برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

ویتامین ای

ویتامین ای نوعی ویتامین محلول در چربی است که به عنوان قوی ترین انتی اکسیدان طبیعی شناخته می شود. اکسیدان ها یا ترکیبات اکسیداتیو به موادی اتلاق می شود که می توانند با اختلال در چرخه سلولی، باعث تخریب سلول ها در بدن شوند. آلفا توکوفرول که شناخته شده ترین فرم ویتامین ای است، خاصیت آنتی اکسیدانی قابل توجهی دارد. این ترکیب همانند سایر ترکیبات آنتی اکسیدان، می تواند باعث تخریب یا غیر فعال شدن رادیکال های آزاد و دیگر ترکیبات اکسیداتیو شود. ویتامین ای علاوه بر نقش آنتی اکسیدانی، نقش ضد التهابی نیز دارد. آلفا توکوفرول یک ضد التهاب موثر در بدن است که قادر است درجات مختلفی از التهاب را کاهش دهد و یا سرکوب نماید. توقف روند تولید ترکیبات التهابی و غیرفعال کردن آن ها از جمله مکانیسم هایی است که آلفا توکوفرول به وسیله آن ها نقش ضد التهابی خود را ایفا می کند.
ویتامین ای

ویتامین ای نوعی ویتامین محلول در چربی است که به عنوان قوی ترین انتی اکسیدان طبیعی شناخته می شود. اکسیدان ها یا ترکیبات اکسیداتیو به موادی اتلاق می شود که می توانند با اختلال در چرخه سلولی، باعث تخریب سلول ها در بدن شوند. آلفا توکوفرول که شناخته شده ترین فرم ویتامین ای است، خاصیت آنتی اکسیدانی قابل توجهی دارد. این ترکیب همانند سایر ترکیبات آنتی اکسیدان، می تواند باعث تخریب یا غیر فعال شدن رادیکال های آزاد و دیگر ترکیبات اکسیداتیو شود.

آلفا توکوفرول در حفظ سلامت، انسجام و یکپارچگی غشا سلولی نیز اهمیت فراوانی دارد. مقادیر کافی از آلفا توکوفرول برای حفظ سیالیت غشا، محافظت در برابر عوامل آسیب زا و کمک به بازسازی اجزاء تخریب شده آن لازم است.

منابع غذایی آلفا توکوفرول

همان طور که اشاره شد، ویتامین ای محلول در چربی است، بنابراین اصلی ترین منبع غذایی آن روغن های گیاهی خوراکی می باشند. آلفا توکوفرول هم چنین در دانه ها، مغز ها، سبزیجات با برگ سبز تیره، جوانه گندم، ذرت، لوبیا سویا و … وجود دارد. چربی های حیوانی نیز حاوی مقادیری ویتامین ای هستند اما بهتر است در مصرف این چربی ها به دلیل وجود اسید های چرب ترانس در ساختار آن ها زیاده روی نکنید.

اعمال ویتامین ای در بدن

ویتامین ای علاوه بر نقش آنتی اکسیدانی، نقش ضد التهابی نیز دارد. آلفا توکوفرول یک ضد التهاب موثر در بدن است که قادر است درجات مختلفی از التهاب را کاهش دهد و یا سرکوب نماید. توقف روند تولید ترکیبات التهابی و غیرفعال کردن آن ها از جمله مکانیسم هایی است که آلفا توکوفرول به وسیله آن ها نقش ضد التهابی خود را ایفا می کند.

یکی دیگر از عملکرد های آلفا توکوفرول، نقش واسطه ای آن در تولید ماده ژنتیکی سلول (DNA) است. ویتامین ای در واقع واسطه عملکری برای آنزیم های سازنده DNA است. علاوه بر این بسیاری از دیگر اعمال سلولی و هورمونی نیز نیازمند وجود مقایر کافی آلفا توکوفرول به عنوان واسطه هستند.

ویتامین ای به دلیل عملکرد آنتی اکسیدانی و قدرت ترمیم کنندگی در سلامت پوست و کمک به بازسازی آن نیز اهمیت فراوانی دارد. مصرف آلفا توکوفرول برای حفظ رطوبت پوست، کمک به ترمیم آن و جلوگیری از آسیب دیدن پوست در اثر اشعه های مضر ضروری می باشد.

تقویت عملکرد ایمنی از دیگر فواید مصرف آلفا توکوفرول است. ویتامین ای نقش مهمی در تکثیر و عملکرد سلول های ایمنی دارد.

دریافت مقادیر کافی

به طور معمول مقدار 15 میلی گرم آلفا توکوفرول در روز برای مردان و زنان بالغ توصیه می شود. این مقدار را می توان با مصرف روزانه روغن های گیاهی برای پخت و پز، سالاد و … تامین نمود. روغن زیتون بالاترین مقدار آلفا توکوفرول را در مقایسه با سایر روغن ها دارد. روغن دانه سویا نیز از منابع غنی از ویتامین ای است که حاوی فرم گاما توکوفرول است. گاما توکوفرول در بدن می تواند به پیشساز آلفا توکوفرول تبدیل شود و نیاز روزانه به این ترکیب را تامین نماید.

کمبود ویتامین ای

کمبود ویتامین ای در مراحل اولیه می تواند منجر به بروز علائم و عوارض زیر شود:

  • خشکی پوست و ایجاد عارضه های پوستی متعدد
  • احساس ضعف عضلانی
  • تضعیف عملکرد سیستم ایمنی
  • اختلال در اعصاب بینایی

در موارد شدید تر کمبود، علائم عصبی مانند اختلال در تعادل یا عدم هماهنگی در حرکات نیز بروز می کند. درمان کمبود ویتامین ای به دلیل نقش آنتی اکسیدانی و محافظت کننده آن از سلول های بدن اهمیت فراوانی دارد. مصرف مکمل آلفا توکوفرول همراه با رژیم غذایی غنی از روغن های گیاهی و سبزیجات برگ سبز تیره می تواند کمبود آلفا توکوفرول را در موارد خفیف تا شدید درمان نماید.

اشتراک گذاری:

1 دیدگاه در “ویتامین ای

  1. بازتاب: ناشناس

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید