برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

ویتامین ب12

علائم کمبود ویتامین ب12 بیشتر سیستم عصبی و خون را تحت تاثیر قرار می دهد. آنمی پرنشیوز (کشنده) نوعی کم خونی است که ممکن است در اثر کمبود ویتامین ب12 و یا ویتامین ب9 ایجاد شود. در این بیماری گلوبول های قرمز به طور کامل تکامل نمی یابند و قادر به انتقال اکسیژن در بدن نیستند. کم خونی مگالوبلاستیک یا آنمی پرنشیوز در اثر بیماری هایی مانند سرطان و مصرف دارو های شیمی درمانی، اختلالات کبدی، کم کاری تیروئید و ... نیز ممکن است رخ دهد. علائم عصبی که در موارد کمبود شدید ویتامین ب12 بروز می کند ناشی از تخریب سلول های عصبی است. این تخریب معمولا برگشت ناپذیر است. مهم ترین علائم و عوارض عصبی ناشی از کمبود این ویتامین شامل: بی حسی، گزگز و سوزش دست و پاها، ضعف یا سفتی بیش از حد عضلات، اختلالت فکری، افسردگی، رنگ پریدگی و ... هستند.
ویتامین ب12

ویتامین ب12 یک ویتامین محلول در آب با نام دیگر سیانوکوبالامین است. تقریبا 80 درصد از ذخایر این ویتامین در کبد تجمع یافته است. به گونه ای که بدن در صورت عدم دریافت این ویتامین تا 2 سال می تواند از ذخایر کبدی استفاده کند. در این شرایط، ذخایر آن طی 2-5 سال به طور کامل به اتمام می رسد و علائم کمبود آن بروز می کنند. این ویتامین از معدود ویتامین های محلول در آب به شمار می رود که در بدن دارای ذخایر است.

منابع غذایی

ویتامین ب12 تنها در منابع حیوانی مانند گوشت، جگر، ماهی، شیر و لبنیات وجود دارد. تنها مقادیر بسیار اندکی از این ویتامین در برخی غلات نیز یافت می شود.

عملکرد ویتامین ب12 در بدن

ویتامین ب12 برای ساخت DNA، سلول های عصبی و گلوبول قرمزمورد نیاز است. این ویتامین هم چنین در عملکرد برخی آنزیم های دخیل در رشد و نمو از سنین پس از تولد تا نوجوانی نیز نقش موثری دارد.

دریافت مقادیر کافی

مقدار مورد نیاز به ویتامین ب12 با توجه به وجود ذخایر کافی از آن در بدن، حدود 2.4 میکروگرم در روز است. این مقدار در طول بارداری و شیردهی تا حدودی افزایش می یابد.

کمبود ویتامین ب12

علائم کمبود این ویتامین بیشتر سیستم عصبی و خون را تحت تاثیر قرار می دهد. آنمی پرنشیوز (کشنده) نوعی کم خونی است که ممکن است در اثر کمبود ویتامین ب12 و یا ویتامین ب9 ایجاد شود.  در این بیماری گلوبول های قرمز به طور کامل تکامل نمی یابند و قادر به انتقال اکسیژن در بدن نیستند. کم خونی مگالوبلاستیک یا آنمی پرنشیوز در اثر بیماری هایی مانند سرطان و مصرف دارو های شیمی درمانی، اختلالات کبدی، کم کاری تیروئید و … نیز ممکن است رخ دهد.

علائم عصبی که در موارد کمبود شدید ویتامین ب12 بروز می کند، ناشی از تخریب سلول های عصبی است. این تخریب معمولا برگشت ناپذیر است. مهم ترین علائم و عوارض عصبی ناشی از کمبود این ویتامین شامل: بی حسی، گزگز و سوزش دست و پاها، ضعف یا سفتی بیش از حد عضلات، اختلالات فکری، افسردگی، رنگ پریدگی و … هستند. علاوه بر این کمبود این ویتامین منجر به تجمع هموسیستئین در خون می شود و ریسک سکته قلبی را بالا می برد.

کمبود سیانوکوبالامین در میان گیاه خواران، سالمندان و افرادی که دچار اختلالات معده مانند آتروفی و تخریب مخاط معده هستند، رایج تر است. چراکه وجود مقادیر کافی از اسید معده برای جذب این ویتامین از منابع غذایی ضروری می باشد.

پیشگیری و درمان به موقع کمبود ویتامین ب12 اهمیت فراوانی دارد. برای درمان آنمی پرنشیوز از دوز های تزریقی کوبالامین استفاده می شود، اما پیشگیری و درمان کمبود در گروه های در معرض خطر و افراد مبتلا به سوء جذب این ویتامین از طریق مصرف مکمل های خوراکی ویتامین ب12 امکان پذیر است.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید