برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

معرفی انواع بهترین بالش طبی

بالش طبی شاید عنوان جدیدی باشد! ما می خوابیم تا به بدن خود استراحت داده و انرژی از دست رفته به واسطه فعالیت روزانه را به آن برگردانیم؛ پس بدن نیاز دارد تا در حالتی آسوده و اصطلاحا ریلکس قرارگیرد و به خواب برود؛ یکی از مهم ترین موارد آسودگی بدن، رهایی و طرز قرارگیری ماهیچه ها و ستون فقرات است بنابراین پوشش زیرین سطح بدن و سر هنگام خواب از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ اغلب افراد از اینکه هنگام خواب سرشان روی سطح زمین یا به عبارتی همسطح بدنشان قرارگیرد احساس راحتی نمی کنند لذا به استفاده از بالش روی می آورند؛ در این مقاله، این بار بخش تجهیزات پزشکی مجله نسخه اول، به معرفی بالش های طبی می پردازد...
بالش طبی

آنچه در این مقاله  راجع به بالش طبی یا هوشمند می خوانیم:

  • بالش طبی و مزایای آن
  • انواع و اقسام بالش‌‌ های طبی
  • نسل جدید بالش های طبی
  • لیست انواع بالش‌های طبی و مزایای آن ها
  •  نکاتی در رابطه با نگهداری از بالش طبی

بالش طبی و مزایای آن

ارتفاع بالش می تواند به نوعی عادت خوابیدن برای افراد تبدیل گردد اما باید توجه داشت که بیش از اندازه بالاتر قرارگرفتن سر نسبت به بدن هنگام خواب اصلا صحیح نیست و عواقبی به همراه دارد.

امروزه بالش های طبی طراحی و ساخته شده اند که می توانند نیاز ایمن افراد به بالش هنگام خواب و استراحت را رفع نمایند.

نحوه قرارگیری ستون فقرات

خوابیدن با بالش طبی و یا بدون بالش گردن و ستون فقرات را در وضعیت طبیعی و متعادل قرار می دهد؛ اگر سر افراد بالاتر و یا پایین تر از سطح ستون فقراتشان باشد به ستون فقرات فشار وارد می شود و در نتیجه احساس درد و ناخوشی ایجاد خواهد شد.

اگر گاهی بعد از بیدارشدن از خواب احساس درد در ناحیه گردن و شانه می کنید بهتر است یک شب بدون استفاده از بالش استراحت کرده و شب ها بخوابید تا ستون فقرات به حالت قبلی و طبیعی خود بازگردد؛

بهتر است بدانید استفاده از بالش های خیلی نرم نیز توصیه نمی شود زیرا سر را در وضعیت بدی قرار می دهد و حتی ممکن است خون رسانی به مغز را نیز تحت تاثیر قرار دهد؛ از طرفی در این حالت سیستم تنفسی هم دچار اختلال می شود و نفس کشیدن حین خواب را مشکل می سازد بنابراین صبح روز بعد احساس سرماخوردگی یا سردرد ایجاد می کند.

زمانی که شما از یک بالش نا مناسب استفاده می کنید، باعث می شود ماهیچه ها حتی در زمان استراحت نیز در حال کشش و استرس هستند؛ بنابراین پس از بیدار شدن نه تنها احساس خوبی ندارید بلکه احساس خستگی نیز می کنید.

از طرفی زمانی که ماهیچه های شما در طولانی مدت استراحت نداشته باشند، دچار دردهای مزمن می شوند و شما برای رهایی از این درد ها نیاز دارید به پزشک مراجعه کنید.

زمانی که برای چندین ساعت صورت شما بر روی بالش قرار می گیرد، به ماهیچه های صورت شما فشار وارد می شود و از طرفی پوستتان نیز کشیده می شود؛ در این حالت پوست نیز تنفس خوبی نخواهد داشت پس در عین ناباوری استفاده از بالش مناسب و یا حتی خوابیدن بدون بالش برای پوستتان نیز بهتر است.

اما در دنیای امروز  بالش فقط آن چیزی نیست که زیر سرمان می ‌گذاریم…

 

این روزها انواع جدیدی از بالش به بازار آمده که مخصوص قرار دادن دور گردن، زیر سر، بین زانوها و حتی بالش‌ های ویژه دوران باردای  تعبیه شده اند و می توانند در گروه لوازم ارتوپدی قرارگرفته و از ایجاد درد مهره های گردنی و عضلات این ناحیه پیشگیری کنند؛

سلامت خواب هم مثل سایر وجوه سلامتی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اغلب از آن غافل می شوید؛

مقایسه انواع بالش ها

تهیه و تولید انواع مختلف بالش‌ های طبی و روانه کردن آن ها به بازار ، قدمی در جهت تامین سلامت خواب افراد است؛  برای این که صبح‌ ها با گردن ‌درد از خواب بیدار نشوید و ساییدن زانوهای ‌تان به یکدیگر، زانودردتان را دوچندان نکند و یا حساسیت نسبت به مواد درون بالش، آزارتان ندهد.

انواع و اقسام بالش‌‌ های طبی

اشکال مختلف بالش طبی

بالش‌ های طبی به 2 دسته اصلی فوم‌ دار و بادی تقسیم ‌بندی می ‌شوند؛ توصیه بیشتر متخصصان، استفاده از انواع فوم ‌دار است اما نوع بادی این بالش ‌ها هم به علت حمل و نقل آسان برای مسافرت یا استفاده حین رانندگی بسیار مناسب است؛ بالش ‌های فوم ‌دار که به نام ” بالش ‌های هوشمند ” هم معروف هستند، بر حسب تغییرات هوای محیط، تغییر حالت می ‌دهند.

اگر از یک بالش هوشمند دور گردن یا زیر سر خود استفاده کنید، آن قسمتی از بالش که گودی گردن ‌تان را پُر می ‌کند، برجسته می ‌ماند و سایر قسمت‌ ها (مخصوصا بخشی که وزن اصلی سرتان روی آن است) کمی فرو می ‌رود و بعد از این که شما بالش را از زیر سر یا دور گردن ‌تان برداشتید، کاملا به شکل اولیه‌ اش باز می ‌گردد.

بالش‌ های طبی بنا به کارایی ‌شان به انواع زیر دسته ‌بندی می ‌شوند:

بالش‌ های دورگردنی:

بالش طبی دور گردن

این بالش‌ های U شکل در دو نوع بادی و فوم ‌دار در بازار موجود هستند و گزینه ‌ای‌ مناسب برای افرادی که گردن ‌درد دارند و می‌ خواهند (یا مجبور هستنند) با کامپیوتر کار کنند یا به مدت طولانی در ماشین باشند، هستند ؛ هنگام استفاده از این بالش‌ ها، سنگینی سر روی بالش می ‌افتد و گردن مجبور به تحمل کردن فشار اضافی نمی‌ شود.

بالش های طبی مخصوص خواب:

بالش طبی مخصوص سر هنگام خواب

اگر بخواهید بالش طبی مخصوص خواب بخرید باید گزینه مورد نظرتان را از بین انواع هوشمند یا همان فوم ‌دار آن ها انتخاب کنید. بالش‌ های بادی مخصوص خواب چندان طبی نیستند و کارکرد خارق ‌العاده‌ای هم ندارند.

عمده تفاوت بین بالش ‌های هوشمند مخصوص خواب و بالش‌ های معمولی که به طور سنتی استفاده می ‌کنیم، این است که این بالش ‌ها صاف و یک تکه نیستند؛ بخش پایینی این بالش ‌ها کمی برآمده ‌تر از سایر بخش‌ هایش است تا بتواند به راحتی گودی گردن را پوشش دهد.

بالش‌ طبی مخصوص زانودرد:

بالش طبی زانو

این نوع بالش طبی گزینه مناسبی برای افراد مبتلا به زانودرد است؛ معمولا وقتی فردی دچار زانودرد می شود و هنگام خوابیدن هم به پهلو می ‌خوابد، سایش زانوها روی یکدیگر سبب تشدید دردش می‌ شود و بنابراین استفاده از این بالشتک‌ های مخصوص زانودرد می ‌تواند برای جلوگیری از افزایش درد زانوها یش بسیار موثر باشد.

بالش‌ طبی مخصوص بارداری:

بالش طبی بارداری

 

سنگینی شکم در هنگام بارداری، مخصوصا در ماه‌ های آخر، باعث می ‌شود که مادر باردار در طول خواب اذیت شود، بنابراین طراحی و تولید بالش ‌های بارداری با این هدف بوده است که زیر شکم خانم‌ های باردار در طول مدت خواب البته وقتی که به پهلو خوابیده ‌اند قرار گیرد و بالش وظیفه تحمل سنگینی شکم را به عهده گیرد تا مادر بتواند با خیالی آسوده لذت یک خواب راحت را تجربه کند.

بالش‌های طبی گرد مخصوص نشستن:

بالش طبی گرد

خیلی از افراد به علت کمردرد یا بنا به هر دلیلی نمی ‌توانند روی سطوح سفت بنشینند. بالش‌ های گود تو خالی(حلقه ای شکل) که در دو نوع فوم و بادی در بازار موجود هستند، می‌ توانند تا حد زیادی مشکل این گونه افراد را حل کنند.

نسل جدید بالش های طبی

بالش طبی هوشمند

امروزه نوآوری در خلق تشک‌ها و بالش‌های طبی و ارتوپدی، خواب را برای افراد لذت‌بخش‌تر کرده است. قسمت بیش‌تر بعضی از محصولات طبی، با مموری فوم (فوم هوشمند) ساخته شده‌اند.

فوم هوشمند نسبت به سایر اسفنج‌ها، انعطاف‌پذیری بیش‌تری دارد و با سرعت بیش‌تری با فرم بدن سازگار می‌شود که همین امر به سلامتی بدن کمک می‌کند.

ویژگی‌های فوم هوشمند عبارت است از:

– انطباق سریع با بدن
– برگشت‌پذیری سریع به حالت اول
– تسهیل جریان گردش خون
– پیشگیری از گرفتگی عضلات و درد در ناحیه ستون فقرات

لیست انواع بالش‌های طبی هوشمند و مزایای آن ها:

بالش طبی ارگونومیک

این نوع بالش ارگونومیک به حفظ حالت مناسب ستون فقرات در هنگام خواب کمک می‌کند؛ ارتفاع بالش در دو سر آن یکسان نیست؛ سمت بلندتر مناسب برای خوابیدن به پهلو و سمت کوتاه‌تر مناسب برای خوابیدن به پشت می‌باشد.
جنس بالش از دو نوع فوم کلاسیک و فوم هوشمند است.

 

بالش طبی زانو

– جهت حفاظت بیش‌تر از بدن و راحتی بیش‌تر در خواب
– راحتی بیش‌تر در خوابیدن به پهلو
– مناسب برای افرادی که از درد پشت رنج می‌برند

– فراهم کردن موقعیت مناسب برای ستون فقرات، لگن خاصره و پاها
– راحتی بیش‌تر در قسمت تحتانی ستون فقرات
– مناسب برای راحتی زانو

– ضدآلرژی

بالش طبی دارای رویه نرم

قابلیت ارتجاعی فوق‌العاده لاتکس در این بالش‌ها، راحتی بی‌نظیری را به ارمغان آورده است؛ می‌توان بالش را به هر شکلی فرم داد.

از خواص منحصر این بالش می‌توان به دوام بالا، قابلیت شکل‌پذیری بی‌نظیر و منافذی برای تهویه هوا اشاره کرد.

 بالش طبی با ظاهر معمولی

این بالش همان شکل سنتی بالش را دارد و در عین حال با مموری فوم فوق‌العاده مدرن، امکان خوابی آسوده را فراهم می‌کند.

به محض تماس با بالش، سیم بیوکلاسیک فرم سر را به خود گرفته و در هنگام خواب از قسمت‌های حساس سر و گردن محافظت می‌کند.

بالش طبی مخصوص شانه و گردن

این بالش شانه و گردن را به‌راحتی در بر می‌گیرد و از آن‌ها محافظت می‌کند.

انتهای منحصر بالش، متناسب با گودی گردن و شانه‌ها سبب حفاظت فوق‌العاده گردن و شانه‌ها می‌شود و فرد هر روز سرحال و با نشاط از بستر برمی‌خیزد.

بالش طبی شیاردار

شکل و جنس این بالش‌ها نسبت به سایر بالش‌های ارگونومیک متمایز است. شکل خلاقانه این بالش برای حفظ سلامتی سر و گردن در وضعیت‌های متفاوت بدن در موقع خواب بسیار مناسب است.

وجود شیارها در رویه بالش موجب جریان هوا می‌شود و همین امر سبب کاهش تعریق در زمان خواب می‌گردد.

بالش طبی مادر و نوزاد

لازم به ذکر است برای نوزادان اغلب بالش  هایی با ارتفاع بسیار کمی استفاده می شود چراکه گردن آن ها از حساسیت فوق العاده ای برخوردار بوده و بسیار آسیب پذیر است اما انواع بالش های طبی پرستاری کودک (nursing) که برای کمک به مادران حین شیردهی و خواباندن راحت تر نوزاد طراحی شده اند می توانند کاربردی باشند.

بالش طبی دارای پردازشگر

برخی از انواع بالش های زیر سر، هوشمند هستند و قابلیت ارسال اطلاعاتی از کیفیت خواب فرد برای پردازشگر و رایانه را دارند، همچنین بالش های طبی موزیکال می توانند حین خواب یا استراحت فرد، برای او موسیقی پخش کنند

 نکاتی در رابطه با نگهداری از بالش طبی

مراقبت از بالش طبی

بالش‌ های طبی، به ‌ویژه آن هایی که مخصوص زیر سر گذاشتن هنگام خواب هستند، معمولا باروکش ‌های روشن و کرم ‌رنگ در بازار موجود هستند و تمام انواع ‌شان هم قابل شستشو هستند اما برای این که بالش ‌تان عمر مفید بیشتری داشته باشد و دیرتر رنگ و رویش برود و کهنه شود، بهتر است خودتان با یک روبالشی دور آن را بپوشانید. این ‌طوری‌ می ‌توانید هر دو هفته یک بار خیلی راحت، روکش آن را باز کنید و بشویید؛ بدون این که آسیبی به بالش‌ تان برسد؛ بالش‌ های بادی را به هیچ عنوان با دهان باد نکنید. این کار باعث انتقال بسیاری از ویروس‌ ها و بیماری‌ ها بین اعضای خانواده می ‌شود؛ می ‌توانید برای باد کردن این نوع بالش ‌ها از یک تلمبه دستی کوچک خانگی استفاده کنید. برای جلوگیری از سوراخ شدن هم باید آن ها را روکش کنید و کمتر بادشان کنید.

 

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

خواص  CHLORPHENESIN چیست؟

خواص CHLORPHENESIN چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
خواص  CHLOROXYLENOL چیست؟

خواص CHLOROXYLENOL چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
خواص CHLORINE DIOXIDE چیست؟

خواص CHLORINE DIOXIDE چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
خواص CHLORHEXIDINE DIGLUCONATE چیست؟

خواص CHLORHEXIDINE DIGLUCONATE چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
سبد خرید