برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

آشنایی با گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی موثر بر سرطان

گیاهان دارویی از دیرباز در مبارزه با بیماری‌ها، به خصوص سرطان، مورد استفاده قرار گرفته‌اند. ترکیبات موجود در این گیاهان، مانند فلاوونوئیدها، کاروتنوئیدها، فنل‌ها، تانین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها، می‌توانند به دلیل خاصیت ضد سرطانی خود، در مبارزه با سرطان نقش مؤثری داشته باشند. زنجبیل، چای سبز، قاصدک، سیر، شیرین بیان، خارمریم، شبدر قرمز و ... از گیاهان دارویی هستند که از آنها برای تهیه فرآورده‌های طبیعی موثر بر سرطان استفاده می‌شود. با این حال، باید توجه داشت که هیچ داروی گیاهی به تنهایی نمی‌تواند سرطان را به طور کامل درمان کند. 
گیاهان دارویی برای درمان سرطان

یکی از بیماری‌هایی که در حال حاضر زیاد نام آن را می‌شنویم، سرطان است. تغذیه یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر کنترل این بیماری می‌باشد. استفاده از داروهای گیاهی با خاصیت ضد سرطانی نیز می‌تواند به عنوان جایگزین یا مکمل داروهای شیمیایی در درمان سرطان مورد استفاده قرار گیرد. این گیاهان موارد زیادی را شامل می‌شوند که می‌توان به وسیله آنها از سرطان پیشگیری، علائم آن را کاهش و یا روند گسترش آن را تا حدودی متوقف کرد. در این مطلب شما را با انواع گیاهان دارویی به کاربرده شده در تولید فرآورده‌های طبیعی موثر بر سرطان آشنا می‌کنیم.

 

بیماری سرطان

بیماری سرطان و درمان آن

 

سرطان چیست؟

بر اساس تحقیقات سازمان بهداشت جهانی بیماری سرطان یکی از بیماری‌های خطرناک و کشنده در جهان و دومین عامل مرگ بشمار می‌رود. سرطان یک بیماری جدی است که بر اثر ناهنجاری در رشد و تقسیم سلول‌های بدن ایجاد می‌شود. سلول‌های بدن در شرایط طبیعی به صورت منظم و متعادل رشد و تقسیم می‌شوند، اما در صورتی که ناهنجاری در این رشد و تقسیم رخ دهد، سلول‌ها به صورت غیرمنظم و نامناسب رشد و تقسیم می‌شوند و بلافاصله یا به مرور زمان سلول‌های ناهنجار جمع شده و تشکیل یک جرم بزرگ (تومور) می‌دهند. این تومورها ممکن است خود محدود به یک ناحیه از بدن باشند یا به دیگر نواحی بدن نیز منتقل شوند که متاستاز نام دارد.

سرطان می‌تواند به صورت بدخیم و یا خوش‌خیم باشد. زمانی که افراد با سرطان بدخیم مواجه باشند تمام بدنشان درگیر آن می‌شود. اما سرطان خوش‌خیم این گونه نیست و تنها در یک قسمت از بدن مشکل ایجاد می‌کند. در ایران سرطان پستان در بین خانم‌ها و سرطان معده در بین مردان شیوع بیشتری دارد. از مهم‌ترین عوامل به وجود آمدن این بیماری می‌توان به مواد نگهدارنده غذایی، استرس، آلودگی‌ها و …. اشاره کرد. رژیم غذایی نادرست مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل برای به وجود آمدن این بیماری بین افراد است. از دیگر دلایل به وجود آمدن این بیماری می‌توان به الکل و تنباکو نیز اشاره کرد. این دو مورد می‌توانند به صورت چشمگیری این بیماری را افزایش دهند و افراد را به آن مبتلا کنند.

همانطور که بیان کردیم علاوه بر فرآورده‌های طبیعی موثر بر سرطان، روش‌های درمانی دیگری مانند هورمون‌تراپی، جراحی، پیوند سلول‌های بنیادین، شیمی درمانی، درمان هدفمند و … وجود دارد. هر کدام از این روش‌ها عوارض مخصوص به خود را دارند اما استفاده از فرآورده‌های طبیعی موثر بر سرطان عارضه‌ای ندارد و با کمترین هزینه می‌توان آنها را انجام داد.

 

معرفی فرآورده‌های طبیعی موثر بر سرطان

گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی موثر بر سرطان زیادی وجود دارند که می‌توانند در کمک به درمان سرطان و جلوگیری از مبتلا شدن به آن کمک کنند. این داروهای گیاهی معمولا بدون عارضه هستند و علاوه بر کنترل بیماری سرطان می‌توانند برای سلامتی کلی بدن موثر باشند. از جمله مهم‌ترین این فرآورده‌های طبیعی موثر بر سرطان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

درمان سرطان و مواد طبیعی

پیشگیری و درمان سرطان با فرآورده‌های طبیعی

 

قاصدک

این گیاه یکی از موثرترین فرآورده‌های طبیعی موثر بر سرطان است. دانشمندان کانادایی با تحقیق بر روی این گیاه دریافته‌اند که با مصرف این گیاه، از بین رفتن سلول‌های سرطانی بدن شروع به از بین رفتن می‌کنند. در نتیجه این گیاه می‌تواند در مهار این بیماری کمک شایانی کند. جالب توجه است که بدانید قاصدک همچنین می‌تواند بر روی سلول‌هایی تاثیر بگذارد که شیمی درمانی هم نتوانسته روی آنها موثر باشد. بر طبق تحقیقات انجام شده تمام قسمت‌های گیاه قاصدک برای این بیماری موثر است. برگ‌ها و ریشه این گیاه همگی برای مبارزه با بیماری سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

زیتون

زیتون نیز یکی از موثرترین فرآورده‌های طبیعی موثر بر سرطان است که حتی در کتاب قانون متعلق به ابن سینا نیز از آن یاد شده است. ترکیبات واقع در زیتون می‌توانند به صورت چشمگیری در درمان و پیشگیری از بیماری سرطان موثر باشند.

مخمر سنت جان

مخمر سنت جان نیز از فرآورده‌های طبیعی موثر بر سرطان و افسردگی است. البته شهرت این دارو بیشتر برای افسردگی است اما طبق تحقیقات انجام شده، هیپریسین موجود در این مخمر در مقابله با سلول‌های سرطانی اثر زیادی دارد.

شبدر قرمز

یکی از فرآورده های طبیعی موثر بر سرطان پستان، شبدر قرمز است. این گیاه حاوی فورمونونتین است که می‌تواند سلول های سرطانی را مهار کند. در نتیجه با استفاده از این گیاه می‌توان از گسترش آن جلوگیری کرد. علاوه بر این کار، شبدر قرمز از سلول‌های سالم نیز محافظت می‌کند و اجازه نمی‌دهد سلول‌های سرطانی به آنها حمله کنند.

خار مریم

این گیاه حاوی سیلیمارین است که می‌تواند برای مبارزه با بیماری سرطان موثر باشد. استفاده از این گیاه علاوه بر درمان، در پیشگیری از سرطان نیز موثر است.

 

خواص خار مریم

خواص خار مریم و مبارزه با سرطان

 

شیرین بیان

از ریشه شیرین بیان، فرآورده های طبیعی موثر بر سرطان تهیه می‌شود. طبق مطالعات انجام شده این گیاه می‌تواند برای تمام انواع سرطان به خصوص سرطان دستگاه گوارش و پستان موثر واقع شود. گلابریدین موجود در این گیاه دلیل اثر آن روی انواع سرطان‌ها است.

سیر

سیر حاوی ترکیباتی به نام آلیسین است که به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد سرطانی خود، معروف است. آلیسین به دلیل خاصیت ضد اکسیدانی خود، می‌تواند از تشکیل سلول‌های سرطانی جلوگیری کند.

زنجبیل

زنجبیل دارای ترکیباتی همچون جینجرول، شوگولات، زینک و منیزیم است که باعث افزایش سیستم ایمنی و کنترل رشد سلول‌های سرطانی می‌شوند.

 

خواص زنجبیل

پیشگیری و درمان سرطان با زنجبیل

 

نظریات طب سنتی درباره فرآورده‌های طبیعی موثر بر سرطان

متخصصان طب سنتی در مورد فرآورده‌های طبیعی موثر بر سرطان نظریات زیادی دارند و داروهای گیاهی زیادی را برای آن معرفی کرده‌اند. مهم‌ترین این گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی موثر بر سرطان شامل موارد زیر می‌شوند:

چای سبز

یکی از موثرترین فرآورده‌های طبیعی موثر بر سرطان، چای سبز است. این چای می‌تواند به میزان زیادی از انواع سرطان به خصوص سرطان پوست، معده و پستان جلوگیری کند. از این رو خوردن چای سبز در طول روز توصیه شده است.

 

چای سبز

خواص چای سبز برای درمان سرطان

 

عصاره دانه انگور

یکی دیگر از فرآورده‌های طبیعی موثر بر سرطان، عصاره دانه انگور است. طبق تحقیقات انجام شده عصاره دانه انگور می‌تواند برای سرطان‌های ریه، پروستات، سینه، روده بزرگ و معده مفید باشد. این عصاره کاملا بی‌ضرر است و با خیالی آسوده می‌توان آن را مصرف کرد.

عسل

یکی از بهترین فرآورده‌های طبیعی موثر بر سرطان، عسل است. عسل می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و همچنین خاصیت ضدمیکروبی و ضدالتهابی دارد و برای پیشگیری از سرطان موثر است.

بابونه

بابونه نیز از دیگر گیاهان دارویی مفید برای پیشگیری از سرطان است. این گیاه دارای خواص ضد التهابی، ضد اضطراب، ضد تشنج، ضد عفونی، ضد رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدانی می‌باشد. همچنین، برخی مطالعات نشان داده‌اند که ترکیبات موجود در آن، مانند کومارین‌ها، فلاوونوئیدها و ترپنوئیدها، می‌تواند خاصیت ضد سرطانی داشته باشند.

 

گل بابونه

خواص بابونه در درمان سرطان

 

گشنیز

این گیاه خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد و به همین سبب می‌تواند برای بیماری سرطان موثر باشد. عصاره اتری و آبی این گیاه هر دو می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

گل آفتاب پرست

گل آفتاب پرست نیز یکی از موثرترین فرآورده‌های طبیعی موثر بر سرطان می‌باشد که در کتاب ابن سینا نیز نام آن برده شده است. افرادی که سرطان دارند می‌توانند برای بهبود بیماری خود از این گل و گیاه استفاده کنند. سرطان خون و سرطان پوست از انواع سرطانی است که این گل می‌تواند برای آنها موثر باشد.

جعفری

یکی از چاشنی‌های غذا، که افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند، جعفری می‌باشد. این سبزی می‌تواند به عنوان یکی از بهترین فرآورده‌های طبیعی موثر بر سرطان به شمار آید. این سبزی یک آنتی اکسیدان قوی است و به همین سبب می‌تواند از سلول‌ها در برابر بیماری سرطان محافظت کند. همچنین از گسترش آنها نیز می‌تواند جلوگیری کند.

گیاه دم اسب

این گیاه کوچک یکی از فرآورده‌های طبیعی موثر بر سرطان به حساب می‌آید. گیاه دم اسب می‌تواند از گسترش و تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری کند و مانع پیشرفت این بیماری گردد.

 

خواص دم اسب

خواص گیاه دم اسب در مبارزه با سرطان

 

گردو

گردو حاوی فلاوونوئیدهایی به نام کوئرسیتین و کایمفرول است که به دلیل خاصیت ضد اکسیدانی خود، می‌توانند از تشکیل سلول‌های سرطانی جلوگیری کنند و همچنین می‌توانند درمان سرطان را تسهیل کنند.

 

نکات مهم در مورد فرآورده‌های طبیعی موثر بر سرطان

در خصوص درمان و پیشگیری از سرطان نکات مختلفی وجود دارد که بهتر است با آنها آشنایی داشته باشید. مهم‌ترین این نکات شامل موارد زیر می‌شود.

  • به طور کلی مواد غذایی که خاصیت ضد التهابی داشته باشند، بهترین فرآورده‌های طبیعی موثر بر سرطان هستند.
  • روغن‌های صنعتی که میزان زیادی اسید چرب دارند را کنار بگذارید.
  • مواد غذایی  پر چرب را از سبد غذایی خود حذف کنید و یا مصرف آنها را محدود کنید. به طور مثال لبنیات پر چرب و گوشت قرمز را کمتر استفاده کنید.
  • استعمال دخانیات و تنباکو را کنار بگذارید. تنباکو یکی از مهم‌ترین عوامل به وجود آمدن سرطان است.
  • در صورت خرید گوشت بهتر است آن را همراه با آویشن و رزماری بپزید تا تمام سموم آن از گوشت خارج شود.
  • آدامس نخورید.
  • غذایی خریداری شده از بیرون و رستوران‌ها را درون ظروف یک بار مصرف نگهداری نکنید.
  • یکی از بهترین فرآورده‌های طبیعی موثر بر سرطان، خوردن دمنوش‌های گیاهی وثر بر سرطان است. این گیاهان می‌توانند سموم انباشته شده در بدن را دفع کنند.
  • نمک را از سفره خود حذف کنید و مقدار کمی از آن را در هنگام پخت به غذا اضافه کنید.
  • اگر اضافه وزن دارید حتما تلاش کنید که وزنتان را کم کنید زیرا یکی از عوامل اصلی ایجاد سرطان، چاقی است.

 

گیاهان دارویی و درمان سرطان

درمان سرطان در طب سنتی

 

سخن پایانی

مطالعات و تحقیقات درباره پیشگیری و درمان سرطان از طریق گیاهان دارویی و فرآورده‌های آنها همچنان ادامه دارد. استفاده از داروهای گیاهی با خاصیت ضد سرطانی می‌تواند به عنوان جایگزین یا مکمل داروهای شیمیایی در درمان سرطان مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، باید توجه داشت که هیچ داروی گیاهی به تنهایی نمی‌تواند سرطان را به طور کامل درمان کند. همچنین لازم است پیش از استفاده از هر گونه داروی گیاهی در پیشگیری و درمان سرطان، با پزشک خود مشورت کنید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید