برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

خارشتر یا ترنجبین (Alhagi)

گیاه خارشتر یا ترنجبین از گیاهان بومی کشورمان است که تولیدات حاصل از آن هم به طور مستقیم و هم غیر مستقیم، در صنایع غذایی، دارویی، زنبورداری، دام و طیور استفاده می‌شود و در مطالعات مختلف، خواص آنتی اکسیدانی، محافظت کبد، ضد اسپاسم، ضد اسهال، ضد درد، ضد تب، ضد التهاب، ضد روماتیسم، ضد باکتری، ضد قارچ و ضد بیماری‌های قلبی و عروقی به بخش‌های مختلف این گیاه نسبت داده شده است. مهم‌ترین خاصیت درمانی گیاه خارشتر در طب سنتی پیشگیری و کمک به درمان سنگ کلیه و مثانه است و از ترنجبین (شیرابه برگ خارشتر) برای از بین بردن زردی نوزادان استفاده می‌شود. این گیاه همچنین برای درمان بيماری‌های گرم مانند سرخک، مخملک، حصبه، انواع يبوست و اسهال مفيد است و به تازگی اثرات درمانی آن بر بیماری ایدز و بالا بردن قدرت ایمنی بدن ثابت شده است.
گیاه خارشتر

مشخصات خارشتر

خارشتر (Alhagi) با نام‌های اُشترخار، خاربز، ترنجبین، علف ترنجبین و خار مغیلان نيز در منابع طب سنتی ايران شناخته می‌شود. خارشتر گیاهی چند ساله به شکل بوته یا درختچه از تیره باقلائیان است. ارتفاع این گیاه بین ۵۰ تا ۱۵۰ سانتیمتر و دارای شاخه‌های متعدد خاردار به رنگ سبز تا سبز مات با نوک زرد است. طول خارها، از یک تا شش سانتیمتر متغیر بوده و زاویه آنها، تقریبا ۹۰ درجه است. برگ‌ها، بیضی شکل به طول ۱۰ تا ۱۵ و عرض سه تا پنج میلیمتر و گُل‌ها، که معمولاً در محور خارها و به تعداد دو تا هشت عدد در هر خار ظاهر می‌شوند، به رنگ قرمز ارغوانی تا جگری هستند.

کاسة گُل، بدون کُرک است و میوه، به صورت نیام دانه تسبیحی، حاوی چهار تا هفت دانه می‌باشد. سطح نیام، صاف یا دارای خارهای کوتاه است. در دنيا اين گيـاه در شـمال آفريقـا، عربسـتان، فلسـطين، سوريه، عراق، تركمنستان، پاكستان، شرق آنـاتولی، قفقـاز و آسيای مركزی می‌رويد و در کشورمان اين گياه پرخاصیت تقريبا در تمام نقـاط مخصوصاً در نواحی شمال و تا حدی حاشيه‌های كوير مركزی رویش دارد.

 

عکس گیاه خارشتر

 

اندام دارویی

برگ، گل، ریشه و شیرابه‌های ایجاد شده بر روی گیاه خارشتر که به آن ترنجبین می‌گویند، بخش دارویی این گیاه را تشکیل می‌دهند.

 

ترنجبین یا خارشتر

 

خواص خارشتر (طبیعت و خواص درمانی)

 

طبیعت این گیاه گرم و خیلی خشک است. از این گیاه امروزه در صنعت داروسازی استفاده فراوان می‌شود. شربت فیتوبایل و هپاتوبایل برای رفع مشکلات ناشی از غلبه صفرا، کمک به درمان کبد چرب، یبوست و فشار خون بالا، مکمل گیاهی زورفام برای افزایش قدرت بدنی و حجم عضلات ورزشکاران و بازسازی قدرت بدنی بیماران در دوره نقاهت، شربت فیژین‌پلاس و لروکس‌این برای درمان یبوست برخی از مهم‌ترین فرآورده‌های طبیعی این گیاه پرخاصیت هستند و به تازگی اثرات درمانی آن بر بیماری ایدز و بالا بردن قدرت ایمنی بدن ثابت شده است. مهم‌ترین خواص خارشتر و ترنجبین عبارتند از:

 

ترنجبین

 

 پیشگیری و کمک به دفع سنگ صفرا، کلیه و مثانه

استفاده از عرق خارشتر به دلیل مدر بودن، تاثیر زیادی در پیشگیری و دفع سنگ صفرا و سنگ کلیه دارد. نتایج بررسی‌ها بر روی این گیاه نشان می‌دهد عرق خارشتر در مقایسه با درمان‌های دیگر رنال کولیک (رنال کولیک کلیوی به دردی گفته می‌شود که به دنبال انسداد حالب‌ها پدید می‌آید)، میزان دفع سنگ‌های ادراری را ۲۶ درصد افزایش و مدت زمان لازم برای دفع سنگ را کاهش داد و به دلیل نداشتن عوارض جانبی، این داروی گیاهی به عنوان درمان کمکی برای دفع سنگ‌های کوچک حالب و پیشگیری از تشکیل سنگ صفرا و کلیه توصیه می‌شود.

 

درمان یبوست و تأثیر مثبت بر دستگاه گوارش

استفاده از ترنجبین به رفع بسیاری از مشکلات دستگاه گوارش مانند اسهال، یبوست، سوء هاضمه، نفخ، تهوع و استفراغ کمک می‌کند. قندهای موجود در این ماده موجب کشش آب از سلول‌های کناری روده می‌شود و در نتیجه اثر لغزندگی به مدفوع می‌دهد و سبب خاصیت ملینی این فرآورده می‌شود. همچنین در ترنجبین ماده‌ای به نام سانتونین وجود دارد که یکی از قوی‌ترین مواد برای از ببن بردن انگل‌ها و کرم‌ها است و مصرف آن برای بیمارانی که از بیماری های انگلی رنج می‌برند، مفید است.

 

کمک به درمان ایدز و تقویت سیستم دفاعی بدن

مواد موجود در ریشه خارشتر در تقویت سیستم دفاعی بدن موثر است و این گیاه گزینه مناسبی برای درمان و مهار بیماری ایدز به شمار می‌رود. ترنجبین خاصیت ضدعفونی کنندگی خوبی دارد و میکروب‌ها را از بین می‌برد، به همین دلیل برای درمان بیماری‌های عفونی مفید است.

 

پیشگیری از چاقی و کاهش وزن

گیاه خارشتر خاصیت چربی سوزی دارد و مصرف آن در کاهش وزن مفید است. همچنین از آنجایی که یبوست یکی از علل چاقی است، این گیاه با درمان این مشکل و ویژگی مسهل بودن از چاقی‌های ناشی از یبوست پیشگیری می‌کند.

 

از بین برنده زردی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای درمانی ترنجبین در طب سنتی درمان زردی نوزادان است. در واقع با دادن ترنجبین به اندازه‌‏ای که در نوزاد ایجاد اسهال ملایم کند، باعث درمان زردی نوزاد می‌شوند. ضمن اینکه مصرف ترنجبین از بروز این بیماری پیشگیری هم می‌کند. این دارو برای نوزاد يک ملين و مسهل لطيف است و برای درمان و پاکسازی دستگاه گوارش از اخلاط و خونابه‏‌های بازمانده از دوران جنينی، معده و روده نیز کاربرد دارد.

 

محافظت از کبد و پیشگیری از کبد چرب

مصرف عرق خارشتر به پاکسازی کبد و بدن از سموم و مواد زائد کمک می‌کند و از جم    له داروهای گیاهی موثر در بیماری‌های کبد و صفرا، کنترل و درمان کبد چرب است.

 

پیشگیری و کمک به درمان نقرس

نقرس نوعی بیماری روماتیسمی شایع است که به دلیل تجمع بیش از حد اوریک اسید در بدن رخ می‌دهد. رسوب کریستال‌های اوریک اسید در مفاصل، بافت و تاندون‌های بدن باعث تحریک سیستم ایمنی و بروز التهاب و درد در مفاصل بدن می‌شود. مصرف فرآورده های خارشتر یکی از بهترین درمان‌های گیاهی برای این بیماری است.

 

بهبود مشکلات پوستی

ترنجبین، به دفع سموم و مواد زائد از بدن کمک می‌کند و مصرف آن باعث تصفیه خون می‌شود و به تبع پوست صورت را صاف و شفاف می‌کند. رفع لک‌ها، کمک به درمان اگزما، جوش، کهیر و التهابات پوستی از دیگر خواص ترنجبین برای حفظ سلامت پوست است. همچنین استفاده از خارشتر در لوازم آرایشی نیز به تازگی برای درمان اختلالات پوستی هیدرپیگمانتاسیون گزارش شده است.

 

بهبود سرفه و تسکین درد سینه

ترنجبین یکی از بهترین محصولات گیاهی برای کمک به درمان سرفه و تسکین درد سینه است.

 

کمک به درمان آفت دهان

عرق خارشـتر اثرات درمانی مفيد بر روی ضـايعات آفـت دهان دارد.

 

گیاه دارویی خارشتر

 

عوارض جانبی خارشتر

  • استفاده از خارشتر برای بیماران مبتلا به حصبه، اسهال خونی، بواسیر، خون ادراری، آبله و افراد دارای اختلالات غده تیروئید مضر است.
  • استفاده از این گیاه برای زنان باردار و کودکان کمتر از ۵ سال منع مصرف دارد.
  • زیاده‌روی در مصرف ترنجبین برای طحال مضر است.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید