برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

درباره اختلالات پوستی دائمی بیشتر بدانید

عوامل زیادی برای ایجاد اختلالات پوستی و بیماری‌های آن وجود دارد. عده‌ای قابل درمان، تعدادی قابل پیشگیری و مقداری نیز قابل برطرف کردن به صورت موقتی هستند. در این مقاله به انواع اختلالاتپوستی اشاره شده است. علل ایجاد، نشانه‌ها و راه‌های پیشگیری و درمان آن‌ها آمده است. با خواندن این مطلب به شما کمک شده تا با پیشگیری های ساده و شناخت علل به وجود آمدن تعدادی از این اختلالات، پوستی سالم و شاداب را تجربه کنید.
بیماری التهاب روده و پوست

برخی از بیماری‌های مزمن پوستی از بدو تولد وجود دارند، در حالی که برخی دیگر بعداً در زندگی ظاهر می‌شوند. علت این اختلالات همیشه مشخص نیست و درمان قطعی ندارند. درحالی که بسیاری از اختلالات پوستی دائمی دارای درمان‌های مفیدی هستند که دوره درمان طولانی مدتی دارند.

بعضی مواقع این مشکلات غیر قابل درمان بوده و علائم نیز می‌توانند در هر زمان دوباره ظاهر گردند.

در این مقاله به اختلالات دائمی پوست و علائم و ویژگی‌های آن‌ها می‌پردازیم. با شناخت مشکل و علت ایجاد آن و نشانه‌های آن بهتر می‌توانید در درمان و رفع آن اقدام کنید.

اختلالات پوستی

نمونه‌هایی از بیماری‌های مزمن پوستی عبارتند از:

روزاسه که با برجستگی‌های کوچک، قرمز و چرکی صورت مشخص می‌شود.

پسوریازیس که باعث ایجاد لکه‌های پوسته پوسته، خارش و خشکی می‌گردد.

ویتیلیگو که همان ایجاد لکه‌های بزرگ و نامنظم در پوست است.

اختلالات پوستی در کودکان

اختلالات پوستی در کودکان شایع است. کودکان می‌توانند بسیاری از بیماری‌های پوستی مشابه بزرگسالان را تجربه کنند. نوزادان و کودکان نوپا نیز در معرض مشکلات پوستی مربوط به پوشک هستند. از آنجایی که کودکان بیشتر در معرض سایر کودکان و میکروب‌ها قرار دارند، ممکن است دچار اختلالاتی شوند که بندرت در بزرگسالان اتفاق می‌افتد. بسیاری از مشکلات پوستی در دوران کودکی با افزایش سن از بین می‌رود، اما کودکان همچنین می‌توانند اختلالات پوستی دائمی را به ارث ببرند. در بیشتر موارد، پزشکان می‌توانند اختلالات پوستی دوران کودکی را با کرم‌های موضعی، لوسیون‌های دارویی یا داروهای خاص آن درمان کنند.

بیماری های پوستی کودکان

اختلالات شایع پوستی در دوران کودکی عبارتند از:

اگزما

بثورات پوشک

درماتیت سبورئیک

آبله مرغان

سرخک

زگیل

آکنه

بیماری پنجم کندوها

درماتوفیتوز

بثورات ناشی از عفونت‌های باکتریایی یا قارچی

بثورات ناشی از واکنش‌های آلرژیک

علائم اختلالات پوستی دارای طیف وسیعی است. علائم روی پوست شما که به دلیل مشکلات رایج ظاهر می‌شوند، همیشه نتیجه یک اختلال پوستی نیستند. چنین علائمی می‌توانند شامل تاول از کفش‌های جدید یا کندن شلوارهای تنگ نیز باشد.

با این حال، مشکلات پوستی که هیچ دلیل واضحی ندارند، ممکن است نشان دهنده وجود یک بیماری پوستی واقعی باشد که نیاز به درمان دارد.

انواع اختلالات پوستی کودک

بی نظمی‌های پوستی که به طور معمول علائم اختلال پوستی هستند عبارتند از:

برجستگی‌هایی که قرمز یا سفید هستند

بثورات پوستی، که ممکن است دردناک یا خارش دار باشد

پوسته پوسته یا خشن شدن پوست

لایه برداری پوست

زخم یا ضایعات باز

پوست خشک و ترک خورده

لکه‌های تغییر رنگ داده پوست

برجستگی‌های گوشتی

زگیل یا سایر رشد‌های پوستی

تغییر در رنگ یا اندازه خال

از بین رفتن رنگدانه‌های پوست

گرگرفتگی بیش از حد

در صورتی مشاهده یک یا چند مورد از این علائم، سریعا اقدام به رفع و درمان آن‌ها کنید. زیرا ممکن است تشدید شده و مشکلات حادتری را ایجاد کند.

علائم اختلالات پوستی

دلایل اختلالات پوستی

دلایل شایعی وجود دارند که منجر به اختلالاتی در پوست شما می‌شوند. دلایل رایج اختلالات پوستی را در زیر می‌بینید.

باکتری‌های محبوس در منافذ پوست و فولیکول‌های مو

باکتری‌های محبوس در منافذ پوست با تجمع چربی و آلودگی‌های پوست منجر به ایجاد جوش‌های مختلف و آکنه می‌شوند.

 قارچ، انگل یا میکروارگانیسم‌هایی که روی پوست زندگی می‌کنند

انواع مختلفی از این نوع میکروارگانیسم وجود دارند که مشکلات قارچی متعددی از جمله تغییر رنگ پوست، لکه‌ها و حتی دانه‌های رنگی ایجاد می‌کنند که با داروهای ضد قارچ تا حدودی قابل درمان هستند.

ویروس‌ها

از شایعترین مشکلات پوستی که از ویروس‌ها ایجاد می‌شوند می‌توان به تبخال و ابله مرغان اشاره کرد. بسیاری اختلالات پوستی دیگری نیز وجود دارند که امروزه به سادگی با داروهای مختلف قابل رفع کردن هستند.

 یک سیستم ایمنی ضعیف در تماس با مواد حساسیت زا

شاید آلرژی‌های مختلف را دیده‌باشید که در اطراف شما وجود دارند. این حساسیت‌ها که منشا وراثتی دارند، گاهی علائمی نظیر سرفه، آبریزش، تنگی نفس و … و گاهی علائم ظاهری و بر روی سطح پوست نشان می‌دهند. پیشگیری بهترین درمان برای این نوع اختلالات محسوب می‌شود. اما امروزه با پیشرفت علم، داروها و درمان‌های مختلفی برای آن‌ها آمده است.

تحریک کننده‌ها یا پوست آلوده شخص دیگری

شاید بتوان تعدادی از اختلالات پوستی را که از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند مانند قارچ‌ها و یا ویروس‌ها را در این دسته دید. ولی گاهی آلودگی‌هایی هستند که به سادگی قابل سرایت به دیگران بوده و منشا بسیاری از بیماری‌های پوستی هستند.

عوامل ژنتیکی

بسیاری از آلرژی‌ها، اگزما و یا بثورات پوستی هستند که منشا ژنتیکی دارند. درمان هایی وجود دارند که به رفع آن‌ها کمک می‌کند ولی برخی مانند کچلی درمان قطعی و دائمی ندارند.

 بیماری‌هایی که بر تیروئید، سیستم ایمنی بدن، کلیه‌ها و سایر سیستم‌های بدن تأثیر می‌گذارند

بسیاری از شرایط سلامتی و عوامل زندگی نیز می‌توانند منجر به ایجاد برخی از اختلالات پوستی شوند. یکی از مهمترین عواملی که روزانه با آن سر و کار داشته و بدون مراقبت کافی از آن عبور می‌کنیم، نور خورشید و آفتاب بوده که آسیب‌های زیادی را به پوست می‌زند.

اما برخی از بیماری‌های پوستی نیز هستند که دلیل مشخصی ندارند مانند بیماری التهابی روده و…

بیماری التهابی روده

بیماری التهابی روده اصطلاحی برای گروهی از اختلالات روده است که باعث التهاب طولانی مدت دستگاه گوارش می‌شود. این اختلالات مربوط به روده اغلب مشکلات پوستی ایجاد می‌کنند. داروهایی که برای درمان این بیماری‌ها استفاده می‌شوند می‌توانند باعث بروز برخی بیماری‌های پوستی شوند، مانند برچسب‌های پوستی، شکاف مقعدی، استوماتیت، واسکولیت ویتیلیگو و اگزمای آلرژیک

 

واسکولیت ناشی از بیماری التهابی روده

 دیابت

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت در برخی موارد به دلیل وضعیت خود دچار مشکل پوستی می‌شوند. برخی از این اختلالات پوستی فقط مربوط به مبتلایان به دیابت هستند. موارد دیگر بیشتر در افراد دیابتی اتفاق می‌افتد زیرا این بیماری خطر ابتلا به عفونت و مشکلات گردش خون را افزایش می‌دهد. بیماری‌های پوستی مرتبط با دیابت مثل عفونت‌های باکتریایی مانند جوش، استایز و فولیکولیت، عفونت‌های قارچی مانند عفونت‌های پای ورزشکار، کرم حلقوی و مخمر تاول‌های دیابتی درموپاتی، دیابتی اسکلروز دیجیتال

دیابت و بیماری های پوستی

لوپوس

لوپوس نوعی بیماری التهابی مزمن است که می‌تواند به پوست، مفاصل یا اندام‌های داخل بدن آسیب برساند. برخی مشکلات شایع پوستی که از لوپوس رخ می‌دهد نظیر ضایعات گرد روی صورت و سر، ضایعات ضخیم ، قرمز ، فلس دار، ضایعات قرمز و حلقه‌ای در قسمت‌هایی از بدن که در معرض نور خورشید هستند، بثورات صاف در صورت و بدن که مانند آفتاب سوختگی به نظر می‌رسد، لکه‌های قرمز، بنفش یا سیاه روی انگشتان دست و پا، زخم در داخل دهان و بینی و لکه‌های قرمز کوچک روی پاها

لوپوس

 بارداری

بارداری باعث تغییرات قابل توجهی در سطح هورمون‌ها می‌شود که ممکن است منجر به مشکلات پوستی شود. مشکلات پوستی موجود ممکن است در دوران بارداری تغییر کند یا بدتر شود. بیشتر بیماری‌های پوستی که در دوران بارداری بوجود می‌آیند پس از تولد کودک از بین می‌روند. برخی دیگر در دوران بارداری نیاز به مراقبت پزشکی دارند.

تعدادی از بیماری‌های شایع پوستی که ناشی از بارداری هستند را در ادامه می‌بینید.

علائم کشش ملاسما پمفیگوئید، پاپول‌ها و پلاک‌های کهیر خارش دار و اگزما

پلاک کهیر خارش دار ناشی بارداری

فشار و استرس

این دو عامل می‌تواند باعث عدم تعادل هورمونی شود که ممکن است باعث تحریک یا تشدید اختلالات پوستی شود. از جمله مشکلات پوستی مربوط به استرس می‌توان به اگزما، پسوریازیس، آکنه، آکنه روزاسه، ایکتیوز ویتیلیگو کندوها، درماتیت سبورئیک و آلوپسی آره آتا اشاره کرد.

درماتیت سبورئیک

 آفتاب

نور خورشید می‌تواند بسیاری از اختلالات پوستی مختلف را ایجاد کند. برخی از آن‌ها شایع و بی ضرر هستند، در حالی که برخی دیگر نادر یا تهدید کننده زندگی هستند. دانستن این مطلب که آفتاب باعث ایجاد یا بدتر شدن اختلال پوستی شما می‌شود، کمک بزرگی برای درمان صحیح آن می‌باشد.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید ممکن است باعث ایجاد یا تشدید شرایط زیر شود.

خال، چین و چروک، آفتاب سوختگی، کراتوز اکتینیک، سرطان‌های پوستی از جمله کارسینوم سلول بازال، کارسینوم سلول سنگفرشی و ملانوم حساسیت به نور

کارسینوم سلول سنگفرشی

درمان اختلالات پوستی

بسیاری از اختلالات پوستی قابل درمان هستند. روش‌های معمول درمان بیماری‌های پوستی عبارتند ازآنتی هیستامین‌ها، کرم‌ها و پمادهای دارویی، آنتی بیوتیک‌ها، تزریق ویتامین یا استروئید، لیزر درمانی و داروهای تجویزی هدفمند

همه اختلالات پوستی به درمان پاسخ نمی‌دهند. برخی از شرایط بدون درمان از بین می‌روند. افرادی که بیماری پوستی دائمی دارند، اغلب دوره‌هایی از علائم شدید را پشت سر می‌گذارند. بعضی اوقات افراد می‌توانند شرایط صعب العلاج را منجر به بهبودی کنند. با این حال، بیشتر بیماری‌های پوستی به دلیل عوامل خاصی مانند استرس یا بیماری دوباره ظاهر می‌شوند.

شما اغلب می‌توانید اختلالات پوستی موقت و آرایشی را با موارد زیر درمان کنید:

آرایش دارویی

محصولات مراقبت از پوست بدون نسخه

اقدامات بهداشتی خوب

تنظیمات سبک زندگی کوچک مانند ایجاد برخی تغییرات غذایی

جلوگیری از اختلالات پوستی

برخی از اختلالات پوستی قابل پیشگیری نیستند، از جمله شرایط ژنتیکی و برخی از مشکلات پوستی به دلیل بیماری‌های دیگر می‌باشند. با این حال، جلوگیری از برخی اختلالات پوستی امکان پذیر است.

درمان اختلالات پوستی

برای جلوگیری از اختلالات پوستی عفونی کافی است این نکات را رعایت کنید.:

دستان خود را مرتبا با صابون و آب گرم بشویید

از به اشتراک گذاشتن ظروف غذا و نوشیدن لیوان با افراد دیگر خودداری کنید

از تماس مستقیم با پوست سایر افرادی که دچار عفونت هستند خودداری کنید

قبل از استفاده از وسایل موجود در فضاهای عمومی نظیر وسایل بدنسازی، آن‌ها را تمیز کنید

وسایل شخصی، مانند پتو، برس مو، یا مایو را به اشتراک نگذارید

حداقل در شبانه روز هفت ساعت بخوابید

نوشیدن مقدار زیادی آب

از استرس جسمی یا عاطفی بیش از حد خودداری کنید

رژیم غذایی مغذی داشته باشید

برای بیماری‌های پوستی عفونی مانند آبله مرغان واکسینه شوید

اختلالات پوستی غیر عفونی  مانند آکنه و درماتیت آتوپیک نیز بعضی اوقات قابل پیشگیری است. ولی تکنیک‌های پیشگیری متفاوتی دارند.

پوست سالم و زیبا

سخن پایانی

بهتر است با مراجعه به وب سایت داروخانه آنلاین نسخه اول و بهره‌مندی از مطالب آموزنده و علمی آن در پیشگیری و درمان بیماری‌ها و اختلالات پوستی، مراقب سلامتی و زیبایی خود باشید. رسالت تیم نسخه اول ارائه مطالب علمی برای هر محصول و مشکل و پاسخ به سوالات شماست تا برای یک انتخاب صحیح و آگاهانه آمادگی لازم را پیدا کنید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید