برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

فیلتر ضد آفتاب و مقایسه انواع آنها

پوست یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن است که محافظت از آن، باید جزو اصلی روتین پوستی شما باشد. ضد آفتاب حاوی فیلتر فیزیکی و فیلتر شیمیایی است که از پوست شما در برابر اشعه فرابنفش محافظت می‌کند. فیلترهای شیمیایی با انجام واکنش‌های شیمیایی مانع نفوذ فرابنفش می‌شود. همچنین فیلترهای فیزیکی از طریق ایجاد سدی، از پوست شما در برابر آفتاب محافظت می‌کند. امروزه بحث‌هایی درباره سمی بودن فیلترهای شیمیایی مطرح است که برای سلامتی انسان و محیط زیست خطرناک می‌باشند. در این مقاله به معرفی فیلترهای ضد آفتاب، انواع آنها و موارد ممنوع شده در آمریکا و اروپا می‌پردازیم. و روش‌های محافظت از پوست خود و کودکان‌تان را برای شما شرح می‌دهیم
فیلتر ضد افتاب

فیلتر ضد آفتاب و مسدود کننده‌ UV

لوسیون‌ها، کرم‌ها و اسپری‌های ضدآفتاب توسط میلیون‌ها نفر برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی و آسیب‌های ناشی از آن روی پوست استفاده می‌شوند. برای جذب یا مسدود کردن اشعه ماوراء بنفش خورشید، فیلتر ضد آفتاب یا فیلتر فرابنفش (مواد شیمیایی خاص) به کرم‌های ضد آفتاب اضافه می‌شوند. فیلترهای UV اغلب در لوازم آرایشی برای محافظت در برابر نور خورشید و جلوگیری از تخریب اشعه ماوراء بنفش در سایر محصولات مانند پلاستیک، اسباب بازی و مبلمان استفاده می‌شود.

فیلتر ضد آفتاب

چرا کرم‌های ضد آفتاب مهم هستند؟

در ایالات متحده، سرطان پوست شایع‌ترین سرطان بدخیمی است که در حال گسترش است و در 30 سال گذشته، بروز ملانوم، کشنده‌ترین شکل آن، افزایش یافته است. علت اصلی سرطان پوست، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) است. از آنجایی که طول موج آن فراتر از نور مرئی ماوراء بنفش خورشید است، به آن «فرابنفش» می‌گویند. درک هر یک از سه بخش طیف تابش  UV، UVA،UVB و UVC، می‌تواند به شما کمک کند که بدانید چگونه به طور موثر از خود محافظت کنید:

  • تایپ فرابنفش UVC

از آنجایی که UVC مضرترین از این سه مورد است، خوشبختانه توسط لایه اوزون در جو محافظت می‌شود، بنابراین اگر به شعله جوشکاری نگاه نکنید، بعید است که هرگز با آن تماس داشته باشید.

  • تایپ فرابنفش UVB

تنها بخش کوچکی از UVB توسط جو محافظت می‌شود. وقتی به لایه بیرونی پوستمان برخورد می‌کند، DNA ما بلافاصله آسیب می‌بیند و ممکن است منجر به سرطان پوست شود.

  • تایپ فرابنفش UVA

آخرین مؤلفهUV، UVA، عملاً به طور مداوم در محیط نفوذ می‌کند. اگرچه منجر به آفتاب سوختگی نمی‌شود، اما به عمق پوست ما نفوذ می‌کند و به لایه درم آسیب می‌رساند که به مرور زمان باعث پیری و چین و چروک پوست می‌شود. محققان امروزی متوجه شده‌اند که UVA ممکن است به پروتئین‌های لازم برای ترمیم جهش‌های DNA آسیب برساند، بنابراین این پرتو می‌تواند به طور غیرمستقیم باعث سرطان شود.

 

فیلتر ضد آفتاب

رنج و طیف محافظتی SPF در برابر UV

مقدار تابش UVB که از آن جلوگیری می‌شود بر روی برچسب‌های ضد آفتاب با شماره SPF یا فاکتور محافظت در برابر آفتاب نشان داده می‌شود. یک کرم ضد آفتاب با SPF 30 تنها به 3.3 درصد از اشعه UVB اجازه می‌دهد تا به پوست شما برسد و 96.7 درصد دیگر را مسدود کند. راه دیگری برای فکر کردن به این موضوع این است که اگر پوست شما بدون محافظت در عرض 5 دقیقه سوخته شود، افزودن ضد آفتاب SPF 30 بعد از 150 دقیقه (5 دقیقه در 30 دقیقه) منجر به همان آفتاب سوختگی می‌شود. در مقابل، یک ضد آفتاب با 50 SPF می‌تواند 98 درصد از اشعه‌های UVB را فیلتر می‌کند و در عین حال اجازه می‌دهد 2 درصد از آنها به پوست شما برسد.

به خاطر داشته باشید که این طیف محافظتی SPF تنها زمانی کاربرد دارد که کرم ضد آفتاب را به مقدار کافی به صورت خود بمالید و از شسته شدن آن توسط آب، تعریق یا حوله خود جلوگیری کنید. این واقعیت که SPF صرفاً محافظت در برابر UVB را اندازه گیری می‌کند و چیزی در مورد محافظت در برابر UVA نمی‌گوید ممکن است شما را شگفت زده کند. به عبارت دیگر، برخی از مواد شیمیایی موجود در ضدآفتاب فعال می‌توانند به طور موثر UVB را مسدود کنند در حالی که اجازه می‌دهند اشعه‌های خطرناک UVA  بدون مانع از آن عبور کنند.

 

منظور از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع چیست؟

طبق تعریف، کرم ضد آفتاب با طیف گسترده به منظور محافظت از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر UVA و UVB  است. اشعه های UVB باعث آفتاب سوختگی و بیشتر سرطان‌های پوست شوند. انواع مختلفی از ضد آفتاب وجود دارد، بنابراین دفعه بعد که برای خرید یکی از آنها می‌روید حتما دقت کنید که روی آنها برچسب ضد آفتاب طیف گسترده یا طیف وسیع ذکر شده باشد. در غیر این صورت خیلی از مزایای ضد آفتاب طیف وسیع را از دست خواهید داد.

 

فیلتر ضد آفتاب

چرا باید از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع استفاده کرد؟

اکنون که معنی کرم ضد آفتاب با طیف گسترده را می‌دانید، بیایید ببینیم که چرا باید آن را در برنامه روزانه خود قرار دهید؟

  • سرطان پوست

اگر مهم‌ترین دلیل نباشد، یکی از عوامل ضروری استفاده از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع، کمک به پیشگیری از سرطان پوست است. اگر زیر نور خورشید هستید و پوست شما محافظت نشده است، اشعه‌های UVA و UVB می‌توانند به عمق پوست شما نفوذ کنند و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهند. بنابراین، اگر می‌خواهید از خود در برابر سرطان پوست محافظت کنید، بهتر است از کرم‌های ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.

  • پیری زودرس

یکی دیگر از دلایلی که باید از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع استفاده کنید، محافظت از پوست در برابر پیری زودرس است. علائم پیری زودرس می‌تواند شامل خطوط ریز، چین و چروک، لکه‌های پیری و افتادگی پوست باشد. هنگامی که کرم ضد آفتاب با طیف وسیع را به درستی استفاده می‌کنید و به موقع آن را تجدید می‌کنید می‌تواند از آسیب‌های جدید نیز جلوگیری کند.

  • آفتاب سوختگی

این مورد ممکن است برای شما بدیهی به نظر برسد، اما جلوگیری از ضد آفتاب یک عامل ضروری برای استفاده از ضد آفتاب است. هیچ کس از یک آفتاب سوختگی دردناک، پس از یک پیاده‌روی دلپذیر خوشش نمی‌آید. اگرچه ممکن است همه به سرعت دیگران نسوزند، اما شما نمی‌خواهید خود را در معرض خطر سوختن، پوسته شدن یا تاول زدن قرار دهید. ناگفته نماند که درمان آفتاب سوختگی چندین روز یا هفته طول می‌کشد، بنابراین کرم ضد آفتاب را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

  • برنزه شدن با کرم ضد آفتاب

اگر می‌خواهید برنزه شدن کاملی را تجربه کنید، می‌توانید این کار را هنگام استفاده از ضد آفتاب انجام دهید. دفعه بعد که برای برنزه کردن زیر نور آفتاب قرار گرفتید، یک کرم ضد آفتاب با طیف وسیع انتخاب کنید و در صورت نیاز آن را تجدید کنید تا علاوه بر سلامت پوست خود از رنگ برنزه خود نیز لذت ببرید.

 

معرفی انواع فیلتر موجود در ضد آفتاب

ترکیبات ضد آفتاب فعال دو روش برای محافظت از پوست ما در برابر اشعه ماوراء بنفش دارند، فیلترهای شیمیایی و فیلترهای فیزیکی

فیلتر شیمیایی:

آنها را مانند یک اسفنج در نظر بگیرید؛ برخی از اجزای فعال در کرم ضد آفتاب، اشعه ماوراء بنفش را به جای پوست شما جذب می‌کنند. آووبنزون، اکسی بنزون، اکتینوکسات و… در واقع جزوء مواد شیمیایی فعال موجود در ضدآفتاب‌های مدرن هستند و به عنوان فیلتر شیمیایی به شمار می روند، که به این روش عمل می‌کنند. اکثر فیلترهای شیمیایی اشعه‌های UVB را مسدود می‌کنند، در حالی که تعداد انگشت شماری انتخاب شده نیز طول موج‌های خاص UVA را مسدود می‌کنند.

فیلتر معدنی (فیلتر فیزیکی):

این اجرا را مانند یک آینه در ضد آفتاب در نظر بگیرید که تابش UV را منعکس می‌کند. فیلترهای معدنی، همچنین به عنوان فیلترهای فیزیکی نیز شناخته می‌شوند. موادی مانند اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم جزوء فیلترهای فیزیکی هستند که به این روش عمل می‌کنند. اکسید روی محافظت گسترده‌ای در برابر اشعه های UVA و UVB ارائه می‌دهد. فیلترهای معدنی امروزی بهتر عمل می‌کنند و برخی از آنها هیچ اثری از خود بر جای نمی‌گذارند، برخلاف فیلترهای معدنی گذشته که باقی مانده‌های سفیدی را روی پوست بر جای می‌گذاشتند.

 

آیا فیلتر ضد آفتاب شیمیایی قابل اعتماد و ایمن هستند؟

در بین سازمان‌های بهداشتی و دارویی بحثی درباره‌ی ایمنی فیلترهای شیمیایی مطرح است. FDA ایالات متحد یک قانون پیشنهادی نسبتاً مهم برای تغییر مقررات ضد آفتاب را در فوریه 2019 اعلام کرد. در واقع FDA تمام 16 جزء فعال ضد آفتاب را مورد بررسی قرار داد و آنها را از نظر ایمنی به سه دسته طبقه بندی کرد:

  • فقط اکسید روی و اکسید تیتانیوم به عنوان مواد ایمن و موثر در نظر گرفته می‌شوند (هر دو فیلتر معدنی هستند.)
  • آمینو بنزوئیک یا همان PABA و ترولامین سالیسیلات ایمن و کارآمد نیستند (این مواد در واقع مدت‌ها پیش کنار گذاشته شده‌اند.)
  • فیلترهای شیمیایی باقیمانده فاقد شواهد کافی برای منع استفاده در کرم‌های ضد آفتاب هستند. دی اکسی بنزون، انسولیزول، مرادیمات، پادیمات او، سولیسو بنزون، اکسی بنزون، آووبنزون، سینوکسات، هموسالات، اکتینوکسات، اکتی سالات و اکتوکریلن.

دسته سوم FDA شامل تمام اجزای فعال شیمیایی است که اکنون در ایالات متحده استفاده می‌شود، بنابراین FDA اطلاعات بیشتری را برای ارزیابی اینکه آیا کرم‌های ضد آفتاب حاوی این مواد شیمیایی ایمن و موثر هستند می‌خواهد.

 

فیلتر ضد آفتاب ممنوع شده در اروپا

یکی از آنها اسید 4 آمینو بنزوئیک است که اغلب به نام PABA یا p-aminobenzoic اسید شناخته می‌شود. این ماده که قبلا در کرم‌های ضد آفتاب استفاده می‌شد، محبوبیت خود را از دست داده است؛ زیرا برخی از افراد گاهی اوقات به آن حساسیت پوستی داشتند. در دهه 1980، محققان دریافتند که PABA می‌تواند خطر آسیب خورشیدی ناشی از اشعه UV را افزایش دهد. از سال 2008، اتحادیه اروپا استفاده از این ماده را در کرم‌های ضد آفتاب ممنوع کرده است. با این حال،PABA  هنوز در ایالات متحده توسط FDA مجاز است.

محققان پیش‌بینی می‌کنند سایر ضد آفتاب‌های مورد تایید FDA نیز محبوبیت خود را در آینده از دست خواهد داد، به‌ویژه به دلیل نگرانی در مورد تأثیر آنها بر روی آب‌ها که از طریق فاضلاب وارد اقیانوس می‌شوند و همچنین تأثیر منفی آنها بر روی موجودات دریایی به ویژه بر سلامت مرجان‌ها. به دلیل نگرانی در مورد صخره‌های مرجانی استفاده از کرم های ضد آفتاب حاوی اکسی بنزون و اکتینوکسات در آینده ممنوع خواهد شد. به گفته محققان، این دو ماده باعث سفید شدن مرجان‎ها می‌شوند و موجودات دریایی را در برابر بیماری آسیب‌پذیرتر می‌کند.

 

چگونه می‌توانیم تشخیص دهیم که ضد آفتاب برای کودکان خردسال یا نوزادان مناسب است؟

موقع خرید ضد آفتاب برای کودکان خردسال خود حتما بر برچسب روی محصول دقت کنید که عبارت «کودکان» روی آن ذکر شده باشد. برچسب ضد آفتاب به طور کلی نشان می‌دهد که این محصول فقط حاوی اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم به عنوان مواد فعال است.

والدین از استفاده از کرم ضد آفتاب برای کودکان زیر شش ماه خودداری کنند. در عوض این کودکان را در سایه نگه دارند و برای محافظت از پوست آنها در برابر نور خورشید، پیراهن‌های آستین بلند، شلوارهای بلند و کلاه‌های گشاد بپوشانند.

 

ضد آفتاب کودکان

چه افرادی باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنند؟

کرم ضد آفتاب برای همه افراد، از جمله افرادی که پوست تیره دارند، نیاز است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده توصیه می‌کند که برای بزرگسالان یا بچه‌های با جثه متوسط، هر دو ساعت یک‌بار، از کرم ضد آفتاب استفاده کنند. حتی در روزهای ابری این امر صادق است. کرم ضد آفتاب نه تنها باید از ما در برابر انواع نور خورشید که به پوست ما آسیب می‌رساند محافظت کند، بلکه باید قابل پخش و غیرسمی نیز باشد.

 

ضدآفتاب برای کودکان

مقایسه ضد آفتاب فیزیکی با ضد آفتاب شیمیایی

همانطور که بالاتر توضیح دادیم، در واقع ضد آفتاب‌ها با توجه به نوع ماده فعال و فیلتر فیزیکی و شیمیایی که دارند به دو دسته ضد آفتاب فیزیکی و ضد آفتاب شیمیایی تقسیم می‌شوند. هر دو نوع ضد آفتاب دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

مزایا ضد آفتاب فیزیکی

  • کمتر تحریک کننده است و برای پوست‌های حساس مناسب‌تر است.
  • اثر محافظتی بیشتری برای خواهد داشت در صورت هیدراتاسیون پوست.
  • چالشی برای ترکیب شدن کامل با پوست ندارد. به لطف انواع رنگ دهنده‌ها مانند مات، بژ، برنزه کننده و سفید کننده که اکنون در شرکت‌های جدیدتر در دسترس هستند، پوست صاف و یکدست به نظر می‌رسد.

 

مزایا ضد آفتاب شیمیایی

  • ضد آفتاب شیمیایی مقاوم به آب است و برای زمان شنا و استفاده در ساحل مناسب است.
  • اگر تمام روز ورزش می‌کنید یا عرق می‌کنید ضد آفتاب شیمیایی توصیه می‌شود.
  • همچنین سریع جذب پوست می‌شود.

 

در انتخاب ضد آفتاب چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

  • طیف وسیع محافظت در برابر اشعه های UVA و UVBداشته باشند
  • بدون بو
  • عدم انسداد منافذ (غیر کومدوژنیک)
  • بدون روغن، بدون چربی
  • بدون پارابن
  • دارای SPF از 30 یا بیشتر

 

ضد آفتاب برای پوست‌های حساس یا مستعد آکنه

اگر پوست حساس یا مستعد آکنه دارید، ضدآفتاب صحیح باعث نمی‌شود که پوستتان از بین برود. در واقع، ممکن است به ظاهر بهتر پوست شما کمک کند. به دنبال محصولی باشید که برای افرادی که پوست حساس یا مستعد آکنه دارند به بازار عرضه شده است. از آنجایی که کرم‌های مخصوص پوست مستعد جوش حاوی نیاسینامید (عضوی از خانواده ویتامین B3 است) است به کاهش ظاهر جوش‌ها و تغییر رنگ کمک می‌کنند. اگر مطمئن نیستید کدام کرم ضد آفتاب برای شما بهترین است، چند نمونه مختلف از ضد آفتاب را از پزشک یا داروخانه خود دریافت کنید. چند بار پشت سر هم روی مچ دست خود امتحان کنید. اگر هیچ عارضه‌ای نداشتید از آن را روی صورت خود بمالید.

 

معایب فیلتر ضد آفتاب برای سلامت انسان

اگر غذا با پلاستیک های فیلتر کننده اشعه ماوراء بنفش تماس پیدا کند، ممکن است افراد در معرض این مواد قرار گیرند. آزمایش ادرار وجود فیلتر UV و محصولات تجزیه بدن فیلتر UV را نشان داده است و ثابت می کند که آنها وارد بدن می شوند. تحقیقات FDA در سال 2020 نشان داد که شش مورد از رایج‌ترین فیلترهای ضد آفتاب ممکن است پس از یک بار استفاده هفته‌ها در بدن ما باقی بمانند. در نتیجه می‌توانند در غلظت‌های بسیار بالا جذب گردش خون شوند. انتظار می‌رفت FDA تحقیقات ایمنی خود را در سال گذشته تکمیل کند. اما لابی‌های صنعتی و قانون دست و پا گیر COVID-19 کارها را به تعویق می‌اندازد.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید