برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

خواص چای سبز برای درمان بیماری‌ها

چای سبز یکی از محبوب‌ترین و مفیدترین دمنوش‌های گیاهی است که از برگ‌های گیاه کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) تهیه می‌شود. این گیاه در مناطق معتدل چین، هند، سریلانکا، اندونزی، کنیا، مالاوی، ترکیه و پاکستان پرورش داده می‌شود. چای سبز با برداشت برگ‌های تازهٔ گیاه، بدون انجام هیچ گونه پردازشی، به دست می‌آید. امروزه این گیاه به شکل مکمل غذایی برای کاهش وزن استفاده می‌شود. همچنین کاربرد فراوانی در فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی مانند مرطوب کننده‌ها، پاک کننده‌ها، محصولات حمام، شامپوها، خمیر دندان و عطر دارد. بیش از ۴۰۰۰ سال است که چای سبز در چین به عنوان یک گیاه دارویی شناخته می‌شود. برای آشنایی با خواص چای سبز در درمان بیماری‌ها با همراه باشید.
خواص چای سبز

خواص چای سبز (طبع چای سبز و فواید درمانی)

طبع چای سبز سرد و خشک است. این گیاه سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدان بوده، از فوایدی همچون خواص آنتی‌باکتریایی، ضد التهابی و ضد دیابتی برخوردار است و به دلیل داشتن فلاونوئیدها، کاتکین‌ها، تانین‌ها و کافئین خواص درمانی گسترده‌ای به ویژه برای مبارزه با سرطان دارد. مهم‌ترین خواص چای سبز برای درمان بیمار‌ها عبارتند از:

 

خواص چای سبز برای پوست

چای سبز می‌تواند به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی برای پوست عمل کند و باعث نرمی و لطافت پوست شود. همچنین مصرف آن در کاهش قرمزی و التهاب پوست موثر است و باعث بهبود وضعیت پوست می‌شود. مهم‌ترین خواص چای سبز برای پوست عبارتند از:

  • پیشگیری از چین و چروک پوست
  • آبرسانی به پوست
  • کمک به درمان اختلالات پوستی نظیر پسوریازیس و اگزما
  • کاهش قرمزی و التهاب پوست
  • درمان تبخال

 

چای سبز و سلامت پوست

خواص چای سبز برای پوست

 

خواص چای سبز برای مو

چای سبز دارای خاصیت ضد التهابی است. این خاصیت می‌تواند به کاهش التهاب پوست، یکی از علت‌های ریزش مو در برخی افراد کمک کند. همچنین مصرف چای سبز در تقویت رشد مو موثر است. این خواص به دلیل حاوی کاتژن‌ها در چای سبز می‌باشد که به تحریک رشد مو کمک می‌نماید. کمک به درمان و پیشگیری از شوره سر، رفع خشکی موها و مقابله با موخوره از دیگر خواص چای سبز برای مو است. چای سبز امروزه در ساخت بسیاری از شامپوهای ضد ریزش و مکمل‌های غذایی کاربرد دارد. مکمل‌هایی نظیر چای سبز کام گرین گیاه اسانس و قرص گرین تیدین دینه از انواع فرآورده‌های طبیعی هستند که حاوی دوز بالایی از عصاره چای سبز می‌باشند.

 

پیشگیری از بیماری‌های قلبی

مصرف چای سبز با کاهش میزان مرگ و میر بر اثر  بیماری‌های قلبی عروقی همراه است. چای سبز در کاهش کلسترول بد خون موثر است و از این طریق به سلامت قلب کمک می‌کند. بررسی های مختلف تایید کرده‌اند چای سبز می‌تواند به عنوان یکی از راهکارهای طبیعی برای حفظ سلامت قلب و پیشگیری از بیماری‌های آن محسوب شود. کاهش چربی خون، کاهش فشار خون، بهبود عملکرد عروق خونی و کاهش التهاب از مهم‌ترین خواص چای سبز برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی است.  پژوهشگران معتقدند حتی پس از سکته قلبی نیز نوشیدن چای سبز باعث ترمیم سلول‌های آسیب دیده رگ‌ها و قلب می‌شود و روند ترمیم سلول‌ها را تسریع می‌کند.

 

بیشتر بدانید: بهترین مکمل برای قلب چیست

 

خواص چای سبز برای لاغری

یکی از شناخته‌شده‌ترین خواص چای سبز تاثیر آن بر کاهش وزن و لاغری است. مطالعات متعددی نشان داده است که چای سبز منجر به کاهش چربی در بدن، به ویژه در ناحیه شکم می‌شود. چای سبز حاوی کاتکین‌هایی است که به افزایش میزان متابولیسم (سوخت و ساز) بدن کمک می‌کنند و انرژی بیشتری را در زمان استراحت می‌سوزاند. همچنین مصرف آن موجب کاهش اشتها و در نتیجه کمک به کاهش وزن می شود. علاوه بر این کافئین موجود در آن باعث افزایش سوخت و ساز چربی‌ها و در نتیجه کاهش وزن بدن می‌شود.

 

کاهش وزن با چای سبز

خواص چای سبز برای لاغری

 

کاهش قند خون و کمک به درمان دیابت

چای سبز می‌تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و قند خون را کاهش دهد. انسولین هورمونی است که توسط سلول‌های بتای جزایر لانگرهانس در پانکراس ترشح می‌شود و کمک می‌کند تا گلوکز خون وارد سلول‌های بدن شود و به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین چای سبز قادر است از عوارض ناشی از دیابت همچون آب مروارید و بیماری‌های کلیوی جلوگیری کند.

 

تقویت سیستم ایمنی

ویتامین C موجود در چای سبز با تقویت سیستم ایمنی، بدن را در مقابل بیماری‌های مختلف به ویژه بیماری‌های فصلی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا در زمستان، اسهال و استفراغ در تابستان و حساسیت‌های فصل پاییز مقاوم می‌کند.  ۳۰ درصد از وزن چای سبز را پلی‌فنول و «کاتچین»‌ی به نام «EGCG» تشکیل می‌دهد. کاتچین‌ها آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی هستند که به جلوگیری از آسیب سلولی کمک می‌کنند و دارای خواص بسیاری هستند و به سلامت کلی بدن کمک می‌کنند.

 

خواص چای سبز برای مردان

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف چای سبز می‌تواند به کاهش خطر برخی از بیماری‌های سرطانی مانند سرطان پروستات در مردان کمک کند. مصرف این چای با کاهش کلسترول و قند خون در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی نیز موثر است و از این طریق به سلامت مردان کمک میکند. همچنین جالب است بدانید بر اساس مطالعات انجام شده چای سبز می‌تواند تعداد و کیفیت اسپرم مردان را بهبود بخشیده و از این طرق باروری را افزایش دهد.

 

چای سبز برای مردان

خواص چای سبز برای مردان

 

خواص چای سبز برای رحم و سلامت زنان

چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قویی مانند کاتکین‌ها است که می‌توانند به پیشگیری و کاهش خطر برخی از بیماری‌های سرطانی مانند سرطان رحم کمک کنند. مصرف این چای در تسکین علائم سندروم پیش از قاعدگی موثر است. همچنین چای سبز از ابتلا به کیست تخمدان محافظت می‌کند و موجب تعادل هورمون‌ها در بدن می‌گردد. علاه بر این با بهبود روند صورت گرفتن لقاح می‌تواند شانس بارداری زنان را افزایش دهد.

 

کمک به پیشگیری و درمان سرطان

پلی فنل‌های موجود در چای سبز به خصوص کاتشین‌ها اثرات ضد سرطانی و ضد جهش‌زایی نشان داده‌اند. این ترکیبات اثر آنتی اکسیدانی داشته و اثر سرطان‌زایی موادی مانند نیتروزآمین‌ها و آمین‌های هتروسیکلیک را متوقف می‌کنند. جالب است بدانید که مطابق با بررسی‌های انجام شده، میزان آنتی اکسیدان‌های موجود در این گیاه ۱۰۰ برابر تأثیرگذارتر از ویتامین C و ۲۵ برابر تأثیرگذارتر از ویتامین E است؛ بنابراین نوشیدن چای سبز و دریافت آنتی اکسیدان­‌های آن، نقش مهمی در پیشگیری از سرطان خواهد داشت.

 

بهبود عملکرد مغز، تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر

مصرف چای سبز می‌تواند به تقویت حافظه کمک کند. تحقیقات نشان داده است که چای سبز در افزایش فعالیت بخش‌های مغزی مرتبط با حافظه موثر است. این خواص می‌تواند به بهبود حافظه، بهبود عملکرد مغز، افزایش توانایی یادگیری و حل مسئله کمک کند. همچنین مطالعات متعدد نشان می‌دهند که ترکیبات کاتچین موجود در چای سبز می‌توانند اثرات محافظتی بسیاری بر نورون‌ها بگذارند و به طور بالقوه خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را کاهش می‌دهند.

 

خواص درمانی چای سبز

خواص چای سبز برای سلامتی

 

حفظ سلامت دندان‌ها

چای سبز در کاهش باکتری‌های مضر دهان موثر است و در نتیجه باعث تقویت سلامت دندان‌ها و لثه‌ها، کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های دهان و دندان و التهاب لثه می‌شود. همچنین خواص سفید کننده دارد و می‌تواند به کاهش لکه‌های سطحی دندان و بهبود رنگ دندان‌ها کمک کند. چای سبز می‌تواند به عنوان یکی از مواد اصلی در خمیر دندان استفاده شود. این خواص می‌تواند به بهبود عملکرد خمیر دندان، کاهش خطر بیماری‌های دهان و دندان و بهبود سلامت دهان و دندان کمک نماید. علاوه بر این فلوراید موجود در چای سبز می‌تواند دندان‌ها را در مقابل آسیب محافظت کند.

 

کاهش التهاب و ورم مفاصل

مصرف چای سبز می‌تواند به کاهش التهابات مرتبط با روماتیسم کمک کند. این خواص چای سبز به دلیل وجود ترکیباتی مانند پلی‌فنل‌ها، کاتچین ها و فلاونوئیدها است که در آن وجود دارند. گفتنی است پژوهشگران چای سبز را به عنوان دارویی برای کاهش خطر ابتلا به ورم مفاصل ناشی از روماتیسم معرفی می‌کنند. این تاثیر با توقف فعالیت آنزیم‌های تخریب کننده و تحلیل برنده غضروف مفاصل ایجاد می‌شود.

 

طریقه مصرف چای سبز

برای دم کردن چای سبز  به ازای هر فنجان آب یک قاشق مرباخوری چای سبز استفاده می‌شود. به این منظور یک لیوان آب داغ با دمای ۸۰ تا ۸۵ درجه به آن اضافه کنید و درب قوری را به مدت ۷ تا ۸ دقیقه بگذارید. سپس آن را بنوشید. چای سبز مانند چای سیاه نیازی به دم‌کردن روی حرارت ندارد. همچنین، می‌توانید از عصاره چای سبز نیز استفاده کنید که در قالب قرص، کپسول و یا قطره موجود است.

 

چای سبز

طریقه مصرف چای سبز

 

مضرات چای سبز (موارد احتیاطی و منع مصرف)

  • چای سبز ممکن است اثر ضد انعقادی وارفارین را کاهش دهد، بنابراین افراد تحت درمان با وارفارین، در مصرف چای سبز احتیاط کنند.
  • کافئین موجود در چای سبز ممکن است در برخی افراد باعث عوارضی نظیر تحریک‌پذیری، بی خوابی، تپش قلب و سرگیجه شود.
  • مصرف بیش از اندازه این گیاه می‌تواند سبب تهوع، استفراغ، اسهال، سردرد و از دست رفتن اشتها در فرد شود. همچنین مصرف بیش از حد چای سبز با متابولیسم آهن تداخل دارد و موجب کم خونی و فقر آهن می‌شود.

 

سخن پایانی

توصیه می‌کنیم مصرف چای سبز را با دقت و مطابق با نیازهای شخصی خود در نظر بگیرید و به دنبال رعایت مصرف متعادل و معقول محصولاتی باشید که این گیاه در آنها به کار رفته است. همچنین، در صورت داشتن هرگونه بیماری، قبل از مصرف چای سبز و محصولات مشتق شده از آن، با متخصص مربوطه مشورت کنید. مکمل‌های چای سبز نیز حاوی مقادیر زیادی مواد فعال هستند که می‌توانند عوارض جانبی آن را فعال کنند و با سایر گیاهان، مکمل‌ها یا دارو‌ها در تداخل باشند.

 

منبع:

https://www.healthline.com/nutrition/top-10-evidence-based-health-benefits-of-green-tea

https://www.webmd.com/diet/health-benefits-green-tea#1

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید