برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

خواص لیندن (Linden) و فواید متفاوت آن

گیاه لیندن خاصیت آرامبخش دارد، به مبارزه با التهاب کمک می‌کند، درد را کاهش و باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود. از کاربردهای درمانی لیندن در صنعت داروسازی می‌توان به تهیه قطره سرفه، تولید شیره شیرین یا روغن‌های طعم‌دار و کمک به ‏درمان صرع اشاره کرد. همچنین امروزه از عصاره غنچه لیندن در ترکیب شامپوهای ضد ریزش مو استفاده می‌شود. ‏لیندن به طور سنتی به دلیل خاصیت نرم‌کنندگی بر روی پوست سر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین دارای ‏خواص آرامبخش، ضد التهاب و ضد باکتری نیز می‌باشد.‏ اگرچه مصرف مقادیر متعادل این گیاه بی خطر است، لیکن توصیه می‌شود افرادی که از داروهای دیورتیک استفاده می‌کنند، کسانی که مشکلات قلبی دارند و کودکان، زنان باردار و شیرده از مصرف آن خودداری کنند.
خواص لیندن

معرفی گیاه لیندن

درخت لیندن متعلق به جنس درختان Tilia است که معمولاً در مناطق معتدل آمریکای شمالی، اروپا و آسیا رشد می‌کنند. خانواده درخت‌های لیندن شامل گونه‌های Tilia cordata ،Tilia vulgaris ،Tilia platyphyllos و Tilia tomentosa می‌شود. گونه‌هایی از این درخت نیز به طور پراکنده در جنگل‌های شمال کشورمان وجود دارد. گونه‌های تیلیا اغلب درختان بزرگ و برگ‌ریز هستند که معمولاً ارتفاع آنها به 20 تا 40 متر می‌رسد. برگ‌های مورب قلبی ‌شکل دارند، هرمافرودیت بوده، گل‌ها دارای دو قسمت نر و ماده هستند که توسط حشرات گرده افشانی می‌شوند. درختان لیندن پوست خاکستری تیره و گل‌هایی به رنگ سبز و زرد دارند. بخش دارویی این گیاه را برگ، غنچه لیندن و پوست آن تشکیل می‌دهد که هر کدام برای هدف‌های درمانی متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

درخت لیندن

 

فواید درمانی و خواص لیندن

آنتی اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئید‌ها، کوئرستین، تیلیروسید و کامفرول از تیرکیبات مفید موجود در گیاه لیندن هستند. این گیاه همچنین حاوی روغن‌های فرار و اسید‌های آمینه است. این ترکیبات خواص ارزشمندی نظیر مقابله با التهاب، تورم و احتباس مایعات‏ را به آن بخشیده‌اند. برخی از مهم‌ترین خواص درمانی لیندن به شرح زیر است:

 

غنچه لیندن

 

کاهش اضطراب و رفع علائم ناشی از آن

یکی از خواص گل لیندن در طب سنتی کاهش اضطراب و دلشوره و ایجاد آرامش است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این گیاه در کاهش علائم مربوط به اضطراب مانند سوء هاضمه، تپش قلب و استفراغ موثر است. به نظر می‌رسد که عصاره لیندن از اثرات انتقال دهنده عصبی GABA تقلید می‌کند که تحریک‌پذیری سیستم عصبی را مهار می‌کنند. همچنین وجود آنتی اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئید‌ها در ترکیب این گیاه، به تنظیم فعالیت سیستم عصبی کمک می‌کند.

 

کاهش فشار خون بالا

لیندن یک گشاد کننده طبیعی عروق است. به این معنا که به اتساع رگ‌های خونی کمک می‌کند و می‌تواند فشار خون را کاهش بدهد و به دنبال آن می‌تواند در کاهش علائم اضطراب، سردرد و … مفید باشد.

 

خاصیت ضد التهاب و مبارزه با سرطان

چای لیندن حاوی آنتی اکسیدان های قوی مانند تیلیروزید و کامفرول است که به مبارزه با التهاب کمک می‌کنند. گفتنی است التهاب مزمن با بسیاری از بیماری‌ها از جمله دیابت و سرطان همراه است.

 

کاهش التهاب و تسکین درد

آنتی اکسیدان‌های موجود در لیندن ازجمله تیلیروزید و کوئرستین قادر به کاهش التهاب، تورم و درد هستند. این ویژگی برای کمک به بهبود بیماری‌هایی مانند آرتروز یا فیبرومیالژیا مفید است.

 

خاصیت دیورتیک و برطرف کننده احتباس مایعات بدن

پوست داخلی درخت لیندن خاصیت دیورتیک و معرق دارد. دیورتیک ماده‌ای است که باعث دفع بیشتر مایعات از بدن می‌شود. این ماده همچنین برای تقویت تعریق به منظور تقویت سم‌زدایی بدن مفید است و همچنین به عنوان یک موسیلاژ در آزاد کردن بلغم موثر می‌باشد.

 

کمک به درمان سرفه

از گیاه لیندن در طب عامیانه برای تقویت عرق کردن و بهبود سرفه هنگام ابتلا به بیماری جزئی مانند سرماخوردگی استفاده می‌شود.

 

بهبود کیفیت خواب

لیندن در بهبود کیفیت و مدت خواب تاثیر مثبت دارد و از این طریق بر سلامتی تاثیرگذار است. ترکیبات گیاهی موجود در این گیاه دارای خواص آرامبخش قوی هستند که باعث آرامش و در نتیجه خواب بهتر می‌گردند.

 

بهبود عملکرد دستگاه گوارش و هضم بهتر غذا

برخی مطالعات نشان داده‌اند مصرف این گیاه در بهبود اختلالات گوارشی موثر است و به هضم بهتر غذا کمک می کند. تیلیروزید، یکی از ترکیبات موجود در این گیاه، در مبارزه با اسهال عفونی تاثیر دارد.

 

حفظ سلامت مو

لیندن به موهای بیش از حد شکننده کمک می‌کند. گردش خون را در پوست سر تقویت کرده، به موهای ضعیف استحکام می‌بخشد و در درمان ریزش مو و رشد موهای جدید موثر است.

 

مقدار مناسب مصرف

مصرف متوسط بین دو تا چهار گرم؛ یعنی حدود سه لیوان مخلوط چای لیندن در روز ضرری ندارد. نوشیدن بیش از این مقدار ممکن است به طور بالقوه عوارض جانبی مانند تغییر فشار خون و هضم در غذا ایجاد کند. بنابراین بهتر است بیش از این میزان در روز مصرف نشود. مصرف لیندن به عنوان چای ضد التهاب متداول‌ترین روش استفاده از این داروی گیاهی است؛ اما به صورت عصاره و تنتور نیز موجود است.

 

خواص چای لیندن

 

موارد منع مصرف و عوارض جانبی لیندن

اگرچه بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف مقادیر مناسب گیاه لیندن برای بزرگسالان بی‌خطر است، ولی هنگام استفاده از این گیاه موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • مصرف بیش از اندازه این گیاه با عوارضی نظیر افت فشار خون و مشکل در هضم غذا همراه خواهد بود.
  • توصیه می‌شود در صورتی که به بیماری‌های قلبی مبتلا هستید یا به مواد غذایی خاصی حساسیت نشان می‌دهید، در مصرف این گیاه احتیاط کنید.
  • افرادی که از دارو‌های ادرار آور یا دارو‌های حاوی لیتیوم استفاده می‌کنند، نباید چای لیندن بنوشند؛ زیرا می‌تواند با این دارو‌ها تداخل داشته باشد و باعث دفع بیش از حد مایعات بدن گردد.
  • کودکان، زنان باردار و شیرده از مصرف این گیاه اجتناب کنند.

 

برگرفته از:

https://www.healthline.com/nutrition/linden-tea#TOC_TITLE_HDR_4

https://draxe.com/nutrition/linden-tea

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید