برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

آشنایی با دهانشویه گیاهی

دهانشویه‌های گیاهی یکی از انواع مختلف دهانشویه‌ها هستند که مزایای زیادی دارند. آشنایی با تعدادی از آن‌ها، ویژگی‌ها، طرز تهیه، فواید و روش مصرف این دهانشویه‌ها در این مقاله آمده است. دهانشویه گیاهی علاوه بر تمیزی تمام نقاط دندان‌ها، خوشبو ساختن فضای دهان و از بین بردن جرم و پلاک می تواند ویژگی سهولت استفاده و بی ضرر بودن برای تمامی سنین را نیز داشته باشد.
دهانشویه گیاهی

استفاده از یک دهانشویه گیاهی به همراه کشیدن مسواک و نخ دندان زدن، روشی مناسب برای کاهش باکتری‌های دهان، حفظ سلامت و بهداشت بهینه دهان است. یک دهانشویه عاری از الکل می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. اگر به دنبال یک روش ارزان و طبیعی برای شستشوی دهان و دندان خود هستید، بهتر است بدانید که می‌توانید از جوش شیرین برای مسواک زدن و سفید کردن دندان‌های خود استفاده کنید. این ماده به عنوان دهانشویه نیز به کار می‌رود.

بدون شک تمامی افراد گاهی متوجه رنگ‌های زرد بر سطح دندان‌های خود در مجاورت لثه می‌شوند. این حجم زرد رنگ خیلی سفت است و تحت هیچ شرایطی از دندان حتی بوسیله‌ی مسواک نیز جدا نمی‌شود. دندانپزشکان به این مواد زرد رنگ سفت پلاک دندان می‌گویند.

پلاک روی دندان

پلاک دندان حجمی رنگی مانند است که در سطح دندان‌ها جمع می‌شود و حاوی بیش از 500 گونه باکتری است. پلاک دندانی توسط باکتری‌ها در بزاق مینای دندان تولید می‌شود. سه مورد از دهانشویه‌های گیاهی که محصولات طبیعی مراقبت از دهان و دندان هستند، دهانشویه جوش شیرین، نعنا و روغن نارگیل می‌باشند. اثربخشی، خواص ضد باکتریایی، ضد میکروبی و ضد التهابی آن‌ها ثابت شده است. دهانشویه گیاهی حتی برای حساس‌ترین دهان‌ها نیز ملایم و مناسب است.

دهانشویه گیاهی جوش شیرین

جوش شیرین، که با عنوان بی کربنات سدیم نیز شناخته می‌شود یکی از ده‌ها دهانشویه گیاهی در جهان است که در بهداشت دهان و دندان بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مزیای دهانشویه گیاهی جوش شیرین این است که به تمام قسمت‌های دهان و دندان شما که هنگام مسواک زدن به آن‌ها دسترسی ندارید نفوذ می‌کند و آن‌ها را تمیز می‌کند. در واقع یکی از خواص منحصر بفرد این دهانشویه همین دسترسی کامل به تمام قسمت‌های دهان است.

بسیاری ازمردم از جوش شیرین به عنوان جایگزینی برای دهانشویه استفاده می‌کنند. تجربه و خواص این ماده نشان داده که بعد از مصرف، تنفس راحت تر، تازه تر و دارای بوی خوش می‌شود. در نتیجه باید گفت که این دهانشویه خاصیت ضدباکتریایی دارد و میکروب‌ها که عامل بوی بد دهان هستند را از بین می‌برد. همچنین سفیدی و روشنی دندان‌ها را سبب می‌شود.

برای ساخت دهانشویه جوش شیرین می‌توان به روش زیر عمل کرد

نصف قاشق چایخوری جوش شیرین را به نصف لیوان آب گرم اضافه کنید و سپس دهان خود را با آن تمیز کنید. از این محلول درست شده می‌توان برای غرغره کردن نیز استفاده کنید. این یک روش رفع سریع برای حتی بدترین حالت بوی نفس می‌باشد.

انستیتوی ملی سرطان این روش را به عنوان دهانشویه توصیه می‌کند، که هر سه ساعت در طول روز برای افرادی که به دلیل شیمی درمانی با دهان خشک و تغییر طعم سروکار دارند، از آن استفاده کنند. فقط کافی است یک فنجان آب گرم، 1/4 قاشق چایخوری جوش شیرین و 1/8 قاشق چایخوری نمک را با هم مخلوط کنید. بعد از چرخش در اطراف دهان؛ با آب ساده بشویید. این دهانشویه‌ ساختگی، روش خوبی است که در صورت بروز زخم‌های عمیق، لثه‌های پوستی یا سایر آسیب‌های دهان استفاده می‌کنید، زیرا جوش شیرین و نمک برای بهبودی سریع انواع زخم‌ها موثر هستند.

مطالعات نشان داده است جوش شیرین، که همان بی کربنات سدیم است، می‌تواند به طور موثری باکتری‌های موجود در دهان را از بین ببرد. همچنین خمیردندان‌های حاوی غلظت بالای جوش شیرین به طور موثری باعث کاهش بوی بد دهان می‌شوند. برای تهیه دهانشویه جوش شیرین، 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین را به 1 فنجان آب گرم اضافه کنید.

یکی دیگر از مزایای جوش شیرین به عنوان دهانشویه طبیعی، سفید کردن دندان‌ها می‌باشد. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که خمیردندان حاوی جوش شیرین برای سفیدتر کردن دندان‌ها بسیار مناسب است و به از بین بردن پلاک دندان‌ها کمک زیادی می‌کند. این خاصیت جوش شیرین شاید به این دلیل باشد که سایندگی این دهانشویه باعث از بین بردن پیوند‌های مولکولی لکه‌ها می‌شود. ناگفته نماند که این دهانشویه گیاهی با باکتری‌های مضر نیز مبارزه می‌کند.

جوش شیرین باعث از بین رفتن بوی بد موجود در دهان می‌شود. این دهانشویه قلیایی است، که اسیدهای حاصل از باکتری‌های موجود در دهان شما را متعادل می‌کند و همچنین اثرات نوشیدنی‌های اسیدی مانند سودا و قهوه را خنثی می کند.

دهانشویه جوش شیرین

فواید دهانشویه گیاهی جوش شیرین

استفاده از جوش شیرین بسیار به صرفه است و این چیزی است که قطعا همه در منزل خواهند داشت. این دهانشویه گیاهی بدون مواد شیمیایی، رنگ‌های مصنوعی و طعم دهنده‌ها می‌باشد. از دیگر مزایای این دهانشویه می‌توان به فاقد طعم بودن آن اشاره کرد. طعم بیش از حد بسیاری از دهانشویه‌ها می‌تواند ناخوشایند باشد.

جوش شیرین عاری از الکل است. بسیاری از دهانشویه‌های تجاری حاوی الکل هستند و این خاصیت آن‌ها باعث می‌شود که مناسب همه افراد نباشند. اما دهانشویه گیاهی جوش شیرین مناسب تمامی افراد است. حتی افراد زیر سن 18 سال نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

دهانشویه گیاهی آلوئه ورا

تحقیقات داندانپزشکی و بهداشت دهان، اثربخشی دهانشویه آلوئه ورا را در جلوگیری از تجمع پلاک و التهاب لثه ثابت کرده است.آلوئه ورا یک ماده ضد باکتری بالقوه است که گفته می‌شود در مبارزه با باکتری‌ها و جلوگیری از بیماری‌های لثه بسیار مؤثر است.

دهانشویه آلوئه ورا هیچ عارضه جانبی را تاکنون نشان نداده است. نتایج مطالعات حاکی از آن است که آلوئه ورا به دلیل توانایی در کاهش شاخص‌های پریودنتال می‌تواند یک دهانشویه موثر باشد.از آلوئه ورا می‌توان در دهان برای درمان بریدگی، خراش و سایر زخم‌ها استفاده کرد. این ماده را می‌توان به صورت آب میوه یا بصورت موضعی مصرف کرد. این زخم‌ها نه تنها خیلی سریعتر از حد طبیعی بهبود می‌یابد، بلکه آلوئه ورا به تسکین درد و تسکین بافت دهان نیز کمک می‌کند.

دهانشویه آلوئه ورا

آلوئه ورا با دندان‌های شما چه می‌کند؟

دهانشویه گیاهی آلوئه ورا در کنترل باکتری‌هایی که باعث ایجاد حفره می‌شوند نسبت به سایردهانشویه‌های تجاری که در دسترس هستند موثرتر می‌باشد. برخلاف سایر روش‌های درمانی، استفاده از آلوئه روی دندان‌ها لکه ایجاد نمی‌کند و سبب ایجاد طعم ناخوشایندی در دهان نمی‌شود. اگرچه آلوئه ورا نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان می‌دهد، اما بهتر است قبل از استفاده از آن به عنوان بخشی از روال مراقبت از دهان و دندان خود، با یک دندانپزشک صحبت کنید.

دهانشویه گیاهی نعنا

دهانشویه گیاهی نعناع به عنوان یک ماده قلیایی عمل کرده و با اثرات محیط اسیدی که تنها دلیل بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان است، مغایرت دارد. جویدن برگ‌های نعناع می‌تواند به مرطوب نگه داشتن دهان کمک کند.

یک قاشق چایخوری برگ نعناع تازه، 1 قاشق چایخوری میخک ارگانیک و 1 قاشق چایخوری برگ رزماری ارگانیک را اضافه کنید. بگذارید حدود 20 دقیقه این سه ماده با یکدیگر به دمای جوش برسند و با هم ترکیب شوند. پس از خنک شدن، دهان خود را با آن شستشو دهید.

دهانشویه گیاهی نعناع یک ضد التهاب طبیعی است که باعث می‌شود بعد از غذا و همچنین برای خنثی کردن باکتری‌های غذاهای اسیدی موثر باشد. علاوه بر آن، به تازگی و حس خوب در تنفس نیز کمک می‌کنند.

چگونه دهانشویه گیاهی نعنا سلامت بهداشت دهان و دندان را بهبود می‌بخشد

مزایای زیادی برای این ترکیب وجود دارد که در ادامه می‌بینید.

مصرف این دهانشویه خیلی سریع نفس را تازه می‌کند

رشد باکتری‌ها را در دهان مهار می‌کند

  • به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند
  • خواص ضد التهابی دارد و لثه‌ها را سالم نگه می‌دارد.
  • به طور طبیعی دندان‌ها را سفید می‌کند.

خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی طبیعی آن به مهار رشد باکتری ها در دهان کمک می کند و از بروز عفونت‌ها جلوگیری می‌کند.

به طور کلی نعناع  ترکیب موثر و شناخته شده‌ای در بهبود بهداشت دهان و دندان می‌باشد. معمولاً نعناع با نفس تازه همراه است، اما فواید دیگری مانند لثه سالم و دندان روشن را به همراه دارد. همچنین نعناع حاوی خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است که بهداشت دهان را تامین کرده و بوی خوشایند دهان و تنفس را به ارمغان می‌آورد.

دهانشویه گیاهی نعنا

دهانشویه گیاهی روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی دیگر از دهانشویه‌های گیاهی است که در بهداشت دهان و دندان به شما کمک می‌کند.کشتن باکتری‌های مضر در دهان یکی از خاصیت‌های اصلی روغن نارگیل است. دهان حاوی صدها باکتری است که برخی از آن‌ها مضر بوده و ممکن است منجر به پوسیدگی دندان، بوی بد دهان و بیماری لثه شود. روغن نارگیل در کاهش بوی بد دهان، جلوگیری از ایجاد حفره در دندان‌ها، و سفیدی آن‌ها نقش بسزایی دارد. افرادی که برای نگه داشتن روغن نارگیل در دهان خود برای مدت طولانی مشکل دارند، می‌توانند با 5 یا 10 دقیقه شروع کنند و به آرامی مدت زمان آن را افزایش دهند.

دهانشویه گیاهی روغن نارگیل

سخن پایانی

ما در داروخانه آنلاین نسخه اول با ارائه مطالب علمی و کامل پیرامون هر محصول و دادن مشاوره‌های تخصصی به مصرف کنندگان، به عموم بازدید کنندگان در رسیدن به هدف و نیازشان و انتخاب آگاهانه سلامتی یاری می‌رسانیم.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید