برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

درمان بزرگ شدن پروستات با بهترین داروهای گیاهی

پروستات غده‌ای کوچک و عضلانی است که در دستگاه تولید مثل مردان قرار دارد. هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) که به آن بزرگ شدن غده پروستات نیز گفته می‌شود، شایع‌ترین بیماری در مردان مسن است. این بیماری همیشه به درمان پزشکی نیاز ندارد اما معاینه منظم توسط پزشک ضروری است تا علائم و اندازه پروستات مدام کنترل شود. تغییر شیوه زندگی، مصرف انواع داروها از جمله داروهای گیاهی و جراحی از گزینه‌های درمانی برای این بیماری هستند. در بین گیاهان دارویی، تخم کدو، دانه کتان، گرده گل چاودار، چای سبز، زنجبیل، زردچوبه، گزنه، نخل اره‌ای و خارخاسک برای درمان بزرگ شدن پروستات توصیه می‌شوند. امروزه از این گیاهان فرآورده‌های دارویی مختلف تولید می‌شود.
بزرگ شدن پروستات

پروستات یک غده عضلانی کوچک در سیستم تولید مثل مردان است. وظیفه غده پروستات ترشح مایعی است که اسپرم‌ها در آن معلق هستند و عملکرد عضلانی آن، به حرکت مایع منی کمک می‌کند. بزرگ شدن پروستات در بسیاری از مردان، به ویژه در سنین بعد از 40 سالگی شایع است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های غده پروستات شروع به تکثیر می‌کنند. این سلول‌های اضافی باعث تورم غده پروستات می‌شوند که مجرای ادرار را فشرده و جریان ادرار را محدود می‌کند. اگرچه این مشکل، سرطان پروستات نیست و خطر آن را نیز افزایش نمی‌دهد، با این حال، با علائمی که ایجاد می‌کند، می‌تواند کیفیت زندگی مبتلایان را تحت تأثیر قرار دهد. لذا با توجه به اهمیت و شیوع این بیماری، ما در این مقاله راهکارهای درمان بزرگ شدن پروستات با داروهای گیاهی را بیان کرده‌ایم. همچنین با کیفیت‌ترین محصولات طبیعی موجود را معرفی کرده‌ایم و به شما کمک می‌کنیم با مقایسه داروهای موجود در بازار، انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشید.‏ ‏‏

 

 

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

  • علل بزرگ شدن پروستات
  • علائم بزرگی پروستات
  • نحوه تشخیص بزرگی پروستات
  • درمان بزرگ شدن پروستات
  • درمان بزرگ شدن پروستات با داروهای گیاهی

 

علل بزرگ شدن پروستات

علت واقعی بزرگ شدن پروستات هنوز معلوم نشده است. عواملی از قبیل افزایش سن، تغییر در سلول‌های بیضه و همچنین میزان ترشح هورمون تستوسترون را می‌توان از عوامل بزرگی پروستات در نظر گرفت. توجه داشته باشید، پیدا کردن علت، اصلی‌ترین راه درمان بزرگ شدن پروستات است. مهم‌ترین علل بزرگی پروستات عبارتند از:

  • سن: با افزایش سن، احتمال بزرگ شدن پروستات نیز افزایش می‌یابد. آمار نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد مردان بالای ۸۰ سال، به این بیماری دچار خواهند شد.
  • ژنتیک: عوامل ارثی در افزایش احتمال ابتلا به این بیماری موثر است..
  • دیابت و بیماری‌های قلبی: مطالعات نشان داده‌اند که افراد مبتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و کسانی که از دارو‌های بلوک کننده بتا استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به بزرگ شدن پروستات قرار دارند.
  • سبک زندگی: افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به بزرگ شدن پروستات قرار دارند.
  • DHT: میزان بالای DHT (دی هیدروتستوسترون) در خون می‌تواند منجر به بزرگ شدن پروستات شود.
  • استروژن: میزان بالای استروژن نیز به بزرگ شدن پروستات کمک می‌کند. با افزایش سن، هورمون تستوسترون در مردان کمتر شده و در نتیجه میزان استروژن در آن‌ها بالا می‌رود.

 

علائم بزرگ شدن پروستات 

علائم این عارضه اغلب در ابتدا بسیار خفیف است، اما اگر درمان نشود، جدی‌تر می‌شود. اختلال در خروج ادرار شایع‌ترین علامت بزرگ شدن پروستات است. علائم رایج دیگر عبارتند از:

  1. شب ادراری یعنی نیاز به دفع ادرار دو بار یا بیشتر در شب
  2. بی‌اختیاری یا نشت ادرار
  3. کاهش فشار جریان ادرار
  4.  تمایل ناگهانی به ادرار کردن
  5. جریان ادراری کند یا تأخیری
  6. ادرار دردناک
  7. مشاهده خون در ادرار
  8. قطره قطره شدن انتهای ادرار

 

نحوه تشخیص بزرگی پروستات

هنگام بررسی از نظر بزرگی پروستات، پزشک معمولاً با انجام معاینه فیزیکی و پرسش از بیمار در مورد سابقه پزشکی شروع می‌کند. معاینه فیزیکی همان معاینه مقعدی است که به پزشک اجازه می‌دهد اندازه و شکل پروستات را تخمین بزند. سایر آزمایشات شامل موارد زیر می‌شود:

  • آنالیز ادرار: ادرار بیمار از نظر خون و باکتری بررسی می‌شود.
  • نمونه‌برداری از پروستات: مقدار کمی از بافت پروستات برداشته شده و از نظر وجود ناهنجاری بررسی می‌شود.
  • آزمایش اورودینامیک (Urodynamic): مثانه بیمار از طریق کاتتر (catheter) با مایع پر می‌شود تا فشار آن در حین ادرار اندازه‌گیری گردد.
  • آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA): این آزمایش خون، احتمال سرطان پروستات را بررسی می‌کند.
  • سیستوسکوپی: در این معاینه، مثانه و لوله مجاری ادراری فرد مورد آزمایش و ارزیابی قرار می‌گیرد.
  • پیلوگرافی یا اوروگرافی داخل وریدی: این یک معاینه با اشعه ایکس یا سی تی اسکن است که پس از تزریق رنگ به بدن بیمار انجام می‌شود. این رنگ کل سیستم ادراری را بر روی تصاویر تولید شده توسط اشعه ایکس یا CT برجسته می‌کند.

 

تشخیص بزرگی پروستات

تشخیص بزرگی پروستات

 

درمان بزرگ شدن پروستات 

روش‌های درمان بزرگی پروستات با توجه به علائم آن برای هر شخص متفاوت است. معمولاً در مواردی که بیماری خفیف یا متوسط باشد، تغییر شیوه زندگی، انجام ورزش، رعایت رژیم غذایی و درمان‌های دارویی مثل مصرف داروهای شل‌کننده‌های عضلات صاف (مثل امنیک، تامسولوسین، پرازوسین، ترازوسین) و یا داروهای گیاهی توصیه می‌شود و در مواردی که بیماری شدت یافته و به مرحله پیشرفته رسیده باشد، معمولاً عمل جراحی انجام می‌گردد. بنابراین توصیه می‌شود در صورت مشاهده هرگونه اختلال در تخلیه ادرار به پزشک ارولوژی مراجعه و علت را جویا شوید.

 

درمان بزرگ شدن پروستات با داروهای گیاهی

به طور کلی بعضی از گیاهان و مواد غذایی در پیشگیری از بزرگی غده پروستات موثر هستند. لذا مصرف بیشتر میوهجات و سبزیجاتی مانند هویج، چغندر، شلغم، کنگر فرنگی و انواع کلم به دلیل خاصیت آنتی اکسیدان آنها به مردان توصیه میشود. همچنین مصرف انواع مرکبات به ویژه گریپ فروت، کیوی، هندوانه و گوجه فرنگی نیز در پیشگیری و کاهش علائم بزرگی پروستات مفید است. 

در بین گیاهان دارویی، تخم کدو، دانه کتان، گرده گل چاودار، چای سبز، زنجبیل، زردچوبه، گزنه، نخل اره‌ای و خارخاسک برای درمان بزرگ شدن پروستات توصیه می‌شوند. امروزه این گیاهان با روش‌های علمی شناسایی، جمع‌آوری و عصاره‌گیری شده‌اند و به منظور سهولت مصرف، توسط شرکت‌های داروسازی به شکل‌های دارویی رایج تولید می‌شوند.‏

بزرگ شدن پروستات

درمان بزرگ شدن پروستات با گیاهان دارویی

 

شما می‌توانید ‏برای تهیه و خرید هر یک از این داروهای گیاهی، از طریق لینک زیر اقدام کنید.‏

قطره گیاهی پروستاتان و قرص پروستاتان گل دارو از عصاره ریشه و برگ گزنه، تخم کدو بدون پوست، گل بابونه، میوه خارخاسک و میوه انیسون تهیه شده است. این فرآورده در کاهش و برطرف کردن علائم ناشی از بزرگی پروستات مانند تکرر ادرار، سوزش و درد هنگام دفع ادرار و درمان التهاب حاد و مزمن پروستات (‎ها‎یپرپلازی خوش‌ خیم پروستات) موثر است.

کپسول و روغن دانه کدو گیاه اسانس یک داروی گیاهی عالی برای بهبود دفع و تکرر ادرار ناشی از بزرگی خوش خیم پروستات است. علاوه بر این در درمان اختلالات دفع و تکرر ادرار ناشی از مثانه‌ تحریک‌پذیر و شب ادراری کودکان نیز کاربرد دارد. دیگر موارد مصرف آن درمان یبوست، گرفتگی صدا و سرفه است.

کپسول پروستکس سبز دارو حاوی عصاره میوه نخل اره‌ای با نام علمی (Serenoa Repens) است. این فرآورده در پیشگیری و بهبود مشکلات ناشی از بزرگ شدن خوش‌خیم غده پروستات (تکرر ادرار، سوزش و درد هنگام دفع ادرار) موثر است.

کپسول پروستا باریج اسانس نیز از دیگر فرآورده‌های طبیعی برای درمان بزرگ شدن پروستات و اختلالات ادراری است. این محصول از روغن بذر کدو و ویتامین ای تهیه شده و در جلوگیری از ریزش مو هم مصرف می‌شود.

سافت ژل پروستا ‏هلث دانا از گیاه کدو تنبل تهیه می‌شود. به بهبود عملکرد پروستات، مجاری ادراری، کلیه‌ها و وضعیت جنسی آقایان کمک می‌کند. این محصول برای کسانی که به دیابت مبتلا هستند، مناسب است.

کپسول پروستالس تارا حاوی عصاره خشک میوه گیاه نخل اره‌ای و عصاره خشک ریشه گیاه گزنه است و به حفظ سلامت پروستات کمک می‌کند.

 

سخن پایانی

در پایان باید خاطر نشان کرد که عدم درمان بزرگ شدن پروستات می‌تواند منجر به عوارضی مانند بی‌اختیاری ادرار شود و به کلیه‌ها نیز آسیب جدی برساند. از این رو توصیه می‌شود به محض مشاهده اولین علائم بیماری حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

 

.

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید