برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

انواع عفونت‌های قارچی پوست و گزینه‌های درمان

عفونت‌های قارچی بخشی از مهمترین و رایج ترین بیماری‌های پوست از سنین کودکی تا بزرگسالان را شامل می‌شوند. برخی از این عفونت‌ها علائم بسیار آزار دهنده‌ای دارند ولی برخی دیگر کمتر مخرب و آسیب رسان می‌باشند. در این مطلب درباره نحوه بروز این عفونت‌ها، علائم و نقاط رایج بدن که بیشتر درگیر می‌شوند، تصاویر مرتبط و نکاتی در جهت شناخت، پیشگیری و درمان آن‌ها آمده است. با انتخاب آگاهانه محصولات بهداشتی و مراقبتی می‌توانید از شر بسیاری از این عفونت‌های آزار دهنده در امان باشید.

اگرچه میلیون‌ها گونه قارچ وجود دارد، اما فقط حدود 300 منبع معتبر از آن‌ها می‌تواند در انسان باعث عفونت شود. انواع مختلفی از عفونت‌های قارچی وجود دارد که می‌توانند پوست شما را تحت تأثیر قرار دهند.

در این مقاله، ما برخی از رایج ترین عفونت‌های قارچی پوست و راه‌های درمان و پیشگیری از آن‌ها را با هم بررسی خواهیم کرد.

عفونت قارچی پوست چیست؟

قارچ‌ها در همه جا زندگی می‌کنند. آن‌ها را می‌توان در گیاهان، خاک و حتی روی پوست شما یافت. این موجودات میکروسکوپی روی پوست شما معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کنند، مگر این‌که سریعتر از حالت طبیعی تکثیر شوند یا از طریق بریدگی یا ضایعه به پوست شما نفوذ کنند.

از آنجا که قارچ‌ها در محیط‌های گرم و مرطوب رشد می‌کنند، عفونت‌های قارچی پوست اغلب می‌توانند در مناطق عرق کرده یا مرطوب ایجاد شوند که جریان هوای چندانی ندارند. برخی از نمونه‌ها شامل پا، کشاله ران و چین‌های پوست است.

اغلب، این عفونت‌ها به عنوان یک بثورات پوسته پوسته یا تغییر رنگ پوست ظاهر می‌شود که اغلب خارش دارد.

برخی از عفونت‌های قارچی پوست بسیار شایع هستند. اگرچه عفونت می‌تواند آزاردهنده و ناراحت کننده باشد، اما معمولاً جدی نیست.

عفونت‌های قارچی پوست اغلب از طریق تماس مستقیم منتقل می‌شوند. این می‌تواند شامل تماس با قارچ‌ها روی لباس یا وسایل دیگر، یا روی یک شخص یا حیوان باشد.

تصویر قارچ پوستی

شایع‌ترین عفونت‌های قارچی پوست کدامند؟

بسیاری از عفونت‌های قارچی رایج می‌توانند پوست را تحت تأثیر قرار دهند. علاوه بر پوست، یکی دیگر از مناطق مشترک عفونت‌های قارچی، غشاهای مخاطی است. برخی از این موارد عفونت قارچی واژن و برفک دهان است. در زیر، برخی از رایج ترین انواع عفونت‌های قارچی که می‌توانند بر پوست تأثیر بگذارند را بررسی می‌کنیم.

کرم حلقوی بدن (tinea corporis)

برخلاف نامش، کرم حلقوی ناشی از قارچ است نه کرم. معمولاً در ناحیه تنه و اندام رخ می‌دهد. کرم حلقوی در نواحی دیگر بدن می‌تواند نام‌های متفاوتی داشته باشد، مانند خارش پای ورزشکار

علامت اصلی کرم حلقوی، بثورات حلقه‌ای شکل با لبه‌های کمی برجسته است. پوست داخل این بثورات دایره‌ای معمولاً سالم به نظر می‌رسد. بثورات می‌تواند گسترش یابد و اغلب خارش دارد.

کرم حلقوی یک عفونت قارچی شایع پوست است و بسیار مسری است. اما جدی نیست و معمولاً می‌توان با کرم ضد قارچ درمان کرد.

عفونت قارچی پوستی

پای ورزشکار (tinea pedis)

پای ورزشکار یک عفونت قارچی است که روی پوست پای شما، اغلب بین انگشتان پا تأثیر می‌گذارد.

علائم معمولی پای ورزشکاران عبارتند از:

خارش یا احساس سوزش و سوزش بین انگشتان پا یا کف پا

پوستی که قرمز، پوسته پوسته، خشک یا پوسته پوسته به نظر می‌رسد.

پوست ترک خورده یا تاول زده

در برخی موارد، عفونت می‌تواند به مناطق دیگر بدن شما نیز سرایت کند. نمونه‌ها شامل ناخن، کشاله ران یا دستان شما (tinea manuum)

است.

پای ورزشکار (tinea pedis)

خارش ناگهانی (tinea cruris)

خارش جوک یک عفونت قارچی پوست است که در ناحیه کشاله ران و ران رخ می‌دهد. بیشتر در مردان و پسران نوجوان شایع است. علامت اصلی یک بثورات قرمز خارش دار است که معمولاً در ناحیه کشاله ران یا در ناحیه فوقانی داخلی ران شروع می‌شود. بثورات ممکن است بعد از ورزش یا سایر فعالیت‌های بدنی بدتر شود و به باسن و شکم گسترش یابد.

پوست آسیب دیده نیز ممکن است پوسته پوسته یا ترک خورده به نظر برسد. مرز خارجی بثورات می‌تواند کمی برجسته و تیره تر باشد.

خارش ژوک یا ناگهانی

کرم حلقوی پوست سر (tinea capitis)

این عفونت قارچی روی پوست سر و ساقه موهای مرتبط با آن تاثیر می‌گذارد. این بیماری در کودکان خردسال شایع است و باید با داروهای خوراکی تجویز شده و همچنین شامپوهای ضد قارچ درمان شود. علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

لکه‌های طاسی موضعی که ممکن است پوسته پوسته یا قرمز به نظر برسند.

پوسته پوسته شدن و با خارش همراه است.

حساسیت یا درد مرتبط با لکه‌ها

Tinea versicolor

Tinea versicolor ، که گاهی اوقاتpityriasis versicolor نیز نامیده می شود

یک عفونت قارچی/ مخمری پوستی است که باعث ایجاد لکه‌های بی رنگ بیضی شکل روی پوست می‌شود. علت آن رشد بیش از حد یک نوع خاص قارچ به نام مالاسزیا است که به طور طبیعی در پوست حدود 90 درصد از بزرگسالان وجود دارد.

این لکه‌های رنگی پوست اغلب در پشت، قفسه سینه و بالای بازوها ایجاد می‌شود. آن‌ها ممکن است روشن‌تر یا تیره‌تر از بقیه پوست شما باشند و می‌توانند قرمز، صورتی، برنزه یا قهوه‌ای باشند. این تکه‌ها می‌توانند خارش دار یا پوسته پوسته شوند.

در تابستان یا در مناطقی با آب و هوای گرم و مرطوب بیشتر محتمل است. گاهی اوقات این بیماری می‌تواند پس از درمان عود کند.

 کرم حلقوی پوست سر

کاندیدیازیس پوستی

این یک عفونت پوستی است که توسط قارچ‌های کاندیدا ایجاد می‌شود. این نوع قارچ‌ها به طور طبیعی در بدن ما و درون آن وجود دارند. هنگامی که بیش از حد رشد می‌کند، عفونت می‌تواند رخ دهد.

عفونت‌های پوستی کاندیدا در نواحی گرم، مرطوب و تهویه ضعیف رخ می‌دهد. برخی از نمونه‌های مناطق معمولی که می‌توانند تحت تأثیر قرار گیرند شامل زیر سینه‌ها و چین‌های باسن است، مانند بثورات پوشک.

علائم عفونت کاندیدا روی پوست می‌تواند شامل موارد زیر باشد::

بثورات قرمز

خارش

جوش‌های قرمز کوچک

 کاندیدیازیس پوستی

Onychomycosis (tinea unguium)

یک عفونت قارچی ناخن شما است. این می‌تواند ناخن‌های دست یا پا را تحت تاثیر قرار دهد، اگرچه عفونت ناخن‌های پا بیشتر شایع است.

اگر ناخن‌های زیر دارید.

تغییر رنگ داده، معمولاً زرد، قهوه‌ای یا سفید است

شکننده یا به راحتی می‌شکنند

ضخیم شده

داروهای تجویزی اغلب برای درمان این نوع عفونت مورد نیاز است. در موارد شدید، پزشک ممکن است قسمتی یا تمام ناخن آسیب دیده را بردارد.

Onychomycosis-tinea-unguium

در این مقاله با انواع بیماری‌های قارچی آشنا شدید. این مشکلات پوستی که بر اثر تجمع و وجود قارچ‌ها روی قسمتی از بدن رخ می‌دهد. به سادگی با تمیز نگه داشتن تمام قسمت‌های بدن و استفاده از مرطوب کننده‌های مناسب،‌قابل پیشگیری هستند. گاهی استفاده منظم از یک شوینده صحیح، مرطوب کننده و آبرسان مناسب،‌ مانع از خشکی، آلودگی و حتی تجمع میکروب‌ها و قارچ بر روی سطح پوست می‌شود.

سخن پایانی

ما در داروخانه آنلاین نسخه اول با عرضه انواع محصولات پاک کننده و پاک سازی کننده پوست و همچنین فرآورده‌های مرطوب کننده و آبرسان و محصولات مراقبتی ورزشکاران، آقایان و کودکان، به شما در پاکیزه نگه داشتن همه نقاط بدن و جلوگیری از انواع مشکلات و بیماری های پوستی کمک می‌کنیم.

همچنین با ارائه اطلاعات علمی و جامع و مشاوره‌های تخصصی انتخاب آگاهانه و متناسب با نیازتان را برایتان به ارمغان می‌آوریم.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید