارین آبی (غالبا روشن کننده نوری استفاده شده) راه اندازی شد. گفته می‌شود کوارین آبی به سطح دندان می‌چسبد، در نتیجه نه تنها خواص نوری دندان را تغییر می‌دهد بلکه سفید کننده قابل اندازه گیری دندان است.

از بین بردن لکه ذاتی با خمیر دندان دشوار است زیرا مواد شیمیایی و همچنین سفید کننده‌های مکانیکی محدود به از بین بردن لکه‌های متصل به سطح هستند. در حالی که خمیردندان‌ها با پراکسید هیدروژن (برای سفید کردن مینای دندان، در نتیجه اکسیداسیون مولکول‌های لکه ذاتی و در نتیجه تغییر طیف جذب آن‌ها غیر قابل مشاهده با چشم غیر مسلح) شده است به بازار عرضه شده است.

ترکیبات سفید کننده دندان

عوامل تسکین دهنده حساسیت زیاد عاج دندان

رفع حساسیت بیش از حد عاج را می‌توان به روش‌های مختلف از طریق حساسیت زدایی عصب و یا انسداد فیزیکی لوله‌های عاجی اعصاب را می‌توان با نمک‌های پتاسیم مانند سیترات و نیترات انجام داد.  این نمک‌ها معمولا با غلظت‌های نسبتا زیاد (تقریباً 5٪ وزنی بر وزنی) مورد استفاده قرار می‌گیرند که بر طعم خمیر دندان‌ها (تلخی) تأثیر منفی می‌گذارد.

از ترکیبات مختلفی برای انسداد لوله‌های عاجی استفاده می‌شود: نمک استرانسیم (استات، کلرید) ، فلوراید استنوس و اخیرا فسفوسیلیکات سدیم کلسیم (“بیوگلاس”) و بی کربنات آرژنین در ترکیب با کلسیم کربناته

 

عوامل پیشگیری از سایش

برخی معتقدند که استفاده بهینه از فلوراید سدیم برای تقویت مجدد ضایعات فرسایشی که در ابتدا ظاهر می‌شوند، بهترین راهکار است. در حالی که سایر تولید کنندگان از واکنش فلوراید استنوس و یا کلرید با سطح مینا و عاج، برای ایجاد یک لایه محافظ بر روی بافت‌های سخت دندان را موثر می‌دانند.

سایر مواد فعال

ظاهرا چندین عامل قابل توجه ضد پوسیدگی و کرم خوردگی در خمیر دندان استفاده می‌شود.  از جمله این موارد می‌توان به گلیسروفسفات کلسیم (CaGP)، زایلیتول، ایزومالت،  نانو هیدروکسی آپاتیت، سدیم تری متافسفات و عوامل بازسازی مجدد اشاره کرد.

گلیسروفسفات کلسیم و نانو هیدروکسی آپاتیت را نمی‌توان (یا نباید!) با فلوراید سدیم در یک فرمول تک فاز به دلیل تبادل زیستی پایین فلوراید، فرموله کرد.  فرمولاسیون‌های دو فاز، یعنی دو فرمول که در هنگام پخش شدن با فرم تماس دیگری در می آیند، یک مسیر برای جلوگیری از ناسازگاری مواد است، اما به دلیل هزینه‌های قابل توجهی بالاتر، تولید کنندگان از آن‌ها اجتناب می‌کنند.  علاوه بر این، هنوز مزیت بالینی همزمان تحویل مواد فعال ناسازگار از فرمولاسیون های دو فاز به طور کامل بررسی نشده است، اگرچه یک مطالعه برخی از مزایا را برجسته کرده است.

مواد کمکی فرمولاسیون

در حالی که مواد فعال فوق الذکر تا حد زیادی مسئول فواید درمانی خمیردندان هستند ، خمیردندان بدون مواد کمکی موجود نخواهد بود.

ساینده‌ها

مواد ساینده سنتی‌ترین ماده کمک کننده به خمیردندان‌ها هستند و به خمیر دندان کمک می‌کنند. در حین مسواک زدن، ذرات ساینده می‌توانند بین موهای مسواک گیر کنن د و از آنجا که این ذرات سخت‌تر از لکه اما نرم تر از مینای دندان هستند، می‌توان لکه را پاک کرد بدون اینکه به سطح دندان آسیب جدی برساند.  ساینده‌های مورد استفاده در خمیردندان‌ها شامل سیلیکا هیدراته، کلسیم کربنات، دی کلسیم فسفات دی هیدرات، کلسیم  پیرو فسفات،  سدیم متافسفات، آلومینا، پرلیت، نانوهیدروکسی آپاتیت و سدیم بی کربنات هستند.  فرآیند تمیز کردن ساینده تحت تأثیر پارامترهای مختلف کلیدی مانند سختی ذرات، شکل، اندازه، توزیع اندازه، غلظت و بار اعمال شده هنگام مسواک زدن علاوه بر این، قطر و شکل رشته مسواک بر نحوه کشیده شدن ذرات ساینده در سطح بافت سخت نیز تأثیر دارد.

مقدار ساینده‌ای که باید در فرمولاسیون استفاده شود فقط به نوع بستگی ندارد بلکه به سطح توانایی تمیز کردن شخص که می‌خواهد بدست آورد نیز بستگی دارد.

سیلیس هیدراته و کربنات کلسیم رایج‌ترین ساینده‌ها هستند و به طور معمول در غلظت‌های 8 تا 20٪ وزنی وزنی استفاده می‌شوند، در حالی که بی کربنات سدیم می‌تواند بیش از 50٪ وزنی وزنی باشد.  در حالی که ماده دوم کمترین ساینده برای تمیز کردن دندان است، اما طعم نمکی به خمیر دندان می‌بخشد و بر کف زدن تأثیر منفی می‌گذارد.

دی هیدرات فسفات دی کلسیم و پیرو فسفات کلسیم نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما علاوه بر کربنات کلسیم، به دلیل عدم دسترسی به زیست محیطی ضعیف فلوراید، نمی‌تواند با فلوراید سدیم فرموله شود.  سیلیس هیدراته ماده ساینده‌ای است که در فرمول‌های شفاف ژل به عنوان ضریب شکست انتخاب می‌شود. 1.45 محصول نهایی مورد نیاز است.  آلومینا و پرلیت عوامل پرداخت هستند. به واسطه فرسایش زیاد آن‌ها روی مینا، و فقط در غلظت های کم (تقریباً 1-2٪ وزنی وزنی)، در ترکیب با ساینده‌های معمولی و یا مواد سفید کننده شیمیایی استفاده می‌شود.

ساینده ها در خمیر دندان

سورفاکتانت‌ها

سورفاکتانت‌ها نه تنها عامل کف کنندگی خمیر دندان‌ها هستند، بلکه به پراکندگی داخل دهانی خمیردندان ها و در ساخت مایسل مواد آبگریز ، مانند ترکیبات طعم دهنده و مواد ضد پلاک آلی / ضد التهاب لثه(به عنوان مثال تریکلوزان) کمک می کنند. بسته به ماهیت قسمت آبدوست مولکول سورفاکتانت ، می توان آنها را به عنوان آنیونی ، کاتیونی ، غیر یونی یا آمفوتریک طبقه بندی کرد. این بخش همچنین تحریک پذیری سورفاکتانت را با این توصیف می کند که ، به طور کلی ، سورفاکتانت های آنیونی و کاتیونی به طور قابل توجهی تحریک پذیرتر از مواد آمفتور و غیر یونی هستند که کمترین تحریک را دارند به طور کلی ، عوامل بسیار کمی از سورفاکتانت های مختلف توسط تولید کنندگان عمده خمیر دندان مورد استفاده قرار می گیرند ، دلیل اصلی آن چاشنی و هزینه آن است. سورفاکتانت ها به طور معمول در غلظت های 0.5 تا 2.5٪ وزنی وزنی استفاده می شوند.

سورفاکتانت که بیشتر در خمیر دندان استفاده می شود ، با نام  آیوپاک (سدیم دودسیل سولفات) متعلق به گروه سورفاکتانت های آنیونی است. سورفاکتانت های آنیونی دیگر که در فرمولاسیون خمیر دندان استفاده می شوند ، به گروه سارکوزینات ها تعلق دارند.

سدیم لاروئیل سارکوزینات با نام آیوپاک sodium 2-[dodecanoyl(methyl)amino]acetate) و سدیم کوکوئیل سارکوزینات با نام آیوپاک سدیم 2- (متیل آمینو) استات.

متداول ترین سورفکتانت آمفوتریک کوکامیدوپروپیل بتائین است با نام آیوپاک{[3- (dodecanoylamino) propyl] (dimethyl) ammonio} acetate)، که تاکنون وجود نداشته است با زخم های شانکر مرتبط است اما کف نمی‌کند به عنوان SLS. خمیر دندان‌های حاوی آمین فلوراید مانند اولافلور معمولاً حاوی سورفاکتانت‌های اضافه نشده هستند زیرا کاتیون آمین به عنوان مولکول سورفاکتانت عمل می‌کند و بنابراین به پراکندگی داخل دهانی فلوراید کمک می‌کند. سورفاکتانت‌های غیر یونی در حال حاضر در خمیر دندان بلکه در فرمولاسیون های دهانشویه به دلیل توانایی کف زدایی ضعیف استفاده نمی‌شوند. ترکیبی از چندین سورفاکتانت مختلف ، اغلب SLS و کوکامیدوپروپیل بتائین ، در صورت تمایل به یک عمل کف سازی افزایش یافته (تشکیل میسل های مخلوط) استفاده می‌شود.

اخیرا، برخی از تولیدکنندگان از SLS فاصله گرفته و سورفاکتانت‌های کم تحریک و با قابلیت کف سازی مشابه را نیز معرفی کرده‌اند. در این گروه‌ها، گروه استرهای غیر یونی پلی اتیلن گلیکول اسید استئاریک (به عنوان مثال Steareth-30) و آنیونی آلکیل سولفونات‌ها (به عنوان مثال سدیم C14-16 الفین سولفونات، سدیم C14-17 آلکیل سولفونات ثانویه) وجود دارد.

 

اصلاح کننده‌های ویسکوزیته و رئولوژی

عملکرد اصلی اصلاح کننده‌های ویسکوزیته و رئولوژی برای تولید فاز ژل حاوی توزیع همگن کلیه مواد خمیردندان و جلوگیری از جداسازی اجزا در مدت طولانی ذخیره سازی است. جداسازی اغلب به عنوان سینرزیس شناخته می‌شود که به عنوان جداسازی خود به خود مایع تعریف می‌شود از یک ژل یا سوسپانسیون کلوئیدی.

اصلاح کننده‌های ویسکوزیته و رئولوژی نیز به ایجاد ویسکوزیته کمک می‌کنند و مسئول جریان آسان اما نه خیلی سریع خمیر دندان از لوله و شکستگی واضح و نه ظاهر رشته‌ای هنگام استفاده بر روی مسواک و ایستادن روبان مناسب هستند. متداول ترین ویسکوزیته و اصلاح کننده‌های رئولوژی عبارتند از: کربوکسی متیل سلولز، هیدروکسی اتیل سلولز، کاراگینان، صمغ زانتان، صمغ سلولزی و پلی اکریلات‌های پیوند خورده که در غلظت‌های 0.5 تا 2.0٪ وزنی وزنی استفاده می‌شود. علاوه بر این، سیلیکون‌های ضخیم (تقریباً در 10٪ وزنی / وزنی استفاده می‌شود) غالباً برای کمک به تجمع ویسکوزیته و به عنوان کمکی برای پردازش استفاده می‌شوند. این سیلیکاها به دلیل ساختار بالاتر و توانایی تمیز کنندگی بسیار پایین با آن‌هایی که به عنوان ساینده استفاده می‌شوند تفاوت دارند.

خمیر دندان ژلی

رطوبت گیرها

از مواد رطوبت ساز برای جلوگیری از جداسازی و تبخیر آب استفاده می‌شود، برای ایجاد یک ظاهر صاف و براق و برای ارائه یک سیستم تحویل همگن.

گلیسرین و سوربیتول متداول ترین ترکیباتی هستند که برای این منظور استفاده می‌شوند و اساساً بر اساس سازگاری آن‌ها با سایر مواد افزودنی فرمولاسیون و هزینه مواد اولیه است. گلیسرین و سوربیتول به صورت ترکیبی استفاده می‌شوند زیرا فرمولاسیون تمام سوربیتول هنوز از ‘cappingoff’ و ظاهر رشته‌ای رنج می‌برد، در حالی که تمام فرمولاسیون گلیسرین اجازه استفاده از اصلاح کننده های رئولوژی و ویسکوزیته را نمی‌دهد، در نتیجه خطر جداسازی مواد هنگام ذخیره طولانی مدت افزایش می‌یابد.

از این رو، تولید کنندگان اغلب به فرمولاسیون‌های حاوی آب، گلیسرین و سوربیتول بسنده می‌کنند. فرمولاسیون غیر آبی به دلیل مطلوب نیست به هزینه زیاد و محدودیت در تحویل / اثر بخشی فلوراید. غلظت‌های همدست کننده در خمیردندان‌ها به طور معمول بین 20 تا 30٪ وزنی وزنی است که بیشتر آن‌ها سوربیتول است.

فرمولاسیون خمیر دندان در پمپ‌ها به جای لوله‌ها، به دلیل افزایش خطر “بسته شدن” حاوی غلظت‌های مرطوب کننده بیشتری است. علاوه بر گلیسرین و سوربیتول، پروپیلن گلیکول، زایلیتول، ایزومالت و اریتریتول به عنوان ماده مرطوب کننده استفاده می‌شوند.

 

طعم‌ها

طعم‌ها در درجه اول به دلایل زیبایی / طعم خوش  اضافه می‌شوند. آن‌ها طعم اغلب ناخوشایند سورفاکتانت‌ها را می‌پوشانند، بسته به ترکیب طعم دهند‌ ای که استفاده می‌شود، باعث ایجاد طراوت و نفس کشیدن نفس و علائم حسی مانند خنک کننده، گرم شدن یا گزگز می‌شوند. به طور جهانی، از طعم‌های نعناع بیشتر استفاده می‌شود، اما موارد دیگر مانند گیاهان دارویی، دارچین یا لیمو نیز در بازارهای محلی یافت می‌شود. طعم‌ها گرانترین و فرارترین مواد هستند مواد افزودنی است و می‌تواند در غلظت‌های 0.3 تا 2.0٪ وزنی وزنی استفاده شود. سورفاکتانت‌ها در درجه اول مسئول پراکندگی طعم دهنده‌ها در خمیردندان‌ها هستند.

 

شیرین کننده‌ها

مواد شیرین کننده برای بهبود طعم و مزه آن‌ها به خمیر دندان اضافه می‌شود. تمام شیرین کننده‌های متداول مصنوعی هستند و اکثر تولیدکنندگان خمیر دندان از سدیم ساخارین یا حتی به ندرت از ساکارز استفاده می‌کنند. به طور معمول، از شیرین کننده‌ها در غلظت‌های کمتر از 0.5٪ وزنی بر وزن استفاده می‌شود. زایلیتول (که معمولاً در حدود 10٪ وزنی وزنی استفاده می‌شود) نیز می‌تواند یک شیرین کننده تلقی شود، اگرچه هدف اصلی و هنوز هم مورد بحث پیشگیری از پوسیدگی است.

 

رنگ آمیزی

رنگ خمیر دندان برای مقبولیت مصرف کننده مهم است. اکثر تولیدکنندگان تمایل به یک خمیر سفید دارند که می‌تواند با نوارهای رنگی مختلف ترکیب شود و مزایای متعددی را نشان دهد. سفیدی با افزودن دی اکسید تیتانیوم (تقریباً 1٪ وزنی  وزنی) حاصل می‌شود، در حالی که رنگ‌های مصنوعی (تقریباً 1/0٪ وزنی وزنی) برای تحقق نوارهای رنگی یا یک هسته رنگی اضافه می‌شوند و خمیردندان‌های شفاف (ضریب شکست تقریباً 1.45) با انتخاب ساینده (سیلیس) و نسبت خاصیت مرطوب کننده / آب حاصل می‌شود که به سایر مواد افزودنی نیز بستگی دارد.

رنگ در خمیر دندان

 مواد نگهدارنده

فرمولاسیون خمیر دندان که حاوی سورفاکتانت یونی غالباً با مواد نگهدارنده (تقریباً 0.2٪ وزنی / وزنی) فرموله می‌شود تا از رشد باکتری در طول ذخیره سازی طولانی مدت جلوگیری کند. معمولاً از مواد نگهدارنده بنزوات سدیم، اتیل و متیل پارابن استفاده می‌شود. امروزه فرمولاسیون کمی حاوی مواد نگهدارنده است، زیرا به دلیل فشار اسمزی بالا در فاز آبی، در فرمولاسیون‌هایی با سطح رطوبت زیاد از رشد میکروارگانیسم‌ها جلوگیری می‌شود. علاوه بر این، سورفاکتانت‌های آنیونی ذاتاً ضد میکروبی هستند و ترکیبات طعم دهنده نیز به پایداری کمک می‌کنند.

 آب

بدون شک ارزانترین ماده افزودنی که تولید کنندگان سعی در به حداکثر رساندن فرمولاسیون خمیر دندان دارند، آب است. آب یک حلال مهم برای مواد فعال غیر آلی و از همه مهمتر فلوراید است. برای حذف کلسیم و عناصر کمیاب که می‌توانند ثبات و فراهمی زیستی مواد فعال را کاهش دهند، ابتدا باید آب تصفیه شود. فرمولاسیون‌های غیرآبی این ضرر را دارند که مواد فعال غیر آلی در حالت جامد وجود دارند و قبل از اینکه بتوانند با بافت‌های مورد نظر خود تعامل کنند، لازم است ابتدا توسط بزاق حل شوند. از این رو، آب ماده مهمی است.

 سایر مواد کمکی

میکا (بخشی از خانواده معدنی فیلوسیلیکات) به دلیل درخشش و توانایی صیقل دهی در خمیردندان‌ها استفاده می‌شود. از هیدروکسید سدیم برای تنظیم pH استفاده می‌شود، از اتانول به عنوان یک حلال و از پلی اتیلن و پلی پروپیلن گلیکول به عنوان مواد مرطوب کننده، پراکنده کننده و پراکنده نگه داشتن صمغ زانتان در خمیر دندان استفاده می‌شود. دیگر داروهای قابل توجه (که به دلیل عدم وجود مدارک معتبر توسط برخی از تولیدکنندگان اغلب “اثربخشی” نسبت داده می‌شود) ویتامین‌های C و E به عنوان آنتی اکسیدان و آلانتوئین برای “سلامت لثه”، آنزیم‌ها (به عنوان مثال گلوکز اکسیداز، لاکتوفرین، لاکتوپراکسیداز، لیزوزیم) برای جلوگیری از رشد پلاک و عصاره‌های گیاهی برای خواص ضد میکروبی آن‌ها کاربرد دارد.

سخن پایانی

امروزه خمیردندان‌های تخصصی برای رفع مشکلات دندان‌ها تولید و به بازارا عرضه شده‌اند. ما در وب سایت داروخانه آنلاین نسخه اول انواع این خمیر دندان‌ها که شامل خمیر دندان سفید کننده، خمیر دندان ضد حساسیت، خمیر دندان ضد پوسیدگی، خمیر دندان مناسب دندان ارتودنسی، خمیر دندان رفع بوی بد دهان و خمیر دندان کامل را ارائه کرده‌ایم.

با مراجعه به پایگاه اینترنتی داروخانه و مطالعه توضیحات محصولات و امکان مقایسه کیفی و کمی، می توانید خرید آگاهانه‌تری داشته باشید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید