برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

بررسی فرآورده‌های طبیعی درمان بواسیر و شقاق

در بیماری بواسیر، کانال مقعد برای عبور مدفوع از روده بزرگ بسیار ضخیم ‏می‌شود. هنگامی که مدفوع، غیر طبیعی در داخل روده بزرگ گیر کند، بیمار ‏مجبور است آن را به سختی دفع کند. بهترین راه برای پیشگیری و مقابله با ‏بواسیر و مشکلات ناشی از آن استفاده از فرآورده‌های طبیعی درمان بواسیر و ‏شقاق است. روغن فندق، روغن نارون کوهی، روغن اسطوخودوس، روغن ‏درخت سرو و درخت چای از فرآورده‌های طبیعی مفید برای درمان این ‏بیماری هستند.‏
بواسیر و شقاق

در بیماری بواسیر (هموروئید)، کانال مقعد برای عبور مدفوع از روده بزرگ بسیار ضخیم می‌شود. هنگامی که مدفوع، غیر طبیعی در داخل روده بزرگ گیر کند، بیمار مجبور است آن را به سختی دفع کند. کانال مقعد بدون آسیب ظاهری تا 35 میلی‌متر گسترش می‌یابد. هر چیزی فراتر از این اندازه، باعث ایجاد درد در این ناحیه می‌شود. اگر فردی نتواند عضله مقعد خارجی را به طور کامل شل کند، هنگام خروج مدفوع درد زیادی را تجربه خواهد کرد. این امر به تدریج باعث بیماری بواسیر، شقاق، شکاف مقعد و سایر عوارض دیگر می‌شود. با استفاده از فرآورده‌های طبیعی درمان بواسیر و شقاق می‌توان این مشکلات را تا حد زیادی بهبود بخشید. اما قبل از آن باید درباره علل و علائم بواسیر و شقاق بیشتر بدانید.

 

علل بواسیر و شقاق

عوامل بسیاری در ایجاد بواسیر و شقاق  نقش دارند. از جمله این عوامل می‌توان به عادات بد غذایی، ژنتیک، بارداری، اسهال مزمن، بیماری کبد و احتقان عملکردی کبد اشاره کرد. همچنین مصرف برخی داروها که بر عملکرد عضلات، اعصاب، انتقال دهنده‌های عصبی، الکترولیت‌ها ، دستگاه گوارش و غدد درون‌ریز و سایر اندام‌های بدن تأثیر می‌گذارند، نیز منجر به یبوست می‌شود. از جمله آنها می‌توان به داروهای ضد افسردگی، اختلالات خلقی مانند، پیانو زید، ریسپریدون، تیوتیکسن و  داروهای ضد آریتمی دیزوپیرامید و  وراپامیل اشاره کرد.

با بزرگ‌تر شدن بواسیر، دیافراگم کانال مقعد کوچک‌تر می‌شود و مدفوع سخت‌تر عبور می‌کند. اکثر افراد برای مقابله با مشکلات دفع مدفوع، مصرف فیبرهای غذایی و مکمل‌های آن را افزایش می‌دهند. در واقع افزایش مصرف فیبر، بواسیر را بدتر می‌کند. با افزایش مقدار فیبر در رژیم غذایی، مدفوع بزرگ‌تر شده و دفع آن سخت‌تر می‌شود، در حالی که دیافراگم مقعد کوچک‌تر می‌شود. هرچه دیافراگم مقعد کوچک‌تر و مدفوع بزرگ‌تر شود، افراد دچار یبوست بیشتری می‌شوند و احساس درد بیشتری می‌کنند.

 

علائم بواسیر و شقاق

بواسیر و شقاق با خونریزی و خارش رکتال، پرولاپس یا بیرون‌زدگی بافت عروقی مقعد، درد هنگام دفع یا بعد از آن همراه است، اگرچه درد صریح ممکن است مشکلات دیگری مانند آبسه رکتال یا شکاف مقعد را نیز نشان دهد. فرآورده‌های طبیعی درمان بواسیر و شقاق به فرد برای کاهش و بهبود علائم کمک می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید: درمان بواسیر و شقاق با داروهای گیاهی

 

فرآورده‌های طبیعی درمان بواسیر و شقاق

تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی تا حد زیادی در بهبود شرایط بواسیر  و کاهش علائم آن  موثر هستند. همچنین از مصرف غذاها و ادویه‌های تند اجتناب کنید، زیرا این مواد به شدت آلرژی‌زا هستند و به تحریک و بدتر شدن بواسیر کمک می‌کنند. بهترین راه برای پیشگیری و مقابله با بواسیر و مشکلات ناشی از آن استفاده فرآورده‌های طبیعی درمان بواسیر و شقاق است. در زیر به بررسی بیشتر این فرآورده‌های طبیعی پرداخته‌ایم.

فندق

فندق، یک ضد التهاب طبیعی است، بنابراین می‌تواند تورم را کاهش دهد. همچنین در کاهش خارش و درد نیز موثر است. می‌توان مستقیماً از روغن فندق روی بواسیر استفاده کرد. به این صورت که  دستمال مرطوب را با روغن فندق آغشته کرده و سپس آن را بر ناحیه دردناک بمالید. مطمئن شوید که دستمال مرطوب‌هایی که انتخاب می‌کنید، حاوی الکل، عطر یا سایر مواد تحریک کننده نباشند. این مواد به جای تسکین، می‌توانند علائم را تشدید کنند. روغن فندق در محصولات مرطوب کننده و صابون‌های ضد خارش نیز یافت می‌شود.

آلوئه ورا

آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی است که ممکن است به کاهش سوزش کمک کند. اگرچه شواهد بالینی کافی در مورد اثر ژل آلوئه ورا برای بواسیر وجود ندارد، اما مرکز ملی سلامت، استفاده موضعی از آن را بی‌خطر می‌داند. این ژل را می‌توان در سایر محصولات پزشکی نیز یافت، اما فقط باید از ژل آلوئه ورا خالص برای درمان بواسیر استفاده کرد. البته همه افراد نمی‌توانند آلوئه ورا مصرف کنند، زیرا ممکن است نسبت به آن آلرژی داشته باشند. با مالیدن مقداری از آن  به ساعد دستتان، واکنش آلرژیک را بررسی کنید. 24 تا 48 ساعت صبر کنید. اگر هیچ واکنشی رخ نداد، بی‌خطر است و می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

 

درمان بواسیر ‏

ژل آلوئه ورا برای درمان بواسیر ‏

 

سیب زمینی

سیب زمینی یکی دیگر از فرآورده‌های طبیعی درمان بواسیر و شقاق است.  عجیب به نظر می‌رسد، اما  سیب زمینی یک درمان خانگی  موثر برای بواسیر است. سیب زمینی رنده شده، مانند یک مسکن طبیعی برای کاهش درد ناشی از بواسیر و شقاق عمل می‌کند.

حمام گرم با نمک اپسوم

حمام گرم  با نمک اپسوم می‌تواند به تسکین سوزش بواسیر کمک کند. با قرار گرفتن در یک وان پلاستیکی همه بدن خود را درون نمک قرار دهید. حمام گرم به مدت 20 دقیقه به  هر حرکت موثر روده کمک خواهد کرد. افزودن نمک Epsom به آب گرم به کاهش درد و تسکین بیشتر کمک می‌کند.

کمپرس سرد

بسته‌های یخ یا کمپرس‌های سرد را روی مقعد به مدت 15 دقیقه بمالید تا  تورم را برطرف کنید. برای بواسیر بزرگ و دردناک، این کار می‌تواند یک درمان بسیار موثر باشد. همیشه یخ را درون یک پارچه یا حوله کاغذی بپیچانید و هرگز طور مستقیم یخ منجمد شده روی پوست قرار ندهید.

غذاهای حاوی فیبر

غذاهای حاوی فیبر، فرآورده‌های طبیعی درمان بواسیر و شقاق هستند. رژیم غذایی پر فیبر، می‌تواند خونریزی و درد بواسیر را کاهش دهد. اما ممکن است مصرف زیاد آنها دفع را کمی مشکل کند. بنابراین به اندازه از آنها استفاده کنید. بشقاب خود را با میوه و سبزیجات سرشار از فیبر، برنج قهوه‌ای، غلات کامل و آجیل برای تسکین بواسیر پر کنید. اینها روش‌های ساده برای افزودن فیبر به رژیم غذایی هستند.

چای کیسه‌ای

بواسیر را می‌توان با استفاده از چای کیسه‌ای گرم و مرطوب خیس کرد. اسید تانیک موجود در چای به کاهش تورم، درد و همچنین جلوگیری از لخته شدن خون کمک می‌کند.

وازلین

قرار دادن وازلین بر روی  بواسیر می‌تواند درد و زخم ناشی از آن را تسکین دهد.

نارون کوهی

نارون کوهی از دیگر  فرآورده‌های طبیعی درمان بواسیر و شقاق است که با کاهش درد و تورم به بهبود بواسیر و شقاق کمک می‌کند. فقط کافی است، دستمال را با  روغن نارون کوهی مرطوب کرده و روی مقعد بگذارید. 4 تا 5 دقیقه کافی است.

انجیر خشک

انجیر خشک یکی از محبوب‌ترین فرآورده‌های طبیعی درمان بواسیر و شقاق است. مقداری انجیر خشک را در یک لیوان آب گرم به مدت 8 ساعت بخیسانید. سپس آب آن را صبح‌ها ناشتا میل کنید. این نوشیدنی به حرکت و عملکرد بهتر روده‌ها کمک می‌کند و باعث می‌شود دفع راحت‌تری داشته باشید.

 

درمان بواسیر

انجیر خشک از فرآورده‌های طبیعی درمان بواسیر و شقاق ‏

 

سرکه سیب

سرکه سیب خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد و می‌تواند به بهبود و التیام  بیماری بواسیر کمک کند و آن را می‌توان هم به صورت موضعی و هم خوراکی استفاده کرد. برای استفاده موضعی، پنبه را به مقداری سرکه سیب آغشته کنید و روی مقعد تان قرار دهید. همچنین صبح‌ها قبل از ناشتا یک قاشق سرکه سیب را به یک لیوان آب ولرم اضافه کرده و بنوشید.

بابونه

گیاه بابونه یکی دیگر از فرآورده‌های طبیعی درمان بواسیر و شقاق است که حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان می‌باشد. این گیاه در درمان مشکلات معده و روده بسیار موثر است. بابونه هم به صورت دمنوش و هم موضعی استفاده می‌شود. شما می‌توانید مقداری روغن بابونه را به وسیله دستمال مرطوب روی ناحیه آسیب دیده مقعد بگذارید. این کار به آبرسانی بهتر و بهبود علائم بواسیر کمک خواهد کرد.

 

گل بابونه

خواص بابونه برای درمان بواسیر و شقاق

 

آبلیمو

آبلیمو سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است. خواص آنتی اکسیدانی  ویتامین C به بهبود و درمان انواع زخم‌ها به خصوص بواسیر کمک می‌کند.

روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای خاصیت مرطوب‌کنندگی است و امروزه ماده اولیه اکثر محصولات آرایشی و بهداشتی است و به دلیل بالا بودن خاصیت نرم‌کنندگی و مرطوب‌کنندگی که دارد برای آبرسانی و مرطوب نگه داشتن مقعد بسیار مفید است. این روغن همچنین حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و ویتامین E نیز می‌باشد. همه این مزایا باعث شده تا به عنوان یک ماده موثر در درمان بواسیر و شقاق به کار گرفته شود.

روغن درخت چای

روغن درخت چای به کاهش التهاب کمک می‌کند. با مالیدن مقداری روغن به سطح مقعد می‌توان التهاب ایجاده شده را تا حد زیادی تسکین داد. البته بهتر است مانند سایر مرطوب کننده‌ها مقداری از آن را روی یک دستمال ریخته و سپس بر روی ناحیه آسیب دیده بگذارید.

 

روغن درخت چای

روغن درخت چای و کمک به بهبود بواسیر

 

روغن اسطوخودوس

گیاه اسطوخودوس یک مسکن قوی برای درمان انواع زخم‌ها و تورم‌ها است و روغن تهیه شده از این گیاه، از فرآورده‌های طبیعی مفید برای درمان بواسیر و شقاق است که خاصیت ضد آلرژی دارد و به کاهش درد و خارش کمک می‌کند. این روغن همچنین برای ترمیم زخم‌های ناشی از شکاف مقعدی بسیار توصیه می‌شود.

روغن درخت سرو

این روغن در درمان انواع خونریزی‌ها به خصوص خونریزی‌های مقعدی بسیار مفید است. روغن درخت سرو خواص ضد باکتریایی و ضدعفونی کنندگی دارد و به بهبود زخم‌های ناشی از بواسیر کمک می‌کند. همچنین مالیدن روغن سرو به صورت موضعی در کاهش التهاب ناشی از بواسیر موثر است.

 

سخن پایانی

همانطور که گفتیم استفاده از کرم‌های گیاهی و مکمل‌های فیبردار از راهکارهای رایج درمان بواسیر و شقاق است. ‏”نسخه اول” به شما کمک می‌کند که ضمن به دست آوردن اطلاعات درباره درمان بواسیر و شقاق ‏با کمک فرآورده‌های طبیعی و مکمل‌ها، با مقایسه داروهای موجود در بازار، انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشید.‏

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید