برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

مسواک برقی

از هزاران سال پیش تاکنون، یعنی از زمانی که انسان به اهمیت مراقبت از دندان هایش پی برد، مسواک زدن نیز از جمله اعمال مهم و ضروری روزانه برای حفظ سلامت به شمار رفته است و به مرور زمان در طرح های کامل تر و پیشرفته تری تولید و روانه بازار می شود؛ کم و بیش با مسواک های سنتی و دستی آشنا هستیم. امروزه خوب است با نسل جدید مسواک ها یعنی مسواک برقی کمی بیشتر آشنا شویم به همین خاطر مجله نسخه اول در این مقاله به معرفی انواع مسواک برقی پرداخته است؛

آنچه در این مقاله راجع به مسواک برقی می خوانیم:

  • مسواک برقی و تفاوت آن با مسواک معمولی
  • مزایای این نوع مسواک
  • فواید آن
  • انواع آن
  • دو نوع پرطرفدار مسواک های برقی و مقایسه آن ها با یکدیگر
  • معایب مسواک برقی
  • آپشن های ویژه این مسواک ها

انواع مسواک

 

مسواک برقی و تفاوت آن با مسواک معمولی

مسواک برقیVSمسواک معمولی

مسواک های برقی هم مثل مسواک های دستی دارای دسته و سر برس دارهستند با این تفاوت که دسته آن ها از ضخامت بیشتری برخورداراست و عمده دلیل آن هم مداراها و موتور الکتریکی موجود در دسته آن است.

همانطور که از اسمش پیداست مسواک برقی یا الکتریکی به کمک نیروی الکتریسیته یا برق کار می کند؛ حال آنکه این برق از طریق باتری تامین گردد یا برق شهری چندان متفاوت نیست.

سر بورس دار این مسواک ها قابلیت چرخش و ارتعاش دارد که به واسطه الکتروموتور کوچک درون بدنه مسواک ایجاد می شود؛ به وسیله این مسواک، پاکسازی دندان ها سریع تر، صحیح تر و با نظم بیشتری انجام می شود؛ همچنین برخی از این مسواک ها از قابلیت تنظیم زمان برخوردار هستند که مدت زمان مسواک زدن را نیز به فرد کاربر اعلام می کند.

این مسواک های پیشرفته، به دلیل نوع عملکرد ارتعاشی و چرخشی بورس خود، قادر به تمیز کردن لای دندان ها و دندان های عقب تر نیز هستند و خرابی ناشی از باقی ماندن پلاک ها و ذرات باقی مانده از مواد غذایی لابه لای دندان ها را به حداقل می رسانند.

مزایای مسواک معمولی

مسواک زدن

مسواک های معمولی دستی، دارای مزایایی از جمله :

  • قیمت پایین تر
  • سبک بودن
  • تنوع در رنگ و طراحی
  • کم حجم بودن
  • عدم  نیاز به برق و باتری

هستند و به وفور در بازار قابل تهیه می باشند اما مسواک های برقی نیز مزایای قابل توجهی دارند:

  • به ویژه برای کسانی که وضعیت فک و دندان های آن ها خاص است مثل افرادی که اورتودنسی کرده اند.
  • یا ماهیچه دستانشان توانایی مسواک زدن را ندارند؛
  • مسواک زدن با مسواک برقی نیازی به مهارت و دانش مسواک زدن صحیح نیست و خود وسیله به درستی پاک سازی دندان ها را انجام می دهد؛
  • این دستگاه به تایمر مجهز است ولی مسواک های معمولی فاقد تایمر هستند  و چه بسا کمتر از میزان لازم و یا بیش از حد با دندان ها در تماس باشند (مدت مسواک زدن) و در هر دو حالت به لثه و دندان آسیب بزنند.
    مسواک برقی

مسواک های برقی که یکی از کاربردی ترین ابداعات حوزه مهندسی پزشکی و دندان پزشکی محسوب می شوند، برای مبتدی ترین افراد و حتی کودکان نیز شرایط شست و شوی صحیح دندان ها و لثه را فراهم می کند.

فواید مسواک برقی

 

  • دارای استفاده آسان

استفاده از این مسواک های الکتریکی بسیار آسان است و تنها باید برای بار اول استفاده قلق آن دستتان بیاید؛ این وسیله برای کسانی که آرتروز و محدودیت حرکتی دارند بسیار مناسب و کمک کننده است؛ همچنین کسانی که دندان های خود را اورتودنسی کرده اند و نمی توانند به آسانی دندان ها و براکت ها و سایر ملزومات اورتودنسی را تمیز کنند بهتر است از مسواک برقی بهره بگیرند.

  • از بین برنده حرفه ای جرم و پلاک دندان

طراحی خاص برس مسواک های برقی و سیستم چرخشی-ارتعاشی آن موجب می شوند که این وسیله از عملکرد بهتری در پاکسازی جرم و پلاک های ایجاد شده روی دندان ها برخوردار باشد؛ این مسواک به آسانی شیارهای حدفاصل دندان و لثه ها، لابه لای دندان ها و حتی زبان را تمیز کرده و حفظ بهداشت دهان و دندان را با کیفیت بالاتری عملی می سازد.

  • به صرفه بودن

لازم نیست مسواک برقی را مثل مسواک معمولی دستی هر 6ماه یک بار دور بیاندازیم، فقط لازم است سری (برس) آن را هر چندماه یکبار تعویض کنیم بنابراین این وسیله دورریز و تولید ضایعات کمتری نیز دارد.

  • جذابیت

به خاطر ساختار جدید و عملکرد خاص این وسیله، روند مسواک زدن  جذاب تر می شود، حتی تنبل ترین افراد در امر شست و شوی دندان ها ، به واسطه آسانی و فناورانه بودن مسواک برقی جلب می شوند تا از آن استفاده کنند؛ مسواک برقی کودکان نیز تشویق کننده آنان برای مسواک زدن هستند. با استفاده از این وسیله سرانه حفظ بهداشت دهان و دندان نیز ارتقا می یابد.

 برای کودکان

انواع مسواک برقی

به طور کل چهار نوع مسواک برقی از نظر عملکرد وجود دارد:

  •  نوسانی(چرخشی)

مسواک برقی چرخشی

  •  سونیک

مسواک برقی سونیک

  •  اولتراسونیک

 اولتراسونیک

  •  یونی

 یونی

  • مسواک های برقی نوسانی، دارای سری برس گرد هستند و حرکت چرخشی و عقب و جلوبرنده آن ها باعث پاکسازی دندان ها و از بند بردن و جرم و پلاک می شود؛ چرخش سر آن ها در محدوده 3هزار تا 7هزار متفاوت است.
  • مسواک های برقی سونیک با برزش و حرکت کناری برس خود جرم و پلاک ایجاد شده روی سطح یا لابه لای دندان ها را از بین می برند، سرعت ار تعاش سر این مسواک حدودا 3100 بار در دقیقه است که سرعت بالایی برای آن محسوب می شود و بر اثر این ارتعاش هیچ جرمی روی دندان باقی نمی ماند.
  • مسواک های برقی اولتراسونیک لرزش و ارتعاشات اولتراسونیک ایجاد می کنند و با انتقال آن به مینای دندان جرم و پلاک متصل به آن را جدا می سازد.
  • در مسواک های برقی یونی، سری برس آن اصلا تکان نمی خورد و تنها با جاری سازی جریان الکتریکی ضعیفی در موی های برس خود پلاک های سطح دندان را جذب خود کرده و از مینای دندان جدا می کند.

دو نوع پرطرفدار مسواک های برقی و مقایسه آن ها با یکدیگر

اگر بخواهیم دو نوع متداول تر این نوع مسواک یعنی نوع چرخشی و سونیک را با هم مقایسه کنیم، می توانیم بگوییم هردو از قابلیت پاکسازی قابل توجه و کارآمدی یکسانی برخوردارند؛ اما مسواک های برقی سونیک از صدای کمتری برخوردارند و فشار بیشتری به لثه ها وارد می کنند در حالی که مسواک های برقی نوسانی صدای بیشتری تولید می کنند ولی با سرعت و فشار کمتری بر لثه ها کار می کنند، بنابراین برای لثه های حساس تر مسواک نوسانی مناسب تر است؛ لذا می توان گفت هنگام خرید این وسیله باید به نوع چیدمان دندان، شرایط و حساسیت لثه ها توجه داشت و اقدام به انتخاب کرد.

این مسواک های مدرن، در کنار همه مزیت هایی که دارند، دارای معایبی نیز هستند:

معایب مسواک برقی

مزایا و معایب

  • قیمت بالا

گرانی این مسواک ها و قیمت چند برابری آن ها در مقایسه با مسواک های معمولی باعث شده است که مشتریان کمتری سمت خرید آن ها بروند.

  • نیازمندی به منبع تغذیه

همانطور که از اسمش پیداست این مسواک برای عملکرد صحیح خود نیازمند اتصال به منبع انرژی برق یا باتری دارد و در صورت اتمام شارژ لازم کارایی خود را از دست می دهد.

  • دسترسی سخت تر

وقتی برس سر این مسواک از بین رفت نیاز به تعویض دارد ولی این سری یدکی به راحتی در دسترس نیست و باید از مراکز توزیع و فروش یا نمایندگی آن و با همان برند خریداری گردد پس می توان گفت دسترسی به آن دشوار است.

  • آسیب پذیری

این وسیله نسبت به ضربه بسیار حساس است، در مورد مسواک های معمولی بسیار پیش می آید که بر اثر بی توجهی به زمین بخورند و این اتفاق هیچ آسیبی بغیر از جنبه بهداشتی  به مسواک نمی زند ولی این زمین خورد در مورد مسواک های برقی می تواند به قیمت نابودی یا دست کم خرابی و اختلال در عملکرد آن را به همراه داشته باشد.

  • سنگینی

مسواک های برقی به نسبت مسواک های معمولی هم وزن بیشتری دارند و هم فضای بیشتری اشغال می کنند و این می تواند از جمله نقاط ضعف آن ها به شما آید.

 

آپشن های ویژه در این نوع مسواک ها

  • حسگر فشار

حسگر از فشار بیش از حد مسواک بر دندان و لثه و آسیب رسیدن به آن ها جلوگیری می کند.

  • تایمر

میزان حداقل فرآیند مسواک زدن با این نوع مسواک، 2 دقیقه است و کمتر از آن اثربخشی خوبی نخواهد داشت بنابراین این وسیله زمان لازم را اعلام خواهد کرد.

  • هشدار دهنده

بعضی از انواع  پیشرفته آن ها، مدت 2 دقیقه مسواک زدن را به چهار قسمت 30 ثانیه ای تقسیم می کنند و بعد از طی هر کدام هشداری اعلام می کنند تا کاربر بعد از هر 30 ثانیه یک چهارم فک را پاکسازی کرده باشد.

  • باتری قابل شارژ

منبع تغذیه بعضی از آن ها، باتری های مصرفی ساده هستند که بعد از اتمام باید تعویض شوند ولی برخی دیگر که به صرفه تر هستند دارای باتری های قابل شارژ هستند که بعد از هر بار شارژ به طور معمول دو هفته قابل استفاده هستند؛

حرف و نکته آخر

هنگام استفاده از مسواک برقی باید آن را با زاویه 45 درجه در دهان و روی دندان ها قرار دهیم و به طور متوسط 3تا5ثانیه روی هر دندان نگه داریم تا کاملا تمیز شود.

در نهایت اینکه برای مسواک زدن از مسواک معمولی استفاده کنیم یا برقی ، به خود فرد کاربر و شرایط او بستگی دارد؛ از نقطه نظر آناتومی دهان و بدن و همچنین شرایط اقتصادی و صرفه آن.

 

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید