برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

اهمیت اندازه گیری فشار خون

اندازه گیری فشار خون نشاندهنده کارکرد قلب، عروق و حتی شش ها می باشد. وقتی سرخرگ ها خون اصطلاحا تمیز یا دارای اکسیژن را با فشار از قلب دریافت می کنند و تحت پمپاژ قدرتمند قلب منبسط و منقبض شده و  خون را به نقاط مختلف بدن می رسانند، ضربان و فشار خون قابل اندازه گیری ایجاد می شود  و با اندازه گیری فشار خون و مقایسه آن با استانداردهای طبی فشار خون می توان از عملکرد سیستم قلبی-عروقی و تنفسی تا حد زیادی مطلع شد. گرفتگی عروق و اختلالات قلبی بر میزان فشار خون تاثیر دارند و با اطلاع از میزان کاهش یا افزایش فشار خون، سرعت تشخیص بیماری های مرتبط افزایش خواهد یافت. اهمیت اندازه گیری فشار خون تیم مجله آنلاین نسخه اول را برآن داشت تا در این صفحه اطلاعاتی درمورد اندازه گیری فشار خون در اختیار شما عزیزان قرار دهد.
اهمیت اندازه گیری فشار خون به ویژه برای سالمندان

سنجش فشار خون

 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • فشار خون چیست؟

  • اهمیت اندازه گیری فشار خون

  • ابزار سنجش فشار خون

  • اندازه گیری فشار خون در خانه

  • دستگاه فشار خون را از کجا تهیه کنیم؟

فشار خون چیست؟

فشار خون چیست

فشار خون یکی از علائم حیاتی بدن محسوب می شود. درواقع فشار خون مقدار فشاری است که از خون در حال جریان، به دیواره رگ ها وارد می آید. فشار خون در نواحی (عروق) نزدیک به قلب که منبع پمپاژ خون است بیشترین میزان بوده و هر چه از قلب دور می شویم یعنی در رگ ها و مویرگ های خونرسان به اندام های جانبی مثل انگشتان پا فشار خون به کمترین میزان خود می رسد. پس بیشترین مقدار فشار خون در شاهرگ های بدن قابل لمس است. در مورد فشار خون دو عدد همیشه در نظر گرفته می شود که عبارتند از:

عدد اول، فشار خون سیستول یا سیستولیک که نشان دهنده حداکثر فشاری است که خون به دیواره شریان(سرخرگ) هنگام هر تپش قلب وارد می کند.

و عدد دوم، فشار دیاستول یا دیاستولیک که نشان دهنده حداقل فشاری است که خون جاری در رگ ها هنگام استراحت قلب یعنی پایان هر ضربان یا تپش، بر دیواره شریان واردک می کند.

 

اهمیت اندازه گیری  فشار خون

اهمیت اندازه گیری فشار خون به ویژه برای سالمندان

تغذیه تک تک سلول های بدن و اکسیژن رسانی به آن ها توسط خون انجام می شود و این خون باید در رگ ها جریان یابد و همان طور که می دانیم جریان و گردش هیچ مایعی بدون پمپاژ آن مقدور نیست. قلب عمل پمپاژ خون را در بدن انجام می دهد و فشار خون نشان از این عمل توسط قلب است . ما با اندازه گیری فشار خون به صورت دوره ای می توانیم عملکرد قلب را تا حد مطلوبی بسنجیم. هرگونه افزایش یا کاهش خارج از قاعده فشار خون می تواند هشداری از اختلال در عملکرد قلب یا عروق باشد و این اهمیت اندازه گیری فشار خون را واضح می سازد.

اگر رگهای کرونری(تغذیه کننده دیواره قلب) و سایر عروق بدن در عضلات یا حتی مغز دچار گرفتگی شوند که خود به عوامل زیادی وابسته است از جمله افزایش چربی خون، رگ ها در ابتدا تنگ شده و فشار خون بالا می رود و اگر دیر متوجه آن شویم مسدود خواهند شد که باعث ایجاد سکته های قلبی و مغزی می گردد.

پس اندازه گیری فشار خون و مقایسه آن با الگوهای سلامت قلب از اهمیت زیادی برخوردار است و بهتر است در صورت مشاهده عدم هماهنگی میزان فشار خون با استاندارد سلامت قلب حتما به پزشک مراجعه نماییم.

ابزار سنجش فشار خون

انواع فشارسنج خون

ابزار اندازه گیری فشار خون فشارسنج نام دارد که در انواع مختلف دیجیتال و آنالوگ امروزه طراحی و تولید شده است.

فشارسنج جیوه ای عقربه ای از قدیمی ترین و پرطرفدارترین انواع فشارسنج های طبی است که مخصوصا از سوی پزشکان بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد چراکه با به کارگیری صحیح از فشارسنج جیوه ای عقربه ای می توان به اعداد دقیق تری از میزان فشار خون فرد مراجع دست یافت.

اما استفاده از انواع فشارسنج های دیجیتال که قابلیت اتصال به مچ، بازو و انگشت را دارا هستند به دلیل استفاده آسان تر در بین مردم متداول تر است.

اندازه گیری فشار خون در خانه

اندازه گیری فشار خون در منزل

با توجه به اهمیت سنجش فشار خون و نیاز به چکآپ فشار خون مخصوصا در سنین بالای 50 سال، استفاده از دستگاه سنجش فشار خون در منزل بسیار پیشنهاد می شود و نیاز به مراجعه زودهنگام به مراکز بهداشت و درمان و پزشک را مرتفع می سازد. همچنین بهتر است با در نظر گرفتن شرایط عمومی افراد دارای بیش از 50 سال سن داروهای گیاهی و شیمیایی موثر بر فشار خون را بررسی شود به عنوان مثال کسی که دچار فشار خون بالاست باید از مصرف داروهای گیاهی همچون مریم گلی پرهیز کند.

فشارسنج های دیجیتال با امکان کاربری آسان تر بهترین گزینه برای سنجش فشار خون در منازل هستند.

دستگاه فشار خون را از کجا تهیه کنیم؟

خرید دستگاه اندازه گیری فشار خون

دستگاه های اندازه گیری فشار خون را می توان از فروشگاه های لوازم پزشکی معتبر تهیه کرد. ممکن است برخی داروخانه ها نیز اقدام به فروش دستگاه سنجش فشار خون کنند. امروزه انواع دستگاه فشار خون توسط شرکت های معتبر طراحی و تولید تجهیزات پزشکی و معاینه تولید شده و به فروش می رسد که می توان بسته به نوع، کیفیت، دقت و قیمت آن ها انتخاب و خریداری نمود.

 

نتیجه ای بر آنچه در این برگه گفته شد

اهمیت سنجش دوره ای فشار خون به خصوص برای افراد بالای 50 سال، بر هیچ کس پوشیده نیست. فشار خون را می توان با انواع دستگاه های دیجیتال و آنالوگ سنجش فشار خون ، بدون نیاز به نسخه و حتی در منزل انجام داد.

استفاده از دستگاه سنجش فشار خون دیجیتال بسیار آسان است و می توان با بررسی به موقع میزان فشار خون، به تشخیص سریع تر اختلالات قلبی و عروقی کمک کرده و در صورت نیاز به موقع نزد پزشک معالج برویم و از سکته قلبی و مغزی جلوگیری کنیم.

یک دستگاه اندازه گیری فشار خون به شرط استفاده منظم و دوره ای از آن و بررسی نتایج، در هر خانه ای از ملزومات است.

سامانه اطلاع رسانی آنلاین نسخه اول همواره در مسیر انتخاب آگاهانه سلامتی همراه شماست…

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید