برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

معرفی انواع مکمل‌ برای کم خونی که به کاهش عوارض و درمان کمک می‌کنند

بهترین مکمل‌ها برای کم خونی و فقر آهن به ترکیبات خوراکی و غذایی گفته می‌شود که با هدف درمان کم خونی‌های خفیف و جلوگیری از ابتلا به کم خونی‌های شدید و خطرناک، تجویز می‌شوند. این مکمل‌ها می‌توانند شامل مواد غذایی طبیعی باشند و یا حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی نظیر آهن باشند که می‌تواند به خونسازی در بدن بسیار کمک کند. در این بحث به طور تخصصی و کاربردی درباره استفاده از بهترین مکمل‌ها برای کم خونی و مصرف برخی از مهم‌ترین منابع تغذیه‌ای مهم برای این بیماری مهم صحبت می‌کنیم.
مکمل برای کم خونی

انواع مکمل برای کم خونی

کم خونی (آنمی) یک حالت کاهش غیرطبیعی غلظت هموگلوبین (پروتئین حمل کننده اکسیژن در خون) است. این مشکل زمانی برای فرد اتفاق می‌افتد که بدن او به اندازه کافی گلبول قرمز نداشته باشد یا به هر دلیلی، نتواند این گلبول‌ها را بسازد. این بیماری عمدتاً در اثر از دست دادن خون زیاد (خونریزی)، از بین رفتن گلبول‌های قرمز یا ناتوانی بدن در ساختن سلول‌های قرمز خون کافی، ایجاد می‌شود. در صورتی که به تشخیص پزشک نیاز به مکمل برای کم خونی به منظور کمک به افزایش سطح آهن و بهبود کم خونی داشته باشید، ممکن است مکمل‌های زیر توصیه شود:

  1. مکمل‌های آهن: مکمل‌های آهن بهبود قابل ملاحظه‌ای در موارد کم خونی ناشی از فقر آهن ایجاد می‌کنند. بدون آهن کافی، بدن شما نمی‌تواند هموگلوبین لازم را ایجاد کند؛ بنابراین نمی‌تواند به اندازه کافی گلبول قرمز بسازد تا خون غنی از اکسیژن را در سراسر بدن شما به جریان در آورد. در این شرایط، پزشکان، مصرف مکمل‌های حاوی آهن با مکمل های تزریقی مانند آمپول فرینجکت را توصیه می‌کنند. آهن به تولید هموگلوبین جدید کمک می‌کند. در صورت تجویز مکمل آهن، معمولاً مصرف آن به همراه ویتامین C توصیه می‌شود زیرا ویتامین C جذب آهن را تسهیل می‌کند. با این حال، مصرف مکمل‌های آهن را بهتر است با راهنمایی پزشک یا متخصص تغذیه انجام دهید، زیرا مصرف زیاد آهن ممکن است عوارض جانبی ناخواسته ایجاد کند.
  2. ویتامین B12: کمبود ویتامین B12 می‌تواند به کم خونی منجر شود و بر توانایی بدن شما در ساخت گلبول‌های قرمز تأثیر بگذارد. در صورتی که کمبود ویتامین B12 دارید، مصرف مکمل‌های ویتامین B12 می‌تواند بهبود آنمی را تسریع کند. این مکمل‌ها معمولاً به صورت قرص یا تزریق در دسترس هستند.
  3. ویتامین B9 یا اسید فولیک: کمبود اسید فولیک نیز می‌تواند به کم خونی منجر شود، به خصوص در زنان باردار. از این رو مصرف مکمل‌های اسید فولیک می‌تواند به بهبود کم خونی و جلوگیری از تکرار آن کمک کند.
  4. ویتامین C: ویتامین C می‌تواند جذب آهن را افزایش دهد و در بهبود کم خونی موثر باشد. مصرف مکمل‌های ویتامین C می‌توانند تاثیر بسزایی در بهبود سریع‌تر کم خونی داشته باشند.

 

مکمل های حاوی آهن

انواع مکمل برای کم خونی

 

قرص آهن برای کم خونی

اگر علیرغم خواب زیاد هنوز هم احساس خستگی می‌کنید، انرژی خود را از دست داده‌اید و به نظر می‌رسد رنگ چهره شما، کم رنگ و پریده است، علت می‌تواند کم خونی فقر آهن باشد. کم خونی فقر آهن، شایع‌ترین کمبود غذایی در جهان است و یکی از مهم‌ترین انواع کم خونی است که مصرف قرص آهن برای آن تجویز می‌شود. کم خونی، یک اختلال خونی است که در آن، تعداد گلبول‌های قرمز خون کم می‌باشد یا میزان هموگلوبین موجود در گلبول های قرمز کمتر از حد معمول است. گلبول های قرمز – با کمک هموگلوبین حاوی آهن – اکسیژن را از ریه‌های شما به سمت بافت‌های بدن منتقل می‌کنند. هرگونه تغییر در اندازه، نحوه عملکرد و یا تعداد (شمارش) این سلول‌ها بر نحوه انتقال اکسیژن در بدن شما تأثیر می‌گذارد. این به نوبه خود می‌تواند سطح انرژی شما را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار دهد.

 

شناسایی علائم کم خونی

هنگامی که کم خونی دارید، قلب شما باید شدیدتر کار کند تا خون غنی از اکسیژن را از در کل بدن شما به جریان بیاندازد. برخی از علائم شایع کم خونی شامل موارد زیر هستند:

  •  خستگی
  • کاهش وزن
  • ضعف بدن
  • تنگی نفس
  • سردرد
  • سردی دست ها و پاها
  • پوست رنگ پریده
  • درد قفسه سینه

 

درمان کم خونی با مکمل ها

علائم کم خونی

 

کدام یک از انواع مکمل‌ برای کم خونی فقر آهن مناسب‌تر است؟

در برخی از کشورهای جهان، زنان در سن باروری، بیشتر از مردان دچار کم خونی فقر آهن هستند. از آنجا که خانم‌ها در دوران قاعدگی، آهن موجود در سلول‌های قرمز خون را از دست می‌دهند، اگر آهن مجدداً جایگزین نشود، کم خونی ایجاد می‌شود. کم خونی فقر آهن به دلایل زیر می‌تواند ایجاد شود:

  • کمبود آهن در رژیم غذایی
  • خونریزی‌ها؛ مانند خونریزی دستگاه گوارش یا قاعدگی
  • بیماری‌های مزمن که با خوردن برخی مواد غذایی ایجاد می‌شوند و باعث خونریزی می‌شوند مانند بیماری‌های التهابی روده
  • به غیر از زنان در سن باروری، کودکان و نوجوانان احتمالاً از کم خونی فقر آهن رنج می‌برند.

استفاده از انواع قرص آهن و اسید فولیک بهترین منبع برای تامین آهن مورد نیاز به ویژه برای سلامت خانم ها است.

 

با دیدن این ویدئو خواهیم دانست که: چجوی از کم خونی خلاص بشیم؟!

 

 

درمان کم خونی‌های تغذیه‌ای

پزشکان متخصص تغذیه، قبل از تجویز مکمل‌ برای کم خونی، ابتدا رژیم غذایی سرشار از آهن را برای افرادی که کم خونی فقر آهن دارند، توصیه می‌کنند، که شامل موارد ریر می‌شود:

  • غذاهای غنی از آهن مانند: جگر گاو، مرغ، ماهی، جوانه گندم، صدف خوراکی، میوه خشک شده، غلات غنی شده با آهن، تخم مرغ
  • غذاهای سرشار از ویتامین B12 شامل: کبد، گوشت، ماهی، تخم مرغ، شیر و سایر لبنیات
  • غذاهای سرشار از اسید فولیک شامل: زرده تخم مرغ، محصولات غنی شده غلات (شامل برخی از غلات صبحانه)، لوبیا و حبوبات دیگر
  • سبزیجات سبز برگ
  • موز
  • مرکبات نظیر پرتقال
  • هلو

 

در کنار مصرف بهترین مکمل‌ها برای کم خونی، این نکات تغذیه‌ای را رعایت کنید

  1. تنوع غذایی: غذاهای متنوعی را انتخاب کنید، به خصوص، غذاهای سرشار از آهن و اسید فولیک، مانند گوشت قرمز بدون چربی، غذاهای غنی شده با آهن و اسید فولیک، و سبزیجات برگ سبز.
  2. مصرف ویتامین سی: در هنگام خوردن غذاهایی که حاوی آهن هستند، مقدار زیادی غذای سرشار از ویتامین C را در رژیم روزانه خود قرار دهید. ویتامین C به جذب بیشتر آهن کمک می‌کند.
  3. آشپزی در ظروف چدنی: از لوازم آشپزی چدنی استفاده کنید. ذرات ریز آهن از وسایل آشپزخانه به مواد غذایی منتقل می‌شوند و می‌توانند منبع قابل توجهی از آهن رژیم غذایی را فراهم کنند.
  4. سیگار نکشید: سیگار کشیدن باعث افزایش سطح استاندراد ویتامین‌های مورد نیاز بدن می‌شود و به طور کلی بر سلامتی شما تأثیر منفی می‌گذارد.
  5. مصرف بهترین مکمل‌ها برای کم خونی: علاوه بر تغییرات رژیم غذایی، مصرف مکمل‌های حاوی آهن ممکن است در بعضی موارد ضروری باشد. ابتدا با پزشک خود صحبت کنید تا مشخص شود که آیا یک مکمل خاص برای شما لازم است یا خیر.

از آنجا که مکمل های آهن به طور طبیعی باعث یبوست، ناراحتی معده و حالت تهوع می‌شوند، حتماً حین مصرف آنها، فیبر اضافی بخورید و با یک وعده غذایی کامل آهن مصرف کنید. قبل از شروع درمان با اسید فولیک، مطمئن شوید که هرگونه کم خونی مگالوبلاستیک به درستی تشخیص داده شده است. همانطور که گفتیم، در صورت تشخیص نادرست و کم خونی ناشی از ویتامین B12، عواقب جدی ایجاد می شود.

 

درمان کم خونی

مواد غذایی حاوی آهن

 

نقش مکمل‌ها برای کم خونی در برنامه رژیم غذایی درمانی

اولین برنامه های درمانی کم خونی، اغلب شامل تغییرات در رژیم غذایی است. بهترین برنامه رژیم غذایی برای کم خونی شامل غذاهای سرشار از آهن و سایر ویتامین‌های ضروری برای تولید هموگلوبین و گلبول‌های قرمز است. همچنین باید برنامه غذایی روزانه شامل غذاهایی باشد که به بدن شما کمک می‌کند آهن را بهتر جذب کند.

اگرچه برنامه‌های درمانی کم خونی متفاوت هستند اما بیشتر آنها روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی گرم آهن را تأمین می‌کنند. جذب این مقدار آهن از طریق رژیم غذایی دشوار است. شاید نیاز به مصرف مکمل‌ برای کم خونی حاوی آهن داشته باشید. در این مورد با دکتر داروساز در داروخانه نیز می توانید مشورت کنید.

برای دریافت آهن بیشتر و کمک به درمان کم خونی فقر آهن این غذاها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید:

  • سبزیجات برگدار، به ویژه انواع سبز تیره نظیر اسفناج، از بهترین منابع آهن بدون چربی هستند.
  • گوشت و مرغ؛ تمام گوشت و مرغ حاوی آهن هستند. گوشت قرمز، گوسفند و جگر بهترین منابع هستند. گوشت مرغ، مقادیر آهن کمتری دارند. مصرف گوشت یا مرغ با غذاهای معمولی که آهن ندارند – مانند سبزیجات بر‌گدار – می‌تواند باعث افزایش جذب آهن شود.
  • غذاهای دریایی؛ برخی غذاهای دریایی آهن هموگلوبین را تأمین می‌کنند. صدف و میگو منابع خوبی هستند. بیشتر ماهی‌ها حاوی آهن هستند. ساردین، تن تازه، ماهی آزاد. اگرچه ماهی قزل آلا تازه و کنسرو شده منبع خوبی از آهن است، اما کنسرو ماهی قزل آلا دارای کلسیم زیادی است. کلسیم با آهن تداخل دارد و جذب آن را کاهش می‌دهد. غذاهای سرشار از کلسیم نباید همزمان با غذاهای سرشار از آهن مصرف شوند. نمونه های غذاهای سرشار از کلسیم عبارتند از: شیر خام، ماست، کفیر، پنیر، ساردین، کلم بروکلی، توفو.

 

سخن پایانی

شاید هر مواد غذایی یا مصرف مکمل برای کم خونی به تنهایی، نتواند کم خونی را به طور کامل درمان کند اما داشتن یک رژیم غذایی سالم و سرشار از سبزیجات تیره، برگ دار، آجیل و دانه‌ها، غذاهای دریایی، گوشت و لوبیا می‌تواند در دریافت آهن مورد نیاز برای کاهش عوارض کم خونی به شما کمک کند.

هنگام پیروی از برنامه رژیم غذایی برای کم خونی، این دستورالعمل ها را به یاد داشته باشید:

  •  غذاهای غنی از آهن را با غذاها یا نوشیدنی‌هایی که مانع از جذب آهن می‌شوند، مصرف نکنید. این مواد غذایی شامل قهوه یا چای، تخم مرغ، غذاهای حاوی اگزالات و غذاهای سرشار از کلسیم است.
  • برای بهبود جذب آهن، غذاهای غنی از آهن را با غذاهای سرشار از ویتامین C مانند پرتقال، گوجه فرنگی یا توت فرنگی بخورید.
  •  برای بهبود جذب، غذاهای غنی از آهن را با غذاهایی که حاوی بتاکاروتن هستند، مانند زردآلو، فلفل قرمز و چغندر مصرف کنید.
  • در طول روز انواع غذاهای حاوی آهن و بهترین مکمل‌ها برای کم خونی را بخورید تا میزان آهن خون شما افزایش یابد.

 

منابع:

https://www.healthline.com/health/best-diet-plan-for-anemia

https://www.winchesterhospital.org/health-library/article?id=14683

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید