برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

آمپول فرینجکت و درمان فقر آهن

فرینجکت در واقع نام تجاری برای رایج‌ترین فرم آهن تزریقی است. در شرایطی مانند فقر آهن مقاوم به درمان، عدم تحمل به مکمل آهن خوراکی، کاهش شدید در سطوح هموگلوبین، نیاز به تامین آهن در شرایط اضطراری و یا جبران مقادیر زیاد خون از دست رفته، منجر به تصمیم پزشک مبنی بر تجویز آهن تزریقی به فرم فرینجکت برای بیمار شود. آهن موجود در این دارو به فرم فریک کربوکسی مالتوز می‌باشد. این فرم از آهن نسبت به فروسولفات که رایج‌ترین فرم آهن خوراکی است، قابلیت جذب خونی بسیار بالاتری دارد. آهن موجود در آمپول فرینجکت فرآیندهای گوارشی را طی نمی‌کند، بنابراین مقدار در دسترس و قابل جذب از آن بالاتر از مکمل آهن خوراکی است. در واقع فرینجکت گزینه‌ای کاربردی، برای درمان فقر آهن مزمن  است. در این مقاله از مجله سلامت نسخه اول، نکات مربوط به آمپول فرینجکت، را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
آمپول فرینجکت

مقدمه

آمپول فرینجکت، راهکاری موثر برای درمان کمبود آهن مقاوم به مکمل یاری است. این آمپول زمانی تجویز می‌شود که بیمار مبتلا به فقر آهن به درمان‌های دیگر و انواع مکمل برای کم خونی پاسخ ندهد. یکی دیگر از مواردی که ممکن است، منجربه لزوم تجویز آهن تزریقی شود، عدم تحمل به مکمل آهن خوراکی است. اگر عوارض عدم تحمل با مصرف هیچ یک از انواع مکمل‌های آهن خوراکی بهبود پیدا نکرد، آمپول فرینجکت یا فرم‌های دیگر آهن تزریقی (ونوفر، آیروجت و ….)  تجویز می‌شود. علاوه بر موارد ذکر شده، ممکن است، کاهش شدید در سطوح هموگلوبین خون، نیاز به تامین آهن در شرایط اضطراری و یا جبران مقادیر زیاد خون از دست رفته، منجر به تصمیم پزشک مبنی بر تجویز آهن تزریقی برای بیمار شود. دراین مقاله از مجله سلامت نسخه اول، نکات مربوط به آمپول فرینجکت، را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فرینجکت چیست؟

فراینجکت یا فرینجکت (ferinject) در واقع نام تجاری برای رایج‌ترین فرم آهن تزریقی است. آهن موجود در این دارو به فرم فریک کربوکسی مالتوز می‌باشد. این فرم از آهن نسبت به فروسولفات که رایج‌ترین فرم آهن خوراکی است، قابلیت جذب خونی بسیار بالاتری دارد. همچنین به دلیل تزریق مستقیم، آهن موجود در آمپول فرینجکت فرآیندهای گوارشی را طی نمی‌کند، بنابراین مقدار در دسترس و قابل جذب از آن بالاتر از مکمل آهن خوراکی است. در واقع فرینجکت گزینه‌ای کاربردی، برای درمان کم خونی و فقر آهن مزمن  است.

کم خونی یا فقر آهن شدید با آزمایش های بیوشیمیایی و علائم بالینی قابل تشخیص است. در مراحل انتهایی کمبود آهن، سطوح هموگلوبین به شدت افت می‌کند، بنابراین فقر آهن می‌تواند روند اکسیژن‌رسانی را دچار اختلال نماید. بعد از تشخیص کمبود آهن مزمن و درصورت بروز علائم گوارشی شدید نسبت به مکمل‌های خوراکی، پزشک آمپول فرینجکت را تجویز می‌نماید.

آمپول فرینجکت یک محلول قهوه ای تیره، غیر شفاف و کلوئیدی است و دوزهای متعارف آن به اشکال زیر است:
هر ویال 2 میلی لیتری حاوی 100 میلی گرم آهن به صورت فریک کربوکسی مالتوز است.
هر ویال 10 میلی لیتری حاوی 500 میلی گرم آهن به صورت فریک کربوکسی مالتوز است.
هر ویال 20 میلی لیتری حاوی 1000 میلی گرم آهن به صورت فریک کربوکسی مالتوز است.

نحوه مصرف آمپول فرینجکت

مهم‌ترین نکته درباره آمپول فرینجکت، لزوم تجویز و توصیه پزشک برای مصرف آن است. مقدار و دوز تزریق این آمپول، با توجه به شرایط بدنی و میزان  کمبود آهن فرد متغیر است. تصمیم‌گیری برای تعیین دوز تزریقی از سوی پزشک و بر اساس وزن بدن و سطوح هموگلوبین خون بیمار تعیین می‌شود. بالاترین دوز مجاز فرینجکت، 1000 میلی‌گرم به صورت هفتگی در موارد کمبود شدید آهن است. بهتر است تزریق این آمپول در محیط بیمارستان یا کلینیک صورت گیرد؛ چراکه لازم است در زمان تزریق کلیه تجهیزات اکسیژن‌رسانی و … در دسترس باشد. پس از تزریق فرینجکت نیز لازم است 30-40 دقیقه بیمار پایش گردد.
آمپول فرینجکت را می‌توان به صورت رقیق نشده، آهسته داخل ورید تزریق کرد. نحوه تزریق این آمپول به صورت تزریق آهسته وریدی ظرف 15 تا 60 دقیقه می‌باشد. هرچه آمپول آهسته‌تر تزریق شود، امکان بروز حساسیت متعاقب تزریق آن، کاهش می‌یابد.
در صورت لزوم انفوزیون فرینجکت برای بیمار، این آمپول باید فقط در سرم نمکی (کلرید سدیم استریل 0.9% m/V) رقیق شود.

توجه مهم: آمپول فرینجکت نباید از راه زیر جلدی یا داخل عضلانی تجویز شود.

تزریق آمپول فرینجکتَ

آمپول فرینجکت برای چه افرادی تجویز می شود؟

همانطور که گفته شد مهم‌ترین کاربرد فرینجکت، درمان کمبود مزمن آهن است. کاربرد دیگر این آمپول در موارد عدم تحمل به مکمل آهن خوراکی و کمک به حفظ سلامت خانم‌های دچار این ناخوشی است. مکمل‌های آهن خوراکی تنوع بالایی دارند، با این وجود برخی از افراد قادر به تحمل اشکال خوراکی گوناگون نیستند. دراین موارد معمولا ابتدا تلاش می‌شود که مکمل های آهن خوراکی با فرمولاسیون متفاوت، تجویز گردد. به طور معمول، مکمل‌های آهن خوراکی عوارضی از قبیل: مشکلات دستگاه گوارش، یبوست، بی اشتهایی، سردرد و سرگیجه، تهوع و استفراغ، خشکی دهان و ایجاد طعم نامطلوب در دهان ایجاد می‌کنند. تعدد و شدت بروز این علائم در افراد متفاوت است. در برخی از افراد این علائم به خودی خود محدود می‌شوند؛ اما در مواردی ممکن است اختلالات گوارشی حتی تا مرحله خونریزی‌های گوارشی نیز پیشروی کند.

در این موارد ممکن است به جای مکمل فروسولفات، مکمل‌های حاوی آهن المنتال تجویز شود. گرچه میزان آهن موجود در این مکمل‌ها کمتر از مکمل فروسولفات است؛ اما عوارض گوارشی ناشی از آن ها کمتر است، چراکه آهن هیدرولیز شده سرعت جذب بالاتری دارد و مدت کمتری در محیط معده و روده باقی می‌ماند. یکی دیگر از چالش‌های مکمل آهن خوراکی، اختلال در جذب آن است. در افراد مبتلا به سوء جذب با وجود مکمل درمانی، سطوح آهن خون و یا ذخایر آهن تغییری نمی‌کند. در این موارد ممکن است اشکال آهن خوراکی با قابلیت جذب بالاتر، مانند فروگلوکونات تجویز شود.

آمپول فرینجکت تزریقی

اگر با وجود تغییر فرم آهن خوراکی، سطوح آهن تغییر نکند و یا عوارض گوارشی همچنان ادامه داشته باشد، لازم است تا آهن مورد نیاز از روش دیگری تامین شود. تجویز آمپول فرینجکت یک روش انتخابی برای جایگزینی با مکمل یاری آهن به صورت خوراکی است.

با دیدن این ویدئو خواهیم دانست که: چجوی از کم خونی خلاص بشیم؟!

موارد منع مصرف آمپول فرینجکت

مصرف آمپول فرینجکت در افراد مبتلا به آلرژی‌های شدید به ویژه آلرژی تنفسی و آسم ممکن است خطرناک باشد. امکان بروز حملات آلرژیک و حتی شوک آنافیلاکسی، پس از تزریق فرینجکت، وجود دارد. تزریق در افراد مبتلا به آسم می‌تواند، منجر به ایست تنفسی و حتی مرگ شود. سایر موارد منع مصرف فرینجکت در مبتلایان به بیماری‌های کبدی و کلیوی مزمن است. بیماران قلبی و یا افرادی که سابقه سکته قلبی دارند نیز بهتر است، برای مصرف آمپول فرینجکت با پزشک معالج خود مشورت نمایند؛ زیرا به طور کلی ورود حجم بالایی آهن به عروق، سیستم قلبی عروقی را دچار شوک می‌نماید.

در بیماران مبتلا به اختلال عملکرد کبد، وجود عفونت حاد یا مزمن، آسم و اگزما، آهن تزریقی باید با احتیاط مصرف شود.

تجویز این دارو برای کودکان زیر 14 سال توصیه نمی‌شود.

مصرف فرینجکت در دوران بارداری و شیردهی لازم است با مشورت پزشک صورت گیرد. به طور کلی مصرف این دارو در دوران بارداری توصیه نمی‌گردد؛ اما درصورت وجود کمبود شدید آهن در مادر، تنها در سه ماهه اول بارداری، می‌توان فرینجکت را تجویز نمود. به دلیل احتمال ورود ترکیبات فرینجکت به شیر، این آمپول در دوران بارداری، منع مصرف دارد.

تداخل دارویی با آمپول فرینجکت

مهم‌ترین تداخل دارویی فرینجکت با سایر مکمل‌های آهن است؛ به طوری که 5 روز قبل و بعد از تزریق آمپول فرینجکت، نباید هیچ یک از فرم‌های خوراکی مکمل آهن مصرف شود. سایر تداخلات دارویی، بسته به میزان دوز تزریقی و از سوی پزشک تعیین می شود.

عوارض تزریق فرینجکت

همان طور که گفته شد، تجویز فرینجکت جزء اولویت های اولیه درمان کمبود آهن نیست؛ اما درصورت تجویز، لازم است نکات ایمنی حین تزریق رعایت شود. عارضه مهم ناشی از تزریق فرینجکت، بروز واکنش‌های آلرژیک است. بنابراین مراقبت در حین و پس از تزریق فرینجکت ضرورت دارد.

سایر عوارض ناشی از تزریق آمپول فرینجکت عبارت است از: تهوع، عدم تعادل فشار خون، بروز آلرژی پوستی و ایجاد واکنش در محل تزریق. بروز این عوارض نادر است و در بسیاری از موارد در مدت کوتاهی از بین می‌روند. به دلیل تعیین دوز و تجویز فرینجکت توسط پزشک، احتمال مسمومیت با این این دارو بسیار نادر است.

سایر مکمل‌های غذایی برای درمان کم خونی

کم خونی انواع مختلفی دارد که هر کدام به دلایل خاصی بروز می‌کند. کم خونی ناشی از فقر آهن، کم خونی در اثر کمبود ویتامین ب9 یا ب12، تالاسمی، کم خونی داسی شکل و کم خونی در اثر بیماری‌های مزمن، برخی از انواع کم خونی هستند که برای رفع هر نوع آنها نیاز به استفاده از مکمل مخصوص به همان نوع است. برخی از مهم‌ترین مکمل‌های غذایی برای کم خونی عبارتند از:

  1. مکمل‌های آهن: قرص‌های آهن بهبود قابل ملاحظه‌ای در موارد کم خونی ناشی از فقر آهن ایجاد می‌کنند.
  2. ویتامین B12: کمبود ویتامین B12 می‌تواند به کم خونی منجر شود و بر توانایی بدن در ساخت گلبول‌های قرمز تأثیر بگذارد. در صورتی که کمبود ویتامین B12 دارید، مصرف مکمل‌های حاوی این ویتامین می‌تواند بهبود آنمی را تسریع کند. این مکمل‌ها معمولاً به صورت قرص یا تزریق در دسترس هستند.
  3. ویتامین B9 یا اسید فولیک: کمبود اسید فولیک نیز می‌تواند به کم خونی منجر شود، به خصوص در زنان باردار. مصرف مکمل‌های اسید فولیک می‌تواند به بهبود کم خونی و جلوگیری از تکرار آن کمک کند.
  4. ویتامین C: ویتامین C می‌تواند جذب آهن را افزایش دهد و در بهبود کم خونی موثر باشد.

شما هم اکنون می‌توانید از طریق لینک‌های زیر مکمل‌ مورد نیاز خود برای درمان کم‌خونی را تهیه کنید:

کپسول فروفورت دئودنال : کپسول فروفورت دئودنال ساخت لابراتور دکترعبیدی به منظور کمک به بهبود کم خونی ناشی از فقر آهن فرموله و تولید شده است. هر کپسول حاوی ۸۰ میلی گرم آهن به فرم فروس گلایسین سولفات  است و به رفع مشکلات فقر آهن با کمترین عوارض گوارشی کمک می‌کند.

کپسول ففول اینترافارم : کپسول ففول اینترافارم یک مکمل غذایی و فرآورده خون ساز است که هر کپسول آن شامل ۱۵۰ میلی گرم سولفات آهن و ۵۰۰ میکروگرم فولیک اسید است. این محصول به منظور بهبود کم خونی ناشی از کمبود آهن و اسید فولیک استفاده می‌شود.

کپسول ایزی آیرون نچرال ورلد : کپسول ایزی آیرون نچرال ورلد حاوی آهن به صورت فروس بیس گلیسینات ( آهن)، فولیک اسید (B۹)، ویتامین B۱۲ و ویتامین C می‌باشد. ایزی آیرون یک مکمل کامل برای درمان انواع کم خونی است و میزان آهن مورد نیاز بدن را تامین کرده و به درمان کم خونی ناشی از فقر آهن کمک می‌نماید.

سخن پایانی

به یاد داشته باشید استفاده از آمپول فرینکجت باید توسط پزشک تجویز گردد و دستورات واضح و دقیق برای مصرف آن باید دنبال شود. پزشک شما باید میزان و زمان تزریق آمپول را تعیین کند و در صورت نیاز، آزمایشات پیگیری را برای بررسی میزان آهن در بدن تجویز کند. ما نیز در سامانه اطلاع رسانی “نسخه اول” ضمن افزایش آگاهی شما درباره راهکارهای حفظ سلامت خون و نحوه درمان کم خونی با کمک فرآورده‌های طبیعی و مکمل‌ها، با مقایسه فرآورده‌های موجود در بازار، به شما برای انتخاب آگاهانه مناسب‌ترین گزینه برای رفع و کاهش این مشکل کمک می‌کنیم.

اشتراک گذاری:

80 دیدگاه در “آمپول فرینجکت و درمان فقر آهن

  1. مریم گفت:

    سلام عذر میخوام من دکترم برام 4 تا آمپوا فراینجکت نوشتن همراه قرص آهن روزی سه تا (هر هشت ساعت) مصرف همزمان قرص و تزریق فرلینجکت مشکلی ایجاد نمیکنه ؟

    1. درود بر شما
      به‌طور اصولی، آهن وریدی (مانند: فرینجکت) نباید همزمان با فرآورده‌های آهن خوراکی تجویز شود.
      آهن خوراکی باید حداقل یک هفته پس از آخرین تزریق آهن شروع شود.

  2. هادی گفت:

    سلام
    من آمپول فرینجکت خارجی شو از کجا میتونم پیدا کنم؟ با سامانه 190 هم تماس گرفتم گفتن هیچ داروخانه ای ثبت نشده
    لطفا راهنمایی کنید چه داروخانه هایی دارند در تهران

    1. دکتر آرزو قوامی‌فر گفت:

      درود بر شما
      علاوه بر سامانه ۱۹۰ می‌توانید در سایت دارویاب هم جستجو کنید:
      https://www.darooyab.ir/B-1228169557/FERINJECT-Injection-50-mg-ml,10-ml

  3. حمیده گفت:

    سلام ممنون از سایت خوبتون
    من یا کمبود آهن دارم اون خوب میشه ورم مفاصل بروز میده اصلا امکان نداره هر دو باهم خوب باشن میشه راهنمایی ام کنید چکار باید انجام بدم

    1. درود بر شما
      در بسیاری موارد، آرتریت روماتوئید با انواع مختلف کم خونی از جمله کم‌خونی التهاب مزمن و کم خونی فقر آهن همراه است.
      التهاب مزمن مفاصل معمولا پاسخ سیستم ایمنی بدن را به همراه دارد و می‌تواند تولید گلبول های قرمز خون را در مغز استخوان شما کاهش دهد. برای همین به درمان کم‌خونی نیاز دارید.

      1. گلنار جلوداری گفت:

        سلام من وپسرم هردو آمپول رو زدیم پسرم چون یک هفته به خاطر اسهال بیمارستان بستری بود دکتر عمومی نسخه نوشت حالا خیلی بی‌حال شده اصلا جون حرف زدن نداره چیکار کنم بهتر بشه خودم هم بیحالم درضمن یکی گفت تا یک هفته نباید از غذاهای آهن دار استفاده کنید آیا این حرف درسته موارد منع غذایی رو میشه بگید

        1. درود بر شما
          بی‌حالی و احساس خستگی جزء عوارض جانبی شایع آمپول فرینجکت محسوب نمی‌شود (هر چند در بعضی‌ افراد ممکن است به طور موقت باعث حالت گیجی شود).

          مصرف آهن خوراکی باید ٧ روز قبل از تزریق فرینجکت قطع شود و ۵ روز بعد از آخرین تزریق از سر گرفته شود.

  4. محسن نوروزی گفت:

    با سلام خدمت شما. ممنون از سایت مفیدتون
    بنده مادرم مشکل نارسایی قلبی دارند و کسر جهشی بطن چپ 30 تا 35 درصده. دکتر قلبشون بهش دو دوز آمپول فرینجکت دادن و ایشون یک دوز رو تزریق کردن ولی دوز دوم رو فراموش کردن و الان یک ماه از تزریق دوز اول گذشته. الان دز دوم رو تزریق کنند یا دوباره به دکتر مراجعه کنند؟
    ممنون

    1. درود بر شما
      حداقل فاصله تزریق دو آمپول فرینجکت از هم، یک هفته است. اگر یک‌ماه از تزریق اول گذشته باشد، تزریق دوز بعدی مانعی ندارد.
      برای اثربخشی بهتر دارو باید پزشک را در جریان تغییر برنامه درمان قرار دهید.

  5. فتانه فوځی گفت:

    سلام
    من فریتین خونم 4 و Hb خونم هست ۸.۶۴
    نظر تون و تداوی تون چیست برای من !؟
    خیلی ممنون

    1. درود بر شما
      درمان مورد شما و هر کم‌خونی دیگری باید بعد از گرفتن شرح‌حال کامل توسط پزشک هماتولوژیست و بررسی علت زمینه‌ای بروز کم‌خونی و سپس تجویز اندازه کافی از شکل دارویی مناسب وضعیت شما (سن، جنس و ….) انجام شود.

  6. محدثه گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من خانم هستم با 21 سال سن، فرتین خونم 28 هست؟آیا نرماله؟ یا نیاز به آمپول تزریقی دارم؟

    1. درود بر شما
      میزان فریتین طبیعی برای خانم‌های بالغ از ۱۰ تا ۱۵۰ (میکروگرم در لیتر) است. البته زیر ۴۰ را معمولا مرزی در نظر می‌گیرند.
      در نظر داشته باشید که فریتین نشان دهنده میزان ذخیره آهن در بدن است و پائین بودن آن به تنهایی نشان دهنده کم‌خونی نیست و پزشک برای تشخیص کم خونی و تجویز داروی مناسب به بقیه پارامترها در آزمایش خون هم توجه می‌کند.
      در ضمن تجویز آهن تزریقی (مانند:فراینجکت) برای افرادی مناسب است که کم‌خونی شدید داشته باشند یا بنا به دلایلی قادر به مصرف آهن خوراکی نباشند. برای موارد مرزی و کم‌خونی خفیف بهترین راه‌حل، مصرف مکمل‌های خوراکی آهن است.

  7. مریم گفت:

    سلام
    وقت بخیر
    خانم ۲۸ ساله هستم
    دوبار فرینجکت تزریق کردم با فاصله ۱ هفته
    اما حالا بعد از ۳ روز تزریق سردردهای شدید دارم
    مفصلهام خیلی درد داره
    شبها بیشتر میشه
    چه باید بکنم برای کم شدن درد؟؟

    1. درود بر شما ‌

      عوارض جانبی مانند سردرد، درد عضلانی یا مفاصل، ممکن است یک تا دو روز پس از تزریق فرینجکت شروع ‌شود، اما ظرف کمتر از یک هفته برطرف می‌شود.
      اگر این علائم بر فعالیت های روزانه شما تأثیر می‌گذارد، حتما برای مشاوره با پزشک خود تماس بگیرید.

  8. کروشاد گفت:

    سلام خسته نباشید
    دکتر برای مادرم امپول فرینجکت رو با سرم دکستروز تجویز کردن اما مسئول داروخانه گفتن این امپول فقط با سرم سدیم کلراید تزریق میشه مادرم مشکل دیابت هم نداره
    امکان داره دکتر اشتباه کرده باشه؟ چون این تزریق انجام شد نگرانم نکنه مشکلی بوجود بیاد

    1. درود بر شما
      تنها محلول توصیه شده برای تزریق فرینجکت، سرم فیزیولوژیک (نمکی) است.
      اینکه گفته شده نباید با سرم قندی مصرف شود نه فقط برای احتمال بالا رفتن قند خون بیمار بلکه بیشتر برای جلوگیری از ایجاد رسوب در رگ‌هاست.

      1. رسول گفت:

        چنین نیست امپول اهن را میشه داخل سرم قندی هم انفوزیون کرد منبع هاریسون ۲۰۲۲

        1. درود
          ممنون از دقت و توجه‌ شما؛ زمانی که در مورد مصرف یک داروی تجاری چند نظر متفاوت وجود دارد، ارجح این است که به نظر شرکت صاحب برند در بروشور دارو مراجعه کنیم. چون شرکت سازنده با توجه به سایر مواد موجود در فرمولاسیون و احتمال برهم کنش با داروهای دیگر، بهترین پیشنهاد را ارائه می‌کند.
          منبع:
          https://ferinject.ch/en/product-information

  9. مهناز پیرزاده گفت:

    سلام وقتتون به خیر
    میخاستم بدونم جایگزین آمپول فرینجکت چه چیزی را پیشنهاد میدین

    1. درود بر شما
      ردوکسیفر، آیروجت و فریرایز نام‌های تجاری دیگر آهن پرنترال 50 mg/1mL 10mL(تزریقی فریک کربوکسی مالتوز) هستند.
      اگر با شماره تلفن ۱۹۰ داخلی ۳ تماس بگیرید، شما را برای پیدا کردن داروخانه راهنمایی می‌کنند.

  10. سحر گفت:

    سلام بیمارانی که یک کلیه دارند میتوانند آمپول فرنجیکت تزریق کنند ؟این کلیه اصلا مشکلی نداره

    1. درود بر شما
      به طور معمول مصرف فرآورده‌های تزریقی آهن (از جمله فراینجکت) برای بیمارانی که تک‌کلیه هستند منع مصرف ندارد.
      مگر بیماران همودیالیزی یا با فریتین بالا که باید حتما با پزشک مشورت کنند.

  11. مهشاد گفت:

    سلام
    خانمی ۳۰ ساله هستم رفتم دکتر برام امپول فریجکت نوشته به دلیل فقر اهن
    حالا میخوام بخرم امپول رو از کجا ایرانی و خارجی (ترکیه و فرانسه )بودن امپول رو تشخیص بدم
    میشه منو راهنکایی کنید

    1. دکتر آرزو قوامی‌فر گفت:

      درود بر شما
      اگر از دکتر داروساز (مسوول فنی) داروخانه سوال کنید، حتما در مورد شرکت و کشور سازنده دارو برای شما توضیح می‌دهند.
      اگر به دنبال نوع خاصی می‌گردید، با تلفن ١٩٠ داخلی ٣ تماس بگیرید.

  12. سانی گفت:

    سلام خانمی 39 ساله هستم …دارای بیماری هپاتیت اتو ایمن …فریتین من 7 بود بعد از مصرف دو تا امپول فرینجکت فریتینم شده 517 در صورتی ک رنج نرمال ازمایشگاه تا 204 هست ….و سطح هموگلوبینم تغییر نکرد همچنان 11 مونده بالاتره نرفته ناگفته نماند فردای تزریق فرینجکت ازمایش دادم …میخواستم بدونم ایا خطرناکه یا نه ؟؟ و اینکه من پوست بسیار سفیدی داشتم ولی الان چندین درجه تیره شدم ب طوری ک همه متوجه تغییر رنگ پوستم شدن ایا ممکنه از عوارض فرینجکت باشه ؟؟ در این صورت ایا خوب میشه ؟؟

    1. درود بر شما
      مصرف آهن تزریقی (از جمله فراینجکت) در بیماران کبدی باید حتما بعد از اندازه‌گیری آنزیم‌های کبدی و سپس تعیین دوز دقیق باشد.

      احتمالا آنزیم‌های کبدی شما بالا رفته که این عارضه معمولا سریع اما گذراست.
      تغییر رنگ پوست هم به دلیل همین عارضه است اما معمولا برگشت‌پذیر می‌باشد.
      برای بررسی دقیق حتما به پزشک‌تان مراجعه نمائید.

  13. مریم گفت:

    آیا من افت فشار خون و قند خون دارم می توانم از آمپول فرینجکت استفاده کنم ؟ فریتین من ۳ هست. خواهش می کنم حتما جواب بدید.و نمی تونم‌ خوراکی های شیرین استفاده کنم .

    1. درود بر شما
      با توجه به پائین بودن فریتین خون شما، تجویز آهن تزریقی (فراینجکت) باید با تشخیص پزشک هماتولوژیست باشد تا برنامه درمانی دقیقی برای شما در نظر بگیرند. اما پائین بودن فشار خون و قند خون مانع تزریق فرایتجکت نمی‌باشد.

    2. سوسن گفت:

      سلام آقای دکتر
      ببخشید هموگلوبین من روی ۷ هست.خانم ۴۸ ساله ام .دکتر برام دو تافرینجکت تجویز کرده به فاصله ۱۰ روز.نوبت اول که زدم سردرد گرفتم.خصوصا پشت سرم تیر میکشه.احساس خستگی میکنم. دلیلش چیه

      1. درود بر شما
        مهم‌ترین عارضه جانبی فرینجکت و همه آهن‌های تزریقی، سردرد است که معمولا ١ تا ٢ روز پس از انفوزیون ظاهر می شود و اغلب ظرف یک هفته به خودی خود از بین می‌رود.
        جای نگرانی نیست و می‌توانید برای کاهش سردرد از مسکن استفاده کنید.

  14. محمدی گفت:

    سلام دکتر برای من دوتا امپول فرینجکت داده اولیش رو تزریق کردم ولی وقتی رفتم دومی رو تزریق کنم یه دکتر دیگه بودن که گفتن احتمال مرگ هست و ممکنه بعد از تزریق حالت بد بشه و امپول منجر به مرگ بشه
    در حالی که من مشکل قلبی و تنفسی ندارم و بار اول که تزریق کردم هیچ حساسیت و الرژی ای نداشتم
    خواستم بپرسم ممکنه که امپول منجر به مرگ بشه؟

    1. درود بر شما
      دوز آهن تزریقی (مانند فراینجکت) بر اساس میزان کم‌خونی و وزن شما تعیین می‌شود و معمولا با فاصله یک هفته تزریق می‌شود.

      اگر آمپول را با تجویز پزشک و از داروخانه تهیه کرده‌اید و سابقه حساسیت به دارو، آنمی غیروابسته به آهن و اورلودآهن ندارید، بدون نگرانی دارو را مصرف کنید.

  15. فاطمه بهمنی گفت:

    سلام وقت بخیر
    آمپول فرینجکت که حدود ده روز تو دمای محیط خونه نگهداری،شده رو میشه تزریق کرد؟

    1. درود بر شما
      در دمای متعارف اتاق هیچ مشکلی برای آمپول فراینجکت ایجاد نمی‌شود (دما نباید زیر صفر یا بالای ۳۰ درجه باشد).

  16. زهرا گفت:

    باسلام وقت بخیر من هموگلوبینم ۶ و اهنم ۴ دکتر برام این امپول را تزریق کردند و مشکلی ندارم ولی چون شنیدم عوارض حین تزریق داره ترسیدم بزنم حالمم اصن خوب نی ۲ ماهه با همین اهن و هموگلوبین نشده درمان کنم ترا خدا راهنمایی کنین

    1. دکتر آرزو قوامی‌فر گفت:

      درود بر شما
      عوارض حین تزریق فرینجکت در حدی نیست که مانع استفاده از آن شود.
      اگر تجویز دارو را پزشک انجام داده باشد و تزریق را در درمانگاه و زیر نظر پزشک انجام دهید، هیچ جای نگرانی نیست.

  17. فرجی گفت:

    سلام خسته نباشید
    من ۳ روزه فرینجکت تزریق کردم
    بی حالم شدم شدید انگار سرما خوردم
    قرص سرماخوردگی هم اثر نداره
    خطر داره؟
    من کم خونی دارم آخر هفته ام جراحی دارم

    1. درود بر شما
      علایمی که اشاره کردید از عوارض جانبی معمول این دارو و گذرا است (معمولا ظرف یک هفته از بین می‌رود)؛ لذا دارو را بدون نظر پزشک خودسرانه قطع نکنید.

  18. زهرا گفت:

    سلام، ۵۰ساله ام، هموگولوبینم۱۰/۵،فریتین ۶و اهن ۱۶هست، هرسال ۵تا ونوفر یا فرنجیکت زدم، امسال یه دکتر گفته فرفورت خوراکی مصرف کنم، علائمم شدیده

    1. دکتر آرزو قوامی‌فر گفت:

      درود بر شما
      اگر پزشک برای شما آهن خوراکی را جایگزین آهن تزریقی کرد، حتما طبق نظر پزشک ادامه دهید.

  19. صدیقی گفت:

    سلام عالی جواب دادید.من سوالی دارم ۷۰ ساله هستم آقا اما همیشه hgb من زیر ۱۳ میباشد .از دکترهای سازمان تامین اجتماعی استفاده میکنم ولی سالهاست هر چه کرده اند با اینگه دفع خون ندارم وتالاسمی هم نیستم چه باید انجام دهم متشکر. اگر تکراریست جواب چیست

    1. درود بر شما
      برای تعیین علت پائین بودن هموگلوبین، علاوه بر بررسی رژیم غذایی (غنی بودن از آهن و عوامل افزایش‌دهنده جذب آهن مانند: ویتامین ث) باید وضعیت کبد، کلیه، غده تیروئید، مغز استخوان و …. هم توسط پزشک بررسی شود تا اگر احتمالا بدخیمی یا اشکالی در عملکرد این اندام‌ها وجود دارد، در اولویت اول برطرف شود.
      در گام دوم ممکن است پزشک انتقال خون یا تزریق فرآورده‌های آهن (مانند فراینجکت) را برای شما تجویز کند.

  20. یوسفی گفت:

    سلام و وقت بخیر
    مادرم ۷۲ساله هستن و بیماری قلبی و گرفتگی رگ کاروتید گردن و همچنین فشار خون بالا دارن
    دکتر فرینجکت براشون تزریق کرده.میتونن مصرف کنن؟
    ممنون

    1. درود بر شما
      بیماری‌هایی که اشاره فرمودید، جزء موارد منع مصرف فرانجکت یا سایر آهن‌های تزریقی محسوب نمی‌شود. لذا طبق دستور پزشک با خیال راحت مصرف کنید.

  21. Mahdi گفت:

    سلام خوبید آمپول فرینجکت خارجی هم پیدا میشه یا فقط ایرانی؟

    1. سلام، وقت به خیر
      فعلا فقط ایرانی در بازار موجود می باشد

  22. احمدی گفت:

    سلام ممنون از سایت خوبتون.
    ببخشید خانمی ۲۴ ساله هستم و بچه شیر میدم.
    بیماری روماتیسم شدید دارم و بدنم هم آهن جذب نمیکنه.
    به نظر شما این دارو برام چطور هست؟
    با تشکر

    1. دکتر آرزو قوامی‌فر گفت:

      سلام، وقت به خیر
      مصرف فرینجکت در دوران شیردهی منعی ندارد.
      اما مصرف آن برای بیماران مبتلا به رماتیسم ممکن است باعث افزایش درد و التهاب شود؛ لذا حتما با پزشک خود مشورت کنید.

  23. رویا گفت:

    سلام من خانم ۳۸ ساله هستم آهن بدنم ۱ هستش cncخونم ۷ آیا این امپول فرینجکت برام خوبه یانه من قبلا ونوفر تزریق کردم جواب نداده

    1. دکتر آرزو قوامی‌فر گفت:

      سلام، وقت به خیر
      چنانچه آهن پائین و گلبول قرمز خون‌تان بالا باشد و قبلا به آهن تزریقی پاسخ نداده باشید، باید توسط فوق‌تخصص خون بررسی شود.

  24. پردیس گفت:

    سلام با مهر کدوم متخصص این دارو رو میدن؟ با مهر متخصص مغز و اعصاب میدن؟

    1. سلام، وقت شما به خیر
      تجویز آهن تزریقی توسط همه پزشکان متخصص و فوق‌تخصص مجاز است.

  25. نغمه گفت:

    سلام وقتتون بخیر، ببخشید من هفت سال پیش سرطان تیرویید گرفتم و توی اتاق عمل ایست قلبی دادم و از بعد از اون همش نفس تنگه دارم البته هیچ مشکل قلبی ندارم، فقط به خاطر خطای دکتر بیهوشی ایست قلبی دادم. الان این آهن رو دکتر بهم داده و از عوارضش تنگی نفس دیدم هست به نظرتون برام مشکلی ایجاد نمیکنه؟

    1. سلام، وقت به خیر
      اگر سابقه تنگی نفس دارید، بهتر است از آهن تزریقی استفاده نکنید.
      در صورت صلاحدید پزشک، آهن خوراکی گزینه مناسب‌تری برای شما محسوب می‌شود.

  26. وصال باقری گفت:

    سلام وقت شما بخیر متاسفانه من مشکل فقر اهن داشتم و برای من دو مرحله تزریق اهن تجویز شده و مرحله اول انجام شد مرحله دوم برای دو روز ایندست
    امکانش هست لطف کنید بفرمایید چند روز بعد از تزریق فرینجکت ازمایش بدم ؟

    1. سلام، وقت به خیر
      معمولا میزان هموگلوبین بعد از ۲ تا ۳هفته از تزریق وریدی افزایش پیدا می‌کند و از طریق آزمایش قابل اندازه‌گیری است.

  27. زینب گفت:

    سلام.وقت بخیر
    لطفا در مورد نوع رژیم غذایی برای کمک به درمان آنمی فقر آهن راهنمایی بفرمایین
    ممنونم

    1. سلام کاربر گرامی
      غذاهای غنی از آهن را انتخاب کنید

      غذاهای غنی از آهن عبارت است از:

      گوشت قرمز، گوشت مرغ و غذای دریایی
      لوبیا، سبزیجات با برگ سبز تیره مانند اسفناج
      میوه های خشک شده مانند کشمش و زردآلو
      غلات، نان و پاستا غنی شده با آهن
      نخود فرنگی
      بدن شما آهن بیشتری را از گوشت نسبت به سایر منابع جذب می کند. اگر تصمیم به عدم مصرف گوشت دارید، لازم است مصرف غذاهای غنی از آهن و گیاهی خود را افزایش دهید تا همان مقدار آهن را جذب کنید که افرادی که گوشت می خورند.

      برای افزایش جذب آهن، غذاهای حاوی ویتامین C را انتخاب کنید

      شما می توانید با نوشیدن آب مرکبات یا خوردن سایر غذاهای غنی از ویتامین C همزمان با مصرف غذاهای پر آهن، جذب آهن بدن خود را افزایش دهید. ویتامین C موجود در آب مرکبات، مانند آب پرتقال، به بدن کمک می کند تا آهن رژیم غذایی را بهتر جذب کند.

      ویتامین C همچنین در موارد زیر یافت می شود:

      کلم بروکلی
      گریپ فروت
      کیوی
      سبزیجات
      خربزه
      پرتقال
      فلفل
      توت فرنگی
      نارنگی
      گوجه فرنگی

  28. مریم . ر گفت:

    سلام . بعد از تزریق چه کارهایی رو نباید انجام داد؟

    1. سلام، وقت به خیر
      پس از تزریق هیچ اقدام خاصی نیاز نیست و هیچ محدودیتی هم وجود ندارید، می توانید بلافاصله به فعالیت های عادی خود بازگردید.

    2. مریم گفت:

      سلام وقت بخیر
      خانمی ۳۹ ساله هستم دکتر سرم اهن خارجی را تجویز کرده
      اما در داروخانه ها پیدا نمیکنم
      پیشنهاد شما چیست

      1. سلام، وقت شما به خیر
        برای یافتن داروی مورد نیاز با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرید.
        در صورت پیدا نشدن آهن تزریقی، چنانچه مشکلی برای مصرف آهن خوراکی نداشته باشید، با نظر پزشک قابل تغییر است.

  29. سارا گفت:

    یکبار تزریق فریتجکت چند واحد فریتین را بالا می اورد

    1. با عرض سلام و احترام
      چون فریتین فرم ذخیره‌ای آهن هست بلافاصله بعد از اولیت تزریق افزایش پیدا نمی‌کنه (یک هفته تا ۱۰ روز زمان می‌بره) مقدار افزایشش هم در افراد مختلف متفاوته و به میزان تزریق شده و همینطور به شرایط فرد و میزان کم خونی بستگی داره

  30. رحمانی گفت:

    سلام در دوره عادت ماهانه تزریق این امپول چگونه است

    1. دکتر آرزو قوامی‌فر گفت:

      درود بر شما
      تزریق فرینجکت در دوران قاعدگی منعی ندارد.

  31. بنفشه گفت:

    سلام وقت بخیر
    بعد از تزریق فرینجکت میشه قرص فروفرویت گابن مصرف کرد؟

    1. درود بر شما
      چنانچه بیمار امکان مصرف آهن خوراکی (مانند کپسول فروفورت گاین) را چند هفته بعد از آهن تزریقی پیدا کند، بلامانع است. ولی فاصله و مقدار دارو را پزشک تعیین می‌کند.

    2. سارا گفت:

      سلام دکتر برای مادر من این آمپول رو نوشتن و میدونستن ک مادرم سیروز کبدی دارن
      آیا مشکلی نداره؟

      1. درود بر شما
        یکی از اندیکاسیون‌های تجویز آهن تزریقی (مانند فرینجکت)، سیروز کبدی است اما باید مقدار دارو به درستی تعیین شود و بیمار در طول درمان کاملا تحت نظر پزشک باشد.

  32. مبینا گفت:

    سلام ورم پا و سچزش پوست پا بعد از تزریق این آمپول جز علائم آلرژیک هست؟

    1. درود بر شما
      ایجاد مشکل در تنفس، خارش و پیدا شدن بثورات پوستی در سطح بدن از نشانه‌های حساسیت به این دارو است.

  33. حبیب گفت:

    درود بر شما من 80 ساله دارای ناراحتی گوارش و عمل زخم اثنی عشر و انسداد روده هستم حال پزشک مربوط گوارش امپول فرینجکت را تجویز نموده اند. ایا می توان به عوض تزریق در سرم انجام شود

    ضمنا از توضیحات کامل ان موسس تشکر نموده ارزوی تندرستی و بهروزی می نمایم.

    1. درود بر شما
      یکی از دلایل تجویز آهن تزریقی (مانند فرینجکت) به‌جای آهن خوراکی، ناراحتی‌های گوارشی است که اشاره فرمودید.
      این آمپول از طریق سرم نمکی در طول ١۵ تا ٣٠ دقیقه وارد بدن شما می‌شود.

  34. حسینی گفت:

    من 24 هفته باردارم،دکترم تجویز کرده،منم تزریق کردم،الان چی میشه?

    1. دکتر آرزو قوامی‌فر گفت:

      درود بر شما
      مصرف فرینجکت تا هفته دوازدهم بارداری ممنوع و پس از آن بدون اشکال است؛ لذا نگران نباشید.

    2. زارعی زارعی گفت:

      من تزریق کردم و حساسیت شدید دادم شوک آنافیلاکسی لطفا حتما حتما در بیمارستان تزریق کنید

      1. درود بر شما
        با توجه به احتمال بروز حساسیت، بهتر است تزریق در یک درمانگاه انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

خواص  CHLORPHENESIN چیست؟

خواص CHLORPHENESIN چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
خواص  CHLOROXYLENOL چیست؟

خواص CHLOROXYLENOL چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
خواص CHLORINE DIOXIDE چیست؟

خواص CHLORINE DIOXIDE چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
خواص CHLORHEXIDINE DIGLUCONATE چیست؟

خواص CHLORHEXIDINE DIGLUCONATE چیست؟

امروزه انتخاب و خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از بین ده ها یا صدها محصول مشابه (با برندها و سازنده های مختلف) که هر کدام ادعا ها و مزیت های خاصی را مطرح می کنند، بسیار دشوار شده است. یکی از راه های شناخت فرآورده ها و پی بردن به کیفیت آنها، آشنایی با ویژگی تک تک اجزای سازنده آن است. در این مقاله با یکی دیگر از مواد سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی آشنا می شویم.

ادامه مطلب
سبد خرید