برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

انواع مکمل پوست و مو برای حفظ شادابی و جوانی

مکمل‌های پوست و مو شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶، ‏پروتئین‌ها، آمینواسیدها و گیاهان مختلف می‌شوند. این مکمل‌ها ممکن است به عنوان یک تکمیل‌کننده غذایی ‏برای تامین نیازهای مو و پوست مورد استفاده قرار گیرند. برخی از ترکیبات معمول در مکمل‌های پوست و مو ‏شامل انواع ویتامین‌های ‏A، ‏E، ‏C‏ و ویتامین‌های گروه ‏B‏ از جمله بیوتین، مواد معدنی مانند روی و آهن، ‏اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶، کوآنزیم ‏Q10‎، پروتئین‌ها و آمینواسیدها می‌شوند.‏
مکمل پوست و مو

سلامت پوست و مو از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا سلامت این اعضا تاثیر فراوانی در زیبایی دارد. پوست و مو، با توجه به بافت حساس خود و با توجه به اینکه در معرض آسیب‌های متنوعی هستند، نیازمند مراقبت و محافظت دائمی می‌باشند و کمبود هر ماده مغذی اعم از پروتئین، ویتامین و … می‌تواند آثار مخربی بر سلامت و زیبایی پوست و مو داشته باشد. در این مطلب مهم‌ترین مواد مغذی و مکمل پوست و مو برای حفظ شادابی و جوانی را معرفی می‌کنیم.

 

معرفی مواد مغذی و انواع مکمل پوست و مو

مکمل بیوتین

بیوتین با ویتامین B7، یکی از ویتامین‌های مورد نیاز برای رشد و تقویت مو  و ناخن است. این ویتامین در بسیاری از غذاها یافت می‌شود و به صورت مکمل‌ پوست و مو  نیز در داروخانه‌ها موجود است. بیوتین غالبا برای تقویت کردن مو و ناخن‌ از طریق ساخت سلول‌های سالم به کار می‌رود. کمبود این ویتامین ‌می‌تواند باعث گیجی، حالت تهوع، درد عضلانی، تغییرات پوستی و ریزش مو شود. علائم دیگر کمبود بیوتین در بدن عبارت است از:

  • زبان متورم و قرمز رنگ
  • خشکی چشم‌ها
  • زخم‌های گوشه دهان
  • احساس خستگی
  • کم اشتهایی
  • بی‌خوابی
  • افسردگی

این ماده در اکثر مکمل‌های تقویت کننده مو و پوست وجود دارد و منجر به درخشندگی و شادابی پوست و موها می‌شود. علاوه بر این مصرف مکمل بیوتین در افزایش استحکام و بهبود فرم ناخن‌ها نیز تاثیر زیادی دارد. ۳۰ میکروگرم دوز مورد نیاز روزانه بیوتین است. لذا توجه داشته باشید که مصرف اضافی بیوتین نمی‌تواند زیبایی موها و ناخن‌های شما را افزایش دهد. مقدار مجاز مصرف بیوتین معمولا از مصرف منابعی همچون؛ تخم مرغ، ماهی سالمون، دانه‌های آفتابگردان، سیب زمینی شیرین، بادام، بروکلی و اسفناج تامین می‌شود. اما چنانچه این مواد غذایی به مقدار کافی در رژیم غذایی شما وجود ندارد، مصرف مکمل بیوتین می‌تواند از ریزش مو، اختلالات پوستی، و شکنندگی ناخن‌های شما جلوگیری کند.

 

بیشتر بدانید: استفاده از بیوتین برای رشد مو

 

مکمل بیوتین

خواص مکمل بیوتین برای مو

 

اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا 6

اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ و امگا 6، دسته دیگری از انواع مکمل‌ پوست و مو هستند. امگا ۳ درخشندگی موهای شما را تقویت کرده و پوست سر شما را از پوسته پوسته شدن حفظ می‌کند. مطالعات و تحقیقات نشان داده‌اند که یک رژیم غذایی حاوی روغن ماهی – سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ – از نظر درمانی برای بسیاری از شرایط التهابی پوست موثر است. همچنین اسیدهای چرب امگا ۳ به جلوگیری از چین و چروک پوست کمک می‌کنند.

امگا 6 یک اسید چرب ضروری است که در حفظ ساختار و رطوبت پوست اهمیت ویژه‌ای دارد. در واقع وجود مقادیر کافی این اسید چرب در غشای سلول‌های پوستی باعث افزایش سیالیت و لغزندگی سلول‌ها می‌شود. یکی از علائم اصلی کمبود اسیدهای چرب ضروری پوسته پوسته و ضخیم شدن پوست است. مصرف مکمل امگا 6 و امگا 3 به حفظ رطوبت پوست کمک شایانی می‌کند. یک مطالعه دیگر نیز نشان داد که مصرف مکمل‌های حاوی امگا ۳ و امگا ۶ به مدت شش ماه، همراه با آنتی اکسیدان‌ها، برای ریزش مو موثر بوده و تراکم مو را بهبود می‌بخشد.

 

مکمل آهن

مصرف مکمل‌های آهن به ویژه برای خانم‌ها در حفظ سلامت مو و شادابی پوست آنها موثر است. برای زنان در سن باروری، غیر معمول نیست که به علت ریزش خون در دوران قاعدگی، دچار کم خونی شوند و در نتیجه ریزش مو اتفاق می‌افتد. علاوه بر این کمبود آهن موجب آسیب‌پذیری، شکنندگی، نازکی و خشکی موها می‌شود. بنابراین، یکی از بهترین انواع مکمل‌ پوست و مو که می‌توان مصرف کرد، مکمل‌های حاوی آهن هستند. آهن موجود در غذاهایی از جمله اسفناج و بادام زمینی نیز با فعال کردن ویتامین‌های B به درخشش پوست کمک می‌کنند. برخی از متخصصان، مصرف مکمل‌های حاوی آهن را فقط به بیماران مبتلا به کمبود آهن توصیه می‌کنند. یک نکته مهم را فراموش نکنید که آهن زیاد می‌تواند باعث آسیب‌هایی به ساختارهای پوستی شما شود که ناشی از فعالیت‌ رادیکال‌های آزاد است.

 

مکمل روی

روی یا زینک، نیز یکی دیگر از موثرترین انواع مکمل‌ پوست و مو است. در شرایط کمبود روی، رشد تمامی سلول‌های بدن اعم از پوست و مو دچار اختلال می‌شوند. کمبود این عنصر منجر به ریزش مو، شکنندگی و تیرگی موها، شکنندگی ناخن‌ها و عدم ترمیم زخم‌های پوستی می‌شود. بررسی‌ها نشان داده است پس از گذشت مدت کوتاهی از مصرف مکمل روی رشد قدی موها و رشد ناخن‌ها افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. توجه داشته باشید که مصرف مکمل روی ممکن است منجر به افزایش اشتها و ایجاد اشتهای کاذب شود. بنابراین در زمان مصرف این مکمل به مقدار کالری دریافتی خود توجه کنید.

 

ویتامین C

ویتامین C، ویتامین دیگری برای تقویت پوست و مو است. این ویتامین به مو کمک می‌کند سنتز کلاژن را حفظ کند و ظاهری نرم‌تر به موها ببخشد. ویتامین C همچنین در بهبود یافتن زخم‌ها مؤثر است و به کنترل التهاب‌ها در بدن نیز کمک می‌کند. بسیاری از ویتامین‌ها و مکمل‌های پوست و مو این قدرت را دارند که یک چهره جوان‌تر، موهای درخشان و ناخن‌های قوی‌تری برای شما ایجاد کنند. ویتامین C نیز می‌تواند به صورت بالقوه با تقویت تولید کلاژن، پیشگیری از کاهش کلاژن و مقابله با تشکیل ملانین، به جلوگیری از پیری و رشد سلول‌های سرطان پوست کمک کند. ویتامین C برای ساخت کلاژن مورد نیاز بدن است. همچنین مکمل‌های حاوی این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی نقش مهمی در پیشگیری از آسیب سلول‌های پوست و مو دارند.

 

ویتامین A

کمبود ویتامین A یکی از دلایل پنهان ریزش موهاست. در برخی موارد ریزش موی مقاوم به درمان با مصرف مکمل ویتامین A درمان می‌شود. مظالعات نشان داده‌اند در اکثر موارد کمبود ویتامین A منجر به الگوی ریزش موی سکه‌ای (آلوپسی) می‌شود که با مکمل یاری قابل درمان است. علاوه بر موارد ذکر شده دوز بالایی از ویتامین A در قرص‌های آکوتان (راکوتان) وجود دارد. این قرص امروزه به یکی از خطوط اول درمان آکنه در پوست‌های چرب تبدیل شده است. توجه داشته باشید مصرف دوز بالای ویتامین A ممکن است منجر به خشکی پوست و به ویژه لب‌ها شود بنابراین در دوره مصرف این دارو سعی کنید لب‌های خود را مرطوب نگه دارید. همچنین این داروها را حتما با مشورت و تجویز پزشک مصرف کنید، چراکه مصرف آکوتان و دوز بالای ویتامین A می‌تواند اختلالات کبدی متعددی به دنبال داشته باشد.

 

ویتامین E

مکمل‌های ویتامین E نیز در فهرست مهم‌ترین مکمل‌های پوست و مو قرار دارند. ویتامین E با تقویت دیواره‌های مویرگی و بهبود رطوبت و کشش سلولی، به‌عنوان یک ماده مغذی طبیعی ضد‌پیری در بدن عمل کرده و به شادابی پوست کمک می‌کند. این ویتامین از ریزش مو به ویژه زمانی که  به علت استرس باشد جلوگیری می‌کند. علاوه بر این ظاهر زیباتری به مو می‌دهد و آن را قوی‌تر می‌کند. به طور کلی ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان التهاب را در بدن و پوست کاهش می‌دهد و باعث می‌شود پوست سالم و جوانی داشته باشید. درصورت کمبود  این ویتامین در بدن پوست و به تدریج ناخن‌ها و موها دچار آسیب می‌شوند. لذا با مصرف مکمل ویتامین E می‌توانید به شادابی، طراوت و روشنی پوست خود کمک کنید.

 

مراقبت پوست با مکمل‌های غذایی

بهترین مکمل‌های پوست و مو

 

ویتامین‌های گروه B

یکی از رایج‌ترین علائم کمبود ویتامین‌های گروه B بروز اختلالات پوستی (درماتیت) و به خصوص تورم و زخم اطراف بینی و لب‌هاست. مصرف مکمل مولتی ویتامین یا ب کمپلکس می‌تواند در تخفیف علائم درماتیت (التهاب پوست) موثر باشد. علاوه بر این کمبود منابع ویتامین B1 در رژیم غذایی که شامل؛ نان سبوس‌دار، حبوبات، برنج کامل و … است، می‌تواند منجر به ریزش مو شود.

 

مکمل‌های حاوی کوآنزیم Q10

این مکمل به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند و یکی از بهترین انواع مکمل پوست و مو است. وجود این ماده در بدن، سلول‌ها را از آسیب حفظ می‌کند و به آن وسیله سبب سلامت پوست، مو و سلامت کلی می‌شود و به این ترتیب در جوان‌سازی پوست نیز تاثیر بسزایی دارد. از انجایی که با افزایش سن مقدار کوآنزیم Q10 در بدن انسان کاهش می‌یاید، مصرف مکمل‌های حاوی آن راهی موثر برای پیشگیری از علائم کمبود این ماده حیاتی در بدن خواهد بود. تولید کم این آنزیم با بیماری‌های سنین سالمندی مانند پارکینسون، سرطان و دیابت مرتبط است.

 

رسوراترول

این ماده یک پلی فنول (چندآنزیمی) است که در میوه‌هایی مانند انگور و توت یافت می‌شود. استفادۀ روزانه از مکمل‌های حاوی رسوراترول برای جلوگیری از پیرشدن زودرس توصیه شده است. این ماده به متعادل نگه داشتن پروتئینی به نام سیرتویین کمک می‌کند که این پروتئین برای تضمین طول عمر سلول‌ها مفید است.

انواع مکمل پوست و مو

بهترین مکمل‌های پوست و مو

 

هلیوکر

این مکمل، اساسا شیرۀ سرخس است که در حفاظت پوست از اثرات خورشید و جوان‌سازی پوست موثر است. عصاره سرخس به دلیل خواص محافظت‌کنندگی از پوست، نزدیک به ۲۰ سال است که مورد تحقیق قرار گرفته است. در واقع، یک مطالعه جدید نشان داده که این ترکیبات می‌توانند از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کنند. همچنین می‌توان از مکمل‌های حاوی این عصاره برای درمان عارضه‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس استفاده کرد. عصاره سرخس دارای اثر ضد التهابی قابل توجه در بافت‌های پوستی است. دوز مصرفی این مکمل‌ها بر اساس وزن فرد و نوع پوست او تعیین می‌شود. مصرف روزانۀ این قرص‌های مکمل، به کاهش UVA مرتبط با آسیب پوستی کمک می‌کند. همچنین در کاهش و به تاخیر انداختن ظهور چروک‌ها بسیار موثر است.

مکمل‌های کلاژن

مکمل‌های کلاژن از محبوب‌ترین انواع مکمل‌ پوست و مو هستند. کلاژن، یکی از پروتئین‌های مهم است که ساختار پوست، مو، ناخن، بافت‌های همبند، غضروف‌ها، استخوان‌ها و مفاصل را در بدن تشکیل می‌دهد. این ماده به طور خاص از ترکیبات گلیسین، پرولین، هیدروکسی پرولین و آرژینین به وجود آمده و حدود 30 درصد از پروتئین‌های موجود در بدن انسان‌ها را شامل می‌شود. کاهش عمق چین‌ و چروک، بهبود حالت ارتجاعی پوست و آب‌رسانی بهتر به پوست از مهم‌ترین خواص کلاژن است. کلاژن، استحکام و انعطاف‌پذیری ویژه‌ای به پوست می‌دهد و همین ویژگی است که باعث می‌شود پوست جوان‌تر، پرتر و بدون خطوط ریز به نظر برسد.

 

بیشتر بخوانید: الاستین و کلاژن در پوست چه وظایفی دارند؟

 

سخن پایانی

همواره به یاد داشته باشید، مصرف مکمل‌های پوست و مو مطابق با نیاز بدنی هر فرد تعیین می‌شود و نبایستی خودسرانه آنچه که فکر می‌کنید مفید است را مصرف کنید. برای انتخاب بهترین مکمل پوست و مو، بهتر است با پزشک یا متخصص داروساز مشورت کنید. همچنین، حتماً از منابع معتبر و با کیفیت برای تهیه مکمل‌های پوست و مو استفاده کنید. شما می‌توانید در سامانه آنلاین نسخه اول با انواع مکمل‌های پوست و مو آشنا شوید و با مقایسه آنها بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

منبع:

https://www.everydayhealth.com/pictures/supplements-skin-hair

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

خواص  CHLORPHENESIN چیست؟

خواص CHLORPHENESIN چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
خواص  CHLOROXYLENOL چیست؟

خواص CHLOROXYLENOL چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
خواص CHLORINE DIOXIDE چیست؟

خواص CHLORINE DIOXIDE چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
خواص CHLORHEXIDINE DIGLUCONATE چیست؟

خواص CHLORHEXIDINE DIGLUCONATE چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
سبد خرید