برای خرید کالا های سلامت در جشنواره زمستانه نسخه اول شرکت کنید.

خواص گل محمدی (گل سرخ) برای زیبایی و درمان بیماری‌ها

گل سرخ یا گل محمدی، درختچه‌ای با شاخه‌های گل دهنده تیغ‌دار، استوانه‌ای شکل، بدون شیار و برگ‌های مرکب شانه‌ای است‎.‎‏ ‏گلبرگ‌ها، اندام دارویی این گیاه را تشکیل می‌دهند‎.‎‏ از این گل فرآورده‌های مختلفی نظیر شربت، گلاب، قطره، اسانس، افشره و روغن ‏گل محمدی تهیه می‌شود. گل سرخ برای درمان دردهای روماتیسمی، تقویت اعصاب و معده، افزایش میل جنسی و رفع بعضی از ‏سردردها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین مصارف زیادی در صنعت بهداشت و زیبایی پوست و مو دارد. از جمله خواص آن ‏می‌توان به پاکسازی پوست، حفظ لطافت و زیبایی، رفع جوش و آکنه و تقویت موها اشاره کرد.‏
عکس گل محمدی

خواص گل محمدی (گل سرخ) چیست

گل محمدی یکی از گونه‌های گل سرخ (گل رز) است که به دلیل غنی بودن از ویتامین E و آنتی اکسیدان‌ها، فواید دارویی فراوان در زمینه‌های درمان بیماری‌های پوست، مو و ناخن دارد. استفاده از فراوردههای این گل از زمانهای گذشته در ایران رایج بوده و انواع محصولات به دست آمده از آن نظیر گلاب، قطره، روغن گل سرخ و اسانس آن در طب سنتی ایران همیشه از مصارف دارویی فراوانی برخوردار بوده است. هم اکنون نیز یکی از فرآورده‌های طبیعی صادراتی کشور ما محصولات به دست آمده از این گل می‌باشد. در این مطلب با مهم‌ترین خواص گل محمدی (گل سرخ) برای زیبایی و درمان بیماری‌ها آشنا می‌شوید.

خواص گل محمدی برای پوست

فرآورده‌های گل محمدی یکی از بهترین محصولات برای زیبایی پوست و رفع مشکلات پوستی هستند. استعمال روغن گل محمدی و اسانس آن باعث افزایش درخشندگی و جوانی پوست می‌شود و استعمال روزانه آن لکه‌های مربوط به جوش، آکنه و زخم را محو و کمرنگ می‌کند. گل محمدی و گل رز دارای خواص تسکین دهنده هستند که برای ترمیم پوست مناسب است و می‌تواند سلول‌های پوست را به خوبی تغذیه کند و آن را مرطوب نگه دارد و به تنظیم میزان روغن تولیدی پوست کمک کند. برخی از مهم‌ترین خواص گل سرخ برای پوست عبارتند از:

  • رفع خشکی پوست
  • درمان جوش و آکنه
  • از بین بردن لک‌های پوستی
  • کمک به درمان اگزما
  • پاکسازی و لایه‌برداری پوست
  • درمان ترک پاشنه پا
  • التیام سریع‌تر زخم‌ها
  • کمک به درمان عارضه‌های پوستی مانند قرمزی، سوزش و پف کردن پوست
  • جوان‌سازی پوست و پیشگیری از چین و چروک
  • درمان ترک لب

 

خواص گل محمدی برای پوست

خواص گل سرخ برای پوست

 

خواص گل محمدی برای مو

گلبرگ‌های گل محمدی غنی از ترکیبات آنتی اکسیدان هستند که باعث تغذیه فولیکول‌های مو و تحریک رشد موها می‌شوند. همچنین گل سرخ حاوی ویتامین‌های A ، C ، D ، E و B۳ است که همه باعث تقویت مو می‌شوند. فلاونوئیدها، تانن‌ها و آنتی اکسیدان‌های موجود در این گیاه با پیری سلول‌های پوست سر و فولیکول مبارزه می‌کنند. استفاده از روغن گل محمدی و روغن گل رز برای موها مزایای زیادی دارد:

  • تقویت موها
  • پیشگیری و درمان ریزش مو
  • کمک به درمان شوره سر
  • پیشگیری و درمان قارچ‌های پوستی سر و کاهش التهاب
  • آبرسانی و تغذیه موها
  • نرم کردن مو
  • افزایش درخشش موها

 

خواص گل محمدی برای مو

خواص گل محمدی برای مو

 

خواص گل محمدی برای تقویت حافظه

یکی از خواص گل محمدی تقویت حافظه و افزایش قدرت یادگیری است. مطالعات مختلف بر روی این گیاه نشان داده است افراد مسن می‌توانند از  آن برای جلوگیری از کاهش حافظه و آلزایمر استفاده کنند.

 

خاصیت آرامبخش و کمک به درمان افسردگی

گل محمدی آرامبخش است و خواص ضد افسردگی دارد. به همین خاطر در مراسم‌های سوگواری از گلاب استفاده می‌شود تا اثرات غم را برطرف کند. بوییدن این گل و ماساژ بدن با روغن آن در کاهش استرس، اضطراب و بهبود افسردگی تاثیر فراوان دارد و نشاط آور است. همچنین باعث افزایش و تقویت اعتماد به نفس، امید و قدرت روحی شده و باعث ایجاد افکار مثبت و احساسات خوشایند در بیمار مبتلا به افسردگی می‌شود.

محققان بر این باورند که گل رز ممکن است مغز را برای ترشح اندورفین تحریک کند که اغلب به آن هورمون “احساس خوب” می‌گویند. در یک مطالعه، محققان روغن گل رز را روی پوست هر شرکت‌ کننده استفاده کردند و سپس تأثیر آن را بر شایع‌ترین علائم اضطراب اندازه‌گیری کردند. فشار خون، ضربان قلب، تعداد تنفس، سطح کورتیزول و سطح اکسیژن خون همگی کاهش یافتند. همچنین افراد بعد از درمان با روغن گل محمدی احساس آرامش بیشتری داشتند. مطالعه دیگری با بیش از 100 زن در حال زایمان نشان داد که روغن گل رز سطح اضطراب آنها را در هنگام زایمان کاهش می‌دهد.

 

روغن گل محمدی

خواص روغن گل محمدی در درمان بیماری‌ها

 

خواص گل محمدی برای معده و درمان یبوست

گل محمدی خاصیت ملین دارد و مصرف آن در طب سنتی برای درمان یبوست توصیه می‌شود. همچنین به پاکسازی معده از بلغم و دفع اخلاط مضر کمک می‌کند.

 

خواص گل محمدی برای عفونت زنان

گل محمدی یا گل سرخ خواص فراوانی برای زنان دارد. چای این گیاه موجب تقویت میل جنسی و بهبود دردهای قاعدگی می‌شود. همچنین از خواص گل محمدی و خواص گل رز برای درمان عفونت، رفع ترشحات زنانگی و درمان خونریزی‌های شدید قاعدگی می‌توان کمک گرفت. علاوه بر این گل سرخ در ترمیم زخم‌های واژن و سرویکس، کاهش درد رحم و درمان ورم رحم موثر است. مطالعات مختلف نشان داده‌اند اسانس تقطیر شده از گل رز می‌تواند در برابر طیف وسیعی از میکروب‌هایی که باعث عفونت می‌شوند، موثر باشد. علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که روغن گل رز در برابر کاندیدا آلبیکنس موثر است که می‌تواند باعث عفونت قارچی در دهان، روده و واژن گردد.

خواص گل سرخ برای مردان

گل سرخ در تقویت میل جنسی و تنظیم هورمون‌های مردانه تاثیر فراوانی دارد. به نظر می‌رسد این گل با افزایش تعداد اسپرم و تولید تستوسترون، به افزایش قدرت باروری مردان کمک می‌کند. همچنین استفاده از گل محمدی و روغن گل سرخ به رفع ناتوانی‌های جنسی که منشاء آنها مشکلات عصبی و افسردگی است، کمک می‌کند.

 

اسانس گل سرخ

خواص اسانس گل رز

 

خواص گل محمدی برای لاغری

گل سرخ حاوی ترکیباتی است که به پاکسازی سموم از بدن و افزایش سوخت و ساز کمک می‌کند و از این طریق در لاغری و کاهش وزن موثر است. همچنین مصرف آن برای کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری مفید است. متخصصان طب سنتی معتقدند مصرف دمنوش گل محمدی با کاهش اشتها و نیز کمک به چربی سوزی و هضم بیشتر غذا‌ می‌تواند تا حدودی باعث لاغری و کاهش وزن شود.

کمک به درمان سردرد

در طب سنتی برای درمان سردردهای ناشی از هوای آلوده یا گیجی و منگی استفاده از عصاره گل محمدی یا گل رز توصیه می‌‌شود. بدین منظور چند قطره عصاره آن را در بینی بچکانید تا سردرد رفع شود.

گیاه‌شناسی گل محمدی

گل محمدی یا گل سرخ (Rosa damascena) گیاهی چند ساله از جنس گل رز و خانواده رزاسه است که دارای گل‌های زیبایی در رنگهای قرمز و صورتی می‌باشد. گل رز محمدی بیشتر به صورت درختچه‌ای بوده، شاخه‌های گل دهنده تیغ دار، استوانه‌ای شکل، بدون شیار و برگ‌های مرکب شانه‌ای دارد. قسمت مورد استفاده دارویی گل محمدی، گلبرگ‌های گیاه هستند. همچنین اسانس تهیه شده از این گل، یکی از عطرهای بسیار معروف است که به طور وسیع در عطرسازی و سایر فراورده‌های بهداشتی و آرایشی نظیر پودر دندان و انواع پمادها به عنوان خوشبو کننده به کار می‌رود. در حال حاضر کشت گل محمدی در ۱۴ استان کشورمان صورت می‌پذیرد که مهم‌ترین آنها استان‌های کرمان، فارس، اصفهان و آذربایجان شرقی است و در مابقی استان‌ها کشت بیشتر به صورت پراکنده می‌باشد.

 

عکس گل محمدی

خواص گل محمدی

 

عوارض گل محمدی (گل سرخ)

معمولا فرآورده‌های گل محمدی برای همه افراد بی خطر است مگر اینکه به آن حساسیت داشته باشند. با این وجود همانند سایر گیاهان دارویی مصرف خودسرانه و بیش از اندازه آن توصیه نمی‌شود. زیادهروی در مصرف گل سرخ و گل رز می‌تواند باعث کاهش نیروی جنسی، ایجاد تشنگی، یبوست و در بعضی موارد اسهال شود.

 

منابع:

دائره المعارف گیاهان دارویی

https://www.healthline.com/health/rose-oil#8

https://www.healthline.com/health/rose-water-benefits#how-to-use-it

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

شماره تلفن شما منتشر نخواهد شد. ما از این طریق شما رو به محض دریافت پاسخ مطلع می‌کنیم.
بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محتواهای مربوط به این مقاله

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای (Saw Palmetto) چیست و چه خواصی دارد

نخل اره ای یا ساوپالمتو یک درخت نخل کوتاه، بومی مناطق جنوب شرقی آمریکای شمالی است. نخل اره ای برای درمان بزرگی پروستات، بهبود عملکرد دستگاه ادراری و افزایش رشد مو استفاده می‌شود. برخی نیز از مکمل این گیاه برای تقویت میل جنسی، افزایش باروری و کاهش التهاب استفاده می‌کنند و نتایج آخرین تحقیقات اثرات ضد سرطانی آن را تایید کرده‌اند.

ادامه مطلب
انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب دندان شما

انتخاب مسواک مناسب برای دندان اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا می کند. انتخاب صحیح مسواک می تواند از بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان پیشگیری کرده و در نتیجه به تقویت سلامت کلی بدن کمک شایانی نماید. انتخاب مسواک با اندازه، شکل و سفتی مناسب برای هر فرد، می تواند به تمیز کردن کامل و موثر دندان ها و لثه ها کمک کند. مسواک های با موهای نرم، به لثه ها آسیب نمی رسانند و در عین حال قادر به حذف پلاک و جرم دندانی هستند.

ادامه مطلب
درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندانی

انواع رو‌ش‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان وجود دارد. حساسیت دندان، یک مشکل شایع است که با استفاده از مسواک مناسب، خمیر دندان ضدحساسیت و روش‌های دندان پزشکی قابل کنترل است. در کنار این روش‌ها درمان‌های خانگی مانند استفاده از سیر، زردچوبه، محلول آب و نمک و… وجود دارد که با از بین بردن باکتری‌های دهان و همچنین کاهش التهاب لثه به رفع حساسیت دندانی کمک می‌کنند.

ادامه مطلب
خمیر دندان ضدحساسیت

خمیر دندان ضدحساسیت

خمیردندان‌های ضدحساسیت دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند در کاهش حساسیت دندان‌ها نقش مهمی ایفا کنند. این محصولات حاوی مواد مسدودکننده‌ای هستند که قادرند مجاری میکروسکوپی موجود در دندان، که به بافت‌های حساس آن متصل می‌شوند، را مسدود کنند. این فرایند از انتقال محرک‌های دردناک مانند سرما، گرما یا اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها به عصب دندان جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، احساس درد و حساسیت دندان کاهش می‌یابد. با این وجود، باید توجه داشت که خمیردندان‌های ضدحساسیت تنها برای درمان حساسیت‌های خفیف تا متوسط دندان مناسب هستند و نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی و تخصصی برای حساسیت‌های شدیدتر باشند. در مواردی که حساسیت دندان شدید است، ممکن است نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری مانند پر کردن، ترمیم یا روکش دندان باشد.

ادامه مطلب
سبد خرید