برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

نیش پشه، علائم و درمان

در فصل تابستان، گشت و گذار در طبیعت و رفتن به فضای باز، پر طرفدار و دلخواه افراد می‌باشد. ولی نیش حشراتی مانند پشه، که در مزارع برنج زندگی می‌کنند، بسیار آزار دهنده و دردناک شده و گاهی لذت تفریح شما را به رنج مبدل می‌کنند. در این مقاله به بررسی نیش پشه، علائم و درمان آن پرداخته شده است. درمان‌های اورژانسی، علائم فوری، راه‌های پیشگیری و درمان‌های فوری خانگی که می‌توان برای بهبود خارش، سوزش و التهابات پس از گزیدگی به کار می‌رود بیان شده و به محصولات موثر در درمان آن اشاره شده است. با مطالعه این مقاله میتوانید رنج خود را کاهش داده و به طور چشمگیری مانع از بروز علائم آن شوید.
درمان خارش نیش پشه

یکی از رایج‌ترین حشره‌ای که در همه جا وجود دارد و همه را در معرض گزیدگی و آسیب‌های آن قرار می‌دهد، پشه است.

پشه ها ممکن است کوچک باشند و طول عمر کوتاهی داشته باشند، اما می‌توانند زندگی انسان‌ها را خراب کنند. پشه‌ها از نیش خارش دار گرفته تا بیماری‌هایی که می‌توانند ناقل باشند، اغلب آزاردهنده و گاهی کشنده هستند.

پشه‌ها از خانواده مگس‌ها هستند. آن‌ها به اندازه‌ای بزرگ هستند که اکثر مردم به راحتی می‌توانند آن‌ها را با چشم غیر مسلح ببینند.

نیش پشه

نیش پشه چیست؟

پشه‌ها در علف‌ها و بوته‌هایی که نزدیک به مناطق زندگی انسان هستند زندگی می‌کنند. محل پرورش مورد علاقه آن‌ها آب ایستاده است. آن‌ها در حمام‌های غفلت‌شده پرندگان، گرفتگی ناودان‌های باران، زه‌کشی‌های طوفان، استخرها، برکه‌ها، و دیگر آب‌هایی که جریان ندارند، جمع می‌شوند.

وقتی آن‌ها شما را گاز می‌گیرند، معمولاً یک جوش خارش دار پشت سر باقی می‌گذارد. آن‌ها همچنین می‌توانند بیماری‌ها را بین حیوانات و انسان‌ها و همچنین از فردی به فرد دیگر گسترش دهند.

علائم نیش پشه تقریباً بلافاصله پس از نیش زدن پشه، ممکن است متوجه تشکیل یک برآمدگی گرد و پف کرده شوید. در برخی موارد، ممکن است یک نقطه کوچک در مرکز آن مشاهده کنید. برجستگی به زودی قرمز و سفت می‌شود و مقدار کمی تورم دارد. گاهی چندین علائم را یک جا احساس می‌کنید.

اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است، ممکن است واکنش شدیدتری مانند کهیر، تورم و قرمزی بزرگ یا تورم غدد لنفاوی را تجربه کنید. کودکان اغلب نسبت به بزرگسالان واکنش شدیدتری نشان می‌دهند.

 نیش پشه چگونه است؟

بثورات ناشی از نیش پشه چه حسی دارد؟ هنگامی که پشه پوست شما را سوراخ می‌کند، ممکن است احساس سوزش کنید. پس از آن، آزاردهنده ترین علامت نیش پشه، خارش است.

اغلب اوقات، واکنش‌ها به نیش پشه بسیار خفیف است و در عرض چند روز از بین می‌رود. آن‌ها می‌توانند برای کودکان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند آزاردهنده‌تر باشند. در موارد نادر، ممکن است واکنش آلرژیک شدیدتری را تجربه کنید که باعث بدن درد، سردرد و تب می‌شود.

 چرا نیش پشه خارش دارد؟

پشه‌های نر انسان را نیش نمی‌زنند، اما ماده‌ها این کار را می‌کنند. در حالی که هر دوی آن‌ها از شهد گیاهی و آب تغذیه می‌کنند، ماده‌ها نیز برای تولید مثل به خون در رژیم غذایی خود نیاز دارند. پشه‌های ماده دارای قطعات دهانی لوله‌ای شکل هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد پوست شما را سوراخ کرده و از خون شما تغذیه کنند.

وقتی شما را گاز می›گیرند، در حالی که خون شما را سیفون می‌کنند، بزاق را به بدن شما تزریق می‌کنند. بزاق آن‌ها حاوی پروتئین‌هایی است که اکثر افراد به آن حساسیت دارند. سیستم ایمنی بدن شما وارد عمل می‌شود و باعث ایجاد برآمدگی قرمز رنگ و همراه با خارش نیش پشه می‌شود.

پشه‌ها قربانیان انسانی خود را بر اساس بوی دی اکسید کربن و سایر مواد شیمیایی موجود در عرق شما انتخاب می‌کنند.

چونه پشه نیش می‌رند

 چگونه باید نیش پشه را درمان کنیم؟

برای درمان نیش پشه، آن‌ها را با صابون و آب گرم بشویید. همچنین می‌توانید از مسکن‌های بدون نسخه، آنتی هیستامین‌ها یا داروهای ضد خارش موضعی برای کنترل درد و خارش استفاده کنید.

استفاده از کیسه یخ روی پوست نیز می‌تواند خارش را تسکین دهد. اگر کودکی دارید که پشه خارش‌دار دارد، حتما ناخن‌هایش را کوتاه نگه دارد و به او یادآوری کنید که نخراشد.

به ندرت پیش می‌آید که کسی واکنش آلرژیک شدید به نیش پشه داشته باشد. اگر بعد از گاز گرفتن دچار بدن درد، سردرد یا تب شدید، با پزشک خود صحبت کنید. این‌ها ممکن است علائم یک واکنش شدید یا بیماری‌های منتقله از طریق پشه باشد.

 پشه‌ها ناقل چه بیماری‌هایی هستند؟

پشه‌ها می توانند ویروس‌ها، باکتری‌ها و انگل‌ها را در بزاق خود حمل کنند. هنگامی که آن‌ها شما را گاز می‌گیرند، می‌توانند آن عوامل بیماری زا را به بدن شما منتقل کنند و باعث بیماری شدید و حتی تهدید کننده زندگی شوند.

به عنوان مثال، پشه‌ها ناقلین شناخته شده‌ای هستند برای بیمار‌ی‌های:

مالاریا

ویروس نیل غربی

تب دنگی

تب زرد

چندین ویروس که باعث انسفالیت می‌شوند

مالاریا در برخی از نقاط جهان رایج است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیش از 241 میلیون مورد مالاریا در سال 2020 گزارش شده است در حالی که این رقم در سال 2019 به 227 میلیون نفر رسیده است و پشه‌ها بیشتر آن‌ها را منتقل کرده‌اند. این باعث می‌شود پشه‌ها به یکی از کشنده‌ترین حیوانات روی زمین تبدیل شوند.

برخی از بیماری‌ها از طریق نیش پشه قابل انتقال نیستند. به عنوان مثال، شما در معرض خطر ابتلا به HIV یا هپاتیت در اثر نیش پشه نیستید.

خاراندن نیش حشره

 پیشگیری از نیش پشه

شما نمی‌توانید به طور کامل از نیش پشه جلوگیری کنید، اما می‌توانید شانس گزش خود را کاهش دهید.

پشه‌ها در آب تکثیر می‌شوند، بنابراین سعی کنید از آب ایستاده در نزدیکی خانه خودداری کنید. هر چیزی را که آب راکد نگه می‌دارد خالی کنید. هفته‌ای یک بار آب حمام پرندگان خود را عوض کنید و استخرهای شنای کودکان را در زمانی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید خالی کنید.

همچنین مهم است که چمن و پوشش گیاهی نزدیک خانه خود را به خوبی مرتب کنید. برای جلوگیری از ورود پشه‌ها، صفحه نمایش‌هایی را در پنجره‌های خود نصب کنید و هنگامی که در مناطق جنگلی یا چمنزار بیرون هستید، آستین بلند و شلوار بپوشید و از دافع حشرات استفاده کنید.

گزش حشرات: نحوه شناسایی و درمان

گزش حشرات می‌تواند باعث خارش شود، به خصوص زمانی که چندین بار پشت سر هم توسط یک نوع حشره گزیده می‌شوید. برخی از حشرات، مانند حشرات پرنده، ممکن است یک بار گاز بگیرند و سپس به قربانی بعدی خود بروند.

با این حال، حشرات دیگر ممکن است چندین نیش را به طور همزمان از بین ببرند و اگر در سمت دیگر این حمله باشید، ممکن است دسته‌ای از نیش‌ها در یک خط ظاهر شوند.

چه نوع حشرات باعث این نوع نیش‌ها می‌شوند؟

در اینجا نگاهی به حشرات مختلفی که چندین گزش را پشت سر هم می‌گذارند، و همچنین نحوه درمان این گزش‌ها را مشاهده می‌کنید.

گزش حشرات که در یک خط ظاهر می‌شود حشرات مختلف می‌توانند انواع مختلفی از گزش‌ها را از خود به جای بگذارند، از جمله مواردی که در یک خط ظاهر می‌شوند.

اگر متوجه گزش‌های متعدد پشت سر هم شدید، چند مقصر احتمالی وجود دارد:

کک‌ها

کک‌ها می‌توانند چندین بار گاز بگیرند و دسته‌هایی از برآمدگی‌های ریز قرمز را پشت سر هم بگذارند. گزش کک اغلب در قسمت پایین بدن مانند ساق پا، مچ پا و پا وجود دارد. علائم شامل برجستگی‌ها یا جوش‌های قرمز کوچک و خارش شدید است.

 ساس

گزش ساس قرمز است و به صورت خطی از برآمدگی‌های صاف یا برجسته ظاهر می‌شود. علائم شامل خارش، قرمزی و تورم است.

 شپش

شپش سر می‌تواند باعث ایجاد یک ردیف برآمدگی‌های ریز قرمز رنگ در اطراف سر یا گردن شود. شپش همچنین می‌تواند یک خط برآمدگی در نزدیکی موهای ناحیه تناسلی، موهای اطراف زیر بغل یا ابروها ایجاد کند. علائم شامل خارش شدید است که در شب بدتر می‌شود و ظاهر شدن تخم مرغ‌های سفید ریز در مو. علائم می‌تواند تا 2 تا 4 هفته پس از تماس ظاهر شود.

 مورچه‌های آتشین

یک مورچه آتشی می‌تواند چندین بار گاز بگیرد و باعث ایجاد برجستگی‌های قرمز رنگ یا توده‌هایی شود که به صورت خطی یا خوشه‌ای ظاهر می‌شوند. علائم شامل سوزش، خارش و تورم است.

 کنه‌ها (گال، چیگر، کنه پرندگان)

کنه‌ها موجودات حشره مانندی هستند که می‌توانند نیش بزنند و باعث تحریک پوست در انسان شوند. گزش‌ها جوش‌های جوش مانند هستند که به صورت خوشه‌ای یا به صورت خطوط برجسته روی پوست ظاهر می‌شوند. علائم عبارتند از خارش شدید که در شب بدتر می‌شود، قرمزی و گزگز و تورم در اطراف محل گزش.

درمان گزش حشرات که در یک خط ظاهر می‌شود نیش حشرات می‌تواند باعث درد، قرمزی و خارش شدید شود، بنابراین باید فوراً برای تسکین ناراحتی و جلوگیری از گزش‌های بعدی اقدام کنید.

اگر در خانه خود مشکوک به هجوم ساس یا کک هستید، با یک شرکت کنترل آفات تماس بگیرید تا حشرات را پیدا کرده و از بین ببرید. شما همچنین می‌توانید با درمان کک روی حیوانات خانگی خود از هجوم جلوگیری کنید.

اگرچه آزاردهنده است، اما بیشتر نیش حشرات جزئی هستند و با داروهای خانگی و داروهای بدون نسخه (OTC) قابل درمان هستند. از تورم و عفونت جلوگیری کنید برای گزش‌های خفیف، محل را با آب و صابون بشویید تا از عفونت جلوگیری کنید.

برای کاهش درد و تورم روی محل گزش کمپرس خنک قرار دهید.

اگر روی بازوها یا پاهای خود گاز گرفته‌اید، بالا نگه داشتن این قسمت از بدن نیز می‌تواند تورم را کاهش دهد.

تسکین درد و خارش سپس، کرم هیدروکورتیزون یا لوسیون کالامین را روی محل گزش بمالید تا خارش را آرام کند، یا یک آنتی هیستامین خوراکی OTC مصرف کنید.

اگر درد دارید، از مسکن‌های OTC مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید. این درمان را تا برطرف شدن علائم ادامه دهید. شپش و گال را با داروهای موضعی درمان کنید برای شپش اگر شپش دارید، برای از بین بردن شپش و تخم‌هایشان به یک شامپوی دارویی OTC نیاز دارید. اگر این درمان‌ها مؤثر نبودند، از پزشک خود بخواهید که برای درمان شپش نسخه‌ای تجویز کند.

توجه به این نکته مهم است که خارش شپش بلافاصله پس از درمان از بین نمی‌رود. همچنین، درمان اولیه ممکن است تخم شپش را از بین نبرد. ممکن است لازم باشد بعد از یک هفته، زمانی که تخم‌ها از تخم خارج شدند، ناحیه مورد نظر را مجدداً درمان کنید. برای گال درمان گال یک کرم موضعی ضد انگلی تجویزی است. کنه‌ها و تخم‌هایشان را می‌کشد. حتی پس از اینکه دارو باعث از بین رفتن کنه‌ها شد، خارش ممکن است تا چند هفته ادامه یابد.

برای جلوگیری از عفونت مجدد، تمام لباس‌ها، حوله‌ها و ملحفه‌های خود را با آب داغ بشویید تا کنه‌ها از بین بروند.

گال

نیش کنه گال چیزی نیست که باعث خارش شود. این آفات در زیر پوست فرو می‌روند و مدفوع خود را پشت سر می‌گذارند. سپس مدفوع باعث واکنش آلرژیک می‌شود که باعث خارش و تحریک می‌شود.

آیا باید به پزشک مراجعه کنم؟ واکنش آلرژیک شدید به نیش حشره یک اورژانس پزشکی است. در صورت بروز هر یک از علائم زیر فوراً به دنبال درمان پزشکی باشید:

مشکل در تنفس لب‌ها یا زبان متورم، ضربان قلب سریع، درد قفسه سینه، سردرد، استفراغ و سرگیجه. همچنین اگر قادر به تشخیص نیش حشره نیستید یا اگر نیش حشره بهبود نمی‌یابد یا از نظر ظاهری بدتر می‌شود، به پزشک مراجعه کنید.

اگر نیش خارش می‌کند، به خاطر داشته باشید که خاراندن می‌تواند پوست شما را بشکند و باعث نفوذ باکتری به سطح عمیق‌تر پوست شود. این می‌تواند منجر به عفونت باکتریایی پوست به نام سلولیت شود.

علائم عفونت عبارتند از:

افزایش قرمزی یا درد تاول زدن تب منتظر تب نباش! اگر مشکوک به عفونت باکتریایی پوست هستید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. آن‌ها می‌توانند با جستجوی رگه‌های قرمز رنگ دور از ناحیه تحریک شده به سمت سلولیت، تشخیص زودهنگام سلولیت را انجام دهند.

درمان گزش

چرا پشه نیش می‌زند و چگونه آن را متوقف کنیم؟

چرا نیش پشه خارش می‌کند؟

سالانه افراد زیادی توسط پشه گزیده می‌شوند، اما نیش می‌تواند تأثیر متفاوتی روی افراد بگذارد. هنگامی که پشه‌ها نیش می‌زنند، در حالی که مقداری از بزاق خود را تزریق می‌کنند، خون را خارج می‌کنند. بزاق آن‌ها حاوی ماده ضد انعقاد و پروتئین است.

پروتئین‌ها مواد خارجی هستند که سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کنند. برای مبارزه با آن‌ها، سیستم ایمنی بدن هیستامین آزاد می‌کند، ترکیبی که به گلبول‌های سفید خون کمک می‌کند تا به ناحیه آسیب دیده برسند. هیستامین عامل ایجاد خارش، التهاب و تورم است.

گاهی اوقات اگر فردی برای اولین بار گاز گرفته شود، پاسخی نخواهد داشت. این به این دلیل است که بدن آن‌ها پاسخی به مهاجم خارجی ارائه نکرده است و برخی افراد ممکن است اصلا متوجه نیش نشوند. دیگران ممکن است در طول زمان تحمل خود را ایجاد کنند.

وقتی نیش تحریک‌کننده ظاهر می‌شود، خوب است بدانید چه داروهایی برای کاهش خارش کار می‌کنند.

چرا نیش پشه‌ها بعد از خاراندن بیشتر خارش می‌کنند؟

هنگامی که نیش پشه را می‌خراشید، این امر باعث می‌شود پوست بیشتر ملتهب شود. از آنجایی که التهاب باعث خارش پوست شما می‌شود، می‌توانید وارد چرخه‌ای شوید که در آن خاراندن باعث احساس خارش بیشتر می‌شود. علاوه بر این، با ادامه خراشیدن، خطر شکستن پوست و ایجاد عفونت در شما وجود دارد که منجر به خارش بیشتر می‌شود.

برای تسکین فوری نیش پشه کارهای زیر را انجام دهید.

۱- محل را با الکل تمیز کنید اگر بلافاصله پس از نیش زدن پشه گزش گرفتید، به سرعت محل گزش را با الکل پاک کنید. مالش الکل هنگام خشک شدن اثر خنک کنندگی دارد که ممکن است خارش را تسکین دهد. از مصرف زیاد الکل خودداری کنید زیرا باعث تحریک پوست می‌شود.

۲- عسل را روی محل گزش بمالید عسل یک ماده ضد عفونی کننده و ضد باکتری است که خاصیت ترمیم زخم نیز دارد و التهاب را کاهش می‌دهد و همچنین می‌تواند به جلوگیری از عفونت کمک کند. با این حال آن را در بیرون از منزل نزنید، زیرا قند عسل می‌تواند پشه‌های بیشتری را جذب کند.

۳- حمام بلغور جو دوسر بگیرید. بلغور جو دوسر دارای خواص فعالی است که به تسکین نیش حشرات و واکنش‌های آلرژیک، آبله مرغان و خشکی پوست کمک می‌کند. می‌توانید بلغور جو دوسر را به حمام اضافه کنید یا آن را به عنوان ماسک روی نیش حشرات خود قرار دهید. با افزودن کمی آب به بلغور جو دوسر کلوئیدی خمیری درست کنید و روی ناحیه آسیب دیده بمالید. بعد از 15 دقیقه آن را با آب گرم بشویید. همچنین می‌توانید عسل را به خمیر خود اضافه کنید تا فواید بیشتری داشته باشید. بعد با یک کرم مرطوب کنید.

۴- از چای کیسه‌ای سرد استفاده کنید اثرات ضد تورم چای سبز و سیاه ممکن است فقط برای چشم‌های متورم مفید نباشد. اثرات ضد التهابی چای ممکن است به تورم کمک کند. یک کیسه چای سبز یا سیاه را خیس کنید و در یخچال بگذارید تا خنک شود. چای کیسه‌ای سرد را روی محل گزش قرار دهید تا خارش را کاهش دهید.

۵- مالش ریحان درست کنید. ریحان دارای ترکیبات شیمیایی است که می‌تواند خارش پوست را تسکین دهد. می‌توانید روغن ریحان را مانند لوسیون بمالید یا خودتان در خانه درست کنید. برای تهیه مالش خودتان، 2 فنجان آب و 1/2 اونس از برگ‌های خشک ریحان را بجوشانید. پس از سرد شدن مخلوط، یک دستمال را در قابلمه فرو کنید و روی ناحیه آسیب دیده بمالید. برای درمان فوری‌تر، برگ‌های تازه ریحان را خرد کرده و روی پوست خود بمالید.

۶- آنتی هیستامین‌های بدون نسخه مصرف کنید. آنتی هیستامین‌ها به کاهش تعداد هیستامین در بدن و کاهش التهاب کمک می‌کنند. این‌ها بدون نسخه در دسترس هستند و به خارش و تورم کمک می‌کنند. می‌توانید آن‌ها را به صورت خوراکی (بنادریل یا کلاریتین) مصرف کنید یا به صورت موضعی (لوسیون کالامین) روی ناحیه آسیب دیده استفاده کنید.

۷- از پمادهای حاوی لیدوکائین یا بنزوکائین استفاده کنید لیدوکائین و بنزوکائین عوامل بی حس کننده در کرم‌های بدون نسخه هستند. آن‌ها به طور موقت خارش و درد را تسکین می‌دهند. برای مزایای بیشتر، به دنبال کرم‌هایی باشید که حاوی منتول یا نعناع هستند.

۸- آلوئه ورا بمالید. نشان داده شده است که ژل آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی برای التیام زخم و تسکین عفونت است. احساس خنکی ژل نیز ممکن است هرگونه خارش را تسکین دهد. یک گیاه آلوئه ورا را در اطراف خانه نگه دارید. می‌توانید برگ‌ها را ببرید و ژل را مستقیماً بمالید.

۹- کرم کورتیکواستروئیدی ملایم پزشکان کرم‌های کورتیکواستروئیدی را برای خارش توصیه می‌کنند. این کرم‌ها برای کمک به التهاب برای تحریکات پوستی شناخته شده‌اند، اما از استفاده از آ‌ن‌ها بر روی زخم‌های باز یا روی صورت خودداری کنید. استفاده طولانی مدت همچنین می‌تواند عوارض جانبی مانند نازک شدن یا بدتر شدن پوست، رشد بیش از حد مو و آکنه ایجاد کند.

۱۰- سیر خرد شده را رقیق کنید برخی از کرم‌ها از عصاره سیر به دلیل التیام زخم و خاصیت ضد ویروسی آن استفاده می‌کنند. اما سیر را مستقیماً روی پوست خود نمالید. سیر خام می‌تواند تحریک و التهاب پوست را افزایش دهد. در عوض، سیر خرد شده را با روغن نارگیل رقیق کنید و آن را برای چند دقیقه روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

خارش نیش پشه

 با احتیاط از درمان خانگی زیر استفاده کنید

این درمان‌های خانگی می‌توانند تحریک پوست را افزایش دهند یا عوارض جانبی ناخواسته‌ای مانند آکنه، سوزش، خشکی پوست و غیره ایجاد کنند.

جوش شیرین

آب لیمو یا لیموترش

خمیر دندان

سرکه

اگر نیش شما باعث آنافیلاکسی شد به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. شوک آنافیلاکتیک یک وضعیت تهدید کننده زندگی است. اگر کسی این واکنش را نشان می‌دهد می‌توانید بگویید.

اما شوک آنافیلاکتیک برای نیش پشه نادر است و معمولاً توسط سایر حشرات گزنده ایجاد می شود.

برای سایر افراد، نیش پشه می تواند علائم جدی تری ایجاد کند، مانند:

تاول

ضایعات کندوها

تب شدید

تورم در مفاصل

در صورت مشاهده هر یک از این علائم همراه با نیش پشه به پزشک مراجعه کنید. آنتی هیستامین‌هایی مانند ستیریزین، فکسوفنادین یا لوراتادین همگی بدون نسخه در دسترس هستند. این داروها ممکن است به مهار این پاسخ‌های بدن کمک کنند.

 

 نیش پشه چقدر طول می کشد؟

نیش پشه می‌تواند از ساعت‌ها تا چند روز ادامه داشته باشد. طول نیش پشه و علائم آن بسته به اندازه نیش و سیستم ایمنی فرد متفاوت است. خارش یا خاراندن محل گزش می‌تواند مدت زمان ماندگاری آن را افزایش دهد.

گاهی اوقات نیش پشه پس از مدتی طولانی پس از خارش، علائم تیره کوچکی بر جای می‌گذارد و خود نیش از بین می‌رود. افرادی که پوست حساس دارند این علائم ماندگار را دارند.

برای جلوگیری از هایپرپیگمانتاسیون، به دنبال کرم‌هایی با ویتامین C، E یا نیاسینامید باشید.

استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF 30 را در مناطقی که در معرض نور خورشید قرار دارند، فراموش نکنید.

بهترین راه برای جلوگیری از نیش پشه، آماده سازی و پیشگیری است. اگر به مکان‌هایی می‌روید که پشه‌ها هستند، از مواد دافع حشرات استفاده کنید. دافع حشرات طبیعی موثر هستند،

در زیر لیستی از چیزهایی که برای جذب پشه‌ها شناخته شده‌اند آورده شده است:

عرق و بوی بدن

سبک

حرارت

اسید لاکتیک

دی اکسید کربن

همچنین نشان داده شده است که مصرف الکل با احتمال بیشتری برای گاز گرفتن در ارتباط است.

درمان خارش نیش پشه

10 ماده طبیعی که پشه‌ها را دفع می‌کند.

در مواد دافع پشه‌های طبیعی به دنبال چه چیزی باشیم. افراد معمولاً به دلیل ترکیبی از بو، نور، گرما و رطوبت مستعد نیش پشه هستند. اگر شما یک آهنربای پشه هستید، احتمالا از داشتن پوست خارش دار و ناهموار خسته شده اید.

گونه‌های مختلف پشه – مانند آن‌هایی که ناقل مالاریا هستند – باکتری و عرق را ترجیح می‌دهند. برخی دیگر جذب دی اکسید کربن و بوی خاص دست می‌شوند.

اگر کارهایی مانند پیاده‌روی، قرار گرفتن در حیاط خلوت یا سفر کمپینگ انجام می‌دهید، مواد دافع طبیعی ممکن است گزینه بهتری باشند. این امر به ویژه در مورد کودکانی که حساسیت بیشتری دارند صادق است.

۱- روغن اکالیپتوس لیمو

روغن اکالیپتوس لیمو که از دهه 1940 استفاده می‌شود، یکی از شناخته شده‌ترین مواد دافع طبیعی است. یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که مخلوط 32 درصد روغن اکالیپتوس لیمو بیش از 95 درصد محافظت در برابر پشه‌ها را به مدت 3 ساعت ایجاد می‌کند.

۲- اسطوخودوس

گل‌های له شده اسطوخودوس عطر و روغنی تولید می‌کنند که می‌تواند پشه‌ها را دفع کند. یک مطالعه حیوانی در سال 2002 بر روی موش‌های بدون مو نشان داد که روغن اسطوخودوس در دفع پشه‌های بالغ موثر است. اسطوخودوس دارای خواص ضد درد، ضد قارچ و ضد عفونی کننده است. این بدان معنی است که علاوه بر جلوگیری از نیش پشه، می‌تواند پوست را آرام و تسکین دهد.

۳- روغن دارچین

دارچین چیزی بیش از یک رویه عالی برای سس سیب یا بلغور جو دوسر است. طبق یک مطالعه، روغن دارچین می‌تواند تخم پشه‌ها را از بین ببرد. همچنین می‌تواند به عنوان یک دافع در برابر پشه‌های بالغ، به ویژه پشه ببر آسیایی عمل کند.

یک محلول رقیق شده 1 درصد، 1/4 قاشق چایخوری (یا 24 قطره) روغن را به ازای هر 4 اونس آب مخلوط کنید. می‌توانید مایع را روی پوست یا لباس، اطراف خانه و روی اثاثیه یا گیاهان اسپری کنید. هنگام استفاده از روغن دارچین مراقب باشید، زیرا دوز غلیظ آن می‌تواند پوست شما را تحریک کند.

۴- روغن آویشن

وقتی نوبت به دفع پشه‌های مالاریا می‌رسد، روغن آویشن یکی از بهترین‌ها برای محافظت است. در یک مطالعه حیوانی در سال 2002، روغن آویشن 5 درصدی که روی پوست موش‌های بدون مو مالیده شد، میزان محافظت 91 درصدی را ایجاد کرد. همچنین ممکن است بخواهید برگ های آویشن را در آتش کمپ بیندازید. منبع معتبر تحقیقات نشان می دهد که سوزاندن برگ های آویشن 85 درصد محافظت را برای 60 تا 90 دقیقه ارائه می دهد.

۵- روغن نعناع یونانی Nepeta parnassica،

یکی از اعضای خانواده نعناع مربوط به گیاه گربه‌ای، می‌تواند پشه‌ها را دفع کند. گل‌های سفید و صورتی تا 18 اینچ رشد می‌کنند، اما عصاره و روغن برگ‌های کبود شده بیشترین ارزش را دارند.

۶- روغن سویا

به گفته آزمایشگاه حشره شناسی پزشکی دانشگاه فلوریدا، محصولات مبتنی بر سویا می‌توانند محافظت طولانی مدت در برابر پشه‌ها را فراهم کنند.

۷- سیترونلا

سیترونلا یک اسانس طبیعی و موثر رایج است که علیه پشه‌ها عمل می‌کند. این ماده از ترکیبی از گیاهان ساخته شده است و یکی از مواد تشکیل دهنده بسیاری از مواد دافع پشه است. هنگامی که در خارج از منزل هستید، شمع های سیترونلا می توانند تا 50 درصد محافظت بیشتری ایجاد کنند.

 ۸-  روغن درخت چای

روغن درخت چای یا روغن ملالوکا یک اسانس محبوب از استرالیا است. این روغن به دلیل خواص ضد عفونی کننده، ضد میکروبی و ضد التهابی آن شناخته شده است. اما مطالعات همچنین نشان می‌دهد که روغن درخت چای ممکن است یک دافع حشرات موثر باشد. آزمایش‌ها نشان می‌دهد که دافع‌های حاوی روغن درخت چای در برابر پشه‌ها، مگس‌های بوته‌ها و پشه‌های گزنده مؤثر هستند.

۹- ژرانیول

ژرانیول نوعی الکل است که به عنوان عطر یا طعم دهنده استفاده می‌شود. این روغن از روغن‌های گیاهی مانند سیترونلا، علف لیمو و گل رز تهیه شده است. به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده دافع پشه، بسته به گونه، برای 2 تا 4 ساعت موثر است. این روغن را دور از چشم خود نگه دارید و اگر پوست حساسی دارید سعی کنید از مصرف آن خودداری کنید. ژرانیول ممکن است باعث تحریک چشم و پوست شود.

۱۰- روغن چریش

اگرچه روغن چریش به عنوان یک جایگزین طبیعی تبلیغ می شود. این روغن بیش از 70 درصد به مدت 3 ساعت محافظت می کند. روغن چریش به عنوان یک دافع موضعی تایید نشده است زیرا می‌تواند باعث تحریک پوست شود.

گیاهان دفع کننده حشرات

سخن پایانی

قبل از استفاده از هر محصول، آن را روی قسمت کوچکی از پوست خود آزمایش کنید و یک یا دو ساعت صبر کنید تا مطمئن شوید کهیر یا احساس سوزش ایجاد نمی‌شود.

پیشگیری، مراقبت و استفاده از محصولات مناسب برای نیش حشرات،‌ از مهمترین نکات در برخورد با انواع حشرات و نیش آن‌هاست. محصولاتی وجود دارند که در پیشگیری قبل از گزیدگی و حتی بعد از آن، در درمان و کاهش خارش، التهاب، سوزش و خارش ناشی از گزیدی و نیش حشرات به کار می‌روند.

در پایگاه اینترنتی داروخانه آنلاین نسخه اول انواع این محصولات مراقبتی در جهت آسایش شما فراهم شده است.

کرم کالاندولا ایروکس، کرم ضد سوختگی آردن، کرم ضد قرمزی نئودرم و… از جمله مواردی است که می‌توان در درمان دردها و علائم ناشی از نیش پشه موثر باشند.

اشتراک گذاری:

1 دیدگاه در “نیش پشه، علائم و درمان

  1. امید گفت:

    خیلی انیمیشن قشنگ و صحبت های جذب کننده ای داشت.خیلی حال کردم،ممنون✌🏻

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید