برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

بهترین مکمل‌ برای قلب چیست؟

بهترین مکمل برای قلب، بستگی به نیازهای شخص و بیماری‌های او دارد و همواره باید با رعایت رژیم غذایی ‏مناسب و توصیه پزشک مصرف شود. اسیدهای چرب امگا3، کوآنزیم ‏Q10‎، ال کارنیتین، ویتامین ‏D، ویتامین ‏E، ‏مکمل‌های حاوی منیزیم و پتاسیم از مهم‌ترین مکمل‌های غذایی برای حفظ سلامت قلب هستند. داروها و ‏مکمل‌های گیاهی حاوی عصاره چای سبز، سیر و میوه سرخ ولیک یا زالزالک وحشی نیز با خواص ویژه‌ای که ‏دارند، در حفظ سلامت قلب و پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی موثر هستند. ‏
مکمل برای قلب

معرفی انواع مکمل برای قلب

بهترین مکمل برای قلب، بستگی به نیازهای شخص دارد و همواره باید با رعایت رژیم غذایی مناسب و توصیه پزشک مصرف شود. در این مطلب برخی از مکمل‌های معمول برای بهبود عملکرد، تقویت و حفظ سلامت قلب در دو دسته مکمل‌های غذایی و مکمل‌های گیاهی (فرآورده‌های طبیعی) را معرفی کرده‌ایم.

بهترین مکمل‌های غذایی برای سلامت قلب

اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب غیر اشباع امگا ۳، یکی از بهترین مکمل‌های غذایی برای سلامت قلب هستند. این اسیدهای مفید برای سلامتی، اغلب در روغن انواع خاصی از ماهی، سبزیجات و سایر منابع گیاهی یافت می‌شوند. اسیدهای چرب امگا 3 توسط بدن ساخته نمی‌شوند و باید در رژیم غذایی وجود داشته باشند و یا از طریق مکمل‌ها، که معمولاً با نام “روغن ماهی” می‌شناسیم، مصرف شوند. اسیدهای چرب غیر اشباع امگا ۳، با کاهش تولید تری گلیسیرید در بدن عمل می‌کنند. سطوح بالای تری گلیسیرید می‌تواند منجر به بیماری عروق کرونری قلب، بیماری قلبی و سکته مغزی شود.

مصرف مکمل‌های غذایی حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع امگا ۳ که به همراه رژیم غذایی و ورزش استفاده شوند، به پایین آمدن سطح تری گلیسیرید در خون و در نتیجه حفظ سلامت قلب، بسیار کمک می‌کنند. همچنین امگا 3 بر کاهش فشار خون نیز تاثیر دارد. فشار خون بالا یکی از عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی است، بنابراین کاهش آن می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک نماید. امگا 3 به تنظیم ضربان قلب نیز کمک می‌کند. فیبریلاسیون آریتمی نوعی نامنظمی ضربان قلب است که می‌تواند به بیماری‌های قلبی و عروقی منجر شود. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف امگا 3 می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به فیبریلاسیون آریتمی کمک کند.

 

مکمل امگا3

مکمل امگا3 برای سلامت قلب

 

مکمل منیزیم 

تحقیقات نشان داده‌اند که میزان پایین منیزیم بدن می‌تواند نشانی از بروز بیماری قلبی باشد. مقادیر پایین منیزیم با فاکتورهای خطرات قلبی- عروقی مانند فشار خون بالا، کلسیفیکاسیون بافت‌های نرم، کلسترول و سخت شدن شریان‌ها ارتباط دارند. به همین دلیل است که برای افزایش سطح این عنصر، استفاده از مکمل‌های منیزیم برای قلب توصیه شده است. مصرف منیزیم کافی در کاهش فشار خون تاثیر دارد. همچنین دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند. التهاب یکی از عوامل بروز بیماری‌های قلبی است، بنابراین کاهش آن در پیشگیری از بیماری‌های قلبی موثر می‌باشد.

منیزیم همچنین می‌تواند به محافظت از رگ‌ها در بدن کمک کند و از تشکیل رسوبات چربی در دیواره رگ‌ها جلوگیری نماید. مکمل برای قلب در گروه مکمل‌های منیزیم‌دار به اشکال مختلف و ترکیبات معدنی مانند منیزیم سیترات، گلوکونات منیزیم، هیدروکسید منیزیم و شکل متداول سولفات منیزیم که با نام “نمک Epsom ” نیز شناخته می‌شود، وجود دارد. البته بیمارانی که مبتلا به بیماری‌های کلیوی هستند باید در مصرف مکمل‌های حاوی منیزیم، احتیاط کنند.

 

مکمل منیزیم

مکمل منیزیم برای تقویت قلب

 

مکمل پتاسیم

مصرف پتاسیم در رژیم غذایی برای بهبود عملکرد قلب و کاهش فشار خون بالا مفید است. این عنصر به حفظ ضربان قلب منظم کمک می‌کند. هنگامی که سطح این ماده معدنی در خون بیش از حد بالا باشد، قلب ممکن است شل شود. این موضوع می‌تواند انقباضات آن را ضعیف کند و ضربان قلب غیر طبیعی ایجاد کند. کمبود پتاسیم همچنین نقش مهمی در بروز فشار خون بالا دارد. از این رو مصرف مکمل‌های غذایی حاوی پتاسیم باید به عنوان یک توصیه برای پیشگیری و درمان فشار خون بالا به خصوص در افراد مستعد ابتلا به این بیماری‌ها در نظر گرفته شود.

 

بیشتر بدانید: علت، علائم و روش‌های درمان فشار خون بالا چیست

 

مکمل ال-کارنیتین

ال کارنتین یک ماده شیمیایی طبیعی است که در بدن انسان به طور طبیعی تولید می‌شود و در فرایند تولید انرژی در سلول‌ها نقش دارد. ال کارنتین به عنوان یک مکمل غذایی نیز در دسترس است. استفاده از ال کارنتین به عنوان مکمل غذایی برای بهبود عملکرد قلب، به دلیل اینکه ال کارنتین در کاهش استرس اکسیداتیو و بهبود عملکرد میتوکندری‌ها (اجزای سلولی که برای تولید انرژی نیاز دارند) نقش دارد، مورد بررسی قرار گرفته است. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف ال کارنتین می‌تواند بهبود عملکرد قلبی را در برخی از بیماران با عوارض قلبی افزایش دهد. این اسید آمینه، یکی از بهترین  انواع مکمل برای قلب است.

 

مکمل ال کارنیتین

مکمل ال کارنتین برای حفظ سلامت قلب

 

کوآنزیم کیوتن

کوآنزیم کیوتن یک آنزیم است که در بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی بدن شرکت دارد و عملکرد قلب هم یکی از این فرآیندهاست. عملکرد قلب به عنوان یکی از مهم‌ترین عملکردهای بدن، به واسطه پرتوان بودن ویژگی های عضلانی و عصبی قلب، تحت تأثیر فعالیت بسیاری از آنزیم‌ها و فرایندهای بیوشیمیایی قرار دارد. در مطالعات مختلف کوآنزیم کیوتن به عنوان یک کمک کننده برای بهبود عملکرد قلب شناخته شده است. این آنزیم در فرایندهای تولید انرژی در سلول ها نقش دارد و باعث بهبود عملکرد قلب می‌شود. همچنین، کوآنزیم کیوتن به عنوان یک آنتی اکسیدان، می‌تواند از تخریب سلولی و آسیب به بافت قلبی جلوگیری کند. با توجه به این مزیت‌ها، استفاده از کوآنزیم کیوتن به عنوان یک مکمل برای قلب و پیشگیری از بیماری‌های قلبی مورد توجه قرار گرفته است.

 

کوآنزیم Q10

مکمل کوآنزیم کیوتن

 

مکمل ویتامین D و E

تمامی ویتامین‌ها، به نوعی روی سلامت قلب تاثیر مثبت می‌گذارند اما ویتامین دی و ویتامین E، تاثیر بیشتری نسبت به دیگر مکمل‌های تقویت قلب و عروق دارند. بررسی‌ها نشان داده است افرادی که کمبود ویتامین ‏D‏ دارند، دو برابر افرادی که سطح ‏طبیعی ویتامین ‏D‏ دارند، در معرض بیماری‌های قلبی و فشار خون هستند. ویتامین E نیز نقش مهمی در حفظ سلامت قلب و پیشگیری از بیماری‌های قلبی دارد.

 

بهترین مکمل‌های گیاهی (فرآورده‌های طبیعی) برای سلامت قلب

سیر

مکمل سیر به عنوان یک تکمیل کننده غذایی، در بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی بدن شرکت دارد و برای بهبود عملکرد قلب مفید است. سیر حاوی ترکیباتی مانند آلیسین، آلیین، سولفورفان و فلاونوئیدها است که به عنوان آنتی اکسیدان‌ها و ضد التهاب‌ها عمل می‌کنند. مطالعات مختلف نشان داده‌اند که مصرف مکمل سیر می‌تواند باعث کاهش فشار خون بالا و کلسترول بالا  شود و از این طریق در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و حقظ سلامت قلب موثر است.

 

خواص سیر

خواص سیر برای سلامت قلب

 

چای سبز

مواد موجود در چای سبز می‌توانند باعث کاهش فشار خون و کلسترول خون شوند. همچنین، چای سبز به عنوان یک آنتی اکسیدان، می‌تواند از تخریب سلولی و آسیب به بافت قلبی جلوگیری کند. یافته‌های پزشکی حاکی از آن است که چای سبز حاوی نوعی آنتی اکسیدان بسیار قوی به نام فلاونوئیدها می‌باشد که از قلب در برابر خطرات ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. همچنین تحقیقات می‌دهد که چای سبز بر روی افرادی که به سندرم متابولیک دچار هستند اثرات سودمندی دارد. این سندرم یکی از عوامل اصلی و بسیار خطرناک در ابتلا شدن فرد به بیماری‌های قلبی است. از آنجائی که مصرف چای سبز عملکرد این سندرم را بهبود می‌بخشد می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز مؤثر باشد.

 

گیاه سرخ ولیک (زالزالک وحشی)

میوه سرخ ولیک حاوی مجموعه‌ای از فلاونوئیدها و پروسیانیدین‌های مختلف است که دارای آثار آنتی اکسیدانی، کرونوتروپیک منفی و اینوتروپیک مثبت هستند. مصرف مکمل‌های تهیه شده از این گیاه جریان خون سرخرگ کرونر و انقباض عضله قلب را افزایش می‌دهد. به علاوه تاثیر آنزیم‌های تنظیم کننده فشار خون را تقویت می‌نماید. همچنین بررسی‌ها نشان داده است ترکیبات موجود در این گیاه باعث بهبود آریتمی (از طریق افزایش زمان تحریک‌پذیری عضله قلب به وسیله بلوکه کردن کانال‌های پتاسیمی) می‌شود.

 

رژیم غذایی مناسب برای بیماران قلبی عروقی شامل چه مواردی است؟

رژیم غذایی برای بیماران قلبی باید شامل موارد زیر باشد:

  • تعادل میزان کالری دریافتی و انرژی مصرفی
  • مصرف وعده‌های غذایی غنی از میوه‌ها و سبزیجات
  • مصرف منابع کربوهیدراتی حاوی فیبر مانند غلات کامل
  • مصرف حداقل دو وعده ماهی در طول هفته
  • مصرف روغن‌های گیاهی و مغز های حاوی اسیدهای چرب امگا3 و امگا6
  • کاهش مصرف نمک، حذف غذاهای فرآوری شده و حاوی نمک افزوده از رژیم غذایی
  • پرهیز از مصرف الکل و نوشابه‌های الکلی
  • به حداقل رساندن مصرف غذا و نوشیدنی‌های حاوی شکر افزوده
  • کاهش مصرف گوشت قرمز و دریافت پروتئین از گوشت سفید یا منابع گیاهی مانند سویا
  • حذف منابع حاوی چربی ترانس مانند روغن‌های گیاهی هیدروژنه (جامد)
  • کاهش مصرف اسیدهای چرب اشباع از منابعی مانند، کره، گوشت قرمز، لبنیات پرچرب و …
  • مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین و مواد آنتی اکسیدان مانند منابع ویتامین C، سلنیوم و …
  • مصرف آب به اندازه کافی باعث کاهش خطر بیماری قلبی و بهبود وضعیت قلبی می‌شود.

لازم به ذکر است قبل از اعمال هرگونه تغییر در رژیم غذایی خود، با پزشک خود مشورت کنید تا بدانید کدام رژیم غذایی مناسب شماست و چگونه می‌توانید آن را به درستی اجرا نمایید. همچنین، برای کنترل بیماری قلبی خود، حتما باید داروهای تجویز شده توسط پزشک خود را مصرف کنید.

 

رژیم غذایی بیماران قلبی

رژیم غذایی برای بیماران قلبی

 

سخن پایانی

در مصرف و انتخاب مکمل برای قلب به یاد داشته باشید، همه مکمل‌ها بی خطر نیستند بنابراین اگر از سالم بودن مکمل‌های غذایی برای سلامتی قلب و عروق، مطمئن نیستید، با پزشک، داروساز یا متخصص تغذیه صحبت کنید. این امر به ویژه برای زنانی که باردار هستند یا کودکان شیرخوار دارند، بسیار مهم است. همچنین مانند داروهای معمولی، مکمل‌های غذایی برای قلب نیز ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند؛ بروز واکنش‌های آلرژیک یا تداخل با داروهای تجویز نشده بدون نسخه و یا سایر مکمل‌هایی که ممکن است مصرف کنید، خطرناک خواهد بود.

 

منبع:

https://www.peacehealth.org/healthy-you/8-heart-health-supplements-take-and-one-avoid

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید