برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

آشنایی با انواع دستگاه بخور

دستگاه بخور دستگاهی است که میزان رطوبت هوا را افزایش می دهد طوری که تنفس در محیط آسوده تر انجام شده و رطوبت پوست نیز با مخاطره روبه رو نشود؛ در مکان هایی با آب و هوای خشک و یا در فصول سرد که رطوبت هوا کاهش می یابد، خشکی هوا مشکلات زیادی ایجاد می کند. استفاده از متود ایجاد بخار در محیط از قدیم مورد توجه بوده است و پیش از ساخت دستگاه های بخور کتری ها و دیگ های آب جوش این وظیفه را انجام می داده اند؛ در ادامه این مقاله، بخش تجهیزات پزشکی مجله نسخه اول ، اطلاعات بیشتری درمورد دستگاه های بخور به شما عزیزان ارائه می دهد...
آشنایی با دستگاه بخور

دستگاه بخور

آنچه در این مقاله راجع به دستگاه بخور می خوانیم:

  • چرا از دستگاه بخور استفاده کنیم؟
  • فواید بهره مندی از دستگاه بخور
  • انواع دستگاه بخور
  • دستگاه بخور صورت
  • شیوه نگهداری دستگاه بخور
  •  دستگاه های بخور جدید و فانتزی
  • در خرید دستگاه بخور به چه مواردی توجه کنیم؟

    انواع دستگاه بخور

    به طور کل دو نوع دستگاه بخور یا رطوبت ساز وجود دارد؛ دستگاه بخور سرد و دستگاه بخور گرم، هدف اصلی دستگاه بخور، در هردو نوع دستگاه بخور گرم و دستگاه بخور سرد،  ایجاد رطوبت لازم و مطبوع در هوا است که بخور سرد برای فصل گرم و بخور گرم برای فصل سرد توصیه می گردد؛ برخی از انواع دستگاه بخور دارای هردو مود بخور گرم و بخور سرد هستند و قادر اند هم بخار سرد و هم گرم ایجاد کنند؛ همچنین در برخی دیگر از دستگاه های بخور، مکانیسم هایی برای تصفیه هوا نیز وجود دارد.

چرا از دستگاه بخور استفاده کنیم؟

استفاده از یک دستگاه بخور مناسب در  فضای بسته منزل یا کار می تواند برای بر طرف کردن خشکی هوا و زدودن آلودگی آن بسیار کارساز باشد؛ استفاده از این دستگاه می تواند باعث بهبود تنفس، کاهش علائم آسم و بیماری های تنفسی، کاهش سرماخوردگی و یا خشکی چشم و دیگر مشکلات می شود.

امروزه به دلیل افزایش مشکلات محیط زیستی و آلودگی های هوا، فضای خانه می تواند به دور از محیط آلوده بیرون به محیطی پاک و شاداب برای اعضای خانواده به خصوص برای خانواده هایی که دارای نوزاد و یا فرزندان کوچک هستند تبدیل شود که لازمه آن قرار دادن دستگاه بخور در قسمتی از خانه و یا محل کار است.

فواید بهره مندی از دستگاه بخور

دستگاه بخور با مرطوب کردن محیط، خشکی را برطرف کرده و به سیستم تنفسی جهت عملکرد مناسب کمک کرده و وضعیت آن را بهبود می بخشد.دستگاه بخور فواید زیادی دارد از جمله برطرف کردن خشکی پوست،مانع از سوزش چشم می شود،در رفع حساسیت و سرفه های مکرر و هم چنین خشکی گلو موثر می باشد.افرادی که از سرفه های خشک رنج می برند اگر از دستگاه بخور در منزل استفاده کنند رطوبت این دستگاه باعث مربوط شدن ریه ها شده و چرک موجود در گلو به خلط تبدیل شده و از ریه ها سریع تر خارج می شود و باعث بهبودی سرفه های خشک می شود.

بطور معمول افراد از گل و گیاه در خانه خود استفاده می کنند،گل هایی که نیاز به رطوبت داشته باشند در این هوای مرطوب شاداب می شوند و بهتر رشد می کنند .هم چنین این هوای مرطوب مانع از کنده شدن کاغذ های دیواری می شود و برای کف پوش های چوبی خانه نیز مفید بوده و باعث ماندگاری آن ها می شود.در زمستان این هوای مرطوب ایجاد شده توسط دستگاه بخور،باعث گرمی خانه شده و از مصرف انرژی بیشتر جلوگیری می کند.

انواع دستگاه بخور

تفاوت بخور سرد و گرم

به طور کل دو نوع دستگاه بخور وجود دارد؛ دستگاه بخور سرد و دستگاه بخور گرم، هدف اصلی دستگاه بخور، در هردو نوع دستگاه بخور گرم و دستگاه بخور سرد،  ایجاد رطوبت لازم و مطبوع در هوا است که بخور سرد برای فصل گرم و بخور گرم برای فصل سرد توصیه می گردد؛ برخی از انواع دستگاه بخور دارای هردو مود بخور گرم و بخور سرد هستند و قادر اند هم بخار سرد و هم گرم ایجاد کنند؛ همچنین در برخی دیگر از دستگاه های بخور، مکانیسم هایی برای تصفیه هوا نیز وجود دارد.

دستگاه بخور سرد

دستگاه بخور سرد

دستگاه بخور سرد، بخاری هم دما با اتاق در محیط پخش می کند؛ دستگاه بخور سرد دارای دو تکنولوژی مختلف تبخیری و اولتراسونیک و بعضا پیزوالکتریک می باشد؛ دستگاه بخوری که مجهز به تکنولوژی تبخیری است، از یک فیتیله داخلی برای جذب آب استفاده کرده و هوا را به میان فیتیله می دمد؛ این کار باعث می شود که بخار آب خنکی تولید شده و در محیط پراکنده شود؛ دستگاه های بخور سردی که به تکنولوژی اولتراسونیک و یا پیزوالکتریک  مجهز هستند، هردو از لرزش مولکول های آب برای تولید بخار آب ریز استفاده کرده و آن را در محیط منتشر می کنند.

دستگاه بخور سرد برای چه محیطی مناسب تر است؟

دستگاه بخور سرد برای محیط های بزرگ مناسب تر است؛ دستگاه بخور سرد می تواند تمام فضای خانه را مرطوب کند؛ علاوه بر این، چون آب را حرارت نمی دهد، مصرف برق کمتری دارد. همچنین در خانه هایی که کودک حضور دارد، دستگاه بخور سرد ایمن تر خواهد بود.

مزیت دستگاه بخور سرد

از ویژگی های مثبت دستگاه بخور سرد، تامین رطوبت محیط بدون افزایش دما، کاهش استرس، احساس طراوت و شادابی و حسیاست نداشتن به نوسانات برق هستند.

نقطه ضعف دستگاه بخور سرد

نقطه ضعف دستگاه بخور سرد نسبت به دستگاه بخور گرم، صدایی است که حین تبدیل آب به بخار و پخش آن در محیط ایجاد می کند؛ چون هوای سرد به خودی خود به سمت بالا حرکت نمی کند و دستگاه بخور سرد برای انتشار بخار از پنکه (فن) استفاده می کند و مسلما هوای محیط ممکن است کمی خنک تر از حالت عادی شود؛ در صورت استفاده از دستگاه بخور سرد، باید همواره آن را تمیز نگه دارید تا عامل تولید باکتری، قارچ و کپک نشود؛ خالی کردن دستگاه بخور سرد از آب و خشک کردن آن در زمانی که به آن نیازی ندارید، بهترین راه جلوگیری از ایجاد باکتری و قارچ است؛  توصیه می شود مخزن دستگاه بخور سرد هر روز با آب و صابون شسته شود؛ در ضمن مواد معدنی موجود در آب نیز به صورت گرد و غبار در هوا پراکنده می‌شود و به همین دلیل باید مخزن بخور(از هر مدل)، با آب مقطر پر شود.

دستگاه بخور گرم

دستگاه بخور گرم

دستگاه بخور گرم دارای یک المنت داخلی است که با گرم شدن و تبادل دما با آب، آن را به نفطه جوش می رساند و بخار ناشی از آن را در محیط پخش می کند؛ استفاده از دستگاه بخور گرم به علت به کارگیری دمای بالا، برای سلامتی مناسب تر است زیرا باعث از بین بردن میکرواورگانیسم های مضر موجود می شود و آن را به هوا منتقل نمی کند؛ عدم وجود پنکه (فن) در ساختار دستگاه بخور گرم باعث می شود که کاملا بی صدا عمل کند.

دستگاه بخور گرم برای چه محیطی مناسب است؟

دستگاه بخور گرم برای فضاهای بزرگ مناسب نیست و بیشتر برای اتاق خواب یا اتاق کار استفاده می شود؛ همچنین دستگاه بخور گرم به علت نیاز به گرم کردن آب، مصرف برق بالاتری دارد و رسوبات آب در آن ته نشین می شوند؛ در صورت امکان استفاده از آب مقطر باعث می شود رسوب کمتری در دستگاه بخور گرم جمع شود چراکه تمیز کردن مواد معدنی که با تبخیر آب در مخزن رسوب می کنند کار دشواری است.

دستگاه بخور گرم در زمستان های سرد گرمای ملایم و مطبوعی به فضا می بخشد و بهبود بیماری های شایع در این فصول مثل سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا را تسریع می کند.

کاربرد پزشکی بخور گرم

از دستگاه های بخور گرم که در تسکین گرفتگی بینی، عفونت های مجاری تنفسی، کاهش شدت درد و سرفه های خشک مفید هستند، معمولاً در هوای سرد استفاده می شود.

امکان افزودن مواد ضدعفونی کننده گیاهی و خوشبوکننده به بسیاری از آن ها وجود دارد.

 

دستگاه بخور دوگانه

دستگاه بخور دوگانه

دستگاه بخور سرد و گرم هر دو بخور سرد و گرم را دارد و به شما اجازه می دهد که در شرایط مختلف هر کدام از آن ها را انتخاب کنید؛ برای مثال می توانید در فصل های سرد از بخور گرم و در فصل های گرم از بخور سرد استفاده کنید.

 

توجه داشته باشید

همانطور که گفته شد، بخش بخور گرم این دستگاه بخور دوگانه (گرم و سرد)، مصرف انرژی برق بالایی دارد و احتمال سوختگی با بخار داغ یا آب داخل مخزن و همچنین ته نشینی رسوبات وجود دارد اما بخش بخور سرد دستگاه،کم صداتر از نوع گرم عمل می کند و مصرف انرژی برق در آن کمتر است و از آنجا که بخار آن سرد است، خطر سوختگی (به خصوص برای خردسالان) ایجاد نمی کند.

 

دستگاه بخور التراسونیک

دستگاه بخور التراسونیک

دستگاه بخور التراسونیک نوع از دستگاه های بخور سرد هستند که کارآمدتر هستند و قابلیت های بهتری دارند.دستگاه های بخور التراسونیک موجب ایجاد هوای مرطوب خوب و ملایم می شود که به آسانی رطوبت را در فضایی که در آن قرار دارند، پراکنده می کنند. در این دستگاه یک مبدل ارتعاش، آب را با سرعت اولتراسونیک به قطره های بسیار کوچک و ریز تبدیل می کند که باعث تولید بخاری با کیفیت مناسب و با قدرت پراکندگی بالا می شود.

فواید دستگاه بخور التراسونیک

  • کارآیی بالایی دارد.
  • در زمان استفاده هیچگونه صدای مزاحمی ندارد.
  • تمیز کردن و نگهداری آن آسان می باشد.
  • برای بیمارانی که آلرژی و آسم دارند، مناسب می باشد.
  • مصرف برق ندارد که این مورد باعث کاهش هزینه و انرژی می شود.
  • برای اتاق کودکان و نوزادان مناسب می باشد.

معایب دستگاه بخور التراسونیک

  • اگر از آب ناخالص استفاده شود،امکان آلودگی باکتریایی نیز وجود دارد.
  • اگر از آب ناخالص استفاده شود،ممکن است گردهای سفید روی وسایل خانه بنشینند.

 دستگاه بخور صورت

دستگاه بخور صورت،نوعی از دستگاه بخور می باشد که جهت رطوبت دهی به صورت افراد،جهت سلامتی و زیبایی پوست افراد ساخته شده است.این دستگاه ها دارای جایگاهی برای نگهداشتن صورت هستند و پوست با بخار گرم مرطوب می شود.پوست خشک و ترک های عمیق لب ها هم چنین  خارش پوست، پوسته پوسته شدن آن نیز با استفاده از این دستگاه بهبود می یابد.

فواید دستگاه بخور صورت

  1. باعث جوانسازی و زیبایی پوست می شود.
  2. چین و چروک صورت را کاهش می دهد.
  3. گردش خون پوست را افزایش می دهد.
  4. آبرسانی پوست بهبود می یابد.
  5. باعث کاهش جوش و آکنه می شود.
  6. باعث درمان سرماخوردگی و آنفولانزا می شود.
  7. باعث افزایش طراوت و شادابی پوست خواهد شد.

معایب دستگاه بخور صورت

در صورت استفاده زیاد باعث ملتهب شدن مجاری تنفسی شده و ممکن است گرمای زیاد باعث شود تا پوست، عوارضی را مانند حساسیت نشان دهد.

 

شیوه نگهداری دستگاه بخور

دستگاه بخور، یکبار مصرف نیست، بنابراین نگهداری آن اهمیت دارد؛ برای جلوگیری از رشد قارچ، باکتری و میکروب حتماً روزی یک بار آب مخزن را عوض کنید و حداقل هفته ای ۲ بار کل دستگاه را با آب و مواد پاک کننده بشویید.

هرگز هر نوع ماده ای را داخل مخزن آب دستگاه نریزید.

برای اینکه دستگاه را از هرگونه باکتری، قارچ و کپک پاک کنید، بهتر است:

آب داخل مخزن دستگاه بخور را هر روز خالی کنید و پس از خشک کردن، دوباره مقداری آب درون آن بریزید.

هر ۳ روز یک بار دستگاه بخور را از برق بکشید و املاح و جرم آب را پاک کنید.

اگر دستگاه بخور فیلتر دارد، هرچند وقت یک بار، فیلتر آن را عوض کنید.

وقتی می خواهید دستگاه بخور را برای مدتی کنار بگذارید، آب آن را خالی و دستگاه بخور را تمیز کنید.

دستگاه های بخور مدل قدیمی را با مدلی جدیدتر جایگزین کنید.

توجه داشته باشید که وجود املاح معدنی در هوا برای کسانی که از مشکلات تنفسی رنج می برند مشکل ساز خواهد بود. به همین دلیل باید در نگهداری دستگاه بخور سرد دقت نموده و از آب تقطیر شده در آن استفاده کرد که املاح معدنی در آن در اثر فرآیند تقطیر حذف شده است.

 دستگاه های بخور جدید و فانتزی

امروزه بسیاری از دستگاه های بخور قابلیت کنترل از راه دور نیز دارند، برخی مجهز به دهانه مجزایی هستند که بخار را به سمت دهان و بینی هدایت می کند و مانع از انتقال آن به چشم ها و پیشانی و به طبع اذیت افراد حین بخور دادن خواهد شد

دستگاه بخور فانتزی

همچنین انواع رطوبت ساز با بدنه های جذاب عروسکی برای کودکان طراحی شده که مانع از ترسیدن آن ها از بخورداردن می گردد و یا نمونه هایی در اندازه های کوچک (درحد یک لیوان) و با قابلیت اتصال پاور به درگاه USB مناسب برای قرارگیری روی میز کار طراحی و تولید شده اند که اغلب بخور سرد می باشند…

دستگاه بخور کنترل دار

در خرید دستگاه بخور به چه مواردی توجه کنیم؟

سنجش رطوبت

ترموستاتی که در داخل  دستگاه بخور بکار گرفته شده است، میزان نسبی رطوبت در هوا را اندازه گیری می کند و به طور خودکار رطوبت خروجی دستگاه را برای رسیدن به میزان ایده ال (30 تا 50%) دستگاه تنظیم می کند. رطوبت هوا، به مقدار بخار آب موجود در هوا گفته می ‌شود. رطوبت نسبی داخل خانه، اگر ۴۵ درصد باشد،کاملا ایده‌آل است. در صورتی که این عدد کمتر از ۳۰ درصد باشد،هوای خیلی خشک محسوب می ‌شود. از طرف دیگر رطوبت نسبی هوای محیط نباید از ۵۰ درصد بالاتر برود. برای اندازه گیری رطوبت درون خانه می توانیم سه عدد قالب یخ کوچک را درون یک لیوان قرار داده و به آن لیوان  آب اضافه کنیم. بعد از گذشت سه دقیقه اگر رطوبت  هوا روی سطح خارجی لیوان دیده نشد و شکل نگرفت، یعنی هوای درون خانه خیلی خشک می باشد و باید هوا مرطوب شود. سه تا چهار لیتر آب در هوا اضافه کنیم، رطوبت نسبی  هوای یک خانه ی صد متری را با فرض اینکه دما ثابت باشد، از ۵ درصد به ۶۰ درصد افزایش می‌ یابد. بعضی از دستگاه های بخور ویژگی کنترل رطوبت محیط خودکار را ندارند پس در هنگام خرید به این نکته باید توجه کرد و در صورت نیاز اگر دستگاه شما رطوبت سنج نداشت میتوانید از روش گفته شده و یا رطوبت سنج دستی جهت اندازه گیری میزان رطوبت محیط استفاده کنید.

مقدار فضایی که رطوبت دستگاه بخور آن را پوشش می دهد

این مورد مورد نظر مقداری عددی است که نشانگر پوشش دهی محیط بر حسب متر مکعب است. برای مثال: بخور سرد دستگاه التراسونیک EmsiG US408 ،100 مترمکعب پوشش دهی فضا دارد.

مقدار بخار خروجی

این ویژگی دستگاه بخور، مقدار بخار خروجی  دستگاه بخور را بر حسب حجم در زمان نشان می دهد. هر چه این مقداری که نشان می دهد، بیشتر باشد، هوای محیط در زمان کمتری اشباع از رطوبت می شود.

چراغ یادآوری یا صدای هشدار دهنده

وجود یک چراغ نشان دهنده یا صدای هشدار دهنده روی دستگاه بخور، زمانی که دستگاه نیاز به تعویض فیلتر دارد یا آب موجود در دستگاه کاهش یافته است، می تواند برای مصرف کننده بسیار کارآمد باشد.

زمان خاموشی خودکار

این ویژگی دستگاه بخور برای زمانی است که ما بخواهیم برای مدت زمان خاصی از دستگاه بخور استفاده کرده و بعد از آن زمان دستگاه بطور خودکار خاموش شود.

قابلیت حمل

همه دستگاه های بخور قابلیت حمل را دارند با توجه به این موضوع در حمل و جابجایی این دستگاه ها مشکلی وجود ندارد.

جنس دستگاه

دستگاه بخور یک دستگاه یک بار مصرف نیست و باید باید از مواد اولیه مناسب و با کیفیت ساخته شده باشد. به جنس دستگاه بخور دقت کنید. انواع متنوعی از این دستگاه ‌ها در بازار وجود دارند، اما بعضی از آن ها از پلاستیک‌ های بی کیفیت ساخته شده‌اند و هنگام تولید بخار هوا، بوی ناخوشایند و نامطبوعی را ایجاد می‌ کنند.

ظرفیت

ظرفیت مخزن های دستگاه‌ های بخور از ۳ لیتر تا ۵ لیتر متغیر و متفاوت است که با توجه به نیاز و محیط و مکان مورد نظر خود، می توان یکی از آنها را خرید.

سخن پایانی

با وجود یک دستگاه بخور در خانه یا محیط کار می توان به آسانی رطوبت لازم برای تنفس بهتر را فراهم نمود. در فصول سرد سال که با شیوع بیماری های ویروسی از خانواده سرماخوردگی مواجه هستیم استفاده از دستگاه بخور خصوصا نوع گرم، خشکی سیستم تنفسی را برطرف می سازد و به فرایند بهبودی سرعت می بخشد.

بخور دادن صورت همواره برای لطافت و شادابی پوست مفید بوده و می تواند قبل از پاکسازی پوست صورت بسیار کمک کننده باشد.

انواع دستگاه بخور را می توان از داروخانه ها و فروشگاه های معتبر لوازم پزشکی به صورت آنلاین یا حضوری خریداری نمود.

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید