برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

خواص روغن آفتابگردان طبیعی و فواید درمانی آن

روغن آفتابگردان به عنوان یکی از منابع سالم چربی، اهمیت بسیاری برای سلامتی دارد و مصرف منظم آن می‌تواند به بهبود سلامت و کاهش خطر بیماری‌های مختلف کمک کند. روغن آفتابگردان دارای اسیدهای چرب ضروری مانند اسید لینولئیک و اسید اولئیک است که برای سلامت قلب و عروق، سلامت مغز و عملکرد شناختی و سلامت پوست و مو بسیار مهم هستند. تثبیت کلسترول خون، پیشگیری از تصلب شرائین، درمان خشکی پوست، اگزما و جای زخم، درمان موخوره، رفع شوره سر، بهبود شکستگی موها، پیشگیری و درمان ریزش مو از مهم‌ترین خواص روغن آفتابگردان برای سلامتی است. روغن آفتابگردان از نظر ترکیبات چرب شبیه خواص روغن زیتون و یکی از تامین کننده‌های ویتامین ای بدن است.
روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان یکی از روغن‌های پرکاربرد در آشپزی است و به  دلیل دارا بودن خواص مفید برای سلامتی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این روغن سرشار از ویتامین E، اسیدهای چرب ضروری همچون اولئیک اسید و لینولئیک اسید می‌باشد. برای آشنایی با خواص روغن آفتابگردان و فواید درمانی آن با ما همراه باشید.

 

خواص روغن آفتابگردان طبیعی

روغن آفتابگردان از دانه‌های گیاه آفتابگردان استخراج می‌شود. انواع مختلفی از این گیاه وجود دارد با این حال بیشتر روغن آفتابگردان از گل آفتابگردان معمولی (Helianthus annuus) به دست می‌آید. امروزه روغن آفتابگردان به عنوان چهارمین منبع معتبر بزرگ‌ترین محصول روغنی در تولید صنعتی در سراسر جهان قرار دارد. برخی از مهم‌ترین خواص درمانی روغن آفتابگردان عبارتند از:

 

روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان طبیعی

 

پیشگیری از بیماری‌های قلبی

روغن آفتابگردان حاوی اسیدهای چرب امگا-6 مانند اسید لینولئیک است که برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید هستند. با مصرف مقادیر مناسب اسیدهای چرب امگا 6 می‌توان کلسترول خوب را افزایش و کلسترول بد را کاهش داد و این موارد می‌تواند به کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی مانند نارسایی قلبی و سکته قلبی کمک می‌کند. همچنین روغن آفتابگردان دارای ماده‌ای به نام فیتواسترول است. فیتواسترول ماده‌ای است که ساختار آن شبیه به کلسترول می‌باشد و مصرف مقادیر کافی از آن نیز به کاهش چربی خون و کلسترول و در نتیجه کاهش بروز بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند.

 

خواص روغن آفتابگردان برای پوست

روغن آفتابگردان حاوی ویتامین E است. این ویتامین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان طبیعی شناخته می‌شود و می‌تواند به حفظ سلامت پوست و پیشگیری از پیری زودرس پوست کمک کند. علاوه بر این، روغن آفتابگردان حاوی اسیدهای چرب امگا 6 است، که به عنوان یک ضد التهاب طبیعی شناخته می‌شوند. این اسیدهای چرب در کاهش التهاب پوست موثر هستند و به بهبود علائم بیماری‌های پوستی مانند جوش‌ و آکنه‌، اگزما، زخم و التهاب و به طور کلی قرمزی و تحریک پوست کمک می‌کنند.

روغن آفتابگردان همچنین می‌تواند به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی برای پوست عمل کند. امروزه از این روغن گیاهی در تهیه محصولات آرایشی و مراقبت از پوست مانند لوسیون‌ها، کرم‌های صورت و لوازم آرایشی مانند رژ لب و رژ گونه استفاده می‌شود. دلیل استفاده از روغن آفتابگردان در این محصولات، به دلیل خواص مرطوب کننده، ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی آن است. همچنین بر اساس تحقیقات انجام شده، این روغن برای محافظت پوست نوزادان نارس و تازه متولدین که پوستشان بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های پوست و بیماری است، مفید می‌باشد.

 

خواص روغن آفتابگردان

خواص روغن آفتابگردان برای پوست

 

روغن آفتابگردان برای دور چشم

روغن آفتابگردان به دلیل دارا بودن ویتامین E و اسید‌های چرب ضروری می‌تواند به حفظ سلامت پوست دور چشم کمک کند. ویتامین E به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل کرده و در جلوگیری از آسیب‌های اکسیداتیو و پیری پوست دور چشم موثر است. همچنین، اسید‌های چرب ضروری مانند اسید لینولئیک و اسید اولئیک که در روغن آفتابگردان وجود دارند، می‌توانند به بهبود سلامت پوست و جلوگیری از خشکی و ترک‌خوردگی آن کمک کنند. برای استفاده از روغن آفتابگردان برای دور چشم، می‌توانید یک قطره از روغن را روی انگشتان خود قرار داده و به آرامی در دور چشم‌های خود مالش دهید. از این روش برای مراقبت از پوست دور چشم، به‌ طور مرتب استفاده کنید.

 

خواص روغن آفتابگردان برای مو

روغن آفتابگردان به عنوان یک ماده مغذی و مرطوب کننده طبیعی برای موها به ویژه موهای خشک عمل می‌کند. همانطور که گفتیم این روغن سرشار از انواع ویتامین به خصوص ویتامین E  و اسید اولئیک است که به راحتی می‌توانند خشکی موها را برطرف کنند و رطوبت و ویتامین لازم را به موها برسانند. همچنین این روغن علاوه بر رطوبت‌رسانی به تقویت و صافی موها کمک خواهد کرد. درمان موخوره، رفع شوره سر، بهبود شکستگی موها و پیشگیری و درمان ریزش مو از دیگر خواص روغن آفتابگردان برای موها است.

برای استفاده از خواص روغن آفتابگردان برای موها، می‌توانید این روغن را به صورت مستقیم روی موهای خود استفاده کنید و آنها را به طور کامل ماساژ دهید تا روغن به خوبی جذب شود. همچنین، می‌توانید روغن آفتابگردان را به عنوان یکی از مواد اصلی در تهیه محصولات مراقبت از موها مانند شامپو، روغن مو، کرم مو و محصولات مراقبت از موهای خشک و آسیب دیده استفاده کنید.

 

کاربرد روغن آفتابگردان

خواص روغن آفتابگردان برای مو

 

خواص روغن آفتابگردان برای زنان

از فواید مصرف روغن آفتابگردان برای زنان، کاهش شدت دفعات گُر گرفتگی در زنان یائسه است. همچنین کمک به سلامت پوست و مو از دیگر خواص این روغن برای زنان می‌باشد.

 

کاهش فشار خون و بهبود سردردهای میگرنی

روغن آفتابگردان منبع خوبی از منیزیم است. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که منیزیم به کاهش فشار خون و سردردهای میگرنی و همچنین سکته قلبی کمک می‌کند. منیزیم همچنین برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها مفید است.

 

تقویت سیستم ایمنی

تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرطان از دیگر کاربردهای درمانی و خواص روغن افتابگردان است. این روغن حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است که به عنوان یک ماده مغذی برای سلامتی سیستم ایمنی بدن شناخته می‌شوند. این اسیدهای چرب می‌توانند به تنظیم عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کنند و در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی مانند آرتروز، آسم، اگزما و بیماری‌های قلبی عروقی موثر هستند.

 

کاهش التهابات

روغن آفتابگردان دارای خاصیت ضد التهابی است که می‌تواند در کاهش التهابات مرتبط با بیماری‌های مختلف مانند آرتریت، آسم و سایر بیماری‌های التهابی موثر باشد.

 

طریقه مصرف روغن آفتابگردان

علاوه بر مصرف خوراکی روغن آفتابگردان برای بهره‌مندی از خواص و ارزش غذایی آن، راه‌های زیادی برای استفاده از روغن آفتابگردان برای پوست و مو وجود دارد که شامل استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌هایی که حاوی روغن آفتابگردان به عنوان یک ماده هستند، می‌شود. همچنین می‌توانید از روغن آفتابگردان ارگانیک روی صورت و بدن خود برای مرطوب کردن یا ماساژ استفاده کنید. به این منظور مقدار کمی روغن آفتابگردان طبیعی را مستقیماً در کف دست خود بریزید. به آرامی روی پوست ماساژ دهید تا کاملا جذب شود. از آنجایی که روغن آفتابگردان یک روغن حامل است، می‌توانید مقدار کمی از روغن‌های ضروری را که انتخاب می‌کنید با آن مخلوط نمایید تا فواید پوستی بیشتری داشته باشید.

 

فواید روغن آفتابگردان

طریقه مصرف روغن آفتابگردان برای پوست و مو

 

طبع روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان، طبع گرم و خشک دارد و زیاده‌روی در مصرف آن باعث بروز جوش، گرگرفتگی و کهیر به ویژه در افراد صفراوی می‌شود و باید آن را همراه با مصلح مصرف کنند.

 

مضرات روغن آفتابگردان (موارد احتیاطی و منع مصرف)

  • به طور کلی استفاده از روغن آفتابگردان بی خطر است، با این وجود برخی افراد ممکن است به آن حساسیت داشته باشند و علائمی مانند خارش، قرمزی و تورم در محل مصرف روغن را تجربه کنند.
  • مصرف بیش از حد روغن آفتابگردان می‌تواند مشکلاتی مانند افزایش وزن، چاقی، بیماری‌های قلبی و روغنی شدن پوست را به دنبال داشته باشد.
  • اگر از روغن آفتابگردان برای صورت خود استفاده می‌‌کنید، سعی کنید از ورود آن به چشم خودداری نمایید، زیرا ممکن است باعث تاری دید موقت شود.
  • روغن آفتابگردان ممکن است سطح قند خون را افزایش دهد و مصرف آن همراه با داروهای دیابت ممکن است اثرات این داروها را کاهش دهد.

 

سخن پایانی

روغن آفتابگردان دارای اسیدهای چرب ضروری مانند اسید لینولئیک و اسید اولئیک است که برای سلامت قلب و عروق مفید است. همچنین دارای خاصیت ضد التهابی بوده، بتاکارتن و موم موجود در آن با ایجاد یک لایه روی پوست‌ از سلول‌های پوست محافظت می‌کنند، با این وجود در کنار تمام فوایدی که برای سلامتی دارد، کالری بالایی داشته و زیاده‌روی در مصرف آن باعث اضافه وزن می‌شود.

 

منبع:

https://www.healthline.com/health/sunflower-oil-for-skin

https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-40/sunflower-oil#:~:text=It’s%20used%20as%20a%20source,evidence%20to%20support%20these%20uses

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید