برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

ترمیم کننده و رفع ترک پوستی در سریع‌ترین زمان

پوست بزرگترین عضو بدن است که علاوه بر نقش زیبایی در سیستم دفاعی بدن نیز نقش تأثیرگذاری دارد. پوست به دلیل شرایط محیطی و استرس‌زا در معرض آسیب قرار می‌گیرند و روند پیر شدگی خود را طی می‌کند. با این حال، روش‌های درمانی و محصولاتی برای جلوگیری و کاهش سرعت پیری پوست موجود است. یکی از این محصولات ترمیم کننده‌ها می‌باشند. یکی دیگر از معضلات پوستی، ترک پوستی است که بعد از بلوغ، بارداری، لیزر درمانی، افزایش وزن پدید می‌آید. در این مقاله به ترمیم کننده‌ها، ترک‌های پوستی و نحوه از بین بردن آنها می‌پردازیم
ترمیم کننده پوست

تعریف ترمیم کننده

شاید تا به حال نام ترمیم کننده‌ پوست را زیاد شنیده‌اید. معمولاً زمانی که در بین محصولات آرایشی و بهداشتی به دنبال محصول مناسب برای پوست خود هستید، حتما با ترمیم کننده‌ روبه رو خواهید شد. ترمیم کننده‌، نقش مهم و حیاتی را در بین محصولات مراقبتی پوست دارد. ترمیم کننده، رطوبت پوست را برمی‌گرداند و به محافظت و تسکین پوست خشک، ترک خورده یا  زخم شده کمک می‌کند. روغن‌های طبیعی و ضروری، آلوئه ورا و دایمتیکون از ترکیبات متداول ترمیم کننده‌ هستند.

 

ترمیم کننده                                 ترمیم کننده

کاربردهای کرم ترمیم کننده

پوست بزرگ‌ترین عضو بدن است که نقش مهمی در سیستم ایمنی دارد. از ما در برابر تهدیدات محیطی و ورود میکروب‌های خطرناک دفاع می‌کند. پوست علیرغم انعطاف پذیری و استحکام، به طور مداوم در معرض عوامل استرس‌زای محیطی و طبیعی قرار می‌گیرد که به مرور زمان نشاط و مقاومت آن را از بین می‌برند. مراقبت نکردن از پوست سبب تسریع روند پیری می‌شود و آسیب پوست را به همراه دارد.

استرس‌های اصلی که به پوست آسیب می‌رسانند و آن را شکننده‌تر می‌کنند عبارتند از:
  • چین و چروک‌های عمیق و پهن، در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش ایجاد می‌شوند که باعث تخریب کلاژن و ماتریکس الاستین درم می‌شوند.
  • استفاده بیش از حد از مواد شوینده که مانع طبیعی پوست را از بین می‌برد و در عین حال، پوست را خشک می‌کند.
  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض باد و سرما، منجر به ترک خوردن پوست می‌شود.
  • لوازم آرایشی با درجه ضعیف یا آنهایی که به اشتباه برای لایه برداری یا روشن کردن پوست، استفاده می‌شوند.
  • استفاده بیش از حد از آرایش که منافذ را مسدود کرده و در تنفس طبیعی پوست، اختلال ایجاد می‌کند.
  • سیگار کشیدن یا زندگی در محیطی ناپاک که از دریافت اکسیژن کافی پوست جلوگیری می‌کند.
  • جوش و اسکار جوش که به غدد چربی آسیب می‌رساند و باعث خشکی و پوسته پوسته شدن پوست می‌شود.
  • خستگی و تنش که در تعادل طبیعی پوست، اختلال ایجاد می‌کند.
  • عادات غذایی ناسالم و کم تحرکی، مواد مغذی و اکسیژن لازم را از پوست می‌گیرد.
  • عدم تعادل هورمونی که باعث خشکی بیش از حد پوست می‌شود و اغلب با یائسگی یا استفاده از برخی داروها، همراه است.

به دلایل مختلفی که ذکر شد، امروزه پوست آسیب دیده، کدر و فرسوده در بین افراد بسیار شایع است. برای مسائل مربوط به این بیماری‌های پوستی، برنامه ترمیم پوست، لوسیون و کرم‌های ترمیم کننده پوست مختلفی در بازار موجود هستند. به منظور بازگرداندن سلامتی، شادابی و زیبایی به پوست خود، می‌توانید از ترمیم کننده‌ مناسب برای پوستتان استفاده کنید.

 

ترمیم کننده بعد لیزر

پس از لیزر درمانی، مرطوب کردن پوست به بهبود بافت پوست (فرآیندی به نام اپیتلیال سازی مجدد) و بازسازی پوست کمک می‌کند. اسفتاده از پمادهای ترمیم کننده بعد از لیزر توصیه می‌شوند. پمادهای ترمیم کننده، یک لایه محافظ در بالای پوست ایجاد می‌کنند که تبادل آزاد اکسیژن و بخار آب را بین پوست و محیط تسهیل میکنند. جزء مرطوب کننده گلیسیرین، آب را به سمت پوست می‌کشد و به حفظ آن کمک می‌کند، در ترکیب ترمیم کننده‌ها گنجانده شده است. همچنین پانتنول در ترکیب با گلیسیرین به سرعت، به بازسازی و ترمیم پوست کمک می‌کند و در عین حال پوست را آبرسانی می‌کند.

همچنین توصیه می‌کنیم، وقتی پوست شما به طور کامل پس از لیزر درمانی روزاسه یا هایپرپیگمانتاسیون بهبود یافت، پوست خود را با یک روتین روزانه ملایم و موثر با استفاده از محصولاتی که نیازهای منحصر به فرد پوست شما را پشتیبانی می‌کند و اثربخشی درمان شما را افزایش می‌دهد، حفظ کنید.

 

ترک پوستی چیست؟

ترک پوستیهنگامی که پوست ما به سرعت منبسط یا منقبض می‌شود، شکل خاصی از اسکار به نام استرچ مارک یا ترک پوستی ایجاد می‌شود. کلاژن و الاستین که پوست ما را حفظ می‌کنند، در نتیجه تغییر ناگهانی پاره می‌شوند و نوارهای ظریفی روی پوست ایجاد می‌کنند. ترک‌های پوستی بیشتر در زمان‌ها‌یی مانند موارد زیر ظاهر می‌شوند:

  • در دوران بلوغ، جهش رشد وجود دارد
  • بارداری
  • افزایش یا کاهش ناگهانی وزن
  • زمانی که عضلات شما به سرعت در حال رشد هستند

ترک‌های پوستی ممکن است در نتیجه استفاده طولانی مدت کورتیکواستروئید نیز روی پوست ایجاد شوند. در صورت ابتلا به سندرم مارفان یا بیماری کوشینگ، علائم کشش پوست ظاهر می‌شوند. علامت کشش یا ترک پوستی ابتدا به صورت یک خط نازک، قرمز یا بنفش با بافتی متمایز از پوست اطراف ظاهر می‌شود. اکثر ترک‌های پوستی به طور طبیعی با گذشت زمان ناپدید می‌شوند. ترک‌هایی که محو شده‌اند، اغلب شبیه جای زخم هستند و رنگ روشن‌تری نسبت به پوست اطراف دارند.

 

 ترمیم ترک پوستی

بسیاری از کرم‌ها، لوسیون‌ها و ژل‌ها برای درمان ترک‌های پوستی به بازار عرضه شده‌اند. اسید هیالورونیک، ترتینوئین و رتینول برای از بین بردن علائم کشش اولیه موثر هستند.

 

ترمیم ترک پوستی بعد از بارداری

ترک پوستی بعد از بارداریپوستی صاف و یک‌دست آروز وخواسته بسیاری از افراد است؛ به ویژه بانوان که از ترک‌های پوستی بعد از زایمان رنج می‌برند و شاید یکی از دغدغه‌های اصلی آنها این است که آیا ترک پوستی از بین می‌رود؟ و چه روش‌هایی برای از بین بردن ترک‌ پوستی وجود دارد. اولین نکته مهم برای از بین بردن ترک پوستی این است که قبل از پرداختن به علائم ترک پوستی در دوران بارداری یا شیردهی، با پزشک خود مشورت کنید. برخی از لوازم آرایشی شامل اجزایی مانند رتینول است، ممکن است این ماده برای جنین شما مضر باشد.

 

ترک پوستی بعد از بارداری

 

 

 

 

 

 

معرفی ترمیم کننده طبیعی و خانگی برای از بین بردن ترک پوستی

علائم کشش، که به عنوان استریا نیز شناخته می‌شوند، زمانی ظاهر می‌شوند که پوست شما به سرعت در نتیجه افزایش وزن یا رشد تغییر شکل می‌دهد. آنها نشان دهنده این نیستند که سلامت شما به خطر افتاده است؛ بلکه در نتیجه یک تغییر سریع، در پوست ظاهر می‌شوند. گاهی اوقات برای از بین بردن ترک پوستی و ترمیم پوست خود، ممکن است به فکر یک درمان خانگی برای رفع ترک پوستی خود باشید. در لیست زیر انواع ترمیم کننده‌های طبیعی که برای ترمیم پوست و از بین بردن ترک پوستی موثر هستند را ذکر می‌کنیم.

  • ویتامین ای (A)

رتینوئید اصطلاحی است که برای توصیف ویتامین A موجود در محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود. رتینوئیدها ظاهری صاف و جوان‌تر به پوست می‌دهند. بسیاری از محصولات آرایشی موضعی بدون نسخه، شامل آنها می‌شوند. ترتینوئین نسخه قوی تری از ویتامین ای می‌باشد و با تجویز پزشک قابل تهیه است. ترتینوئین باعث می‌شود علائم ترک پوستی کوچکتر شود و شدت آنها نیز کاهش یابد.

اگر از محصولات ویتامین A استفاده می‌کنید، ضروری است دستورالعمل‌ها را به دقت دنبال کنید؛ زیرا گاهی اوقات باعث تحریک پوست می‌شوند. رتینوئیدها را نباید در دوران بارداری یا شیردهی استفاده کنید؛ به این دلیل که خطرات شناخته شده‌ای در ارتباط با مصرف آنها در دوران بارداری وجود دارد.

 

  • اسید هیالورونیک

هیالورونیک اسید، یک مرطوب کننده قوی و عامل التیام بخش پوست است. اغلب در سرم‌ها، کرم‌ها و لوسیون‌ها موجود است. خاصیت ارتجاعی پوست در نتیجه ترک‌های پوستی، کاهش پیدا می‌کند. اسید هیالورونیک بر انعطاف پذیری پوست تأثیر می‌گذارد و علائم کشش پوستی را کاهش می‌دهد. برای استفاده از اسید هیالورونیک، باید هر روز مقداری از آن را بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید تا بهبودی حاصل شود.

 

  • Centella یا سنتلا

 

محصولات حاوی سنتلا که گاهی به عنوان کرم سیکا نیز شناخته می‌شوند، برای درمان جای زخم یا تسکین و ترمیم پوست حساس استفاده می‌شوند. در ایالات متحده، کرم سیکا روز به روز محبوب‌تر می‌شود، اما این محصول گران باشد. سنتلا از تشکیل کلاژن و کاهش التهاب پشتیبانی می‌کند. لوسیون‌های حاوی سنتلا به جلوگیری از ترک‌های پوستی در دوران بارداری و بهبود ظاهر آنها کمک می‌کنند.

 

  • اسکراب شکر

اسکراب شکر برای از بین بردن ترک پوستیامروزه شکر به عنوان یک لایه بردار محبوب شناخته می‌شود. پس از استفاده از دانه‌های ریز شکر برای از بین بردن پوست مرده، پس از مدتی، احساس صافی در پوست خود خواهید داشت. مخلوط اسکراب شکر را به آرامی روی ناحیه‌ای از بدن که دارای ترک پوستی است، بمالید. این کار را دو یا سه بار در هفته در حمام تکرار کنید. برای شستشو از آب گرم استفاده کنید.

چگونه یک اسکراب شکر درست کنیم؟ نصف فنجان شکر باید با یک عامل نرم کننده مانند روغن نارگیل یا بادام ترکیب شود. روغن را کم کم به شکر اضافه کنید. وقتی اسکراب شما شبیه شن و ماسه مرطوب ساحلی است، می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

 

  • آلوئه ورا

آلوئه ورا برای ترک پوستیاستفاده از آلوئه ورا به عنوان یک درمان طبیعی و قدیمی شناخته می‌شود. برای آرامش و آبرسانی به پوست، می‌توانید به طور مستقیم از ژله داخلی گیاه آلوئه ورا استفاده کنید. آلوئه ورا، توانایی پوست را برای بهبودی پس از سوختگی و زخم افزایش می‌دهد. ترک‌های پوستی نوعی زخم ناشی از پوست آسیب‌دیده هستند، بنابراین توانایی‌های ترمیم‌کننده آلوئه ورا می‌تواند به پیشگیری یا کاهش آن‌ها کمک کند. نخوه استفاده از آلوئه ورا به این صورت است که لوسیون یا خود ژل آن را تهیه کنید. سپس روزانه پس از دوش خود، آن را بر روی ترک‌های پوست خود استفاده کنید.

 

  • روغن نارگیل

روغن نارگیل برای از بین بردن ترک پوستیروغن نارگیل بکر باعث تسریع بهبود ضایعات پوستی می‌شود. استفاده از روغن نارگیل به جلوگیری و از بین بردن ترک پوستی کمک می‌کند. روغن نارگیل را به آرامی بر روی ترک پوستی خود بمالید. البته اگر به نارگیل حساسیت دارید باید از این روغن دوری کنید.

 

 

 

درمان‌های پزشکی برای از بین بردن ترک‌ پوستی

روش‌های پزشکی برای رفع ترک پوستی در مطب، توسط متخصصان آموزش دیده انجام می‌شود. شما توسط یک متخصص پوست، جراح زیبایی، جراح پلاستیک یا یک متخصص دارای مجوز، درمان خواهید شد. تعدادی از این روش‌های درمانی در زیر ذکر شده‌اند.

  • لیزر درمانی

لیزر درمانی برای ترک پوستیلیزر، نور متمرکزی را به پوست می‌تاباند. این روش درمانی، سبب افزایش تولید کلاژن می‌شود و به محو شدن ترک پوستی کمک می‌کند تا با پوست اطراف ترکیب شود. برخی از درمان‌های لیزری، قبل از اینکه اثرات آن را مشاهده کنید، نیاز به چندین جلسه دارند.

 

 

 

  • میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن شامل لایه برداری پوست است. با استفاده از یک دستگاه، یک متخصص یک ماده ساینده را روی پوست شما می‌مالد تا سلول‌های مرده پوست را به آرامی پاک کند. کاربرد میکرودرم ابریژن، برای ترک‌های پوستی محدود است؛ اما شدت علائم ترک پوستی را کاهش می‌دهد.

 

  • میکرونیدلینگ

در روش میکرونیدلینگ از سوزن‌های استفاده می‌کنند و منافذ ریزی را در پوست ایجاد می‌کنند. در طی این درمان  پوست تحریک می‌شود و کلاژن و الاستین تولید می‌کند؛ این دو ترکیب به سفت‌تر شدن پوست کمک می‌کنند. بر خلاف ابزارهای خانگی، میکرونیدلینگ در مطب به عمق پوست شما می‌رود تا عملکرد بهبودی پوست را به طور موثرتر و ایمن‌تر هدف قرار دهد. میکرونیدلینگ یک روش کم تهاجمی برای درمان بافت ترک‌های پوستی و حتی قدیمی‌تر است و ممکن است به صاف کردن رنگ پوست شما نیز کمک کند.

میکرونیدل برای ترمیم ترک پوستی میکرونیدل برای ترمیم ترک پوستی

 

  • رادیوفرکوئنسی درمانی

درمان‌های فرکانس رادیویی، امواج انرژی را به پوست شما می‌فرستند که تولید کلاژن را تحریک می‌کند. نتیجه می‌تواند پوست سفت‌تر باشد. اخیراً درمان‌های فرکانس رادیویی با درمان‌های میکرونیدلینگ ترکیب شده‌اند تا امواج انرژی را حتی بیشتر به عمق پوست ارسال کنند. سوزن به پوست نفوذ می‌کند و فرکانس رادیویی را در کانال‌ها آزاد می‌کند و لایه‌های عمیق‌تری از کلاژن را تحریک می‌کند.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید